Corsair Gaming Strafe RGB MX Silent

Permalänk
Inaktivt företagskonto
Skrivet av Arzei:

Jag fick detta i julklapp och är kalasnöjd. Jag gick ju visserligen från ett Logitech G15v1 med trasig display, bortnött färg och diverse andra tveksamheter det stått ut med sen jag köpte den 2005, så kraven var väl inte astronomiska.

Men jag kan säga att jag alltid har varit tveksam till mekaniska tangentbord eftersom jag tyckt att även icke-blåa brytare har låtit för mycket. Silent-switcharna i den här modellen hjälper att framförallt ändra pitchen på ljudet så att det blir bra mycket mindre störande. Rekommenderas.

Skrivet av jhonekri:

@Arzei:
Håller med dig angående brytarna, dom är riktigt bra enligt mig. Det känns inte helt som Red, vilket det inte heller är, det är något raspigare känsla då man trycker ner dom men efter ett tag är det riktigt skönt, och ljudet dom ger ifrån sig är precis lagom

Skrivet av Strumpa:

Haft det i någon måndag nu och det är definitivt det bästa tagnentbordet jag ägt!

Grymt roligt att höra att ni är så nöjda med era tangentbord. Har ni några frågor angående dom så är det bara att höra av sig till mig.

Skrivet av anon132576:

När ska Corsair sluta med sina galet tjocka och klumpiga tangentbordssladdar med dubbla pluggar? Helt sinnessjukt stolligt. USB är till för att man bara ska behöva EN kontakt per tillbehör!

Rena vansinnet, jag köper aldrig i livet något mer skräp som har en sladd lika grov som en högspänningskabel; två tangentbord räcker så bra som det är.

Skrivet av celoz:

Har använt detta tangentbord nu i över en månad och måste säga att det är riktigt nice. Ljudnivån är precis perfekt att det inte stör mig själv (och andra) i huset samt att den mekaniska känslan fortfarande finns medan man skriver. Kan dock hålla med om att känslan när man trycker ner är lite förminskad jämfört med brytare utan dämpning.

Ett klart minus som @anon132576 nämnde är sladden, vad i helvete är det för monster?

Anledningen till dubbel-USB kabel på våra RGB-tangentbord är för att tangentbordet även ska gå att använda med USB 2.0 portar. Eftersom USB 3.0 levererar mera ström så räcker de med en kabel, men inte med USB 2.0. RGB-belysningen kräver lite mera kräm. Det och att det är en USB-port på tangentbordet är anledningen till en tjockare kabel.

Skrivet av WhiteOnyx:

"Detta innebär att förhållandevis kompakt tangentbord som, till skillnad från aluminiumskapelsen K70 RGB, är tillverkat av plast." PLAST, där sjönk det skeppet!

Skrivet av Christley:

tycker personligen att fonten på tangentbordet ser otroligt snygg ut.
men de finns några saker jag stör mig på, och den enda anledningen är pga dess pris som jag stör mig på de.

1. PERSONLIGEN tycker jag att det borde vara en usb 3 hubb om tangentbordet kostar lika mycket som en helt okej datorskärm gör.
2. varför är det plast? k70 som är mycket billigare är av metal.
3. varför läggs de krut på nkey rollover? du behöver bara kunna trycka ned max 7 tangenter samtidigt. inte 40st

Strafe RGB har vi lanserat för att det ska vara en billigare version av K70 RGB. Därför är det yttre i plast, dock så sitter de en stålplatta inuti tangentbordet som gör det väldigt stabilt, det väger till och med mera än K70 RGB.

Skrivet av phreec:

För det priset kan man ju lika gärna köpa sig valfri K70 och billiga o-ringar från tex Aliexpress istället...

Fast MX Silent brytarna från Cherry MX är inte alls samma som om man använder sig av O-ringar. O-ringar dämpar endast nedslaget, och inte på ett optimalt sätt, Silent-brytarna har dämpningen inuti brytaren och dämpar både ner och upp.

Skrivet av mkk:

Det ljud som drev mig åter till membranbrytare var det metalliska ljudet som uppstår när plasthatten initialt slår ner på fjädern. Det ljudet verkar kunnna dämpas märkbart av den här designen, eller är det fortfarande bara Topre som är betydligt snällare mot öronen ur den aspekten?

Silent-brytarna har en dämpning inuti själva brytaren som både dämpar nerslaget och när tangenten slår upp igen.

