Missa inte Amazon Prime Day i Dagens fynd
Permalänk
Medlem
Skrivet av JesperT:

Det låter alldeles utmärkt om så nu är fallet.
Hjärndöd utantillärning är något som bör minimeras. Ett visst mått av faktainlärning är givetvis nödvändigt, men att kunna analysera fakta, tänka själv och dra slutsatser är det som driver utvecklingen framåt. Speciellt i en värld där vi överöses av fakta från nätet och all informationsteknik så blir det mer och mer viktigt att kunna plocka ut och använda relevant information.

Dock verkar skolan, från det jag sett, fortfarande bygga på mycket uttantillärning där eleverna mekaniskt upprepar vad de "lärt" sig.

Nu har jag inte haft möjlighet att besöka jättemånga olika klassrum men tittar man på betygskriterierna på gymnasienivå är fokus ofta mer på färdigheter än utantillkunnande. Sedan tar det ju alltid tid innan det implementeras helt och fullt.
Problemet med att plocka bort faktakunskaper är att eleverna saknar material att analysera och dra slutsatser ifrån. Egentligen ska inte faktakunskaper ställas mot färdigheter då fakta är nödvändigt för att kunna dra rimliga slutsatser.

Sen kanske det är olämpligt att gå vidare med en OT-diskussion.

Visa signatur

Vad är viktigast: att skriva av dig eller att bli förstådd?

Permalänk

Går ju alltid läsa snabbt till något "enkelt" jobb. Jag har alltid varit sjuukt slö och lat men morsan fick mig att välja tre val: Snickare, rörmokare eller elektriker. Alltså tre st stabila jobb med sjyst lön utan att plugga högskola.

Har nu varit elektriker i 4 år sedan gymnasiet och känner väl inte att jag kommer köra på samma jobb hela livet men det är en bra grund, kunna spara till handpenning osv.

Tjänar just nu mer än mina föräldrar som pluggat högskola och hade 55%frånvaro när jag gick i skolan ansträngde mig varken där eller på jobbet nu heller. I framtiden blir det nog att läsa till typ projektledare, miljötekniker eller något.

YH utbildningar är väl gratis och tar inte så lång tid att läsa.

Visa signatur

Ryzen 5600x - 3060 Ti - 16Gb ram
Soffgaming: Nintendo Switch, Nintendo 3DS moddat
Ringa: iPhone 13 Pro

Permalänk

Själv har jag format mitt liv (och dygnsrhytm..) runt gymmet Nyligen blivit arbetslös också så för tillfället är det bara skönt.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

APB: Reloaded <3

Permalänk
Medlem

Nu har jag inte läst hela tråden men, varför inte börja plugga?

Permalänk
Medlem
Skrivet av fermia:

Satt själv i liknande situation..
Arbetslös levde på bidrag och blev psykiskt sjuk..Fick social fobi osv..

Vaknade en dag och sa till mig själv fy fan detta är inget liv..
Ringde barnomsorgen och frågade ifall det fanns plats för en kille på någon förskola..

Tog 1 månad sen ringde dom mig och sa att det finns en plats ledig ifall jag vill ha den..Låg lön sa dom men det gör inget jag har levt på existens minimum en längre tid..Får ut 4000 mer i månaden emot vad socialbidrag ger.
Idag har jag jobbat i 1 år gått ner över 35 kilo..Fått ett jävla flås och mår hur bra som helst.

Barnen ger mig energi varenda dag..
Så ge inte upp.Ett jobb ger så mycket mer än bara pengar

Har du en utbildning inom förskola?
Sitter själv och letar som satan..

Permalänk
Medlem
Skrivet av Harling:

Har du en utbildning inom förskola?
Sitter själv och letar som satan..

Nej men blev erbjuden utbildning plus att förskolan får 8000 kr extra i månaden när jag har den som praktik.

