SweClockers testar HTC Vive Pre på CES 2016

Permalänk
Melding Plague

SweClockers testar HTC Vive Pre på CES 2016

Virtuell verklighet är här för att stanna, i alla fall om man ska tro HTC och Valve. Under CES 2016 visar företagen upp senaste versionen av headsetet Vive.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Fick ni möjligtvis testa John Wick VR demot (som svenska Starbreeze är med å förlägger)?

Permalänk

Jag blir galen. Igår var jag 100% säker på att jag skulle (om möjlighet nu ges i här uppe i Svedala) förboka Riften idag. Nu känns det inte lika säkert längre..

Ska man helt enkelt bita i det sura äpplet och vänta lite?

Permalänk
Entusiast

Rift känns ju som att köpa Xtra kaffe när det finns Zoega för samma pris.

Visa signatur

EVGA GTX 1080 Ti | Intel Core i9-9900K | Fractal Design Celsius S24 | ASUS ROG Strix Z390-I | 32 GB DDR4 @3200Mhz | Corsair SF750 | Samsung 970 Evo Plus 1 TB (M.2) | Crucial MX 500 & 300 1TB (2,5") | Louqe Ghost S1 Ash | AOC AGON AG271QG, Eizo Foris FS2333 & TCL 75EP660 | Windows 11 64-bit

Permalänk
Medlem

Bra. Låt mig slippa Facebook-företagets variant.

Permalänk
Medlem
Skrivet av MrAdde:

Rift känns ju som att köpa Xtra kaffe när det finns Zoega för samma pris.

Stora ord baserat på fantasier? Om du vet priset kan du ju tipsa sweclockers.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av HansTriceps:

Jag blir galen. Igår var jag 100% säker på att jag skulle (om möjlighet nu ges i här uppe i Svedala) förboka Riften idag. Nu känns det inte lika säkert längre..

Ska man helt enkelt bita i det sura äpplet och vänta lite?

Skulle nog ha is i magen om jag var du, dvs för att se hur det hela utvecklar sig.
Känns ju som att de båda lösningarna kommer att vara bra på lite olika saker.

För egen del så kommer jag nog prioritera den lösningen som gör mig minst åksjuk. Svårt att förbise det liksom...

Permalänk
Medlem

Någon som vet något om den stora saken de skulle avslöja är för något? Den saken som gjorde så att de behövde flytta fram release datumet?

Visa signatur

Case: Fractal Design Define R5 Blackout | MB: ASUS ROG STRIX B550-F GAMING | CPU: AMD Ryzen 7 5800X | RAM: G.SKill Trident Z Neo RGB 32GB/3600MHz/DDR4/CL16 | GPU: ASUS GeForce GTX 1070 Ti 8GB STRIX GAMING | SSD: Samsung 970 EVO 500GB | HDD: Seagate BarraCuda 2TB 7200rpm 64MB | PSU: Corsair RM750X V2 750W | CPU Cooler: Fractal Design Celsius S24 240mm | |O/S: Windows 10 Pro 64-Bit |

Permalänk
Medlem

Undrar om det var kameran som gjorde att man "såg igenom" ?

Visa signatur

Min: Ryzen 7 3700x, Asus prime B350 Plus, Gskill Ripjaws V 4x8 Gb 3200Mhz@cl14 , Samsung 960 EVO 500Gb + OCZ 512 Gb SSD , MSI Optix MAG27CQ + 24" Benq G2420HDBL , RX5700 8GB , FD R5

Permalänk
Medlem
Skrivet av Yzov:

Någon som vet något om den stora saken de skulle avslöja är för något? Den saken som gjorde så att de behövde flytta fram release datumet?

Har du ens... Läst artikeln? Det står där, och ända sedan igår på internet, att det är en kamera riktad framåt på headsetet som tydligare varnar för fysiska föremål och hjälper en vid behov att ex sätta sig i en stol.

Permalänk
Medlem

@Broder Truck: Sry, jag såg bara videon och där så sa de inte att just kameran var det "stora genombrottet". Jag fick för mig att genombrottet skulle vara något annat.