Skrivet av kaya:

Ett mekaniskt tgnbord i plast med svampiga tangenter precis som ett 100 kr tgnbord från deltaco allt det för endast 1500 kr.
Tack men nej tack.

Fast nu är det inte ens i närheten så.

Med vänliga hälsningar,
Corsair Johan

Permalänk

Fick känna och klämma lite på ett sådant tidigare. Knapparna är helt klart sköna att trycka på, men jag förstår verkligen inte vad som hände med Corsairs klockrena aluminium-design?! Det är känns otroligt plastigt och billigt jämfört med tidigare modeller i samma prisklass och lägre, och inte ens kablarna är sleevade vilket också har varit standard ett bra tag.

Knapparna är som sagt sköna, goda valmöjligheter vad gäller belysning är alltid nice, och jag gillar att det är stilrent i övrigt utan en massa extra knappar överallt som man aldrig använder. Men för det priset så vill man ju ha lite "premium"-känsla också, vilket detta tangentbord saknar totalt.

Mitt äldre K95 stendog för en månad sedan, så jag är ute efter ett nytt ordentligt tangentbord, men jag hittar verkligen inget jag vill ha. Lagom drygt då jag just nu måste stå ut med serverns K65 som saknar num-pad

Visa signatur

Intel i7 6700k @4.7Ghz | Be Quet! Dark Rock Pro 3 | Asus Z170 ROG Hero VIII | 32GB DDR4 Corsair Vengeance 3000Mhz | Asus 1080Ti Strix OC | Samsung 950 Pro M.2 250GB, Samsung EVO 850 120GB, Samsung EVO 840 250GB, & Seagate 7200rpm 4TB | Corsair HX 1050W | Fractal Design S | Asus Xonar U7 | Sennheiser PC360 | TrackIR 5 + ProClip | Eizo 27" EV2736W | HTC Vive | Windows 10 Pro

Permalänk
Medlem

Jag gillar verkligen konceptet men jag tycker, från att ha sett filmen, att det inte är tyst nog för att jag ska köpa detta över ett tangentbord med vanliga röda brytare. Sen kanske jag inte har allt för höga krav på det där med ljudnivån då jag sitter och skriver, programmerar och spelar med ett MK-80 pro, (blå brytare). Vad sambon tycker om det är dock en annan historia.

Visa signatur

Gaming: RTX 2070 & 3770k
Studier: MacBook pro retina 13
Ljud: QH-1339 & ett par rackans smidiga AirPods
Telefon: iPhone 6s plus
Skärm: ASUS 27" ROG Swift PG279Q med sån där g-sync

Permalänk

Varför inte bara släppa K65/K70/K95 med dessa mekaniska brytare?

Permalänk
Medlem

Tar fram något billigt bara för att ha saker att jämnföra med:

Exibel GKX-M
Corsair Strafe RGB

Pris
600
1500

Finish
Metal, går att fila naglar på
Plast

Caps
Billiga tunna ABS med ful typsnitt ISO Layout, standard bottenrad lätt att skaffa ersättning för

Billiga tunna ABS med ful typsnitt ISO Layout, icke standard bottenrad

Brytare
Kailh Brown, NKRO

Cherry MX Silent, NKRO

Belysning
Vit

Programmerbar RGB, okänt vilka LEDs som används men de i förgångaren K70 RGB är ökant inom i princip alla mech keyboard communities som "skit kvalitet går ofta sönder"

Macros
Inbyggda för mediaknappar

Programmerbart

Sladd
Flätad Tyg

Falukorv i styv plast

Stabs
Skum Kina design, funkar men går inte lika lent
Cherry stabs

Extra
Rullbar Ljudkontroll

USB uttag

Man undrar ju vart all extra pengar som man betalar vid köp gick till. Reklam? Märket? Exclusiv deal med Cherry för brytarna? Kan inte vara pga silent brytare då Strafe RGB MX Red också går för 1300-1500 hos återförsäljare.

Skrivet av MuLLvaD3n:

Jag gillar verkligen konceptet men jag tycker, från att ha sett filmen, att det inte är tyst nog för att jag ska köpa detta över ett tangentbord med vanliga röda brytare. Sen kanske jag inte har allt för höga krav på det där med ljudnivån då jag sitter och skriver, programmerar och spelar med ett MK-80 pro, (blå brytare). Vad sambon tycker om det är dock en annan historia.