Så det är win win för båda parterna

Visa signatur

╔ Corsair 32GB DDR4 CL15 3000Mhz VENGEANCE RGB ■
╠ ASUS-ROG-MAXIMUS-X-HERO ■ ASUS-ROG-STRIX-RTX2070-OC ■ i7 8700K
╠ DeepCool Captain 280EX RGB ■ 2x Samsung 970 EVO 500GB■
╠ Deepcool NEW ARK 90 Electro Limited Edition NR58 ■ XFX PRO1000W Limited Black Edition
╚ Samsung SE790C 34" Ultrawide 3440x1440@75Hz

Permalänk
Medlem
Skrivet av BergEr:

Tror du arbetsförmedlingen fixar jobb? Det är då inget de har sysslat med senaste tjugo åren.

Sen har jag ju nackdel att jag är svensk och utan problem. Om arbetsförmedlingen fixar jobb är det åt invandrare och de med olika problem.
Har själv fått höra "det här jobbet är bara för invandrare".

Under tiden jag var inskriven fick jag ett jobb om året att söka. En gång fanns inte tjänsten alls och en annan var tillsatt långt före jag fick mailet från AF.

Jag fick jobb efter 2 veckor på Arbetsförmedlingen senast jag var där.
Min handläggare sa till mig att eftersom jag pratar svenska så fixar de jobb direkt.
Jag tror det handlar om vilken handläggare man har.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av cusah:

Om det finns någon som är bra på detta med CV och personligt brev får ni gärna höra av er i PM så kan ni få se på "eländet".

Gör vad du vill. Information ska framgå men på ett tydligt sätt. Vad vill arbetagivaren se? Ingen som vet exakt för alla letar olika saker, men du måste hjälpa dem hitta det övergripande och snabbt.

På mitt PB radade jag mitt namn och skrev saker på bokstäverna de började med som var relevant för jobbet. På 'N' kom jag inte på något, så jag satte in bilden 'North Korea is best Korea'. Det kom upp på arbetsintervjun. Det väckte lite intresse.

Mitt CV är dock tydligt strukturerat, luftigt och 'ordentligt' (no jokes) och beskriver mig utifrån ett arbetsperspektiv.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Noobenu:

Jag fick jobb efter 2 veckor på Arbetsförmedlingen senast jag var där.
Min handläggare sa till mig att eftersom jag pratar svenska så fixar de jobb direkt.
Jag tror det handlar om vilken handläggare man har.

Kanske varierar lite vart man bor också. Men ja handläggare spelar helt klart roll.
Jag känner ingen som fått jobb genom AF som inte hade besvär som stoppade dem från att hålla ett riktigt jobb.

Sist jag skrev in mig så hade jag ej kontakt med handläggare på 9 månader. Dock fick jag brev om att jag har ny handläggare tre gånger under den tiden.

Visa signatur

i9 11900k ||32GB 4000MHz CL15||ASUS ROG STRIX Z590-E||Noctua NH-D15s
Intel Arc a750 ||Samsung 980 pro|| EVGA Supernova G3 850W
Asus xonar essence STX|| Lian-Li O11 Dynamic XL
Asus VG27AQ 165Hz IPS, Sennheiser HD650, Logitech g502 Hero, fUnc f30r, Vortex TAB90M, Audio-Technicha ATR2500x-USB
Server: x10SL7-F, Xeon E3 1230v3, 32GB Samsung ECC ram, 6x3TB WD RED, FD Node 804.

Permalänk
Medlem
Skrivet av BergEr:

Kanske varierar lite vart man bor också. Men ja handläggare spelar helt klart roll.
Jag känner ingen som fått jobb genom AF som inte hade besvär som stoppade dem från att hålla ett riktigt jobb.

Sist jag skrev in mig så hade jag ej kontakt med handläggare på 9 månader. Dock fick jag brev om att jag har ny handläggare tre gånger under den tiden.

Varför hade du inte kontakt med din handläggare då?
Jag förstår inte varför folk klagar på Arbetsförmedlingen. Ingen tvingar dig att gå dit, det är bara ett extra alternativ dvs större chans att få ett jobb. Det ena utersluter ju inte det andra.

Det enda dåliga jag kan komma på med arbetsförmedlingen är att det är statligt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Stefanp67:

Buuuh, typisk skylla på den arbetslöse, det finns inte jobb åt alla och det är inte den arbetslöses fel det är som marknaden vill ha det helt enkelt.

