Bara bakgrundsbild syns efter boot, sen blir skärmen svart.

Permalänk

Bara bakgrundsbild syns efter boot, sen blir skärmen svart.

Hej!
Jag har sökt runt på flera forum och även på sweclockers men hittar ingen lösning som löser just mitt problem, kan vara som så att jag är kass på sökord, så om ni vet med er om att någon redan har en lösning till just mitt problem får ni gärna länka den tråden hit.
Problemet är att när jag startar upp min dator så syns bara bakgrundbilden efter startup. Spela ringen roll hur länge jag väntar eller hur många gånger jag startar om datorn (startar om genom att hålla nere startknappen i 5-6 sekunder, låter den vila 10 sek sen startar upp igen).

Som jag förstått det är det troligtvis ”explorer.exe” som saknas, och att man lätt bara kan ”Ctrl+Alt+Del” och sen köra programmet därifrån. Problemet är dock att när jag slår ”Ctrl+Alt+Del” blir skärmen svart. Slår jag sen på Enter övergår den tillbaka till bakgrundsbilden. Slår jag ner 3 ggr på piltangenterna (för att komma till ”aktivitetshanteraren”) trots att det är mörkt (Operativsystem: Win 7) så kommer jag ändå tillbaka till bakgrundsbilden.

Har även läst att man kan gå in i felsäkert läge genom att slå F8 vid uppstart och sen revert till en backup. Men dum som jag är har jag ingen automatisk backup (eller jo, men den är inställd på klockan 03.00 och min dator är aldrig på vid den tiden).

Problemet inträffade först igår och vad jag vet har jag inte gått in på nån ny/skum/okänd hemsida. Bara jobbat i Excel och Fruity Loops. Det kan inte vara Win 10 uppdateringen som knackar på dörren stup i kvarten som kan ha orsakat detta?
Snälla, ge mig lite hjälp. Vill gärna kunna fortsätta med mina FL projekt.

Operativsystem: Microsoft Windows 7 och senaste drivrutinerna
Processor: AMD Phenom
Processorkylare: okänd
Moderkort: okänd
Minne: 4 GB
Grafikkort: okänd
Hårddisk: okänd
Nätaggregat: okänd
Övrig kylning: okänd
Övriga komponenter: …….
Temperaturer: okänd

Visa signatur

Ljudkort: Steinberg UR22, Monitorer: M-Audio BX5, Yamaha HS7 DAW: Fruity Loops Studio 11 Hörlurar: AKG k240 Studio, Sennheiser HD25 Mk II

Permalänk
Medlem
Skrivet av Basicnewb:

Hej!
Jag har sökt runt på flera forum och även på sweclockers men hittar ingen lösning som löser just mitt problem, kan vara som så att jag är kass på sökord, så om ni vet med er om att någon redan har en lösning till just mitt problem får ni gärna länka den tråden hit.
Problemet är att när jag startar upp min dator så syns bara bakgrundbilden efter startup. Spela ringen roll hur länge jag väntar eller hur många gånger jag startar om datorn (startar om genom att hålla nere startknappen i 5-6 sekunder, låter den vila 10 sek sen startar upp igen).

Som jag förstått det är det troligtvis ”explorer.exe” som saknas, och att man lätt bara kan ”Ctrl+Alt+Del” och sen köra programmet därifrån. Problemet är dock att när jag slår ”Ctrl+Alt+Del” blir skärmen svart. Slår jag sen på Enter övergår den tillbaka till bakgrundsbilden. Slår jag ner 3 ggr på piltangenterna (för att komma till ”aktivitetshanteraren”) trots att det är mörkt (Operativsystem: Win 7) så kommer jag ändå tillbaka till bakgrundsbilden.

Har även läst att man kan gå in i felsäkert läge genom att slå F8 vid uppstart och sen revert till en backup. Men dum som jag är har jag ingen automatisk backup (eller jo, men den är inställd på klockan 03.00 och min dator är aldrig på vid den tiden).

Problemet inträffade först igår och vad jag vet har jag inte gått in på nån ny/skum/okänd hemsida. Bara jobbat i Excel och Fruity Loops. Det kan inte vara Win 10 uppdateringen som knackar på dörren stup i kvarten som kan ha orsakat detta?
Snälla, ge mig lite hjälp. Vill gärna kunna fortsätta med mina FL projekt.

Operativsystem: Microsoft Windows 7 och senaste drivrutinerna
Processor: AMD Phenom
Processorkylare: okänd
Moderkort: okänd
Minne: 4 GB
Grafikkort: okänd
Hårddisk: okänd
Nätaggregat: okänd
Övrig kylning: okänd
Övriga komponenter: …….
Temperaturer: okänd

Sådana fel kan bero på allt möjligt, virus, malware och ditten och datten. Jag hade själv gjort en clean install från scratch.

Visa signatur

Mac Mini M2 Pro
5K

Permalänk
Skrivet av Dockland:

Sådana fel kan bero på allt möjligt, virus, malware och ditten och datten. Jag hade själv gjort en clean install från scratch.

F@n.... Just det jag ville slippa höra. Inget annat val innan dess?

Visa signatur

Ljudkort: Steinberg UR22, Monitorer: M-Audio BX5, Yamaha HS7 DAW: Fruity Loops Studio 11 Hörlurar: AKG k240 Studio, Sennheiser HD25 Mk II

Permalänk
Medlem

Har Du tillgång till installationsprogrammet så prova att boota med det. När installationsprogrammet hittar Din befintliga Windows så får Du frågan om Du vill reparera. Det var längesedan jag använde den funktionen så jag minns inte riktigt hur det går till. Kanske någon annan kan berätta mer? Risken är ju att Du sabbar den befintliga installationen. Det gäller att avbryta i tid om detta håller på att hända.

