Premiär! Fyndchans i SweClockers Månadens Drop

Programvara för överföring från mobil -> dator?

Permalänk
Medlem

Programvara för överföring från mobil -> dator?

Hej!

Min gamla nexus 5:s skärm är totalt mosad och det är omöjligt att se vad det står på den, har redan införskaffat en ny mobil men behöver datan som finns på nexusen.

Problemet är att den är inställd på att bara laddas via datorn, så kan inte välja MTP-överföring. Finns det någon programvara som listar allt som finns i mobilen och låter mig överföra filerna till datorn?

Permalänk
Medlem

Jag vet inte hur mycket man måste trycka på för att ändra till MTP-läge, men du kan testa att skaffa en OTG-adapter och navigera i blindo. Annars kanske du har något parkopplat bluetoothtangentbord eller -mus du kan ansluta med och få ut videosignal med Slimport, men då kan du inte samtidigt använda USB OTG. Det kanske går genom att växla mellan mus och video, men jag vet inte om muspekaren är kvar efter du kopplat från musen.

Visa signatur

Spela Swemantle! Du vet att du vill.

Ibland har jag fel, men då är det någon annans fel.

Permalänk
Medlem

Första ja kan komma på vore väl genom adb möjligtvis ? Har själv ingen aning om de går, Men om du får de o funka, Tala gärna om hur, så ja kan tömma min S3 med spräckt display.. ^^

Visa signatur

| X570 | R5-3600 | 960 EVO M.2 + 860 1Tb | 16Gb XMP3200 | RTX-2070 |
| I7-6700 | 64Gb PC4-2666 | 34Tb | TrueNas 13 |
| Yamaha HTR-4065 | Argos Audio Alto 5 MK2 | SystemOne W100B + SW10 |
| iPhone 15 Pro 128Gb |

Permalänk
Medlem

@LemonIllusion:

Är väl ungefär 3 knapptryckningar som ska utföras, detta kanske hade kunnat fungera.

Känns skumt att det inte finns någon software för detta dock, har googlat runt en del men inte lyckats hitta nåt vettigt.

Permalänk

@Nevil: Om det är en samsung kan du väl bara köra samsung kies för att synka allt till datorn och sen synka till din nya mobil?

Det var det jag gjorde med min s2:a som hade död skärm och det funkade utan problem. Funkar dock endast med samsung mobiler.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Badministrator:

@Nevil: Om det är en samsung kan du väl bara köra samsung kies för att synka allt till datorn och sen synka till din nya mobil?

Det var det jag gjorde med min s2:a som hade död skärm och det funkade utan problem. Funkar dock endast med samsung mobiler.

Mjo, De hade gått, Om ja inte haft skärmlås på den.. =/

Visa signatur

| X570 | R5-3600 | 960 EVO M.2 + 860 1Tb | 16Gb XMP3200 | RTX-2070 |
| I7-6700 | 64Gb PC4-2666 | 34Tb | TrueNas 13 |
| Yamaha HTR-4065 | Argos Audio Alto 5 MK2 | SystemOne W100B + SW10 |
| iPhone 15 Pro 128Gb |

Permalänk
Medlem

@Nevil:

Detta kanske fungerar för dig, om du är villig att betala 12 eur (dock kan du testa att koppla in båda enheterna innan och se om det fungerar, jag betalade aldrig).

https://phoneswitcher.com/start

Fungerade inte för mig, då min nexus aldrig blev igenkänd :/

Värt ett försök!

Permalänk
Medlem

detta är bara en teori, men kanske finns.
är det inte möjligt att dra en rak kopia av systemet och sånt, göra typ en iso fil eller något av mobilen för att sen emulera allt i någon android emulator. på så vis kan du använda mobilen på datorn och därmed bara dra ut det ur programmet till windows?