Klart det finns jobb, sen kanske det inte finns dom jobben man vill ha, eller det jobb man studerade till. Många som bara väljer att studera till ett yrke som verkar intressant eller ha bra lön men man tänker inte på om det är mycket jobb inom branschen. Sen kanske man får flytta för att få ett jobb.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Noobenu:

Varför hade du inte kontakt med din handläggare då?
Jag förstår inte varför folk klagar på Arbetsförmedlingen. Ingen tvingar dig att gå dit, det är bara ett extra alternativ dvs större chans att få ett jobb. Det ena utersluter ju inte det andra.

Det enda dåliga jag kan komma på med arbetsförmedlingen är att det är statligt.

Du får fråga dem varför jag inte hade kontakt. Men när personerna inte svarar på mail/telefon och har över en månad väntetid på besök så är det svårt. Sen är ju fråga, varför ska jag kontakta handläggaren?

Vill man slippa bo på gatan blir man tvingad dit när man är arbetslös.

Visa signatur

i9 11900k ||32GB 4000MHz CL15||ASUS ROG STRIX Z590-E||Noctua NH-D15s
Intel Arc a750 ||Samsung 980 pro|| EVGA Supernova G3 850W
Asus xonar essence STX|| Lian-Li O11 Dynamic XL
Asus VG27AQ 165Hz IPS, Sennheiser HD650, Logitech g502 Hero, fUnc f30r, Vortex TAB90M, Audio-Technicha ATR2500x-USB
Server: x10SL7-F, Xeon E3 1230v3, 32GB Samsung ECC ram, 6x3TB WD RED, FD Node 804.

Permalänk
Medlem

@BergEr:
Ingen som tvingar dig att gå dit om du "måste" bo på gatan. Det är väl ingen annan än ditt fel att du hamnade på gatan? Även om det är någon annans fel så är det ju upp till dig som person att fixa ditt liv. Varför skulle någon annan göra det?
Det sociala system vi har i Sverige är lyx. De flesta här i Sverige vet inte detta, det är en sjävlklarhet liksom. Hamnar du på gatan i större delen av världen så är det stor chans att du dör/försvinner osv.

Jag förstår vad du menar men tycker bara denna storebror-mentaliteten är så dum..

Permalänk
Medlem

Utifrån hur det går för dig är mitt råd att börja plugga. Går det så där segt med intervjuer och du bara segar ner dig ännu mera i träsket så måste du bryta trenden på nåt vis i mitt tycke innan du ramlar ner i en depression som blir jobbig att ta sig ur.

Plugga till elare, rörmokare, bygg, kyltekniker, whatever.. det som behövs på orten, eller så flyttar du dit det faktiskt finns jobb. De är helt okej jobb med helt okej lön (speciellt kyltekniker som vet vad de gör på rätt ort kan tjäna rätt groteska pengar).

Sitt inte på arslet och vänta utan var mer aktiv och möt upp verkligheten istället för att den ständigt bankar dig hårt i skallen. (skitbra dock att du verkligen söker en massa jobb, det visar ju på helt rätt attityd i grunden, jag tror bara du kanske måste lägga om fokus lite på något som är för dig realistiskt antingen via flytt eller via utbildning.)

Sen är det alltid en god ide att snacka med beteendevetare eller liknande som är duktiga, kan hjälpa en rätt bra på traven om man känner sig lite vilse i livet. Har själv haft enorm hjälp under tider där man behövt hjälp men inte riktigt vetat var man ska vända sig av just beteendevetare.

Visa signatur

|i5-3570k osv.. |
|Linn Renew Klimax DS/D|Linn Kisto|2st Linn Majik 6100/D|Aktiva Linn Majik 140|Aktiv Linn Majik 112|Linn UNIK|
|Sony HW-50|Grandview Cyber Tab-Tension 92"|Dune HD Base 3D|

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon159643:

@BasseBaba: Är du kollegan som sitter på andra sidan båset? För allt du skrev stämmer så bra överens med min bild så du måste jobba på samma ställe.