Visa signatur

Case: Fractal Design Define R5 Blackout | MB: ASUS ROG STRIX B550-F GAMING | CPU: AMD Ryzen 7 5800X | RAM: G.SKill Trident Z Neo RGB 32GB/3600MHz/DDR4/CL16 | GPU: ASUS GeForce GTX 1070 Ti 8GB STRIX GAMING | SSD: Samsung 970 EVO 500GB | HDD: Seagate BarraCuda 2TB 7200rpm 64MB | PSU: Corsair RM750X V2 750W | CPU Cooler: Fractal Design Celsius S24 240mm | |O/S: Windows 10 Pro 64-Bit |

Permalänk
Medlem

Jag ser två stora utmaningar som man måste lösa innan VR kan bli något för alla:
1) Standarder. Så länge varje tillverkare har sin egen standard är vi konsumenter förlorare. Alla kommer inte att ha råd att köpa flera VR-headsets. Vad som behövs är en gemensam öppen standard, typ DP, HDMI etc.

2) Användningsområden. Vad skall man ha VR till? Egentligen? Visst, det ser supercoolt ut att kunna vrida på huvudet i en rymdsimulator. Meh... Är det verkligen värt tusentals kronor extra? Eller skall man tvingas bygga ett VR-rum (jmf hemmabio)? Kort sagt, jag tror inte VR är tillräckligt moget för datorspel. Eller om det är datorspelandet som inte är moget för VR?

Jag tror att Sony är något på spåren som försöker ta fram det för sin spelkonsol.
- När man spelar på sin konsol sitter man i soffan, så steget till VR är mindre, då man antas sitta kvar i soffan.
- Jag tror att "titta på bio men i TV-soffan med VR" är ett av de första stora användningsområden för VR. Att genom VR kunna få känslan av att man tittar på en film i en imponerande bioanläggning. Detta är något som passar PS4an perfekt, då det inte kommer att vara så krävande.
- Dessvärre kommer Sony antagligen att låsa in sin VR-lösning i sina spelkonsoller så det kommer nog inte att slå.

Permalänk
Entusiast
Skrivet av Squallie:

Stora ord baserat på fantasier? Om du vet priset kan du ju tipsa sweclockers.

Skickades från m.sweclockers.com

Jag antog här att de kommer hamna i ungefär samma prisklass, fullt medveten om att jag kan ha fel. Skulle du gissa att det kommer vara någon större skillnad i pris alltså?

Visa signatur

EVGA GTX 1080 Ti | Intel Core i9-9900K | Fractal Design Celsius S24 | ASUS ROG Strix Z390-I | 32 GB DDR4 @3200Mhz | Corsair SF750 | Samsung 970 Evo Plus 1 TB (M.2) | Crucial MX 500 & 300 1TB (2,5") | Louqe Ghost S1 Ash | AOC AGON AG271QG, Eizo Foris FS2333 & TCL 75EP660 | Windows 11 64-bit

Permalänk
Skrivet av ThomasLidstrom:

Jag ser två stora utmaningar som man måste lösa innan VR kan bli något för alla:
1) Standarder. Så länge varje tillverkare har sin egen standard är vi konsumenter förlorare. Alla kommer inte att ha råd att köpa flera VR-headsets. Vad som behövs är en gemensam öppen standard, typ DP, HDMI etc.

http://steamcommunity.com/steamvr
https://github.com/ValveSoftware/openvr

Skrivet av ThomasLidstrom:

2) Användningsområden. Vad skall man ha VR till? Egentligen? Visst, det ser supercoolt ut att kunna vrida på huvudet i en rymdsimulator. Meh... Är det verkligen värt tusentals kronor extra? Eller skall man tvingas bygga ett VR-rum (jmf hemmabio)? Kort sagt, jag tror inte VR är tillräckligt moget för datorspel. Eller om det är datorspelandet som inte är moget för VR?.