Permalänk
Skrivet av stigw:

Har Du tillgång till installationsprogrammet så prova att boota med det. När installationsprogrammet hittar Din befintliga Windows så får Du frågan om Du vill reparera. Det var längesedan jag använde den funktionen så jag minns inte riktigt hur det går till. Kanske någon annan kan berätta mer? Risken är ju att Du sabbar den befintliga installationen. Det gäller att avbryta i tid om detta håller på att hända.

Finns det nåt sätt att komma åt och rädda sina filer som finns på hårddisken?
Kan man koppla in USB o kopiera osv. från felsäkert läge?

Sorry, e dålig på datorer =/

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Man kan ju alltid ta hem Ubuntu och bara boota med Ubuntu utan att installera. Då kommer man åt att rädda sina filer. Ett annat alternativ är att ta ur HD och ansluta den till en adapter för USB anslutning. Exv. http://www.webhallen.com/se-sv/datorkomponenter/167298-deltac...

Permalänk

@stigw:

Tack så mycket.
Blir väl nog att göra det.

Visa signatur

Permalänk

Finns det någon mening med att försöka "laga" datorn då? Hitta och åtgärda problemet elle rär det bäst att bara ge sig på HD och försöka säkerhetskopiera?

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Säkerhetskopiera skall man ju helst göra medan datorn fungerar. Det är ju enklast så. När Du nu har problem så gäller det att rädda det som går. Det beskrev jag i mitt förra inlägg. Sedan kan Du försöka reparera eller installera om Windows. Det är klart du ska försöka "laga" datorn. Inget märkvärdigt att installera om Windows. Du kan ju ta hem W10 och prova med uppgradering. Har Du tur så hittar W10 Din gamla Windows och då har Du datorn både uppgraderad och lagad. Jag har Windows på en liten SSD disk och mina sparade filer på en vanlig disk. Tidigare motsvarande en liten partition på ordinarie disk. Fördelen med detta är att har man problem så är det lätt att installera om. Men backup måste man ha i alla fall för diskarna går sönder. Jag har en backupdisk inuti datorn. Inte så bra upptäckte jag när nätaggregatet gick sönder. Bättre då med en USB disk som man lätt flyttar till en annan dator.

Permalänk
Medlem

@Basicnewb: Kan inte vara så enkelt att den är inställd för att utöka skrivbordet?

För att få upp aktivitetshanteraren kan du även använda dig av Ctrl+Shift+Esc och kolla så explorer.exe finns med.
Vet att det funkar till win 7, ej använt 10 men tror de borde vara samma kommando

Visa signatur

i5 2500K|Vengeance 8Gb|Sabertooth P67|GTX 980Ti|Corsair AX1200|Force GT 120Gb|5TB lagring|Asus Xonar STX II

Permalänk

@Brainsplitter: Tack, ska testa detta, problemet är att skärmen blir svart när jag trycker Ctrl + Alt + Del, och vågar inte styra o hålla på utan att veta vad jag gör :/ Ska definitivt testa Win + P för att se om den är utökad.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Samma symptom (exakt samma, svart skärm vid ctrl+alt+del etc) händer med om det är lite dålig kontakt mellan grafikkortet och PCI-E porten, smuts/oxid etc.

Så testa att dra ut grafikkortet och trycka tillbaka det och rucka lite på det och se om datorn startar normalt.

Värt ett försök innan du felsöker ytterligare.

Visa signatur

Amiga 3000 (1990), CPU: 68060 66MHz, RAM: 2MB chip 470MB Fast, GFX: ECS+RTG zz9000 @ 1920x1080, HDD: 32GB SSD/PATA, 128GB SCSI, DVD-Brännare/SCSI, Chassi: Original Desktop. www.som99.se
Primär workstation: i9-12900KS, 128GB RAM, intel A770 16GB.

Permalänk
Medlem

@Basicnewb: Kör du kommandot Ctrl+Shift+Esc ska du få upp aktivitetshanteraren direkt utan att behöva trycka en massa.

Visa signatur

i5 2500K|Vengeance 8Gb|Sabertooth P67|GTX 980Ti|Corsair AX1200|Force GT 120Gb|5TB lagring|Asus Xonar STX II

Permalänk
Medlem

hade detta problem innan jag installerade om datorn relativt nyligen, men för min del gick det bra att logga in/ut ett par gånger så hoppade explorer.exe igång. Troligtvis något virus eller att jag hade en gammal outdated fulkopia på win 7. vet ej vilket, men nu har jag en clean install med win 10 retail och problemet finns inte kvar.

Visa signatur

▪ R5-5600x - Aurous x570 elite - 32 GB DDR4 - MSI RTX 3060ti OC
▪ Nintendo Switch - iPhone 13

Permalänk
Medlem

Löste det sig för dig? Testade du vad jag skrev?

Visa signatur

Amiga 3000 (1990), CPU: 68060 66MHz, RAM: 2MB chip 470MB Fast, GFX: ECS+RTG zz9000 @ 1920x1080, HDD: 32GB SSD/PATA, 128GB SCSI, DVD-Brännare/SCSI, Chassi: Original Desktop. www.som99.se
Primär workstation: i9-12900KS, 128GB RAM, intel A770 16GB.

Permalänk
Medlem

Du har inte datorn inkopplad till en extra skärm också tex tv. Då kan man få liknade fel. Prova i så fall att bara koppla ur extraskärmen.