Permalänk
Inaktiv
Citat:

Ah låter som real-talk men vad borde jag köpa efter det här titan köpet?

Skickades från m.sweclockers.com

Jag tycker du ska lämna tillbaks det och köpa denna istället https://www.komplett.se/product/853684/datorutrustning/grafik...

Visst, 25k kanske känns som mycket. Du får ju leva utan lön i en hel månad men det är värt det. Förslagsvis tar du sms-lån så du har råd med McDonalds och inte svälter ihjäl. Säg åt hyresvärden att du måste prioritera detta över hyran, men att du kan betala 3x hyran nästa månad som kompensation för hens tålamod.

Lycka till och håll oss uppdaterade.

Permalänk
Medlem

Tycker du det känns som ett bra köp så behåll det om du har råd med hyra och mat. Det är ändå bara 10 000kr ingen gigantisk summa, hade det varit en bil hade folk antagligen tyckt den var skruttig... Vissa köper en Iphone eller samsung galaxy för de pengarna (och då ofta på delbetalning) och det anses normalt. Du bör kunna spara ihop till det ganska snabbt igen

Visa signatur

Ryzen 5 7600
Rx 6650xt
32Gb

Permalänk
Medlem

Tycker många är rätt taskiga... bra kort för mycket pengar tror jag han har fattat vid det här laget
som många nämnt i tråden borde du köpa ett 980TI istället. speciellt om du har dålig ekonomi...

Permalänk

haha, spontaniteten är inte alltid ens vän
Men jag skulle nog avbrytit ordern, med tanke på att du inte ens har några andra delar..
Spara och köpa allt samtidigt.

Visa signatur

Idag använder jag min dator till Ingenting men den har

Ryzen 3700x b550 Gigabyte Aorus PRO, corsair 3600, b AOC 24"@144hz
Ryzen 2600x,Asus x470,Gigabyte 1080 Ti aorus
16 Gb vengeance @3000Mhz 1.37volt, Custom loop
|triple monitor|AOC24" AOC 24"@144hz, Dell Ultrasharp 24"

Permalänk

Klart som korvspad att grabben skall ha husvagn.

Behåll kortet, lira skiten ur spel tills du storknar, köp ett till och lira lite mer. o må bra.
mat o räkningar ordnar sig sedan, det löser sig..skall du se.

Bara vi som e avis på att vi också inte har råd till det kortet... Jag till exempel
så jäkla ball, keep it 4-evva.

Visa signatur

Får får får? Nej! Får får Lamm.

Permalänk
Medlem

@Dockland:

Det är inget dålig beslut baserat på vad? Det finns ju kort som presterar bättre överklockade (ex. nästan vilket 3:e parts 980ti som helst) låter mindre och dessutom kostar bra mycket mindre.

Visa signatur

If you follow the herd you are going to have to step through a lot of manure. Have the courage to trust in yourself and follow your own path.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon259415:

Jag tycker du ska lämna tillbaks det och köpa denna istället https://www.komplett.se/product/853684/datorutrustning/grafik...

Visst, 25k kanske känns som mycket. Du får ju leva utan lön i en hel månad men det är värt det. Förslagsvis tar du sms-lån så du har råd med McDonalds och inte svälter ihjäl. Säg åt hyresvärden att du måste prioritera detta över hyran, men att du kan betala 3x hyran nästa månad som kompensation för hens tålamod.

Lycka till och håll oss uppdaterade.

Bästa rådet i tråden får man ju nästan säga? Finns inte många som har det kortet (iallafall inte i sina hemPC), och det är dessutom ett väldigt kraftfullt kort, om man vet vad det skall användas till. Men det kommer man säkert på efter ett tag.

Det bästa av allt med det här kortet är ändå att du inte blir som "alla andra" vilket nästan bara det gör det värt ett inköp.. Fan jag tror själv att jag slår till och tar två!

/Troll 2.0

Visa signatur

If you follow the herd you are going to have to step through a lot of manure. Have the courage to trust in yourself and follow your own path.

Permalänk
Medlem
Skrivet av elajt_1:

@Dockland:

Det är inget dålig beslut baserat på vad? Det finns ju kort som presterar bättre överklockade (ex. nästan vilket 3:e parts 980ti som helst) låter mindre och dessutom kostar bra mycket mindre.