Jag tror att Sony är något på spåren som försöker ta fram det för sin spelkonsol.
- När man spelar på sin konsol sitter man i soffan, så steget till VR är mindre, då man antas sitta kvar i soffan.
- Jag tror att "titta på bio men i TV-soffan med VR" är ett av de första stora användningsområden för VR. Att genom VR kunna få känslan av att man tittar på en film i en imponerande bioanläggning. Detta är något som passar PS4an perfekt, då det inte kommer att vara så krävande.
- Dessvärre kommer Sony antagligen att låsa in sin VR-lösning i sina spelkonsoller så det kommer nog inte att slå.

Du kan sitta framför din dator med VR också, du måste inte upp och hoppa bara för att du kan.

Permalänk
Medlem

Tråkigt om skärmen inte är bättre, var en av dom stora "bristerna" för mig och DK2. Kan bli att invänta våg två av VR headsets. En bra skärm gör så mycket mer en bara spelande möjligt.

Visa signatur

AMD Ryzen 5600X, 4x8GB@3600MHz Crucial DDR4,MSI MAG X570 TOMAHAWK-WIFI & Asus RTX 3070 8GB

Permalänk
Medlem

@MrAdde: Det har ju ryktats/gissats på att Vive kommer bli dyrare. Men återstår att se. Tycker bara att det är tidigt att tycka så som du gör, om både pris och hur bra dom är, redan nu. Sen är ju mjukvarustöd ytterligare en grej att ta hänsyn till (tyvärr).

Permalänk
Entusiast
Skrivet av hulkenstrong:

Tråkigt om skärmen inte är bättre, var en av dom stora "bristerna" för mig och DK2. Kan bli att invänta våg två av VR headsets. En bra skärm gör så mycket mer en bara spelande möjligt.

Skärmen har blivit bättre än förra Vive, men som nämns i artikeln behövs redigt höga upplösningar i VR. Tror faktiskt inte begränsningen ligger i skärmtekniken, utan i att hårdvaran inte skulle orka driva det. 4K och 90-120FPS? Blir fina systemkrav det.

Visa signatur

EVGA GTX 1080 Ti | Intel Core i9-9900K | Fractal Design Celsius S24 | ASUS ROG Strix Z390-I | 32 GB DDR4 @3200Mhz | Corsair SF750 | Samsung 970 Evo Plus 1 TB (M.2) | Crucial MX 500 & 300 1TB (2,5") | Louqe Ghost S1 Ash | AOC AGON AG271QG, Eizo Foris FS2333 & TCL 75EP660 | Windows 11 64-bit

Permalänk
Medlem

Jag hoppas att detta får fler att välja Vive. Oavsett pris så känns ju Rift rätt fattig i jämförelse nu. Sen finns det förståss de som kommer köpa Rift ändå av ren envishet men så är det ju alltid. Grädden på moset vore om de dessutom fixade ett lägre pris än Rift. Igår var jag sur, idag är jag glad

OBS! Till de individer som inte tål mina åsikter och däför helt irrationellt och felaktigt stämplar det som "gnäll". Se er omkring. Det finns i denna tråden ett flertal inlägg _före_ mitt som "gnäller" på Oculus. Det är inte bara jag som ogillar dem. Tack för (det fria) ordet.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem

Ser bra ut, dock tror jag att Oculus Rift kommer vara bättre rent inlevelsemässigt.

Permalänk
Skrivet av Rekl3M:

Ser bra ut, dock tror jag att Oculus Rift kommer vara bättre rent inlevelsemässigt.

Intressant. Vad baserar du det på?

Permalänk
Medlem
Skrivet av MrAdde:

Skärmen har blivit bättre än förra Vive, men som nämns i artikeln behövs redigt höga upplösningar i VR. Tror faktiskt inte begränsningen ligger i skärmtekniken, utan i att hårdvaran inte skulle orka driva det. 4K och 90-120FPS? Blir fina systemkrav det.

Uppskalad 1080p till 4K bör inte vara något problem och du slipper se mellanrummet mellan pixlarna och får en betydligt bättre upplevelse än om du kör äkta 2160k upplösning och ser utrymmet mellan pixlarna. Sedan finns det mer än spel som går driva tex 4k och film,interaktiva upplevelser som då även kommer vara betydligt bättre än om du kör 2160p. Allt är inte spel när det kommer till VR.

