Oculus Rift i tidig konsumentversion testad

Permalänk
Melding Plague

Oculus Rift i tidig konsumentversion testad

Inför nästa års lansering av Oculus Rift delar en användare på Reddit med sig av intrycken från ett ingenjörsexemplar, som sägs motsvara den slutgiltiga konsumentversionen.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk

Tycker att det blir mer och mer intressant att skaffa sig detta vid lansering.
Bara börja spara för Vr-headset + komponenter som klarar att driva detta nu!

Permalänk
Medlem

Längtar till nästa vecka!!! <3

Permalänk
Medlem

För min del blir det nog ingen konsumentversion förrän nästa generationens grafikkort släppts på marknaden. Att driva spelen i 1080p och 75 FPS är nog jobbigt som det är redan. Att ge sig på 2160x1200 i 90 FPS är ju som att be datorn begå självmord.

Visa signatur

Intel i5 12600K | Asus TUF Gaming Z690-Plus D4 | Asus Geforce RTX 3060 Ti | 32 GB DDR4 | Fractal Design North | Corsair iCue Link H100i | Cooler Master V750 Gold i Multi

Permalänk
Medlem

Kommer lätt skaffa dessa, oavsett va de kostar. Kommer va värt de för att använda en gång per år så kompisarna får prova något riktigt skräckspel spel å se dem skita ner sig. Måste kanske köpa en extra stol nu när jag tänker på de.. hm.

Skrivet av Gender Bender:

För min del blir det nog ingen konsumentversion förrän nästa generationens grafikkort släppts på marknaden. Att driva spelen i 1080p och 75 FPS är nog jobbigt som det är redan. Att ge sig på 2160x1200 i 90 FPS är ju som att be datorn begå självmord.

De kan väl inte vara så svårt? Driver 3440*1440p i 60+ fps utan minsta lilla problem så länge spelen har stöd för crossfire

Visa signatur

9900k | Z390 AORUS MASTER | 32GB RAM | Red Devil AMD Radeon™ RX 7900 XTX | XFX Black 1250W | BeQuiet Pure Base 500 | Fractal Design Celsius S36 | Samsung 970 500GB + Corsair MP510 960GB | Dell U3415W | Windows 11 Professional

Permalänk
Avstängd

Blir att vänta med VR till man vet vilken vinnaren är

Permalänk

Inte så intressant om man inte kan andvända sina egna hörlurar ser ut som det är några 120 kr hörlurar som sitter på

Visa signatur

fractal 804 | Intel 4790k | Corsair 8GB | MSI Z97m Gaming | Samsung 830| Gigabyte 970 SLI | NZTX Hale90 650 | Asus PB278Q

Permalänk
Medlem
Skrivet av fredrik433:

Inte så intressant om man inte kan andvända sina egna hörlurar ser ut som det är några 120 kr hörlurar som sitter på

De kan man redan, de var länge sen de gick ut å sa att de går lika bra att använda sina egna hörlurar om man hellre vill de

Visa signatur

9900k | Z390 AORUS MASTER | 32GB RAM | Red Devil AMD Radeon™ RX 7900 XTX | XFX Black 1250W | BeQuiet Pure Base 500 | Fractal Design Celsius S36 | Samsung 970 500GB + Corsair MP510 960GB | Dell U3415W | Windows 11 Professional

Permalänk
Medlem

Vi vill se en video! Ge folket en video!

Visa signatur

| Fractal Design R4 White | Intel I5 6600k@4Ghz| Asus Z170-A | MSI GTX 970 @1425Mhz | Corsair 16GB DDR4 2133mhz | Samsung 840 250GB | Corsair 650Watt nätagg |

https://soundcloud.com/symbolofficial

Permalänk
Medlem

Jag väntar och köper den som är bäst att se film på via kodi.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Nätverksnörd

Permalänk
Medlem

Hmm, som jag tolkar det skom skrivs på Reddit är det just grönt och blått där man INTE ser några pixlar. På vitt däremot kan man skönja pixlar. Är det min engelska eller översättningen av artikeln som är ute och cyklar?

