Vad förhindrar video med tusentals bilder/sek i kameror?

Permalänk

Vad förhindrar video med tusentals bilder/sek i kameror?

Mycket möjligt att detta är fel forumdel.

Jag anser att väldigt många vill filma saker i slow-motion, likt "The Slow Mo Guys" på Youtube. Jag har full förståelse för att 10 000 bilder/sek i 4k eller 1080p kräver väldigt dyr utrustning. Men varför kan inte t.ex. dagens DSLR ens filma i 500 b/s i 240p? Jag undrar helt enkelt var begränsningen ligger och på vilket sätt. (Sensorn, bandbredden, osv osv)

Mvh!

Permalänk
Medlem

Processor och framförallt den värme som produceras.
Sony A7sii överhettar i 4K 25fps efter bara några minuter. Och då är det sjukt klen bitrate. Min kamera klara 3K i 60fps men då väger den ett par kilo och har ett rejält fläktsystem.

Permalänk
Rekordmedlem

Det blir så kort exponeringstid med höghastighetskameror så det krävs oerhört mycket ljus eller en enormt ljuskänslig sensor, det är inte lätt att lösa nått av det om det ska vara billigt och batteridrivet och klara av att spela in en längre tid än bråkdels sekunder.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Skrivet av Nisse-Tuta:

Processor och framförallt den värme som produceras.
Sony A7sii överhettar i 4K 25fps efter bara några minuter. Och då är det sjukt klen bitrate. Min kamera klara 3K i 60fps men då väger den ett par kilo och har ett rejält fläktsystem.

Det var intressant att höra, kan hänga ihop!

Skrivet av mrqaffe:

Det blir så kort exponeringstid med höghastighetskameror så det krävs oerhört mycket ljus eller en enormt ljuskänslig sensor, det är inte lätt att lösa nått av det om det ska vara billigt och batteridrivet och klara av att spela in en längre tid än bråkdels sekunder.

Det kan jag förstå med t.ex. mobiltelefoner, men borde inte sensorn i en dyrare DSLR vara tillräckligt ljuskänslig? Annars är det lätt att köpa ett ljusstarkt objektiv och filma i solljus?

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Igelkotten Igge:

Det var intressant att höra, kan hänga ihop!

Det kan jag förstå med t.ex. mobiltelefoner, men borde inte sensorn i en dyrare DSLR vara tillräckligt ljuskänslig? Annars är det lätt att köpa ett ljusstarkt objektiv och filma i solljus?

Frågan är om inte kunderna klagar på kameran om den bara funkade i direkt solljus på sommaren, det finns ju höghastighetskameror redan som fungerar, läste lite på http://www.highspeedcameras.com/Products/Phantom-Camera-Produ... det verkar som lagringens hastighet är ett problem, kameran måste spela in till ram för det finns inget annat som hänger med när det går riktigt fort men med bara 1000 bilder i sekunden så skulle det väl gå med annat än ram men ska man spela in på ssd så blir det ju ändå rätt begränsad speltid om det inte ska bli oerhört dyrt men några minuter borde ju gå att klara av för överkomlig kostnad för en seriös hobbyfilmare.
Då blir frågan kanske hur man löser sensorkylningen om man ska ha den i drift en längre tid.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.