Premiär! Fyndchans i SweClockers Månadens Drop
Permalänk
Medlem

4690k -max temp

Lite roligt det här med max temperatur på Haswell chipen. När jag googlar så hittar jag folk som säger att 72C är absolut max för en 4690k. Att Intel själva har sagt det.

Vad använder ni för absolut tak för temperatur? Jag försöker hålla mig under 85C i full syntetiskt load. Vilket jag själv tycker är rimligt.

Permalänk

70c på egna system även fast dom kan gå mycket högre

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Gaming/Allround Dator: I7 4790k, Gigabyte windforce 3X 2gb GTX 760, CX500, H440, MSI Z97 Gaming 5, Hyper 212 Evo
Laptop 1. Asus k73e: intel core i5 2410m HD3000 bästa laptopen jag haft/använt synd bara att den börjar visa 4 år av släpandes till kompisar :(
Laptop 2. EN TV43CM: A6-4400m Platta: Surface pro 1

Permalänk
Avstängd

Intel själva har väl bara sagt att den throttlar vid 100C, eller nåt i den stilen (minns inte om det var 95 eller 100)?

Min hoppar upp i 75C i AIDA64 men håller sig mellan 65-70 vid vanlig gaming, beroende på hur CPU-intensivt det är.

Visa signatur

http://iogt.se/
du blir ful och dum av sprit
flow är lek

Permalänk
Medlem

Det har väl mer varit en regel som flesta följer att överklockar man så ska man hålla sig runt 70 grader, sen så ger ju Prime och Intel burn test helt orealistiska temperaturer som du aldrig kommer upp i.

Jag håller mig till 70 grader eller när jag anser att för att få 100 mhz mer så krävs det betydligt mycket vcore mer vilket inte är värt det för mig. t.ex så kör jag min 4690k på 4.4 Ghz med 1.22 VID medans 4.5 så behövde jag om jag minns rätt 1.28 VID vilket inte är värt den där extra värmen för ynka 100 mhz till, och då kör jag realbench när jag stresstestar numera