På filmen antar man att användaren är kusin med grottmänniskan Crogan och inte vet mycket bättre än att slamma ned händerna på tangentbordet så som man slammar ned klubban på gott kött för att lungna ned den innan den springer iväg. För oss övrigt folk i den civiliserade värden så gör MX silent switchar betydligt skillnad då den dämpar ljudet som tangenterna gör när de "toppar ur" efter att man släpper de snabbt.

Permalänk

riktiga tangentbord skall låta!
hail IBM keyb!

Permalänk
Medlem

Jag är nog i minoritet här som inte behöver mekaniska brytare utan prioriterar ett tyst tangentbord MEN vill också ha belysning på tangenterna.
Köpte ett Arrogant Bastard Tornado Gaming-tangentbord hos Kjell. Tyst och bra och billig som fan.

Permalänk
Medlem
Skrivet av segen:

Jag är nog i minoritet här som inte behöver mekaniska brytare utan prioriterar ett tyst tangentbord MEN vill också ha belysning på tangenterna.
Köpte ett Arrogant Bastard Tornado Gaming-tangentbord hos Kjell. Tyst och bra och billig som fan.

Köpte också ett sådant, lämna till baka den efter 2 dar. När man blivit van på 45g aktivering mekaniska tangentbord (red&brown) känns det mesta för segt.

Dock vet jag att det finns en del gummikupo tangentbord som är smidiga nog att behöva runt samma tryck för att aktiveras - något TRUST GXT 280 Gaming Keyboard, corsair raptor k40, E-Blue Cobra Combatant Gaming med blå WSAD tangenter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Vidyamancer:

Varför inte bara släppa K65/K70/K95 med dessa mekaniska brytare?

+1, har verkligen väntat på K70 med Silent-brytare, ska man köpa ett nytt bord i den prisklassen så vill man ju ha ett bord med lite kvalitetskänsla och då ska det vara metall (i alla fall i min mening). Strafe känns som ett budgettangentbord i jämförelse med K70.

Permalänk
Medlem

ÄNTLIGEN!

En tagentborstillverkare som har fattat att man ska sätta en USB hub i tagentbordet
Kan nu bara resten också begripa detta så att det blir standard

Visa signatur

Arbetsdator: HFX Mini. Ryzen 3600, GTX1650. Skärmar: Dell 2415

Permalänk
Medlem
Skrivet av WhiteOnyx:

"Detta innebär att förhållandevis kompakt tangentbord som, till skillnad från aluminiumskapelsen K70 RGB, är tillverkat av plast." PLAST, där sjönk det skeppet!

Nyfiken; vad är din mus gjord av?

Visa signatur

macOS: Mac mini [M4 Pro 14-core/24GB/1TB/10GbE], MacBook Air 13" [M1/16GB/256GB], MacBook Pro 16" [M2/32GB/512GB]
Windows: Microsoft Surface Pro 11 [Snapdragon X Elite/16GB/1TB/OLED], Microsoft Surface Laptop 7 13" [Snapdragon X Plus/16GB/512GB], HP Omnibook X 14" [Snapdragon X Elite/16GB/1TB], HP OmniBook Ultra 14" [Ryzen AI 9 HX 375/32GB/1TB]
iOS: iPad Mini [128GB/LTE], iPad Pro 12,9" [M1/512GB/LTE], iPhone SE3 [128GB], Apple Watch Series 10 46mm [LTE]
HT: LG 77" OLED C2 [OLED77C25LB], Intel NUC [Core i5/8GB/256GB]

Permalänk
Medlem
Skrivet av CFSsss:

Klart intressant med tysta tangenter men 1500kr för ett tangentbord är ju löjligt.

Bra test med video så man kan jämföra ljudvolym dock, tack för det.

Har köpt flera tangentbord för det, och tycker inte att det är något högt pris jämfört med vad man får för pengarna. Minns när de först IBM-tangentborden till PC kom och kostade ca 3000-5000 (men så var de också byggda som stridsvagnar och vapen).

Kvalitet kostar (som nästan alltid).