Det funkar bra till de flesta spel, nu och ett tag till. Om han köpt ett Matrox Millenium från 1999 hade det varit ett dåligt beslut.
Jag skrev inte det var det bästa beslutet ang. grafikkort, men ett bra kort är det.

Visa signatur

Mac Mini M2 Pro
5K

Permalänk

@iben301

Låt dej inte nedslås av de förklenande kommentarerna Folk blir retar upp sej så lätt. Inget att bry sej om. En ansträngd plånbok har vi väl alla ibland, och man behöver inte stå på ruinens brant för det. Kan tillägga att jag under studietiden inte hade i närheten av 5k kvar när fordringsägarna fått sitt den sista varje månad.

Huruvida du vill lyssna på råden eller ej ang. ditt köp är upp till dej. Av kommentarerna att döma finns det goda skäl till att välja ett billigare och mer prisvärt alternativ. Jag har inget att tillföra; kan helt enkelt för lite. Du får givetvis göra vad du vill med den informationen.

Du är inte den första, och absolut inte den sista, med en fäbless för en specifik pryl. Jag förstår inte varför det rör upp så mycket känslor hos vissa. Gillar du kortet behåller du det. Tvivlar du finns det gott om alternativ som erbjuder likvärdig prestanda för några lax mindre. Och vad du än väljer kommer det bli hur jävla bra som helst.

Permalänk
Medlem

980ti ska du ha. Lämna tillbaka Titan X.
Och ifall du inte har råd o köpa 980Ti under mellandags rean så köp på faktura o betala om 14dar då har du säkert fått pengarna tillbaka för Titan X

https://www.komplett.se/product/845663/datorutrustning/grafik... Här är en för 7k.. där sparar du redan 3.5 som kan gå till andra delar

Angående nästa gen... Vad jag brukar tänka är sådär... Korrekta mig ifall ni har bättre idéer..
Prestandan går alltid ner till ca kortet som var sämre i föregående generation.

t.ex. tar vi 700 serien nu.
Ett 780 presterar som en 970.
770 presterar som en 960.
Exakta siffror är det inte, men så brukar jag i alla fall tänka, och siffrorna har oftast varit riktigt nära.
Så denna generations 980ti, kanske presterar som en 1070 ifall de nu ska heta så. Då det är TI så kanske det blir lite bättre, eller sämre då Pascal kan vara något för bra mycket bättre.

Permalänk
Medlem
Citat:

Är det verkligen så illa? Vafan.

Skickades från m.sweclockers.com

Vet inte riktigt om det har gått in än men bara för att förtydliga detta: Det sitter i princip samma GPU i 980Ti och TitanX, sen är det så att 980TI med eftermarknadskylare är snabbare än ett Titan X, ja det har 12GB men den har även en kylare som limiterar kortet vilket gör att det går långsammare än ett 980TI vilket gör det till ett uruselt köp så länge du inte specifikt köper det för att du vet att du behöver 12GB VRAM eller ska köra tre stycken med vattenkylning.

Nytt Titan lär dyka upp vid lanseringen av pascal någon gång under 2016. Personligen tippar jag på att den kretsen kommer få vara "titan-exlusiv" betydligt längre än den i Titan X (som kom som 980Ti väldigt snabbt för att kontra AMD) för kretsen lär bli snordyr om de ska göra en stor krets på 16nm med hbm2 vilket lär leda till att det blir Quadro/Tesla/Titan kort av den för det lär inte bli något de kan massproducera. Vill du verkligen go balls to the wall så köp något billigt nu och köp det ist isf, för ett köpa ett Titan X idag för spel är bara pengar i sjön.

Permalänk
Medlem

Hur man överhuvudtaget kan försvara valet eller vara på killens sida på någon som helst aspekt är bortom mitt förstånd.
Totalt genomkorkat val som bara blir ännu värre av oviljan att ta till sig den enorma mängden bra råd som framkommit och mentalitet som påminner om en nybliven 15-årings behov av att "vara unik".

OnT: Lämna tillbaka kortet och köp en hel jävla dator för pengarna nästa månad istället.