Visa signatur

Min dator: Silent Base 600 | 1700X @ 3.9Ghz | MSI Gaming X 1080TI | RM750X | 512Gb M2 | 16Gb 3200mhz Ram | S34E790C @ 3440x1440
Tjejens dator: Define r4 | i5 3570k @ 4.2ghz | GTX Titan | 750w Supernova | 240gb SSD | 32gb ram
Citera/Tagga för svar!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Evak:

@Nevil:

Detta kanske fungerar för dig, om du är villig att betala 12 eur (dock kan du testa att koppla in båda enheterna innan och se om det fungerar, jag betalade aldrig).

https://phoneswitcher.com/start

Fungerade inte för mig, då min nexus aldrig blev igenkänd :/

Värt ett försök!

De kanske kan funka, Grejen e att ja inte vill ha de till ny telefon.. Vill bara kopiera ut bilderna o så från telen till datorn..

Visa signatur

| X570 | R5-3600 | 960 EVO M.2 + 860 1Tb | 16Gb XMP3200 | RTX-2070 |
| I7-6700 | 64Gb PC4-2666 | 34Tb | TrueNas 13 |
| Yamaha HTR-4065 | Argos Audio Alto 5 MK2 | SystemOne W100B + SW10 |
| iPhone 15 Pro 128Gb |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Christley:

detta är bara en teori, men kanske finns.
är det inte möjligt att dra en rak kopia av systemet och sånt, göra typ en iso fil eller något av mobilen för att sen emulera allt i någon android emulator. på så vis kan du använda mobilen på datorn och därmed bara dra ut det ur programmet till windows?

Hm, mycket möjligt, största problemet just nu är att min dator inte ens verkar känna igen nexusen, vilket den gjorde innan, så hoppet är nog ute för min del, om jag inte lämnar in den.

Skrivet av Nevil:

De kanske kan funka, Grejen e att ja inte vill ha de till ny telefon.. Vill bara kopiera ut bilderna o så från telen till datorn..

Fast om du kopierar det till en ny telefon så kan du ju lägga över det på datorn sen?

Blir ju bara ett extra steg.

Permalänk
Medlem

Borde väl gå om du lyckas låsa upp den, men det ska väl inte vara ett problem om det bara är så att man inte kan se något? I alla fall om det är vibration etc

Permalänk
Medlem
Skrivet av Evak:

Hm, mycket möjligt, största problemet just nu är att min dator inte ens verkar känna igen nexusen, vilket den gjorde innan, så hoppet är nog ute för min del, om jag inte lämnar in den.

Fast om du kopierar det till en ny telefon så kan du ju lägga över det på datorn sen?

Blir ju bara ett extra steg.

Jo, Fast då blir de flera steg, Då ja måste nollställa telefonen ja har nu, Sen flytta allt från S3:an till den ja använder nu, sen återställa S6:an.. =/

Visa signatur

| X570 | R5-3600 | 960 EVO M.2 + 860 1Tb | 16Gb XMP3200 | RTX-2070 |
| I7-6700 | 64Gb PC4-2666 | 34Tb | TrueNas 13 |
| Yamaha HTR-4065 | Argos Audio Alto 5 MK2 | SystemOne W100B + SW10 |
| iPhone 15 Pro 128Gb |

Permalänk
Medlem
Skrivet av spel565:

Borde väl gå om du lyckas låsa upp den, men det ska väl inte vara ett problem om det bara är så att man inte kan se något? I alla fall om det är vibration etc

Tja, låsa upp är inga problem, undre halvan av skärmen fungerar, övre är helt körd.

Bättre överblick över hur läget står till

Mobilen blir igenkänd som en nexus 5a, men jag kan inte öppna upp den i utforskaren, eller använda programmet jag länkade till tidigare..

Skrivet av Nevil:

Jo, Fast då blir de flera steg, Då ja måste nollställa telefonen ja har nu, Sen flytta allt från S3:an till den ja använder nu, sen återställa S6:an.. =/

Måste man nollställa telefonen man överför till också? Läste inte så jättenoga, antog bara att det lägger sig ovanpå, alternativt zippat på nya telefonen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Evak:

Måste man nollställa telefonen man överför till också? Läste inte så jättenoga, antog bara att det lägger sig ovanpå, alternativt zippat på nya telefonen.