Visa signatur

AMD Ryzen 5600X, 4x8GB@3600MHz Crucial DDR4,MSI MAG X570 TOMAHAWK-WIFI & Asus RTX 3070 8GB

Permalänk
Medlem

Jag tror nog att priset på Vive kommer att vara högre än Oculus Rift.

Jag baserar detta på att du får med kontrollerna till Vive, och de använder sig av 2 kameror och inte bara en. Men för mig är detta bara positivt.

Samtidigt tror jag också mer på Vive än på Oculus Rift, då det har blivit för många involverade i Riften som vill så många saker. I början var de drivet av entusiaster, men efter det har Facebook och andra kommit in med pengar och bestämt saker. De har förändrat vart den var på väg i min mening, och är säkerligen en av anledningarna till alla dessa försningar hela tiden.

Jag tror också att Valve kommer vara mer öppet för vad den kan användas för än Oculus Rift kommer att vara. Riften känns mer stängd och kommer ha exklusiva titlar etc. Vilket jag anser inte är positivt i någon mening.

Permalänk
Medlem
Skrivet av HansTriceps:

Jag blir galen. Igår var jag 100% säker på att jag skulle (om möjlighet nu ges i här uppe i Svedala) förboka Riften idag. Nu känns det inte lika säkert längre..

Ska man helt enkelt bita i det sura äpplet och vänta lite?

Varför har så bråttom? Varför ens förhandsboka?
Det har gått inflation i det där med att förhandsboka. Jag kommer ihåg för 20+ år sedan när marknaden var okänd och ingen tillverkare riktigt vågade bygga upp lager. DÅ fanns det anledning att förhandsboka. Ofta kostade det lite extra att få varan först av alla, men det var det kanske värt.

Men idag finns det inte någon alls anledning att förhandsboka, möjligtvis om man vill hjälpa tillverkaren då.

Den enda gång jag anser att man borde ha förhandsbokat, var när Nintendo släppte sin Wii (2006). Där hade Nintendo gått ut redan ett halvår med en estimerad åtgång och de erkände att de aldrig kommer att komma upp i tillräcklig kapacitet. Det slutade med att när konsolen kom den 8:e December, var den slut överallt. Det var först två månader senare som distributionskedjan var ikapp.

Rift, Vive mfl kommer när de kommer. Tillgången kommer att vara tillräcklig och priserna kommer att gå ned.

En sak är iaf säker; Marknaden kommer inte ta emot alla VR-headset (Vive, Rift, Playstation VR, Gear VR, HoloLens, OSVR mfl). Känslan är att det står lite mellan Vive, Rift, Playstation VR, och HoloLens.

Vive och Rift har fått mest publicitet och är öppna mot media. Vive ser ut att ha ett par tekniska övertag mot Rift.
OSVR kommer att få svårt, men kanske initialt får en nischad användarskara (Razer-fanboys).
HoloLens vet vi inte mycket om.
Playstation VR kommer nog klara sig pga att det är proprietärt PS4/PS5.

Min gissning är att köpa Playstation VR (om man har PS4), Vive eller Rift för PC, men i slutändan måste en av dem bort. Jag skulle satsa på Vive

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ozzed:

Jag hoppas att detta får fler att välja Vive. Oavsett pris så känns ju Rift rätt fattig i jämförelse nu. Sen finns det förståss de som kommer köpa Rift ändå av ren envishet men så är det ju alltid. Grädden på moset vore om de dessutom fixade ett lägre pris än Rift. Igår var jag sur, idag är jag glad

OBS! Till de individer som inte tål mina åsikter och däför helt irrationellt och felaktigt stämplar det som "gnäll". Se er omkring. Det finns i denna tråden ett flertal inlägg _före_ mitt som "gnäller" på Oculus. Det är inte bara jag som ogillar dem. Tack för (det fria) ordet.

Var inte nyheten med oculus consumer version just att mellanrummet mellan pixlarna nästan var fixat? Så varför tycker du att Rift är fattig i jämförelse?

Själv väntar jag tills båda finns o jämför.