Edit: ja, nu ändrades ju artikeln

Permalänk
Medlem
Skrivet av stimy09:

Hmm, som jag tolkar det är det just grönt och blått där man INTE ser några pixlar. På vitt däremot kan man skönja pixlar. Eller är det min engelska som är ute och cyklar?

Nej, du har förstått rätt.

Visa signatur

i7 8700k – Scythe Mugen 5 Rev.B-kylare // Galax RTX 3080 SG // 16GB G.Skill DDR4 3200 // Corsair RM750i // Phanteks Eclipse P400 TG

Permalänk
Medlem
Skrivet av WoG:

De kan man redan, de var länge sen de gick ut å sa att de går lika bra att använda sina egna hörlurar om man hellre vill de

Mjao, man kan använda egna lurar, men 3d effekterna på ljudet är anpassat efter de medföljande lurarna...
De medföljande lurarna ska vara rätt OK dock enligt vissa sagt.

Visa signatur

A modest man is usually admired, if people ever hear of him.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gender Bender:

För min del blir det nog ingen konsumentversion förrän nästa generationens grafikkort släppts på marknaden. Att driva spelen i 1080p och 75 FPS är nog jobbigt som det är redan. Att ge sig på 2160x1200 i 90 FPS är ju som att be datorn begå självmord.

Som jag ser så har du en 970? Då finns det inga problem
Alla spelen till oculus är anpassade att funka perfekt till 970

Permalänk
Skrivet av Roger W:

Mjao, man kan använda egna lurar, men 3d effekterna på ljudet är anpassat efter de medföljande lurarna...
De medföljande lurarna ska vara rätt OK dock enligt vissa sagt.

Så spel och dylikt är anpassade efter Oculus-hörlurarna och inte det allmänna ljudet som du tex hör idag när du kör diverse spel? Det kan inte stämma

Permalänk
Medlem
Skrivet av sanarion91:

Så spel och dylikt är anpassade efter Oculus-hörlurarna och inte det allmänna ljudet som du tex hör idag när du kör diverse spel? Det kan inte stämma

Jo då det kan det, för spel som utvecklas specifikt för Oculus Rift. Tror inte han menade något annat än det.

Visa signatur

Post-and-run foruming
GeForce GTX 1070 ;~; Intel 4790k ;~; ASUS Z97M-PLUS ;~; Cooler Master Hyper 212 EVO ;~; ADATA 16GB 1600MHz RAM ;~; 840 EVO 500GB + 1TB WD Blue + 4TB WD Green ;~; Seasonic Platinum 660w ;~; Fractal Design Define Mini ;~; G910 "Orion Spark" ;~; U2415 x2 ;~;

Permalänk

@TheSlicker:

Det kan jag vara med på! Men frågan är då.. hur många spel kommer utvecklas just för Oculus Rift? Och kommer inte utvecklarna tänka till att " Fasen.. alla kanske inte använder hörlurarna som hör till" ?

Permalänk
Entusiast
Skrivet av Gender Bender:

För min del blir det nog ingen konsumentversion förrän nästa generationens grafikkort släppts på marknaden. Att driva spelen i 1080p och 75 FPS är nog jobbigt som det är redan. Att ge sig på 2160x1200 i 90 FPS är ju som att be datorn begå självmord.

Äsch, med låga inställningar på absolut allt så borde det ändå fungera... annars blir jag besviken på mitt 780
Å andra sidan är det väl minnet som är det största problemet i så fall när det gäller AAA-titlar.