Visa signatur

11600K@5.1 GHz + 32GB Corsair Vengeance RGB PRO 3200@3400 MHz + MSI RTX 2080 Super Gaming X Trio +
WDC Blue SN550 1TB + Black OEM SN730 500GB + Kingston A1000 480GB + A2000 500GB + NV2 1TB + 2TB R10 + RGB most of THE THINGS! + Corsair 4000D Airflow + 2*ZyXEL NSA326 2*3TB @ R1 + Netgear RN2100 4*3TB @ R10 + RN204 4*4TB @ R5 + Synology DS216j 2*4TB @ SHR R1 + DS418 4*8TB @ SHR R6
| tmp: R5 3600@4.2 GHz + 32GB 2666@3066MHz + 1060 6GB@2100/4500MHz + 1 TB NV2 & 512GB SN730

Permalänk
Keeper of The Nvidia Drivers

Titan X är ett bra kort, du hade uppenbarligen råd att köpa det så det finns inger problem.
Behåll det och var glad!

Visa signatur

AMD FX53 939 | MSI nForce4 939 | Ati Radeon x1800XT OC PE | 2*1024mb G-Skill 1-2-3-2-5 | Comhem 10/1 | Frölunda Indians SM GULD!!!
In Hoc Signo Vinces!

Permalänk
Medlem

@sKRUVARN: Precis enda skillnaden är att Titan X har 3072 cudacores & 12GB ram mot 980Ti som har 2816 cudacores samt 6GB ram.

Visa signatur

XFX Radeon RX 7700 XT Speedster QICK 319 Black Edition | AMD Ryzen R7 5700X | Noctua NH-D15 | Asus TUF Gaming B550-Plus | Kingston Fury Beast DDR4 3600MHz 4x8GB | Samsung 990 Pro 1TB | Corsair HX1000i | Fractal Design Define S | LG 27GL83A | Corsair K95 Platinum | Corsair Sabre RGB PRO Wireless | Corsair Void Elite Wireless

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ragnarok:

Titan X är ett bra kort, du hade uppenbarligen råd att köpa det så det finns inger problem.
Behåll det och var glad!

Det finns ju problem som vissa helt verkar blunda för, det är tokdyrt (han har knappt råd) och är i princip sämre prestandamässigt än ett 980ti eftersom de "generellt" klockar bättre med sina större kylare och mer påkostade strömförsörjningar. Sen att Titan X även låter bra mycket mer är ju nte direkt en bonus. Summan är att skall man spela, så är 980ti klart det bättre kortet om det inte handlar om extremlösningar med flera skärmar och fler grafikkort.

Killen skapade en ny tråd för att han är osäker, en klapp på ryggen och lite mjuka ord får honom säkert känna sig bättre, men vad hjälper det? Skall man linda in de faktum att det faktiskt är ett dåligt val bara för att killen skall få känna sig bättre? Speciellt inte när det "förmodligen" finns möjlighet att lämna tillbaka kortet eller byta till ett annat. Nej man skall hålla sig till det som är sant, och sanningen är att Titan X är ett dåligt köp i de allra flesta fall, och då menar jag även om du badar i pengar och vill ha de bästa. Det är svårt att se ett mervärde i något som låter mer, oftast presterar sämre och är bra mycket dyrare (här handlade det ju även om ekonomi vilket gör valet ännu sämre än ett redan dåligt val). Det är som jag ovan nämnde bara i extremfall som Titan X kommer till sin rätt.

Inte för att vara taskig men att ta Titan X för att vilja vara annorlunda låter lite som något taget ur "Lyxfällan". Med allt detta sagt vill jag även nämna att jag själv också lider av den här mänskliga bristen, nämligen att jag också har svårt att inte köpa det som på pappret är bäst. Det enda botemedlet (i mitt fall) är att tänka logiskt, resonera med mig själv

Visa signatur

If you follow the herd you are going to have to step through a lot of manure. Have the courage to trust in yourself and follow your own path.

Permalänk
Medlem

Tycker väl egentligen att det mest förbryllande är att någon går och köper en av de mest påkostade delarna till en dator, utan att ens ha en dator att sätta den i. Lite som att köpa en jättedyr bil men inte ha ett hus att köra hem till.

Visa signatur

AMD Ryzen 7800X3D | Arctic Liquid Freezer II 360 | ASUS ROG Strix X670E-F | ASUS TUF RTX 3080 10GB |
32GB Kingston Fury 6000MHz | Corsair RM1000X v3 |
1x Samsung M.2 970 EVO Plus 1TB | 2x Samsung M.2 980 EVO 1TB |
Acer Predator XB271HU

Permalänk
Medlem

Grattis!