Hehe känner ingen Johan på min arbetsplats, men skönt att du bekräftar min story.
Ofta får jag mothugg från folk som tror man trollar, men varför? Jag nämner varken ett specifikt yrke eller ett företag så det är ju knappast frågan om nån smutskastning.

Jag försöker bara förmedla det _jag_ hade velat få förmedlat när jag stod där som nyexad...

Skrivet av ArcticFire:

Låter ju värre än jag trodde.
Kanske "Sökes 20-åring med 5 års universitetsutbildning och 5 års arbetserfarenhet" inte är så överdrivet trots allt.

Det bästa rådet jag som sagt kan ge, är att man måste vara beredd på att det första och kanske andra jobbet tyvärr inte kommer vara i närheten av det man förväntar sig.
Att söka ett nytt jobb när man redan har ett jobb är så orimligt mycket lättare, dom som ska anställa har ju tyvärr tanken "okej, om ingen annan anställt denne, varför ska vi?".

Så istället för att brute-force söka allt som finns tillgängligt, rikta in sig på tjänster man tror kommer vara mindre attraktiva... Leta efter annonser som ser dåligt skrivna ut (har faktiskt en polare som precis scorade ett jääääävligt bra jobb på det sättet, annonsen var såpass kass att 'inga' med den kompetensen sökte, sen visade det sig vara topnotch stuff, bara att dom var värdelösa på att skriva annonser), eller jobb med lite sämre villkor.

Och sen återigen, jag gillar inte alls "bemannings"-företagen, eftersom det i mångt och mycket skapar en slit&släng-karusell med osäkra villkor för dom anställda (dock utanför scopet här).
Men då är det bara nyttja det, sök annonser där du blir "uthyrd" till företag, ofta tyvärr dåliga villkor och lägre lön, men det är just där man som ny har chansen. Folk som redan är inne och har ett fast jobb vill sällan "gå tillbaka"... Dvs inte lika mycket konkurrens från folk med erfarenhet.

Fördelen du faktiskt har, är att eftersom du inte redan sitter på ett jobb du är "relativt" nöjd med, så kan du testa precis vad du vill!

Permalänk

AF har svårt att hjälpa folk utan utbildning samt utan erfarenhet. På papper måate man ha något som lockar arbetsgivaren...

Plugga. Lev på CSN.
Säljarjobb på typ 3 (mobiler) kan generera nice cash.
Programerare eller nätverkstekniker får ofta jobb innan dem ens är färdiga med sin utbildning.

Visa signatur

CPU: Intel Core i7 3820 3.6 GHz GPU: ASUS GeForce GTX 770 2GB DirectCUII OC SLI
Minne: Crucial Ballistix Elite 16GB DDR3 1866mhz MB: ASUS SABERTOOTH X79 - ATX / X79
PSU: Corsair AX 1200W 80+ Gold Chassi: Cooler Master Storm Trooper
HDD: Corsair Force LS SSD 240 GB Kylare: Hydro i100

Permalänk
Medlem
Skrivet av RaZman:

Sämsta argumentet jag hört på år och dagar. En arbetsplats består bara av ett gäng främlingar som tvingas vara på plats av ekonomiska skäl. Att sedan bygga upp hela sitt liv för att kunna vara på plats 9h om dagen hela veckan är tragiskt till en punkt då jag hellre hade slängt mig ut för en bro. Finns inte en människa som verkligen trivs på sitt jobb, så fort den ekonomiska faktorn tas bort så finns där ingen vilja alls att vara kvar.

Rekommenderar till TS att söka deltidsjobb. Någonting som ekonomiskt täcker dina kostnader och ger dig rum att spara och spendera lite utöver detta. Man får rätta sig efter att ha lite lägre lön än vid heltidsarbete men kan i gengäld spendera mer tid åt att göra vad man vill göra, snarare än att slita hela året för att få lite fritid 5 veckor om året.

Håller inte med alls.
Kollegorna på jobbet är inga totala främlingar för mig eller för någon annan som inte är totalt asocial . Åtminstone på mitt jobb umgås folk ofta även på fritiden. Tror inte att det är speciellt ovanligt.