Visa signatur

Den digitala högborgen: [Fractal Design Meshify C] ≈ [Corsair RM850x] ≈ [GeForce RTX 3080] ≈ [AMD Ryzen 7 7800X3D ≈ [Noctua NH-U14S] ≈ [G.Skill Flare X5 32GB@6GHz/CL30] ≈ [MSI MAG B650 TOMAHAWK] ≈ [Kingston Fury Renegade 2 TB] ≈

Permalänk
Medlem
Skrivet av sanarion91:

Så spel och dylikt är anpassade efter Oculus-hörlurarna och inte det allmänna ljudet som du tex hör idag när du kör diverse spel? Det kan inte stämma

Ljudet som används till rift-optimerade spel processas för att ge en känsla av 3d, dvs man hör om ljudet kommer framför/bakom osv. Denna processning är optimerad för att funka bäst med de lurar till kommer med riften. Byter du lurar så finns det risk att 3d-effekten blir sämre.

(gällande 3d ljud överlag: du har väl hört tex virtual barber shop?
https://www.youtube.com/watch?v=8IXm6SuUigI&fmt=18 )

Lite snack om 3d ljud på Oculus här tex:
http://www.roadtovr.com/oculus-rift-dk2-realsense-3d-audio-pr...

Visa signatur

A modest man is usually admired, if people ever hear of him.

Permalänk
Medlem
Skrivet av WoG:

Kommer lätt skaffa dessa, oavsett va de kostar. Kommer va värt de för att använda en gång per år så kompisarna får prova något riktigt skräckspel spel å se dem skita ner sig. Måste kanske köpa en extra stol nu när jag tänker på de.. hm.

De kan väl inte vara så svårt? Driver 3440*1440p i 60+ fps utan minsta lilla problem så länge spelen har stöd för crossfire

30fps ultra witcher 3 r9 295x2 så jo tungt +Oculus/vr stödjer inte crossfire/sli pg av latency, får nog hålla sig till low/medium i tungdrivna spel

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Roger W:

Ljudet som används till rift-optimerade spel processas för att ge en känsla av 3d, dvs man hör om ljudet kommer framför/bakom osv. Denna processning är optimerad för att funka bäst med de lurar till kommer med riften. Byter du lurar så finns det risk att 3d-effekten blir sämre.

(gällande 3d ljud överlag: du har väl hört tex virtual barber shop?
https://www.youtube.com/watch?v=8IXm6SuUigI&fmt=18 )

Lite snack om 3d ljud på Oculus här tex:
http://www.roadtovr.com/oculus-rift-dk2-realsense-3d-audio-pr...

Mja. Alltså det sitter ett membran per öra i det medföljande headsetet och det gör det i andra lurar också. De är antagligen inte särskilt specialanpassade i Oculus även om deras marknadsföring vill ge sken av detta.
Det skulle i så fall vara usbljudkortet i oculus som har specialfunktioner för 3dfövrängningen men det är bara spelmotorn som verkligen vet var ljud kommer ifrån och det är bara i spelmotorn man kan lägga in rätt ljudförvrängning vilket sker i mjukvaran innan ljudet skickas vidare till ljudkortet så det där vet jag inte riktigt om jag köper.
Det bör gå lika bra med alla headsetet om inte Oculus medvetet lagt in mjukvauspärrar för att för att förhindra andra men det tror jag inte de har gjort. Det är bild, inte ljud de tävlar med.

Aja, barbershop är ett bra exempel på att alla hörlurar kan förmedla 3d-ljud. Det behövs bara två kompetenta membran till våra tcå öron. Det svåra är att skapa något sådant ljud i datorn. Inga eftereffekter som virtual 7.1 eller andra reverb kan komma i närheten av det där. Det närmsta vi kan hoppas på är att spelmotorerna blir bättre på att förvränga ljudet själva för det är bara här man vet den exakta positionen av ljudkällan och därmed kan förvränga den på rätt sätt.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

🎮 → Node 304 • Ryzen 5 2600 + Nh-D14 • Gainward RTX 2070 • 32GB DDR4 • MSI B450I Gaming Plus AC
🖥️ → Acer Nitro XV273K Pbmiipphzx • 🥽 → VR: Samsung HMD Odyssey+
🎧 → Steelseries arctic 7 2019
🖱️ → Logitech g603 | ⌨️ → Logitech MX Keys
💻 → Lenovo Yoga slim 7 pro 14" Oled

Permalänk
Skrivet av Roger W:

Ljudet som används till rift-optimerade spel processas för att ge en känsla av 3d, dvs man hör om ljudet kommer framför/bakom osv. Denna processning är optimerad för att funka bäst med de lurar till kommer med riften. Byter du lurar så finns det risk att 3d-effekten blir sämre.