Visa signatur

Processor: Motorola 68000 | Klockfrekvens: 7,09 Mhz (PAL) | Minne: 256 kB ROM / 512 kB RAM | Bussbredd: 24 bit | Joystick: Tac2 | Operativsystem: Amiga OS 1.3

Permalänk
Medlem

Jag är skeptisk, Rift verkar mycket mer polerad och ingen kommer vilja ränna runt hela tiden i ett rum med typ 3 sladdar anslutna till headsetet ändå. Det blir en annan sak i framtiden om det är trådlöst.

Permalänk
Medlem
Skrivet av HansTriceps:

Jag blir galen. Igår var jag 100% säker på att jag skulle (om möjlighet nu ges i här uppe i Svedala) förboka Riften idag. Nu känns det inte lika säkert längre..

Ska man helt enkelt bita i det sura äpplet och vänta lite?

Du ska absolut inte förhandsboka Riften!
Den Riften vi nu har fått specs på är i princip exakt den version som kommer att släppas till försäljning och den är jämförelsevis lika bra som Vive Pre (som är Development Kit 2).
HTC Vive är minst lika bra om inte bättre än Rift att använda i sittande-ställning.
HTC Vives handkontroller är uppdaterade och kommer inte att bli förskjutna som Oculus Touch blir, dessutom är HTC Vives tracking mycket bättre än Oculus.
Oculus satsar på exklusiva speltitlar som bara kommer att fungera på Oculus Rift till exempel The Climb och Rock Band. Det vill inte jag stödja, vill du det? Du kanske gillar Apple?

Skrivet av ThomasLidstrom:

Jag ser två stora utmaningar som man måste lösa innan VR kan bli något för alla:
1) Standarder. Så länge varje tillverkare har sin egen standard är vi konsumenter förlorare. Alla kommer inte att ha råd att köpa flera VR-headsets. Vad som behövs är en gemensam öppen standard, typ DP, HDMI etc.

2) Användningsområden. Vad skall man ha VR till? Egentligen? Visst, det ser supercoolt ut att kunna vrida på huvudet i en rymdsimulator. Meh... Är det verkligen värt tusentals kronor extra? Eller skall man tvingas bygga ett VR-rum (jmf hemmabio)? Kort sagt, jag tror inte VR är tillräckligt moget för datorspel. Eller om det är datorspelandet som inte är moget för VR?

Jag tror att Sony är något på spåren som försöker ta fram det för sin spelkonsol.
- När man spelar på sin konsol sitter man i soffan, så steget till VR är mindre, då man antas sitta kvar i soffan.
- Jag tror att "titta på bio men i TV-soffan med VR" är ett av de första stora användningsområden för VR. Att genom VR kunna få känslan av att man tittar på en film i en imponerande bioanläggning. Detta är något som passar PS4an perfekt, då det inte kommer att vara så krävande.
- Dessvärre kommer Sony antagligen att låsa in sin VR-lösning i sina spelkonsoller så det kommer nog inte att slå.

Du är inte så positivt inställd ser jag, jag har testat HTC Vive DK1 på Dreamhack och var djupt imponerad:
1. Standarder är bra, men inte nödvändigt, open-source är nödvändigt och det kör SteamVR (HTC VIVE) med, Oculus Rift gillar sin exklusivitet...
2. (Eftersom att jag testat HTC Vive DK1, och Oculus DK2 talar jag från egna erfarenheter) Det är en riktigt storslagen upplevelse att kunna leva sig in i ett spel som man gör VR. Särskilt room-scale som HTC Vive satsar på och att man då kan ta sig runt och verkligen vara inne i världen och skjuta zombies som ett av spelen i demon jag testade var. Eller varför inte rita i 3D, väldigt fascinerande!

Jag hejjar på alla HMDs för konsoler eftersom att det samtidigt driver på utvecklingen av HMDs till PC. Fördelen med PC är ju precis som den alltid varit, prestandan. På PC kan du göra allt bara du har prestandan, det kan du inte med konsoler, dessutom finns det inga konsoler som klarar av att driva HMDn i den upplösning och uppdateringsfrekvens som du kommer vilja ha efter att ha blivit upplyft till skyarna av HMDs för PC.

