Permalänk
Avstängd
Skrivet av BasseBaba:

Problemet är väl att man klarar sig för bra på bidrag i dagens samhälle.
Kan man behålla sin livsstil och spela wow, bo kvar och käka bra mat så förstår jag att det blir problem med motivationen.

Klarar sig för bra?!
Jag har en polare som varit arbetslös och gått på soc i många år.
Han bor i en sunkig etta i en småstad och har knappt råd med mat. Verkligen inte för bra.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

///M4

Permalänk
Medlem
Skrivet av IceDread:

Det krävs mod att berätta om en sådan sak. Kan säga att ju mer du försöker och fler du talar med desto lättare kommer det gå framöver, jag har tidigare haft vissa sådana problem själv men mest var det att det var så få man kände något gemensamt med, sjukt många idrottsintresserade och ända jag hade intresse av där var kampsport... det ändrades för mig mycket under min ingenjörsutbildning då man hade liknade intressen för området och gillade att diskutera och andra typer av ämnen. Många ser sin universitet/ högskoletid som sin roligaste period i livet fram tills barn, så hittar du något att studera så är det mitt tips, men stressa inte.

Ja nå hm är bara en filosofisk typ så jag tänker mycket på livet och såna saker. Har inget intresse för sport, ser egentligen hela fitness trenden som en sak för personer som är attention whores och går på gym för att få visa upp sig och det är det. Hm nå har i alla fall inte några planer på att studera, har redan två stycken examens inom två helt olika områden men skall nu se. Har bara fått den sämsta bilden av skolan så kanske det är därför det inte intresserar alls för tillfället.

Visa signatur

There is grandeur in this view of life, with its several powers, having been originally breathed into a few forms or into one; and that whilst this planet has gone cycling on according to the fixed law of gravity, from so simple a beginning endless forms most beautiful and most wonderful have been, and are being, evolved.

Permalänk

Inte läst alla posts men du kan ju Genomföra GMU! (Grundläggande militär utbildning). Då är du sysselsatt i 3 månader och har därefter chans att jobba vidare om du skulle fastna för yrket, det finns massa mer sätt att tjänstgöra än som skyttesoldat!

Visa signatur

Powercolor Radeon 7900 XTX // Ryzen 7 7800X3D (be quiet! Pure Rock 2 FX Svart) // Kingston 32GB DDR5 6000MHz // MSI B650 Gaming Plus Wifi // Kingston Fury Renegade M. 2 2TB // Corsair RM850e ATX 3.0 850W // Kolink Observatory Lite Mesh A-RGB Svart //

Permalänk
Medlem
Skrivet av MrToasterable:

Inte läst alla posts men du kan ju Genomföra GMU! (Grundläggande militär utbildning). Då är du sysselsatt i 3 månader och har därefter chans att jobba vidare om du skulle fastna för yrket, det finns massa mer sätt att tjänstgöra än som skyttesoldat!

TS då?

Visa signatur

There is grandeur in this view of life, with its several powers, having been originally breathed into a few forms or into one; and that whilst this planet has gone cycling on according to the fixed law of gravity, from so simple a beginning endless forms most beautiful and most wonderful have been, and are being, evolved.

Permalänk
Skrivet av Equilibrium:

Det var till TS. Eller vad menar du?

Visa signatur

Powercolor Radeon 7900 XTX // Ryzen 7 7800X3D (be quiet! Pure Rock 2 FX Svart) // Kingston 32GB DDR5 6000MHz // MSI B650 Gaming Plus Wifi // Kingston Fury Renegade M. 2 2TB // Corsair RM850e ATX 3.0 850W // Kolink Observatory Lite Mesh A-RGB Svart //

Permalänk
Medlem
Skrivet av Equilibrium:

Ja nå hm är bara en filosofisk typ så jag tänker mycket på livet och såna saker. Har inget intresse för sport, ser egentligen hela fitness trenden som en sak för personer som är attention whores och går på gym för att få visa upp sig och det är det. Hm nå har i alla fall inte några planer på att studera, har redan två stycken examens inom två helt olika områden men skall nu se. Har bara fått den sämsta bilden av skolan så kanske det är därför det inte intresserar alls för tillfället.

Missade att du hade två st examens, då borde du ha lätt för dig på iq sidan men antar svårare på eq. Eq går att göra något åt dock, ge dig själv utmaningar varje dag, enkla i början svårare med tiden. Det går att träna upp, så försök jobba på det. Under tiden, ge alldrig upp. Kom ihåg vad du har lyckats med och träna på vad du kan bli bättre på. Så är det för alla men desto viktigare för dig så du kan fullt dels dra nytta av vad du kan men också så du i slutändan lyckas skaffa ett jobb och ev. senare om det ligger i ditt intresse, bli egenföretagare och din egen herre, vissa vill det andra inte.
Tror du missförstod mig om träning, jag tycker det är skittråkigt att snacka om träning men hade många som gjorde det när jag för länge sedan studerade. Gäller att hitta rätt sällskap, för mig gick det lätt när jag studerade till ingejör. F.Ö. hur tråkigt det än är så är det bra med träning i viss mån, bra för kroppen, ryggen osv och tills man hittar damen man vill leva sitt liv med är det gynsamn för att ha roligt under tiden, många tjejer tycker detsamma.