(gällande 3d ljud överlag: du har väl hört tex virtual barber shop?
https://www.youtube.com/watch?v=8IXm6SuUigI&fmt=18 )

Lite snack om 3d ljud på Oculus här tex:
http://www.roadtovr.com/oculus-rift-dk2-realsense-3d-audio-pr...

Okej! Har inte haft sån jättestor koll på just den biten men trodde det var som vanligt, dvs så pass bra ljud som en annan har på t ex Cs i hörtrattarna !;P haha Men ska läsa på om det!

Permalänk
Medlem
Skrivet av lappen81:

30fps ultra witcher 3 r9 295x2 så jo tungt +Oculus/vr stödjer inte crossfire/sli pg av latency, får nog hålla sig till low/medium i tungdrivna spel

Varför skulle det inte fungera med CFX/SLI? Ser ut att fungera för DX11+, dock ej äldre grejer. AMDs nästa kort Fury X2 ska ju lanseras som ett VR-kort i samma sväng som Rift/Vive släpps så jag tror dubbelkort kommer vara vanligt.

Visa signatur

R7 1700 @ 3.9, 32GB 2933 | MSI RTX2080 | Enthoo Primo | CM V1000 | AOC CQ32G1

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nyhet:

Inför nästa års lansering av Oculus Rift delar en användare på Reddit med sig av intrycken från ett ingenjörsexemplar, som sägs motsvara den slutgiltiga konsumentversionen.

Läs hela artikeln här

"ska vara lätt och sitt bekvämt" liten miss antar jag
Edit: I artikeln ^^

Visa signatur

Ryzen 1700 @3,8Ghz 1,342V | Corsair Vengeance LPX 2x8Gb (CMK16GX4M2B3000C15) | Asus Prime x370 Pro | KFA2 GTX 1080 Ti

Permalänk
Medlem
Skrivet av Spawnbadboy:

Som jag ser så har du en 970? Då finns det inga problem
Alla spelen till oculus är anpassade att funka perfekt till 970

DK2 har en target render size på 2364x1461, som sedan skalas ner till 1080p. Sen beror det ju på vad man har för krav på grafik och vilka spel man lirar. Jag lirar mycket DCS World och över Las Vegas så har man väl kanske runt 50 FPS. 970 är inte direkt känd för att klara högre upplösningar särskilt bra tack vare minnet.

Visa signatur

Intel i5 12600K | Asus TUF Gaming Z690-Plus D4 | Asus Geforce RTX 3060 Ti | 32 GB DDR4 | Fractal Design North | Corsair iCue Link H100i | Cooler Master V750 Gold i Multi

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gender Bender:

DK2 har en target render size på 2364x1461, som sedan skalas ner till 1080p. Sen beror det ju på vad man har för krav på grafik och vilka spel man lirar. Jag lirar mycket DCS World och över Las Vegas så har man väl kanske runt 50 FPS. 970 är inte direkt känd för att klara högre upplösningar särskilt bra tack vare minnet.

Det har inget med att göra på vilka spel man lirar
ALLA spel som kommer till oculus store kommer vara anpassade till rekommenderade specsen som oculus har satt och det är 970/290
Alla devs som håller på med spel som ska funka med oculus har som target grafikkortet 970

så har man de rekommenderade specsen så behöver man inte oroa sig alls. Man kommer kunna köra varenda spel som kommer till oculus

Permalänk
Medlem
Skrivet av Söderbäck:

Mja. Alltså det sitter ett membran per öra i det medföljande headsetet och det gör det i andra lurar också. De är antagligen inte särskilt specialanpassade i Oculus även om deras marknadsföring vill ge sken av detta.
Det skulle i så fall vara usbljudkortet i oculus som har specialfunktioner för 3dfövrängningen men det är bara spelmotorn som verkligen vet var ljud kommer ifrån och det är bara i spelmotorn man kan lägga in rätt ljudförvrängning vilket sker i mjukvaran innan ljudet skickas vidare till ljudkortet så det där vet jag inte riktigt om jag köper.
Det bör gå lika bra med alla headsetet om inte Oculus medvetet lagt in mjukvauspärrar för att för att förhindra andra men det tror jag inte de har gjort. Det är bild, inte ljud de tävlar med.