Visa signatur

macOS: Mac mini [M4 Pro 14-core/24GB/1TB/10GbE], MacBook Air 13" [M1/16GB/256GB], MacBook Pro 16" [M2/32GB/512GB]
Windows: Microsoft Surface Pro 11 [Snapdragon X Elite/16GB/1TB/OLED], Microsoft Surface Laptop 7 13" [Snapdragon X Plus/16GB/512GB], HP Omnibook X 14" [Snapdragon X Elite/16GB/1TB], HP OmniBook Ultra 14" [Ryzen AI 9 HX 375/32GB/1TB]
iOS: iPad Mini [128GB/LTE], iPad Pro 12,9" [M1/512GB/LTE], iPhone SE3 [128GB], Apple Watch Series 10 46mm [LTE]

Permalänk
Medlem
Skrivet av martinot:

Kvalitet kostar (som nästan alltid).

Jaha.. och på nästa inlägg säger han väl också att prislappen på Razer produkter är pga "kvalitet"

Permalänk
Medlem

Är ute efter ett nytt tangentbord och denna är ett av de som jag har i korgen.

Vilken switch är att rekommendera: kommer att koda, skriva en del och spela spel.
Har kollat in mx cherry Brown switches, någon som vet om de är något att ha?

Vilken är bästa valet: Brown , Red , Blue ?

Någon annan keyboard som är bättre än Corsair RGB Strafe?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Moac:

Är ute efter ett nytt tangentbord och denna är ett av de som jag har i korgen.

Vilken switch är att rekommendera: kommer att koda, skriva en del och spela spel.
Har kollat in mx cherry Brown switches, någon som vet om de är något att ha?

Vilken är bästa valet: Brown , Red , Blue ?

Någon annan keyboard som är bättre än Corsair RGB Strafe?

Bruna är medelvägen att gå som jag fattat det. Vissa tycker att röda är bra för spel men blir lite krångligare att skriva med. Röda är en mjukare brytare som inte har något tydligt klick och saknar den taktila känslan medan tex blåa är lite hårdare och har mer distinkt känsla, vilket jag har på mitt razer som jag skriver med nu. Blåa låter en hel del men funkar bra över lag tycker jag. Kommer nog dock prova bruna när jag byter tangentbord vilket nog blir ganska snart då mina A-tangent ibland börjar skriva AA 2 gånger... mm exakt....

Permalänk
Medlem

Har kört med både bruna och röda, kör med bruna nu.

Röda: kräver endast 45g för att tryckas ned, ger ingen känsla när du trycker ned tangent förbi aktiveringspunkt.
Bruna: 45g för att tryckas ned 50(eller var det 55?) för att komma förbi bumpen, känns som det ligger en liten "bump" när man kommit förbi aktiveringspunkt.
Blå: Samma som brun fast ger också ifrån sig ett click ljud när tangent nedtryckt förbi aktiveringspunkt.

Om du är någon som kodar/skriver mycket är bruna eller blå at rekommenderas. Är upp till individ ifall de gillar click ljudet som blå ger ifrån sig eller inte. Är lätt att missa tangentslag med röd om man skriver snabbt då man inte riktigt vet när man gått förbi aktiveringspunkt eller inte, också för lätt för en del folk att ha kommit åt fel tangenter.

Permalänk
Medlem

När ska RIKTIGT tysta mekaniska brytare komma? Detta är inte tillräckligt tyst för min del ännu.

Visa signatur

Intel® Core i7-13700K @ 5.7/5.6GHz | ASRock Z690 Extreme | G.Skill Trident Z 32GB @ DDR4-3400 CL14 | Samsung EVO series M.2 + Sata SSDs 2TB | Intel Arc B580 | SuperFlower Titanium 1000W | Gigabyte M32Q 32"/1440p 165Hz | Arctic Freezer II 360 AIO | Phanteks P500A D-RGB

Permalänk
Medlem
Skrivet av RPGWiZaRD:

När ska RIKTIGT tysta mekaniska brytare komma? Detta är inte tillräckligt tyst för min del ännu.

Finns redan, bara att lära dig att trycka ned lätt på tangenterna + o ringar eller mx silent switch...

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrwu:

Jaha.. och på nästa inlägg säger han väl också att prislappen på Razer produkter är pga "kvalitet"

Har aldrig köpt något ifrån Razer, så kan dessvärre inte uttala mig om kvaliteten där. Samma sak med Corsairs produkter som jag heller aldrig använt mig av förutom minnen (de tangentbord jag har är ifrån Ducky och Filco).