Permalänk
Medlem
Skrivet av KaffeMedKotlett:

För 4K så behöver du riktig high-end utrustning, som knappt finns (GPU) och dom PCI-Lanes som medföljer.
X99 (2011-3) moderkort, Så många kärnor som möjligt (5960X) och en god kylning då denne behöver överklockas just för
singeltråds prestandan. Ett starkt modulärt platina PSU för SLI, där du bryggar 2-3 kort eller kanske rent av 3-4 sådana.

Det du är ute efter är för den absoluta eliten av entusiaster idag, och knappt ens då fungerar det riktigt bra. Måste du spara ihop till resten av datorn (Säger inte detta i nedlåtande syfte) så är inte 4K riktigt för dig. Kör 1080p eller 1444p så kan du spela i princip allt som finns på högsta inställningar. Jag spelar på 1080p med 980Ti och 6700K och 32GB ram och det är nog väldigt få spel som står i vägen för mig just nu, och skulle nog utan problem kunna gå upp ett snäpp i upplösning. 4K är bara onödigt dyrt än så länge.

För tri-quad SLI vill man ha 5930K eller 5960X för PCI-E-banor, ja. För 4K 60 fps duger nästan vilken processor som helst dock, den behöver ju endast kunna hålla 60 fps stabilt.
1080p/1440p i 120fps/144fps behöver man däremot starka kärnor och i bl.a. GTA 5 även flera kärnor än 4.

Skrivet av Hagge:

980ti ska du ha. Lämna tillbaka Titan X.
Och ifall du inte har råd o köpa 980Ti under mellandags rean så köp på faktura o betala om 14dar då har du säkert fått pengarna tillbaka för Titan X

https://www.komplett.se/product/845663/datorutrustning/grafik... Här är en för 7k.. där sparar du redan 3.5 som kan gå till andra delar

Angående nästa gen... Vad jag brukar tänka är sådär... Korrekta mig ifall ni har bättre idéer..
Prestandan går alltid ner till ca kortet som var sämre i föregående generation.

t.ex. tar vi 700 serien nu.
Ett 780 presterar som en 970.
770 presterar som en 960.
Exakta siffror är det inte, men så brukar jag i alla fall tänka, och siffrorna har oftast varit riktigt nära.
Så denna generations 980ti, kanske presterar som en 1070 ifall de nu ska heta så. Då det är TI så kanske det blir lite bättre, eller sämre då Pascal kan vara något för bra mycket bättre.

970 är snabbare än 780, ungefär i klass med 780 Ti. I vissa spel bättre än 780 Ti.

Visa signatur

De köper en bil. Säljaren säljer bilen till dem. Var är du? Vart ska du? Varifrån kom du?

Permalänk
Medlem
Skrivet av ArcticFire:

970 är snabbare än 780, ungefär i klass med 780 Ti. I vissa spel bättre än 780 Ti.

Jojo, men det är ett nyare kort, men ändå, så kan man säga på "enklaste" sätt att 970 ersätter 780/780Ti.. Eller? Jag menar ju när man försöker få kortens prestanda utan prestanda siffror, hypotes inom prestanda vill säga

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hagge:

Jojo, men det är ett nyare kort, men ändå, så kan man säga på "enklaste" sätt att 970 ersätter 780/780Ti.. Eller? Jag menar ju när man försöker få kortens prestanda utan prestanda siffror, hypotes inom prestanda vill säga

Ja, då låter det vettigt med 780/780Ti.

Visa signatur

De köper en bil. Säljaren säljer bilen till dem. Var är du? Vart ska du? Varifrån kom du?

Permalänk
Medlem

man köper ett titan X om man har användning för det.

Har man råd och användning så skall man köpa det.

Har man råd men inte någon användning för det så skall man inte köpa det.

Visa signatur

Dator 1: i7 5960X | ASUS X99-E WS | EVGA Titan X + MSI Titan X SLI | 3x Qnix 2710| 1.2TB PCI-E SSD+120gb SSD | 64gb RAM | Seasonic X-1250
Dator 2: i5 4670k | 1x 780 | 256gb SSD | 16gb RAM | BeQuiet L8 650w
Laptop: Asus G551jm | GTX 860m | i7 4710HQ | 8gb RAM

Permalänk
Inaktiv

Jag skulle säga att det som avgör är hur mycket det svider i plånboken hos dig personligen..
Har du gott om pengar och det i egentligen är struntsamma om du pröjsar 8000 eller 11000..