Sedan det där med att inget intresse skulle finnas om det ekonomiska togs bort. Jag jobbar iallafall med sådant jag faktiskt är intresserad av och känner att jag kan utveclas i. Jobbet är en alldeles utmärkt möjlighet att fördjupa sig i sitt intresse, lära sig mer och öka sin kompetens.
Fick jag inte betalt så skulle jag kanske inte jobba gratis, men jag skulle fortfarande försöka lära mig mer inom mitt intresseområde.
Om man jobbar med något som inte intresserar en alls annat än lönen så har man valt fel yrkesbana och borde nog fundera på att skola om sig.

Visa signatur

Namn : Jesper | Ålder : 48 | In-game namn : iller
Yrke : Kvantanalytiker, systemutvecklare.
Utbildning : PhD matematik. Självlärd med över 10 års erfarenhet av finansiell matematik och associerade ämnen.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av RaZman:

Sämsta argumentet jag hört på år och dagar. En arbetsplats består bara av ett gäng främlingar som tvingas vara på plats av ekonomiska skäl. Att sedan bygga upp hela sitt liv för att kunna vara på plats 9h om dagen hela veckan är tragiskt till en punkt då jag hellre hade slängt mig ut för en bro. Finns inte en människa som verkligen trivs på sitt jobb, så fort den ekonomiska faktorn tas bort så finns där ingen vilja alls att vara kvar.

Oj, damn. Håller absolut inte med. Hade jag inte jobbat hade jag nog gjort ungefär samma saker fast hemma. Hade jag inte fått lön skulle jag nog behöva göra något annat för att ha råd att leva. Jag trivs väldigt bra med vad jag gör med mina vänner och hur jag spenderar 9 timmar av min fritid per dag.

Givetvis förstår jag att det finns jobb som man inte gillar också, däremot kan jag inte hålla med om att alla arbeten är samma, "en arbetsplats" -> "vissa arbetsplatser"

Permalänk

Plugga för att sedan jobba me något du finner intressant.

Visa signatur

CPU: Intel Core i7 3820 3.6 GHz GPU: ASUS GeForce GTX 770 2GB DirectCUII OC SLI
Minne: Crucial Ballistix Elite 16GB DDR3 1866mhz MB: ASUS SABERTOOTH X79 - ATX / X79
PSU: Corsair AX 1200W 80+ Gold Chassi: Cooler Master Storm Trooper
HDD: Corsair Force LS SSD 240 GB Kylare: Hydro i100

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av RaZman:

Samma sak gäller skolan.. En massa främlingar som man tvingas umgås med och ens barndomsvänner så var det att de bodde i ens närhet som gjorde att man umgicks med dem.

Problemet jag tycker på arbetsmarknaden är snarare pressen att leverera inom en viss tid och kostnad, vilket gör att samspelet med kamraterna kan påverkas negativt, men även stärkas.

Att rekommendera ett halvtidsjobb, så är min åsikt att inget jobb alls är bättre. För fast man jobbar halvtid ska man delta på allt arbetsförmedlingstrams och man får ingen fritid eller lugn och ro alls.

Permalänk
Vägledare
Skrivet av foh668:

Läs en kurs på distans är mitt tips.

Nej för helskotta. Inte på distans. Skaffa dig något att gå till och träffa folk. Det enbart kommer ge dig motivation!! Är i stort sett i samma sits men ser alltid till att hitta på saker och komma ut. Sitta hemma om dagarna leder ingen vart.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon159643:

Samma sak gäller skolan.. En massa främlingar som man tvingas umgås med och ens barndomsvänner så var det att de bodde i ens närhet som gjorde att man umgicks med dem.

Problemet jag tycker på arbetsmarknaden är snarare pressen att leverera inom en viss tid och kostnad, vilket gör att samspelet med kamraterna kan påverkas negativt, men även stärkas.

Att rekommendera ett halvtidsjobb, så är min åsikt att inget jobb alls är bättre. För fast man jobbar halvtid ska man delta på allt arbetsförmedlingstrams och man får ingen fritid eller lugn och ro alls.

