Speldator för max 8000kr. Är den värd pengarna?

Permalänk

Speldator för max 8000kr. Är den värd pengarna?

Hej jag har funderat på att byta ut min gamla dator för att klara av att spela nyare spel utan några problem. Min nuvarande dator ser ut som följande

Intel core i3-2100cpu 3.10ghz

4gb RAM

Nvidia geforce gtx 550 ti

Jag spelar spel som Red Orchestra 2, Verdun, Garrys mod, men det jag är mest mån om att datorn klarar av är Squad och Arma 3.
Jag har inte lust att spendera mer än 8000kr, utan vill helst pressa ner priset så gott det går. Jag har förstått att det blir billigare och bättre att bygga ihop datorn själv, men jag kan absolut inget om hur det går till eller känner någon som kan det heller. Att skruva allt på plats kan väl inte vara så farligt men när det kommer till att installera drivrutiner och liknande tror jag att det kan bli problem.

Hur som helst har jag hittat en dator som jag (trots bristande kunskap inom ämnet) antar är bra.

http://www.webhallen.com/se-sv/datorer_och_tillbehor/229628-a...

Någon vidare information gick inte att hitta på vare sig webbhallen eller internet. För mig är det fortfarande lite oklart vad den har för specs, och levereras den med windows 10 eller 8.1? Så är det en bra deal? Och kommer jag kunna spela Squad samt Arma 3 med vettiga inställningar och vettig fps? Hur länge kan jag förväntas behålla datorn innan den ger vika för framtida spel?

Jag har även tittat på en annan dator, vilket jag har förstått är mer eller mindre den samma.

http://www.webhallen.com/se-sv/datorer_och_tillbehor/232456-l...

De skillnader jag kan se är att denna är 1000kr dyrare, har hälften så stor hårddisk och inte levereras med windows 10.

Så kommer det vara en märkbar skillnad mellan min nuvarande dator och ASUS M52AD-XTREME-NR005T? Och pallar den med 5år i spelbranschen?

Permalänk

Det jag rekomenderar är att aldrig köpa färdigbyggda datorer. Om du har en låg budget, vilket du verkar ha, så kan begangnat bara någonting att titta på. Annars om du vill så kan du bygga ihop den själv. Jag och min kompis byggde ihop min dator i förrigår, men processorn verkade vara död när vi fick den, kylar fläkten och i nät aggregatet snurrade kanske 5 varm innan den stannade och så blinkade röda CPU leden på moderkortet till. Men det ska nog gå bra för dig. Det finns garanti som ofta täcker sådant. @Olof Palme reborn:

Visa signatur

Chassi: Phanteks Enthoo Pro M, CPU: Intel Core i5 6600k, GPU: Sapphire R9 390 Nitro, MOBO: MSI Z170A Inet edition, HDD: WD 500GB Caviar Blue, PSU: EVGA Supernova G2 750W, RAM: Corsair Vengence LPX 2x4GB Röd.

Permalänk
Medlem

Datorn med windows 8 har ssd också (snabbare hårddisk). Windows 8 kan du uppgradera till windows 10. Annars skiljer det inte mycket. Skulle tippa på att den håller ett bra tag då det inte kommer dyka upp nya spelkonsoler som skruvar upp systemkraven på våra pc's än på ett tag

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Gigabyte B550i - Ryzen 5600x - 64gb Corsair Vengeance LPX 3200mhz - RTX 3080 - NR200P

Permalänk
Medlem
Skrivet av MegaAlalil:

Det jag rekomenderar är att aldrig köpa färdigbyggda datorer. Om du har en låg budget, vilket du verkar ha, så kan begangnat bara någonting att titta på. Annars om du vill så kan du bygga ihop den själv. Jag och min kompis byggde ihop min dator i förrigår, men processorn verkade vara död när vi fick den, kylar fläkten och i nät aggregatet snurrade kanske 5 varm innan den stannade och så blinkade röda CPU leden på moderkortet till. Men det ska nog gå bra för dig. Det finns garanti som ofta täcker sådant. @Olof Palme reborn:

På mellandagsrean så kan det faktiskt vara okej att köpa en färdigbyggd till bra pris!