Kollade inte så noga, Men antar att de blir som en återställning.. Har iofs haft telen liggnas i över ett år, så den kan nog ligga en stund till.. ^^

Visa signatur

| X570 | R5-3600 | 960 EVO M.2 + 860 1Tb | 16Gb XMP3200 | RTX-2070 |
| I7-6700 | 64Gb PC4-2666 | 34Tb | TrueNas 13 |
| Yamaha HTR-4065 | Argos Audio Alto 5 MK2 | SystemOne W100B + SW10 |
| iPhone 15 Pro 128Gb |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nevil:

Kollade inte så noga, Men antar att de blir som en återställning.. Har iofs haft telen liggnas i över ett år, så den kan nog ligga en stund till.. ^^

Mjo lite samma sits här. Inget överdrivet viktigt på luren, men samtidigt surt, har lite anteckningar n stuff jag vill åt

Permalänk
Medlem

Värsta fall kan du kanske låna en likadan mobil, göra samma sak på båda skärmarna tills du har lyckats sätta på MTP

Permalänk
Medlem

@spel565:

Det är en nexus så det är stock android kitkat.

Tro mig, jag har försökt detta innan, problemet är att MTP-valet ligger på övre skärmhalvan, som inte fungerar. Så shit outta luck

Permalänk
Medlem
Skrivet av Evak:

@spel565:

Det är en nexus så det är stock android kitkat.

Tro mig, jag har försökt detta innan, problemet är att MTP-valet ligger på övre skärmhalvan, som inte fungerar. Så shit outta luck

Någon app som kan vända skärmen 180 grader?

Permalänk
Medlem

Väldigt dålig med androids, men sitter det inte ett SD-kort du kan peta ut bara och dra in i datorn?

Visa signatur

CPU [Ryzen 7 3800XT] GPU [Red Devil RX 5700 XT 8GB]
PSU [Antec HCG Gold 750W]
MOBO [MSI B550-A Pro]
Chassi [Phanteks Entoo Pro M]

Permalänk
Medlem
Skrivet av jocke92:

Någon app som kan vända skärmen 180 grader?

Rätt svårt att ladda ner och använda appar när mobilen ser ut som den gör

Skrivet av iFerz:

Väldigt dålig med androids, men sitter det inte ett SD-kort du kan peta ut bara och dra in i datorn?

Internminne

Permalänk
Medlem
Skrivet av iFerz:

Väldigt dålig med androids, men sitter det inte ett SD-kort du kan peta ut bara och dra in i datorn?

Nexus 5 stödjer ej SD-kort

Visa signatur

Stationär PC: Chassi: Phanteks Enthoo EVOLV ATX MB: MSI B550 Gaming Plus CPU: AMD Ryzen 7 5700X Kylning: Noctua NH-U12S GPU: MSI GeForce GTX 1060 Gaming X 6 GB RAM: Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3600MHz NVMe: 2st Kingston A2000 SSD: Intel 520 180GB och Intel 530 240GB HDD: WD Green 1TB, Toshiba 640GB samt fler HDD PSU: Corsair RM750X. Mobila enheter Mina Androidenheter och Dell Latitude 5400. Citera om du vill ha ett garanterat svar från mig

Permalänk
Medlem
Skrivet av Evak:

Rätt svårt att ladda ner och använda appar när mobilen ser ut som den gör

Internminne

Skrivet av jnsson:

Nexus 5 stödjer ej SD-kort

Aight, tack!

Visa signatur

CPU [Ryzen 7 3800XT] GPU [Red Devil RX 5700 XT 8GB]
PSU [Antec HCG Gold 750W]
MOBO [MSI B550-A Pro]
Chassi [Phanteks Entoo Pro M]

Permalänk
Medlem
Skrivet av Evak:

Rätt svårt att ladda ner och använda appar när mobilen ser ut som den gör

Du kan ladda ner och installera appar via google play i din dator, om de inte ändrat på det.
Sedan hoppas att apparna har knapparna så att man kan trycka på den hela delen av skärmen

Permalänk
Medlem
Skrivet av jocke92:

Du kan ladda ner och installera appar via google play i din dator, om de inte ändrat på det.
Sedan hoppas att apparna har knapparna så att man kan trycka på den hela delen av skärmen

Stämmer att man kan ladda ner appar via datorn.