Det var bara en generell kommentar att mekaniska tangentbord oftast kostar mer (än tex ett Deltaco för 100-lappen). I perspektivet att man köper ett tangentbord för 100-lappen så är 1500 dyrt, men i perspektiv att IBM:s buckling spring kostade flera tusenlappar så är det inte så speciellt dyrt.

Att säga att att ett tangentbord är dyrt för 1500 rent generellt är samma sak som att säga att en bil är dyr som kostar 500 000. Jämför man med en beg Skoda för 5 000 så kanske det är dyrt, men jämför man med en sportbil för 5 msek så är det kanske billigt.

Dvs priset säger inget i princip inget i säg självt, utan det beror på helt vad du får för pengarna.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av RPGWiZaRD:

Kika på på ett tangentbord ifrån Topre (även om det kanske inte till 100% kvalar in som mekaniskt tangentbord, men det är en definitionsfråga).

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Svar på din fråga

@Moac:

Har precis köpt det här på tangentbordet fast med bruna switchar. Har inget att klaga på efter en dags användning. Fick rådet att köra bruna switchar, vilket jag inte ångrar. Har testa andra tangentbord med röda och blå switchar. De röda gick för lätt enligt min åsikt (registrerar tryckningar så fort man kommer åt tangenten) och blå lät lite för mycket (folket jag spelar med skulle klaga). Men då jag spelar och kodar kändes brun som en bra avvägning, dock så kräver mjukvaran lite YouTube:ande för att skapa makron och för att skapa coola ljusshower.

Visa signatur

Desktop|Intel I7 4790k|Asus Z97-A|Gigabyte Nvidia GTX980 OC|Corsair DDR3 2x8GB|OCZ 240GB SSD|Seagate 500GB
Mouse|Steelseries Rival 300|Keyboard|Corsair Strafe RGB|Monitor|LG|
Laptop|Asus Transformerbook I7|128GB SSD+500GB|4GB DDR3|Phone| Nokia Lumia 920 och 925

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrwu:

Tar fram något billigt bara för att ha saker att jämnföra med:

Exibel GKX-M
Corsair Strafe RGB

Pris
600
1500

Finish
Metal, går att fila naglar på
Plast

Caps
Billiga tunna ABS med ful typsnitt ISO Layout, standard bottenrad lätt att skaffa ersättning för

Billiga tunna ABS med ful typsnitt ISO Layout, icke standard bottenrad

Brytare
Kailh Brown, NKRO

Cherry MX Silent, NKRO

Belysning
Vit

Programmerbar RGB, okänt vilka LEDs som används men de i förgångaren K70 RGB är ökant inom i princip alla mech keyboard communities som "skit kvalitet går ofta sönder"

Macros
Inbyggda för mediaknappar

Programmerbart

Sladd
Flätad Tyg

Falukorv i styv plast

Stabs
Skum Kina design, funkar men går inte lika lent
Cherry stabs

Extra
Rullbar Ljudkontroll

USB uttag

Man undrar ju vart all extra pengar som man betalar vid köp gick till. Reklam? Märket? Exclusiv deal med Cherry för brytarna? Kan inte vara pga silent brytare då Strafe RGB MX Red också går för 1300-1500 hos återförsäljare.

På filmen antar man att användaren är kusin med grottmänniskan Crogan och inte vet mycket bättre än att slamma ned händerna på tangentbordet så som man slammar ned klubban på gott kött för att lungna ned den innan den springer iväg. För oss övrigt folk i den civiliserade värden så gör MX silent switchar betydligt skillnad då den dämpar ljudet som tangenterna gör när de "toppar ur" efter att man släpper de snabbt.

Här du ytterliggare ett annat bord som är bra mycket bättre och billigare, finns med de flest cherry brytare:
http://webhallen.se/se-sv/datorer_och_tillbehor/188340-tesoro...

Visa signatur

|Fractal R2| i7 930@2,8 GHz| NH-D14| X58A-UD3R| ATI 5870| Corsair 6GB XMS3 ram| Crucial m4 64GB SSD +Intel x25 G2 40GB SSD +2*Samsung F3 1T i raid| FD 650W| WIN 10 64|

Permalänk
Medlem
Skrivet av Johnnymann:

Här du ytterliggare ett annat bord som är bra mycket bättre och billigare, finns med de flest cherry brytare:

Det där verkade intressant för min del då jag jag har svart och blått tema på min rigg. Tycker det är mest stilrent. Jag har nu som sagt ett lite äldre razer blackwidow idag som har blåa dioder och blåa cherry mx. Hade tänkt köpa en razer bräda igen nu när detta börjar ge upp men det verkar som att razer bara finns med gröna dioder numera och chroma är på tok för dyrt för vad man får anser jag. Till nästan halva priset får du i stort sett samma tangentbord fast utan allt färg lull lull.

