Premiär! Fyndchans i SweClockers Månadens Drop
Permalänk
Medlem

Kan människor smitta katter?

Hejsan! Är hemma och mår asdåligt. Är as-snorig och jag kräktes igår. Men jag undrar om jag kan smitta min katt. Hon sover alltid hos mig i min säng. Vill helst inte smitta hon med detta skiten!

Ligger detta i fel forumsdel så får gärna moderator flytta tråden.
/dennis55

Visa signatur

Grej att spela på:MAXIMUS VII GENE, G3258@4.4Ghz, 8GB Corsair vengeance LPX 2800Mhz, GTX780Ti OC

Laptop: Dell Precision M4300 2.6GHZ CORE2Duo,4GB RAM, 500GB SuperSpeed HDD, nVidia QUADRO FX360 512MB, Windows 7 Ultimate Edition x64

FreeNAS filserver: ASUS P5N-D, Pentium E5200, 4GB 667Mhz RAM, 600W ombyggt corsair nätagg (modifierat för serveranvändning) och en massa gamla diskar!

Permalänk
Medlem

En snabb sökning på nätet ger mig följande svar:

Det finns sjukdomar som kan smitta mellan människor och djur, de kallas för zoonoser.

En av de mest vanliga zoonoserna är salmonella som överförs från djur till människor via livsmedel. En annan välkänd zoonos är ”svininfluensan”, H1N1.

Smittor från människa till djur

En vanlig förkylning eller vinterkräksjukan kan inte smitta ditt husdjur. Exempel på smittor som kan överföras från människa till djur:

tuberkulos
multiresistenta stafylokocker (MRSA).

Så nej, din katt går nog säker

Dessutom sägs det att katter spinnande kan göra så att man blir friskare <-- Ska nog tas med en nypa salt

Permalänk

alltså det beror påvilken sjukdom du har o vilket djur du har vilket är katt nu men tänk på vad som hände när spanjorerna komm till syd amerika dom smittade andra mäniskor med sjukdomart dom var imuna mot men det var inte dom i sydamerika så det beror på om du har fått årets influensa eller inte och vilken kattras du har men troligen inte

Permalänk
Medlem

Kattclockers

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

#framtiden

Permalänk
Medlem

Människor och djur kan inte smitta varandra med sjukdomar förutom ett par enstaka undantag. Du kan hosta din katt i nyllet med gott samvete.

Permalänk
Medlem

Ja då vet jah. Då behöver jag inte oroa mig tack för alla svar

/dennis55

Visa signatur

Grej att spela på:MAXIMUS VII GENE, G3258@4.4Ghz, 8GB Corsair vengeance LPX 2800Mhz, GTX780Ti OC

Laptop: Dell Precision M4300 2.6GHZ CORE2Duo,4GB RAM, 500GB SuperSpeed HDD, nVidia QUADRO FX360 512MB, Windows 7 Ultimate Edition x64

FreeNAS filserver: ASUS P5N-D, Pentium E5200, 4GB 667Mhz RAM, 600W ombyggt corsair nätagg (modifierat för serveranvändning) och en massa gamla diskar!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Belsebull:

En snabb sökning på nätet ger mig följande svar:

Det finns sjukdomar som kan smitta mellan människor och djur, de kallas för zoonoser.

En av de mest vanliga zoonoserna är salmonella som överförs från djur till människor via livsmedel. En annan välkänd zoonos är ”svininfluensan”, H1N1.

Smittor från människa till djur

En vanlig förkylning eller vinterkräksjukan kan inte smitta ditt husdjur. Exempel på smittor som kan överföras från människa till djur:

tuberkulos
multiresistenta stafylokocker (MRSA).

Så nej, din katt går nog säker

Dessutom sägs det att katter spinnande kan göra så att man blir friskare <-- Ska nog tas med en nypa salt

En nypa? Snarare en lastbil salt

Visa signatur

Intel Core i7 6850K 3,6 GHz 15MB @ 4,7GHz kyld med Noctua NH-U9S på MSI X99A Raider
Corsair Vengence LPX 64GB (8x8GB) DDR4 3000MHz @ 3200 MHz
2x MSI GeForce GTX 1080 8GB Aero OC i SLI
HyperX Predator 480GB M.2 och 4x Samsung 750-Series 250Gb i raid 0
Oculus Cv1. Win10 pro