Ja, det sitter bara ett membran per öra även i oculusen, jag har inte sagt något annat
(De är säkert inga dyrare specialare heller, men de har säkert letat en del för att få vettig pris/prestanda)
Ja, spelmotorn vet var ljuden kommer ifrån men tanken är att man ska använda Occulus audio SDK som är är det som anpassar ljuden från spelmotorn via hörlurarna till dina öron.

Det finns två faktorer som spelar in vad som behöver anpassas för ljudet när det kommer från spelmotorn:
hörlurarna och öronen
För öronen får man göra en hel del genrella gissningar för hur man uppfattar ljud (den nyfikne kan googla på HRTF ), men för hörlurarna så kan man specialanpassa efter vad membranen klarar av och efter den fysiska utformningen av lurarna mm, vilket Oculus gjort.

Därför finns det alltså risk för att 3d-ljudet inte blir lika bra med andra hörlurar. Palmer Luckey har till och med flaggat för det i någon intervju jag sett. Hur stor skillnad det blir i praktiken har jag ingen aning om!
(Det är ju lite som att om man skulle byta ut optiken eller panelerna på riften utan att anpassa shader-effekterna som kompenserar för linsernas brister, om du vill ha en jämförelse)

---
De tävlar inte bara i bild, de tävlar i hela närvaro-upplevelsen, och ljud är en hyfsat bit av den kakan

Skrivet av Söderbäck:

Aja, barbershop är ett bra exempel på att alla hörlurar kan förmedla 3d-ljud. Det behövs bara två kompetenta membran till våra tcå öron. Det svåra är att skapa något sådant ljud i datorn. Inga eftereffekter som virtual 7.1 eller andra reverb kan komma i närheten av det där. Det närmsta vi kan hoppas på är att spelmotorerna blir bättre på att förvränga ljudet själva för det är bara här man vet den exakta positionen av ljudkällan och därmed kan förvränga den på rätt sätt.

Det är precis dit man vill komma med 3d-ljudet, att kunna skapa motsvarande tex Virtual Barbershop i realtime i spelen!
Spelet vet vad ljudkällan är, men det måste även anpassas till vad som spelar upp ljudet och hur vi människor uppfattar det.
Tex: https://en.wikipedia.org/wiki/Head-related_transfer_function (lite väl detaljerat teknisk kanske)

Visa signatur

A modest man is usually admired, if people ever hear of him.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Spawnbadboy:

Man kommer kunna köra varenda spel som kommer till oculus

Det är fullt möjligt. Men att räkna med att det alltid ger en bra upplevelse är inte alls lika säkert. Personligen tycker jag det känns som att ett grafikkort som Fury X/980 Ti är ett bra riktmärke för VR just nu. GTX 970 är en form av minimum?

Visa signatur

System: CPU: AMD Ryzen 9 3900X, MB: Gigabyte X570 Aorus Elite, Minne: Corsair 32GB DDR4 3200MHz, GPU: Asus GeForce RTX 2080 Super ROG Strix Gaming OC

Permalänk
Medlem
Skrivet av lappen81:

30fps ultra witcher 3 r9 295x2 så jo tungt +Oculus/vr stödjer inte crossfire/sli pg av latency, får nog hålla sig till low/medium i tungdrivna spel

Bara om du slår på de extrema effekterna. Jag har kört hela witcher i 3440*1440 på stort sett default ultra med 60+fps stabilt. Har för mig jag minskade något som var speciellt krävande, typ AA.