Har du testat detta tangentbordet själv? Finns det någon variant utan den gräsliga lila grejen längst upp till höger eller om det finns något annat märke med svart/blått tema med antingen blåa eller bruna switchar?

Mvh
Danne

EDIT: Sen vad är det för knappar under mellanslag? Såg väldigt märkligt ut. Känns som att det kan komma att vara ivägen?

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrwu:

Finns redan, bara att lära dig att trycka ned lätt på tangenterna + o ringar eller mx silent switch...

Omöjligt om man spelar spel som Unreal Tournament där det är omöjligt att komma ifrån situationer som ger upphov till reflex reaktioner jämt och ständigt. Tyvärr kan jag inte omprogrammera människans hjärna hur den funkar. Det går relativt enkelt att t.ex. vänja sig skriva på ett tyst sätt då där kvittar det hur hårt man trycker men inte spel där det handlar mycket om reflexer och så är det näst intill omöjligt.

De brukade klaga på nedre våningen att de hörde mina knapptryckningar när jag spelade med mekaniskt så det var inge vidare.

Visa signatur

Intel® Core i7-13700K @ 5.7/5.6GHz | ASRock Z690 Extreme | G.Skill Trident Z 32GB @ DDR4-3400 CL14 | Samsung EVO series M.2 + Sata SSDs 2TB | Intel Arc B580 | SuperFlower Titanium 1000W | Gigabyte M32Q 32"/1440p 165Hz | Arctic Freezer II 360 AIO | Phanteks P500A D-RGB

Permalänk
Medlem
Skrivet av Johnnymann:

Tesoros är också bra budgetmärke, själv använder jag just nu en Tizona G2N bara för att testa på kvaliteten av kailhs brytare.

Valde helt enkelt den från Chlas Ohlson pga man ska väl jämnföra med produkt med samma design (låg profil/ingen ram) vilket jag också föredrar eftersom att man kan få bort smuts som hamnat under tangenterna igenom att bara spruta in tryckluft från sidan så flyger allt ut på den andra sidan.

Danne: Det är tesoros macro knappar. Finns liknande på G2N, en del folk har sagt att de har problem med att komma åt de av misstag, har aldrig hänt för mig förståss då spacebar allmänt är i vägen för att något sånt ska hända. Har för mig det det också ska gå att stänga av de helt.

martinot: Håller inte med då original inlägget med at man betalar för kvalitet. Kolla de 3 top "brands" när det gäller spelgrejer. Logitech, Razer, Corsair.
Logitech - har sjukt bra hårdvara men någon pajas på design. Folk klagar på deras tangentbords dumma utseende (atlas, etc), g303 mus har så dålig form att någon progamer som var bunden till att spela med det pga sponsorkontrakt har fått skadat handled.
Razer - Tangentbord kostar löjligt mycket trots att de kör med switchar från kailh (samma som billiga tizona). Släppte något nyligen diamondback chroma, de tyckte visst att det var bra ide och använda sig av diamondback namnet vars originalversion var riktigt populart förutom att den nya versionen kostar löjligt mycket, har en kass sensor, har dåligt toppen skal av skumm yta som man inte riktigt får något bra grepp på och annan storlek än original diamondback. Dessutom saknar de imbyggt minne vilket påtvingar användning av den urursla synapse drivisar ifall man vill ha inställningar.
Corsair - Corsair har typ inte någonsin släppt en mus som var en bra kombination med implementering av sensor och firmware. Släpper nyligen en mus KATAR, ser as najs ut, bra storlek, form, pris och allt...... med an 3090 sensor. 3310 sensor har varit ute i snart över 2 år och de släpper en mus med en 3090 sensor. Att utveckla firmware till 3310 var visst för svårt för de med tanke på hur kass M45 var. Så de har gått tillbaka till gamla goda 3090 och gör sedan bort sig i alla fall. 16+ ms fördröjning innan musklick skickas till datorn. (Logitech g303 har 4-5ms fördröjning ifall ni vill ha något att jämnföra med.) Har redan skrivit vad jag vet gällande corsair tangentbord på tidigare inlägg.

