Permalänk

Då kommer vi bara överens om att högerregeln skulle kunna omformas till att "ska du svänga ut på en ny väg, släpp förbi bilar tills den är fri" och att det skulle fungera i de flesta fall förutom i storstäder?
Alla glada?

Permalänk
Medlem
Skrivet av NybbTronio:

Då kommer vi bara överens om att högerregeln skulle kunna omformas till att "ska du svänga ut på en ny väg, släpp förbi bilar tills den är fri" och att det skulle fungera i de flesta fall förutom i storstäder?
Alla glada?

Om båda ska in på samma väg då,? Gäller störst går först(vilket det i praktiken ofta sker, högerregler eller inte), tänker rent försäkringsmässigt, krockar man ska ju någon få ta smällen oftast.

Permalänk
Medlem

@Brainsplitter: Jo så är det väl
Hade bara lite svårt att hitta en bra beskrivning bland alla träffar

Så här säger Bo Göingberg på Transportstyrelsen:

Väjningsplikten mot andra fordon när man kommer in på en väg efter att ha korsat en gång- eller cykelbana gäller bara om man har korsat en anlagd gångbana eller cykelbana.
En sådan kännetecknas normalt av sträckstenskanter och nivåskillnad mot körbanan så det klart framgår att man vid korsandet är uppe och ”lånar” de oskyddade trafikanternas bana.
Om man inte korsar en gång- eller cykelbana utan bara ett övergångsställe eller cykelöverfart påverkas förstås inte väjningsreglerna utan högerregeln gäller om inget annat anges med vägmärken.
Det finns ytterligare ett antal platser av utfartskaraktär där högerregeln sätts ur spel, exempelvis gäller väjningsplikt mot alla andra fordon när en förare kommer in på en väg från en fastighet, en bensinstation, parkeringsplats eller annat liknande område eller från gångfartsområde, gågata, cykelbana, stig, ägoväg eller från terräng.

Visa signatur

| Corsair Graphite Series 760T Arctic White | Corsair HX1200i | Gigabyte GA-AX370 Gaming K7 | AMD Ryzen 7 2700X | Corsair Hydro H110i | Corsair Vengeance White LED 3200MHz 32GB | Asus Radeon RX Vega 64 Strix Gaming OC | Corsair ML140 Pro White LED (X5) | Asus BW-16D1HT (X2) | Samsung 960 Evo 500GB M.2 SSD | Samsung 850 Evo 1TB Sata SSD | Seagate Firecuda 2,5" 2TB Sata SSHD (X2) |

Permalänk
Skrivet av NybbTronio:

Då kommer vi bara överens om att högerregeln skulle kunna omformas till att "ska du svänga ut på en ny väg, släpp förbi bilar tills den är fri" och att det skulle fungera i de flesta fall förutom i storstäder?
Alla glada?

Hur fungerar detta i en 4-vägskorsning?

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Corsair Vengeance LPX 4x8GB DDR4 2666MHz CL16 | Intel Core i7 6700 3,4 GHz 8MB | MSI Z170A KRAIT GAMING | Corsair Force Series 3 120 GB | Seagate SSHD Desktop 2 TB 7200 RPM 3,5" | Creative Sound Blaster Z PCIe | Western Digital 500 GB | Samsung Writemaster | Corsair TX750 V2 750 W | EVGA GeForce GTX 970 4GB SSC ACX 2.0+| Fractal Design Define R5 (Svart)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Uslingen:

@jonnti: Jo så är det väl
Hade bara lite svårt att hitta en bra beskrivning bland alla träffar

Så här säger Bo Göingberg på Transportstyrelsen:

Väjningsplikten mot andra fordon när man kommer in på en väg efter att ha korsat en gång- eller cykelbana gäller bara om man har korsat en anlagd gångbana eller cykelbana.
En sådan kännetecknas normalt av sträckstenskanter och nivåskillnad mot körbanan så det klart framgår att man vid korsandet är uppe och ”lånar” de oskyddade trafikanternas bana.
Om man inte korsar en gång- eller cykelbana utan bara ett övergångsställe eller cykelöverfart påverkas förstås inte väjningsreglerna utan högerregeln gäller om inget annat anges med vägmärken.
Det finns ytterligare ett antal platser av utfartskaraktär där högerregeln sätts ur spel, exempelvis gäller väjningsplikt mot alla andra fordon när en förare kommer in på en väg från en fastighet, en bensinstation, parkeringsplats eller annat liknande område eller från gångfartsområde, gågata, cykelbana, stig, ägoväg eller från terräng.

Svaret står i det du citerade.

Visa signatur

i5 2500K|Vengeance 8Gb|Sabertooth P67|GTX 980Ti|Corsair AX1200|Force GT 120Gb|5TB lagring|Asus Xonar STX II

Permalänk
Medlem
Skrivet av Brainsplitter:

Svaret står i det du citerade.

Ja, det var en jävligt bra länk jag hittade...
B!

Visa signatur

Allting jag skriver är om inget annat uttrycks, min åsikt! Ingenting måste vara dagens sanning enligt din åsikt, och gör du antaganden baserade på mina åsikter hoppas jag att du övervägt mer än bara just min åsikt.