Skrivet av hulkenstrong:

Tråkigt om skärmen inte är bättre, var en av dom stora "bristerna" för mig och DK2. Kan bli att invänta våg två av VR headsets. En bra skärm gör så mycket mer en bara spelande möjligt.

Som tidigare nämnt i kommentarer ovan, så HAR skärmen blivit bättre, den är som Oculus Rift är nu. Tror dock att det sweclockers eftersträvar är bättre hårdvara (bättre skärm) generellt för att få en ännu bättre VR-upplevelse, vilket jag kan hålla med om, men absolut ingenting som stört mig när jag testade HTC Vive DK1. Blev helt överträffad då och kan tänka mig att nu kommer det att bli ännu grymmare! Kan inte vänta tills HTC Vive släpps till försäljning!

Visa signatur

Do good. Be good. Repeat.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Halldin:

Jag är skeptisk, Rift verkar mycket mer polerad och ingen kommer vilja ränna runt hela tiden i ett rum med typ 3 sladdar anslutna till headsetet ändå. Det blir en annan sak i framtiden om det är trådlöst.

Som sagt flera gånger tidigare här på Sweclockers, jag har testat detta.
Varför är Rift mycket mer polerad? De har ju inte ens lyckats få igång sina Oculus Touch.
HTC Vive är ju bara Development Kit 2, HTC Rift är ju Consumer version 1!
Det är som att jämföra en omogen frukt med en mogen.. Nu när HTC Pre släppts kan vi konstatera att HTC Pre och Rift CV1 är lika (om man ändå ska jämföra) men då får man inte glömma att HTC Pre bara är DK2 och inte Consumer Version!

Och sladdarna är inget som stör, visst hade det varit bättre om det var trådlöst. Men det är egentligen inget problem.
Jag är såld på VR och HTC Vive är det mest lovande just nu, hoppas dock på att se vad som händer med StarVR.

Visa signatur

Do good. Be good. Repeat.

Permalänk
Medlem

Så det stora genombrottet var en helt onödig funktion som tillför, ingenting, i spel. Jävlar vad illa..

Visa signatur

Chassi: Fractal Meshify, Skärm: LG C2 oled, GPU: AMD 6950XT, CPU: Ryzen 5800X3D, M2: 1TB , SSD: 480GB, M2 1TB, PSU: Dark Power Pro 1500W, Mobo: ASUS TUF GAMING X570-PLUS, RAM: 32GB Ripjaws @ 3600MT, Mus: Logitech G502X Matta: Steelseries QcK Heavy, Tbord: Logitech MX Mech Mini, Hörlurar: BD DT1990 Pro, DT770 PRO, Superlux HD-668B, Sennheiser HD599 OS: Win11. AI: Tascam US-20x20, Monitorer: Yamaha HS7 x2.
Citera när ni svarar! :)

Permalänk
Medlem

@Ozzed: Vad är det som gör att du tycker Rift är fattig i jämförelse med Vive?

@TrueType: Jag har läst flertalet artiklar som säger att både Oculus och HTC har problem med sina handkontroller, problem med att få dom att "tracka" korrekt och att dom tappar kopplingen frekvent. Det dom flesta säger är dock att Oculus touch fungerar mer felfritt än HTC kontroller. Det enda är att Oculus väljer att inte visa sina kontroller så mycket för att dom just inte fungerar perfekt ännu.

Permalänk
Medlem
Skrivet av talonmas:

Var inte nyheten med oculus consumer version just att mellanrummet mellan pixlarna nästan var fixat? Så varför tycker du att Rift är fattig i jämförelse?

Själv väntar jag tills båda finns o jämför.

Skrivet av Cr0xey:

@Ozzed: Vad är det som gör att du tycker Rift är fattig i jämförelse med Vive?

Det som nyheten i princip handlar om. Kamera i fronten. Vill man ha det till Oculus är man förpassad till att köpa tillbehör verkar det som. Men som det sagts så är ju inget av dem lanserat än, rent tekniskt, så vi får väl se hur det utvecklas.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.