Behöver jag uppgradera moderkortet för gaming?

Permalänk

Behöver jag uppgradera moderkortet för gaming?

Hej, jag undrar om jag det är nödvändigt att uppgradera mitt moderkort på min gaming dator. Jag har förnärvarande ett MSI Z97 PC MATE kort och undrar om det skulle behövas uppgraderas om man vill dra upp standarden på datorn. Är själv inget dator snille därför bestämde jag mig för att fråga.
Tacksam för svar:D

Permalänk
Medlem

Nej, moderkort har ingen FPS skillnad på din dator. Fundera mer på CPU och GPU för gaming.

Permalänk
Medlem

@TrickyZerg: Vad har du för CPU samt GPU idag?

Visa signatur

ASUS Prime RX 9070 XT 16GB OC | AMD Ryzen R7 5700X3D | Noctua NH-D15 | Asus TUF Gaming B550-Plus | Kingston Fury 2x16GB 3600 CL 16 Renegade | Samsung 990 Pro 1TB | Corsair HX1000i | Corsair Frame 5000D | Xiaomi G34WQi | Corsair K95 Platinum | Corsair Sabre RGB PRO Wireless | Corsair HS65 |

Permalänk
Medlem

Hejsan TrickyZerg,
Med största sannolikhet behöver du inte byta ut ditt moderkort.
Datorspel är oftast mer beroende av grafikortet än processorn.
Låt oss få veta vad du har i ditt system så kan vi hjälpa dig.

* SSD: om du inte redan har en SSD bör du skaffa en. Det är en enorm skillnad i "hastighet" att gå från en hårddisk (HDD) till en SSD
* Grafikkort: Om ditt grafikkort har några år på nacken kan en uppgradering i grafikkort ge dig en prestandaskjuts
* Processor: Om du har en i3 eller Celeron kan det löna sig att byta till en i5/i7 i de övresegmenten
* Minne: Inte troligt men om du har för lite minne i datorn påverkar det prestandan markant.

Permalänk

Tack för svaren! Jag har för närvarande en i5 4460k och ett MSI GTX 970 grafikkort. Jag har ingen ssd men det låter som det är det jag bör lägga pengarna på och inte nytt moderkort. Jag tänkte köpa en ssd isåfall nu runt juldagarna och skulle då gärna ha lite tips på en i samma budget som för moderkortet.

Permalänk
Medlem

Jag vet inte vad 4460k är men en 4460 som jag tror du menar är bra och gtx 970 är ett bra kort. Så en ssd är vad du borde köpa, helt klart.
Se om du kan hitta en 500gb ssd så räcker det bra men en 250gb går idag för under 800kr i vissa fall och en 500 Går på reor att få tag på för 1300-1400kr.

Visa signatur

Speldator: Ryzen 5800X3D | In Win 301 | Asus 5070Ti Prime OC Laptop: Thinkpad E14 G2 4700U Övrigt: Simrace fantast.

Permalänk
Medlem

Tips på SSDer :
http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=2880210
http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=2973975

Med tanke på hur stora spelen är nuförtiden tycker jag själv att 250 gig är lite för snålt, men det duger absolut om du vill snåla in.
Bara se till att avinstallera dom spel man inte spelar så.

Permalänk
Medlem
Skrivet av TrickyZerg:

Tack för svaren! Jag har för närvarande en i5 4460k och ett MSI GTX 970 grafikkort. Jag har ingen ssd men det låter som det är det jag bör lägga pengarna på och inte nytt moderkort. Jag tänkte köpa en ssd isåfall nu runt juldagarna och skulle då gärna ha lite tips på en i samma budget som för moderkortet.

Absolut, byt till en SSD! När du väl börjat köra med den kommer du fråga dig varför du inte bytte till SSD tidigare