Vet inte om du missade bilden, http://i.imgur.com/t99cqsu.jpg, men det är inte speciellt lätt att navigera när du inte ser någonting.

Får väl helt enkelt skita i det/punga ut 500 spänn för en ny skärm

Permalänk
Medlem
Skrivet av Evak:

Stämmer att man kan ladda ner appar via datorn.

Vet inte om du missade bilden, http://i.imgur.com/t99cqsu.jpg, men det är inte speciellt lätt att navigera när du inte ser någonting.

Får väl helt enkelt skita i det/punga ut 500 spänn för en ny skärm

Får man fråga vad för data det är som du vill få ut? Är det bilder eller?

Visa signatur

Stationär PC: Chassi: Phanteks Enthoo EVOLV ATX MB: MSI B550 Gaming Plus CPU: AMD Ryzen 7 5700X Kylning: Noctua NH-U12S GPU: MSI GeForce GTX 1060 Gaming X 6 GB RAM: Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3600MHz NVMe: 2st Kingston A2000 SSD: Intel 520 180GB och Intel 530 240GB HDD: WD Green 1TB, Toshiba 640GB samt fler HDD PSU: Corsair RM750X. Mobila enheter Mina Androidenheter och Dell Latitude 5400. Citera om du vill ha ett garanterat svar från mig

Permalänk
Medlem
Skrivet av Evak:

Hej!

Min gamla nexus 5:s skärm är totalt mosad och det är omöjligt att se vad det står på den, har redan införskaffat en ny mobil men behöver datan som finns på nexusen.

Problemet är att den är inställd på att bara laddas via datorn, så kan inte välja MTP-överföring. Finns det någon programvara som listar allt som finns i mobilen och låter mig överföra filerna till datorn?

Köpa ny skärm så telefonen blir användbar igen, kanske är ett alternativ? Sälja iväg den för en slant eller behålla som backup?

http://www.ebay.com/itm/LG-Google-Nexus-5-D820-D821-LCD-Digit...

Väldigt enkelt att montera, bara att ta hjälp av ifixit.

Visa signatur

Dator: Phanteks Enthoo EVOLV, MSI MPG B550 Gaming Plus, Ryzen 5 5600X, 32GB RAM, Radeon 6800XT

Permalänk
Medlem

Själv kör jag FTP över wifi med Filezilla på datorn och ES file explorer på mobilen, där datorn loggar in på mobilen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av jnsson:

Får man fråga vad för data det är som du vill få ut? Är det bilder eller?

Bilder och anteckningar

Skrivet av SolidReactor:

Själv kör jag FTP över wifi med Filezilla på datorn och ES file explorer på mobilen, där datorn loggar in på mobilen.

Smart, borde sätta upp något liknande.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Evak:

Bilder och anteckningar

Smart, borde sätta upp något liknande.

Du kan ha en ikon på andoid "skrivbordet" (genväg) som startar ES FTP server processen, så helt enkelt med en knapptryckning aktiveras ftp på mobilen. Se till att ha ftp lösenord
Vill du kan du köra tasker för att automatisk starta denna genväg när mobilen loggar in på wifi hemma, om nu ES inte har funktionen själv.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Evak:

Bilder och anteckningar

Smart, borde sätta upp något liknande.

Tills nästa gång, skulle jag rekommendera dig att använda Google Photo. Obegränsat antal bilder upp till 16MP samt videor upp till 1080p, är dom i högre upplösning så fixar Google det automatiskt

Visa signatur

Stationär PC: Chassi: Phanteks Enthoo EVOLV ATX MB: MSI B550 Gaming Plus CPU: AMD Ryzen 7 5700X Kylning: Noctua NH-U12S GPU: MSI GeForce GTX 1060 Gaming X 6 GB RAM: Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3600MHz NVMe: 2st Kingston A2000 SSD: Intel 520 180GB och Intel 530 240GB HDD: WD Green 1TB, Toshiba 640GB samt fler HDD PSU: Corsair RM750X. Mobila enheter Mina Androidenheter och Dell Latitude 5400. Citera om du vill ha ett garanterat svar från mig