Lite skillnad på relationer som växer fram och relationer som tvingas fram. Barndomsvänner är sällan de du tvingas in i grupparbete med under skolgången, alltså haltar jämförelsen.

Finns inget som helst krav på deltaganda i arbetsförmedlingen när du har halvtidsjobb. Förutsätter att alla med kompetens nog att slutföra en utbildning också kan hitta ett jobb utan dagislekar med sossetanter.

Permalänk
Medlem

För er som är intresserade eller i samma sits så vill jag bara säga ge inte upp! Är sedan 2 månader tillbaka tillsvidareanställd på 85℅! De löser sig bara man ligger i och absolut inte ger upp

Visa signatur

i7 5820k @ 4.6Ghz, 980Ti

Permalänk
Medlem
Skrivet av TWD Fanatic:

Tycker det är fruktansvärt tråkigt att se folk som bara i princip jobbar för att överleva. Vad har ni intressen? Vad har ni för drömmar? Att bara jobba för att jobba är det ingen som blir lycklig av.

Mycket lata människor i dagens samhälle. Det är ju självklart att man ska jobba! Jag förstår inte människor som bara sitter och väntar på sitt drömjobb, vem vill anställa någon som varit arbetslös i flera år?

Min stora hobby är datorhårdvara, det är definitivt inget som jag skulle vilja jobba med!

Visa signatur

AMD Ryzen 5 9600X :: AMD Radeon RX 9070 16GB :: Kingston FURY Beast 32GB 6000 MT/s CL30 :: Kingston Fury Renegade 1TB :: Kingston Fury Renegade 2TB :: MAG401QR

Permalänk
Medlem

I mitt fall har till och med AF och FK gett upp, de inser att för mig att få ett jobb vore ett mindre mirakel, inte pga bristande kunskaper eller engagemang utan på grund av en fysisk skada, denna begränsar min arbetsförmåga till 20% och ställer dessutom en del krav på ergonomi och arbetsförhållanden. Som om inte detta vore nog är min skada av den arten att ingen läkare törs skriva på ett papper att den är permanent för man vet helt enkelt inte, detta i sin tur sätter käppar i hjulen så till vida att jag inte kan få en sjukpension utan denna permanenta definition och därför så får jag heller inga möjligheter till anpassad anställning eller den uppsjö av åtgärder som man i övrigt får tillgång till som sjukpensionär.

Just definitionen "permanent" är lite lustig då de flesta sjukdomar skulle kunna botas någon gång i framtiden så då blir det genast lite svårare med denna absoluta tolkning, nu har jag haft samma problem i åtta år, när mitt problem övergår från "tillfälligt" till "permanent" vet jag inte...

Så för min del har jag lyckats pricka in ett område mitt mellan två stolar, FK har ingen aning vad dom ska göra med mig och AF ser mig som för sjuk för att jobba alls. Mitt i allt detta ska man sedan ha orken att strida för varje rättighet och beslut, som om inte det vore nog lär man dessutom hålla uppe modet att man faktiskt kan hitta ett jobb, inte helt lätt att göra när man ser hur många friska som står före i kön till alla jobb.

Jag vet att det finns alltid någon som har det värre men det jag vill förmedla är att som frisk människa med en heltidsanställning bör man kanske inte förutsätta att alla arbetslösa eller sjukskrivna är parasiter.

Visa signatur

| nVidia RTX3090FE | R9 5800X3D | MSI x570 Unify | Ballistix sport 3000c15 32GB DR@3800c16 | Custom Loop EKWB | 12TB nvme, 2TB sata SSD | RM1000x | Creative X4 | Antec C8 | Alienware aw3821dw | >Antec C8 Custom Loop< |

Permalänk
Medlem

Det handlar ej om parasiterande osv och övriga epitet och känslomässigt dravel. Det handlar om att människan måste producera för att överleva. Mat, värme, boende, kläder etc. Om det finns en person eller några person som är icke produktiva så måste någon annan, antingen genom fysiskt eller intellektuellt arbete producera för dem, så att de ska överleva.