Visa signatur

Gigabyte B550i - Ryzen 5600x - 64gb Corsair Vengeance LPX 3200mhz - RTX 3080 - NR200P

Permalänk

Om du spelar mycket Arma vill du ha en relativt stark processor. Det är ett väldigt processorkrävande spel.

Permalänk
Skrivet av Peanutcat:

Om du spelar mycket Arma vill du ha en relativt stark processor. Det är ett väldigt processorkrävande spel.

Så är processorn lite för svag i den datorn?

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Olof Palme reborn:

Ja, du vill ha en en upplåst processor som tillåter framtida överklockning.

Visa signatur

CITERA FÖR SVAR | Inet fraktfritt

Main: Ryzen R5 1500x|AsRock X370 Killer SLI|16GB DDR4 Crucial 2666MHz|480GB Corsair Force LE|Gigabyte RX480 8GB G1|Be Quiet Dark Rock 3 Pro|Be Quiet SIlent Base 800 Orange|Corsair RM750x|
Network: Synology DS416j|2x 8TB WD Red|3TB WD Red| Comhem 100/10|

Permalänk
Medlem

Köp begagnat. Får väldigt bra begagnade prylar för 8000 kr

Permalänk

Ja. Skulle också rekommendera starkt att du köper en av intelprocessorerna som har ett K efter alla siffror då du kan överklocka dessa. Själv har jag en i5 2500k som är klockad till 4.3 Ghz

Skrivet av Gizmo_8:

Köp begagnat. Får väldigt bra begagnade prylar för 8000 kr

Kan vara riskabelt. Delarna kan vara utslitna, värmeskadade eller allmänt trasiga / på väg att gå sönder.

Permalänk

Men borde inte i5-4460 vara bättre än i5-2500k?

Permalänk

Men borde inte i5-4460 vara bättre än i5-2500k?

Jo det är den. MEN du kan överklocka processorer med K i namnet. 4460 är runt 3.2 ghz. Jag har min 2500k som standard är 3 ghz överklockad till 4.3ghz. Om du har råd så skulle jag skaffa en 4960k

Min överklock är dock rätt extrem så ta det inte som att du skulle få det om du överklockade.

Permalänk
Skrivet av Peanutcat:

Jo det är den. MEN du kan överklocka processorer med K i namnet. 4460 är runt 3.2 ghz. Jag har min 2500k som standard är 3 ghz överklockad till 4.3ghz. Om du har råd så skulle jag skaffa en 4960k

Min överklock är dock rätt extrem så ta det inte som att du skulle få det om du överklockade.

Nu pratar ju du lite i nattmössan

2500K Är 3.3GHz som standard, med turbo till 3.7GHz. Skulle inte heller kalla en 4.3GHz clock extrem på en 2500K.
Min 2500K går stabilt i 4.6GHz, kan få den stabilt en bra bit högre men detta är en 24/7 clock.

Om jag inte har fel så är 4960K en i7:a? Alltså rätt så overkill för gaming.

Permalänk

Ja nu var erbjudandet över så datorköpet läggs på is tills sommaren, så länge inget dyker upp på vägen

Permalänk
Skrivet av Plastslev:

Nu pratar ju du lite i nattmössan

2500K Är 3.3GHz som standard, med turbo till 3.7GHz. Skulle inte heller kalla en 4.3GHz clock extrem på en 2500K.
Min 2500K går stabilt i 4.6GHz, kan få den stabilt en bra bit högre men detta är en 24/7 clock.

Om jag inte har fel så är 4960K en i7:a? Alltså rätt så overkill för gaming.

Jaha oj. Borde kollat upp innan jag skrev. 😳

4690* min mobil autocorrectade det. Soz

Permalänk

Just nu kostar den 6990 på webhallen, fint pris i mina ögon iom att OS ingår.

/björn

Permalänk

Skulle definitivt säga att det är är värt när det kostar 7k