Produkt för att utöka wifi-räckvidd.

Permalänk
Medlem

Produkt för att utöka wifi-räckvidd.

Mina föräldrar har en router i ena änden av huset och får därför inte så bra wifi i andra änden av huset. Min far har dragit en ethernet-kabel till andra sidan av huset för deras smart-TV men vill även kunna använda laptops, telefoner osv. i den änden av huset.
Är det en accesspunkt man ska ha och/eller finns det någon produkt som utökar räckvidden åt båda håll och är väldigt enkel att sätta upp? (Ingen av dem är speciellt tekniska)

Tack på förhand.

Visa signatur

mehp

Permalänk
Medlem

En Wifi Repeater utökar signalen, finns ju rätt många att välja på, känner inte till någon "speciellt" då jag inte har en själv/aldrig haft en. Wifi Repeater är det du söker!

Permalänk
Medlem

Här har du ökning av WIFI + en LAN port tillgänglig

http://www.elgiganten.se/product/datorer-tillbehor/router-och...

Finns dyrare variant som ger tillbaka uttaget.

Visa signatur

Back from the shadows pray for survival...

Permalänk
Livsnjutare 😎

Har inte smart tv'n wifi ?
Sätt isåfall en access punkt i den kabel som han dragit till tv'n.

Då får ni täckning i båda sidor utav huset.

Visar här hur jag menar;

Idag ser det ut såhär

Om du sätter upp en AcessPunkt så fungerar det trådlösa nätverket nu även på denna sidan.

Om tv'n saknar trådlös uppkoppling för internet etc. så använd istället en router för en acesspunkt.
Stäng av Router -delen och därmed har du en accesspunkt med inbyggd switch och kan dra en fysisk kabel till routern.

Visa signatur

Citera eller Svara för respons! •
• Life is a playground {|;^) •

Permalänk
Medlem

Någon form av Ubiquiti UniFi AP skulle fungera fint.
Väj modell om ni vill ha AC eller inte. Satte själv upp den billigaste versionen här hemma, riktigt enkel att sätta dit och själva installationen i nätet gick relativt smärtfritt när jag till sist installerade senaste versionen av deras mjukvara.
Får säga att vi har grym täckning i hela huset, även om det finns en hel del betong och annat i väggarna. Helt klart värt pengarna.

Dock så kommer man att behöva en liten nätverksswitch vid TVn för att kunna koppla in mer än bara TV eller accesspunkt, men det är riktigt smärtfritt att plugga in ock köra.

Permalänk
Medlem

@andreas_dock: Jag var nog otydlig, TVn har Wifi men täckningen är för dålig, därav kabeln. Min tanke var som din andra bild, kabel in i Acesspunkten , TVn kan nu köra på Wifi. Förslag på bra produkt?

Visa signatur

mehp

Permalänk
Medlem

En arbetskompis köpte nyligen en wifi repeater för att kunna ha wifi i sovrummet. Han verkade vara riktigt nöjd. Det kanske kan vara något? Kjell har även en installationsvideo för den.

http://www.kjell.com/se/sortiment/dator-kringutrustning/natve...

Visa signatur

Lian Li PC-O11 Mini | Asus Crosshair VIII Impact | Ryzen 5900x | G.Skill Trident Z RGB 2x8GB 3800MHz CL15 | EVGA GeForce RTX 3080 FTW3 ULTRA | Corsair SF750 80+ Platinum

Permalänk
Medlem

http://www.inet.se/produkt/5404620/asus-rt-n18u-n600#/specs
Nått sånt här skulle jag rekommendera, då kan dom fortsätta köra tv trådat och bättre wifi.
Den har stöd för AP-läge som är det du vill använda, kanske i dyraste laget men kanske finns mindre varianter som har nått liknande.

Visa signatur

Min: Ryzen 7 3700x, Asus prime B350 Plus, Gskill Ripjaws V 4x8 Gb 3200Mhz@cl14 , Samsung 960 EVO 500Gb + OCZ 512 Gb SSD , MSI Optix MAG27CQ + 24" Benq G2420HDBL , RX 9070 , FD R5

Permalänk
DingDongerMcDongface

Rekommenderar inte repeaters (säljer sådant) då jag upplevt att folk inte blir nöjda helt enkelt eftersom att man generellt sett tappar hastighet på vägen. Du förstärker en trådlös signal med ytterligare en trådlös signal, det blir lite kaka på kaka. Som tidigare nämnt, har du redan dragen kabel så kör med en accesspunkt. Lär ge betydligt bättre resultat.

Permalänk
Livsnjutare 😎

@Lithen2: Vilken accesspunkt som helst fungerar egentligen.
Får nästan bli en motfråga - vilken prestanda / hastighet vill du ha ut trådlöst från accesspunkten ?

Lättare att komma med tips på produkter då.

Visa signatur

Citera eller Svara för respons! •
• Life is a playground {|;^) •

Permalänk
Medlem

En repeater ska du ju inte ha, ni har ju redan kabel dragen. (Repeater ska alltid undvikas).

Mitt råd: Köp en liten accesspunkt med inbyggd switch. Tex Netgear WN604 ( http://www.prisjakt.nu/produkt.php?e=652106 ). Då är det bara att koppla in den i närheten av TVn och koppla vidare en kabel till TVn.
Alternativet är att köpa en enkel router som föreslås ovan, men då är det mkt viktigt att den konfigureras och kopplas korrekt (som AP). Annars blir det konstiga problem.

Permalänk
Medlem

Tråd fanns ju redan annars vore detta ett alternativ: https://www.dustinhome.se/product/5010817868/tl-wpa4220-av500...
Det använder jag själv för att få play TV i sovrummet. Har skaffat en Intel sticka med dålig WIFI mottagning.

Permalänk
Medlem

@andreas_dock: Det har ganska dåligt nät 2/0.5Mbit. Men jag har ordnat en NAS och en HTPC åt dem som streamar höger och vänster. Jag följde @Peddan råd och köpte en Asus AP, har den värre modellen själv som router och är nöjd så.

Tack för hjälpen ska ni alla ha! Det upskattas väldigt mycket!

Visa signatur

mehp