Tycker du att det är dyrt är det ett dåligt köp. Skicka tillbaka det och köp istället ett 980ti.

Permalänk

@Oneone: Ett titan x är bättre på några sätt. Skulle inte köpa ett 980ti istället för ett titan x. Kolla upp grafikkorten en gång till.

Permalänk
Medlem

Man kan inte ifrågasätta att Titan X är det grymmaste singel-core kortet på marknaden...men prisvärt? Nja
Men det är i slutändan du som avgör om du har pengarna eller inte.
Men bästa singelcore prestandan tveklöst.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Studio Artcore Tattoo
[i7 9700k@5.3ghz - MSI OC 2080ti - Vive Pro - SRD rig - NLv3 - Fanatec CSW2.5]

Permalänk
Medlem

100% trolltråd. Vill ha det bästa och vara exklusiv utan att tänka på ekonomin. Snacka om att vara hjärntvättad av nvidias marknadsföring. Betala dryga 4000 för 6GB mer vram som kommer ligga oanvändbart. suck, folk...

Visa signatur

Dator: CPU: Intel Core i5 8600k @4.3GHz | Kylare: Noctua NH-L12 | Moderkort: Gigabyte Z370n WiFi | GPU: EVGA GTX 1080ti FTW3 | RAM: Corsair LPX 16GB 3000MHz | Chassi: Louqe Ghost S1 | Lagring: SAMSUNG 960 Evo m.2 512GB | PSU: Corsair sf600

Permalänk

Tur man får sin försörjning genom förvärvsarbete @31500/mån i stället för CSN.. Visst jag får titulera mig som arbetarklass och inte det fina flashiga "högutbildad", men jag behöver inte gräma mig om jag slänger ut 10k på en rolig pryl en månad. Blir bara ett litet mindre saldo på sparkontot som fylls på ordentligt varje månad...

Visa signatur

Core i7 2600@4Ghz - 16GB Corsair Vengenace@1600Mhz - 90GB Corsair Force3 SSD - WD 1TB HDD - EVGA GTX970@1501Mhz - Corsair TX650 PSU - AcerXB270HU 144Hz/GSYNC/1440p - Biltema högtalare med subwoofer. MSI P67A G45 MB *-*-* 11000 poäng Firestrike, 3050 poäng Unigine Heaven, default 2560x1440 *-*-* Windows 7 64. Byggd 2011

Permalänk
Medlem

Älskar hur trådarna går så sjukt OT. Inte ens hälften av inläggen jag skummade igenom var ju relevanta...
Allt från troll till folk som försöker skryta om sin lön

Ligger alla moderatorer medvetslösa på glögg?
Det borde komma en "Dåligt inlägg" knapp... Gärna med automatradering av inlägget om tillräckligt många downvotes sker

Permalänk
Medlem
Skrivet av vasterasjontek:

@Oneone: Ett titan x är bättre på några sätt. Skulle inte köpa ett 980ti istället för ett titan x. Kolla upp grafikkorten en gång till.

Titan X har mera minne vilket behövs om man har flera grafikkort och höga upplösningar.
Bättre än 980 Ti om man har vattenkylning.

Annars är 980 Ti betydligt prisvärdare och dessutom snabbare ur lådan tack vare fabriksöverklock. Dessutom vinner de överklockade också om man inte byter kylning.

Skrivet av vkn:

Man kan inte ifrågasätta att Titan X är det grymmaste singel-core kortet på marknaden...men prisvärt? Nja
Men det är i slutändan du som avgör om du har pengarna eller inte.
Men bästa singelcore prestandan tveklöst.

Skickades från m.sweclockers.com

Om man har annan kylare än original då den begränsar. Annars är tredjeparts-980 Ti då deras kylare är tillräckliga för att övervinna Titan X med hjälp av klockfrekvensen. Under vatten däremot vinner förstås Titan X.

Visa signatur

De köper en bil. Säljaren säljer bilen till dem. Var är du? Vart ska du? Varifrån kom du?

Permalänk
Medlem

Nu är det här iaf. Vad ska jag köpa nu? skicka gärna från prisjakt.

Visa signatur

Citera för svar!

Permalänk
Medlem
Skrivet av iben301:

http://i.imgur.com/OpMrkC8.jpg
Nu är det här iaf. Vad ska jag köpa nu? skicka gärna från prisjakt.

köp ett till