Alla tre bolag har bra grejer, eller grejer som är toppen i vissa punkter. Men visar sedan att de uppenbarligen inte bryr sig om riktig kvalitet eller prestanda med de punkter som är riktigt dåligt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Johnnymann:

Kan allmänt rekommendera att känna på tangentbord ifrån Ducky och Filco (den senare kan dock vara lite svårare att få tag i svenska butiker).

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av kaput:

Två tankar;

1) Här snackas full NKRO över USB. Många tangentbord erbjuder bara detta via PS/2. Vilket är problemet? Varför är inte full NKRO över USB en självklarhet? Utan att utge mig för att vara någon expert på ämnet, det verkar konstigt att det skulle vara svårare eller mer än några sketna ören dyrare att åstadkomma en IC som kan hantera det än något mer begränsat i dagsläget.

Därför att USB-standarden bara supportar 6-KRO (+ 3 modfieringstangenter). För Windows så kan man dock få NKRO att fungera (blir egentligen flera virtuella tangentbord som skickar tecken samtidigt över samma USB). Finns dock system, som tex Mac OS X och Linux som normalt inte fixar NKRO. På lite bättre tangentbord så kan man ofta ställa in om det skall vara i läge för N-KRO eller 6-KRO.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av RPGWiZaRD:

Omöjligt om man spelar spel som Unreal Tournament där det är omöjligt att komma ifrån situationer som ger upphov till reflex reaktioner jämt och ständigt. Tyvärr kan jag inte omprogrammera människans hjärna hur den funkar. Det går relativt enkelt att t.ex. vänja sig skriva på ett tyst sätt då där kvittar det hur hårt man trycker men inte spel där det handlar mycket om reflexer och så är det näst intill omöjligt.

De brukade klaga på nedre våningen att de hörde mina knapptryckningar när jag spelade med mekaniskt så det var inge vidare.

Skumt, lärde mig att köra med lätta tanegentslag efter att ha spelat GunZ pga att man helt enkelt blev utmattad i händerna för snabbt ifall man tröck på hårt. Att köra k-style på det är bra mer tangntbords intensivt jämnfört med UT eller Q3. Sitter nu och lirar osu mania och då blir börjar det bli ömöjligt med lätta tryck men inte först man kommit till fåniga hastigheter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av martinot:

Kan allmänt rekommendera att känna på tangentbord ifrån Ducky och Filco (den senare kan dock vara lite svårare att få tag i svenska butiker).

Hur är dem att spela med? Något lagg? Hur är Qpads grejer? Verkar ha fått bra betyg! Hade velat ha ett MK-80 men det har inte NKRO via usb utan bara ps/2 eller vad det heter. Så det var ju lite dumt. Hade varit nice med blåa dioder och bruna/blåa brytare. MK-90 hittar jag bara med röda switchar och jag vill helst inte ha det.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Songless:

Hur är dem att spela med? Något lagg? Hur är Qpads grejer? Verkar ha fått bra betyg! Hade velat ha ett MK-80 men det har inte NKRO via usb utan bara ps/2 eller vad det heter. Så det var ju lite dumt. Hade varit nice med blåa dioder och bruna/blåa brytare. MK-90 hittar jag bara med röda switchar och jag vill helst inte ha det.

Funkar kanon att spela på. En stor del av känslan ligger dock i vilka brytare man väljer, och där kan jag tänka mig att det beror både på vilken typ av spel man kör, men framförallt ens personliga preferenser. Sedan är det lite olika kvalitetskänsla i olika tangentbord beroende på hur de är uppbyggda och kvalitet i konstruktion/material.

Om du vill ha NKRO skall du dock undvika Filco som bara stödjer 6KRO som standard (finns att köpa nya mikrokontrollerkort ifrån tredjepartstillverkare som man kan byta själv). På Ducky så kan du dock välja med dipswitchar undertill om du skall ha NKRO eller 6KRO.

Spelar inte extremt extremt mycket, men föredrar själv normalt Cherry MX Brown till de flesta spel, men Cherry MX Red till FPS och liknande. Skriver gör jag helst på mitt tangentbord med Cherry MX Clear (men även Brown fungerar bra). Men det bästa du kan göra är att testa dig fram.

Visa signatur