Pengar är endast ett bytesmedel, genom historien "arbetar" vi för att skapa värde, vi jagade vilda djur, lärde oss göra eld, uppfinner kärnkraft och motorer, det skapades sannerligen inte av soffliggare.

MVH

Visa signatur

Asus ROG Strix B650E-F - AMD Ryzen 7 7800X3D - 64GB DDR5 - MSI RTX 5070 Ti Vanguard - Corsair MP700 - WD Black SN850 - WD Black SN850X - WD Black HDD - Noctua NH-D15 G2 - Fractal Design Define 7 - Seasonic Prime Ultra Gold 1000W - Alienware AW3423DWF QD-OLED

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aeig:

Det handlar ej om parasiterande osv och övriga epitet och känslomässigt dravel. Det handlar om att människan måste producera för att överleva. Mat, värme, boende, kläder etc. Om det finns en person eller några person som är icke produktiva så måste någon annan, antingen genom fysiskt eller intellektuellt arbete producera för dem, så att de ska överleva.

Pengar är endast ett bytesmedel, genom historien "arbetar" vi för att skapa värde, vi jagade vilda djur, lärde oss göra eld, uppfinner kärnkraft och motorer, det skapades sannerligen inte av soffliggare.

2u4_RLY0s2s

MVH

Du kanske svarade på det jag skrev och isåfall funderar jag om du skulle lägga mig under definitionen soffliggare?

Visa signatur

| nVidia RTX3090FE | R9 5800X3D | MSI x570 Unify | Ballistix sport 3000c15 32GB DR@3800c16 | Custom Loop EKWB | 12TB nvme, 2TB sata SSD | RM1000x | Creative X4 | Antec C8 | Alienware aw3821dw | >Antec C8 Custom Loop< |

Permalänk
Medlem

@tellus82: Jag skulle placera dig under definitionen outnyttjad potential. Uppenbarligen kan du argumentera och diskutera, formulera dig väl i skrift, det finns gott om arbeten du kan utföra, det handlar endast om att finna det. Framförallt har du din hjärna och förmåga att tänka, den skall inte underskattas.

Edit; Titta på videon ovan, den diskuterar just detta, på sätt och vis.

MVH

Visa signatur

Asus ROG Strix B650E-F - AMD Ryzen 7 7800X3D - 64GB DDR5 - MSI RTX 5070 Ti Vanguard - Corsair MP700 - WD Black SN850 - WD Black SN850X - WD Black HDD - Noctua NH-D15 G2 - Fractal Design Define 7 - Seasonic Prime Ultra Gold 1000W - Alienware AW3423DWF QD-OLED

Permalänk
Medlem
Skrivet av atnek:

Saken är ju fortfarande den att ingen skulle ge upp 9h av sin dag om dom var ekonomiskt oberoende. Visst, om det gällde att sköta sitt egna företag. Men inte annars. Vad skulle poängen vara med det?

Jag hade pluggat på universitet utan tanke på examen och bara läsa allt jag var intresserad av..

Visa signatur

Ryzen 7 7700
Gigabyte B650 Eagle ax
2x16 GB RAM
Sapphire Radeon RX 7800 XT PULSE

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aeig:

@tellus82: Jag skulle placera dig under definitionen outnyttjad potential. Uppenbarligen kan du argumentera och diskutera, formulera dig väl i skrift, det finns gott om arbeten du kan utföra, det handlar endast om att finna det. Framförallt har du din hjärna och förmåga att tänka, den skall inte underskattas.

MVH

Det får jag hålla med dig om, problemet i mitt fall är såklart att hitta "jobbet", jag har pratat med en rätt ansenlig mängd arbetsgivare och de flesta säger samma sak, om jag inte hade min skada skulle jag få anställning direkt. I min rehabilitering jobbade jag på en skola som stödlärare och dom hade mer än gärna gett mig en anställning, om jag varit frisk och dom hade haft råd. Så här ser det tyvärr ut idag. En skrämmande majoritet av arbetsgivare törs helt enkelt inte dra på sig en anställd med någon bakomliggande sjukdom. Vilket gör mig och många som mig till outnyttjad potential för samhället.

Visa signatur