Va i hela världen skulle inte oculus stödja cf/sli för? De låter helt löjligt, det är ju en monitor, inte en applikation? Å varför skulle de innebära med latency?

Skulle gärna se källor på detta

Visa signatur

9900k | Z390 AORUS MASTER | 32GB RAM | Red Devil AMD Radeon™ RX 7900 XTX | XFX Black 1250W | BeQuiet Pure Base 500 | Fractal Design Celsius S36 | Samsung 970 500GB + Corsair MP510 960GB | Dell U3415W | Windows 11 Professional

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Roger W:

Ja, det sitter bara ett membran per öra även i oculusen, jag har inte sagt något annat
(De är säkert inga dyrare specialare heller, men de har säkert letat en del för att få vettig pris/prestanda)
Ja, spelmotorn vet var ljuden kommer ifrån men tanken är att man ska använda Occulus audio SDK som är är det som anpassar ljuden från spelmotorn via hörlurarna till dina öron.

Det finns två faktorer som spelar in vad som behöver anpassas för ljudet när det kommer från spelmotorn:
hörlurarna och öronen
För öronen får man göra en hel del genrella gissningar för hur man uppfattar ljud (den nyfikne kan googla på HRTF ), men för hörlurarna så kan man specialanpassa efter vad membranen klarar av och efter den fysiska utformningen av lurarna mm, vilket Oculus gjort.

Därför finns det alltså risk för att 3d-ljudet inte blir lika bra med andra hörlurar. Palmer Luckey har till och med flaggat för det i någon intervju jag sett. Hur stor skillnad det blir i praktiken har jag ingen aning om!
(Det är ju lite som att om man skulle byta ut optiken eller panelerna på riften utan att anpassa shader-effekterna som kompenserar för linsernas brister, om du vill ha en jämförelse)

---
De tävlar inte bara i bild, de tävlar i hela närvaro-upplevelsen, och ljud är en hyfsat bit av den kakan

Det är precis dit man vill komma med 3d-ljudet, att kunna skapa motsvarande tex Virtual Barbershop i realtime i spelen!
Spelet vet vad ljudkällan är, men det måste även anpassas till vad som spelar upp ljudet och hur vi människor uppfattar det.
Tex: https://en.wikipedia.org/wiki/Head-related_transfer_function (lite väl detaljerat teknisk kanske)

You are right. Du påstod inget annat om membranen. Ville bara förtydliga lite delar för andras skull för att undvika missförstånd.

Men det är väl just den delen att man måste ha exakt rätt membran till exakt rätt ljudkort för att få 3dupplevelse som jag tror är säljsnack och jag köper inte det riktigt.
Barbershop är som sagt bra belägg för detta. Har inte så mycket med ljudkort eller hörlurar att göra utan skapandet av ljudet som är det viktiga för att få frsm 3Deffekten.

Oculus sdk behövs till spelmotorn så att motorn förstår var ljudet kommer ifrån när huvudet rör sig. Absolut! Men det har inget med Oculus ljudkort att göra utan det handlar om rörelsesensorer och hur spelmotorn sedan kan förvränga ljuden i förhållande till huvudrörelserna. Mjukvara i datoen snarare än hårdvara i headsetet.
Därefter behövs ett kapabeltt ljudkort vilket som helst samt kapabla lurar, any kind (tror jag iaf).

Det Oculus egna lurar kan bidra med är en garanterat godkänd nivå så man inte får skitljud som är direkt undermåligt för ljudupplevelsen är säkerligen viktig.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

🎮 → Node 304 • Ryzen 5 2600 + Nh-D14 • Gainward RTX 2070 • 32GB DDR4 • MSI B450I Gaming Plus AC
🖥️ → Acer Nitro XV273K Pbmiipphzx • 🥽 → VR: Samsung HMD Odyssey+
🎧 → Steelseries arctic 7 2019
🖱️ → Logitech g603 | ⌨️ → Logitech MX Keys
💻 → Lenovo Yoga slim 7 pro 14" Oled