Visa signatur

Intel Core i7 8700K, MSI GeForce GTX 1080 Ti 11GB Gaming X, Samsung 960 EVO 1TB, MSI Z370 GAMING M5, Corsair 32GB (4x8GB) DDR4 3200MHz CL16 Vengeance, EVGA Supernova G3 850W

INTEL CORE I7 3930K 3.20GHZ 12MB S-2011, FRACTAL DESIGN MIDITOWER DEFINE R3, CORSAIR HX 1050W, ASUS RAMPAGE IV FORMULA, Asus STRIX GTX970, CORSAIR 16GB DDR3 DOMINATOR QUAD 1866MHZ CL9 (4X4GB) Ljud: ASUS Xonar D2X/XDT 7.1 | Elac 5.1 +förstärkare | Cambridge dacmagic plus | Astro gaming A40 | Sennheiser HD 650
You ask me if I have a god complex? Let me tell you something, I am god!

Permalänk
Medlem
Skrivet av IceDread:

Missade att du hade två st examens, då borde du ha lätt för dig på iq sidan men antar svårare på eq. Eq går att göra något åt dock, ge dig själv utmaningar varje dag, enkla i början svårare med tiden. Det går att träna upp, så försök jobba på det. Under tiden, ge alldrig upp. Kom ihåg vad du har lyckats med och träna på vad du kan bli bättre på. Så är det för alla men desto viktigare för dig så du kan fullt dels dra nytta av vad du kan men också så du i slutändan lyckas skaffa ett jobb och ev. senare om det ligger i ditt intresse, bli egenföretagare och din egen herre, vissa vill det andra inte.
Tror du missförstod mig om träning, jag tycker det är skittråkigt att snacka om träning men hade många som gjorde det när jag för länge sedan studerade. Gäller att hitta rätt sällskap, för mig gick det lätt när jag studerade till ingejör. F.Ö. hur tråkigt det än är så är det bra med träning i viss mån, bra för kroppen, ryggen osv och tills man hittar damen man vill leva sitt liv med är det gynsamn för att ha roligt under tiden, många tjejer tycker detsamma.

Ja nå det är ju inte på högskole nivå jag har examen så det hjälper inte med jobbsökandet iaf här i Finland så behöver du högskole examen om du vill ha ett jobb inom IT. Eq, vet jag icke vad du menar med samt blir det lite oklart när mitt namn också börjar med Eq.. Nå alla är vi ju olika, jag ser inget hett i att få en kropp som har muskler på sig, men detta betyder inte att jag är otroligt fet har bara en liten kalaskula samt tror inte alls på att 100% av det kvinnliga könet tänder på om dom ser en man med en fin muskulös kropp, det där är ett problem med dagens samhälle, det finns otroligt mycket som inte stämmer som det ritar upp.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Som svar på ts tråd du skriver på sweclockers . Det är uppenbart att du är intresserad för it och teknik samt hårdvara du kanske ska söka såna jobb

Visa signatur

Ny dator Lexius signatur 2018 edition Ryzen 7 2700X@4.35PBO/Vega 64 Nitro+/16 GB DDR4 Patriot Viper4 2866mhz/ ASUS B450 F-Gaming/ 500GB samsung 970 evo m.2ssd / 2TB SSHD/1TB WD BLUE 7200rpm/WD Black TB/1TB SSHD (AMD StoreMi)PSU Be quiet pure power 730W / Mobo Asus B 450 F-Gaming/Hörlurar Sennhieser 58X Mobil Samsung Galaxy S20FE 5G 256GB/8GB Ram Skärm Asus TUF Gaming 144HZ IPS Async

Permalänk
Medlem

Nja, man måste nog vara utbildad lärare för att få något jobb inom det i Finland. Speciellt i Österbotten, så gott som alla svenskspråkiga lärare är behöriga där. I Helsingfors är det väl sämst, ca 70%.
Blev faktiskt förvånad då flera förslagit lärare till TS, men jag antar att det är en helt annan situation i Sverige.

Visa signatur

De köper en bil. Säljaren säljer bilen till dem. Var är du? Vart ska du? Varifrån kom du?

Permalänk
Hedersmedlem

*Tråd rensad i enlighet med §1*

Vänligen håll en trevlig och saklig ton.

Citat:

§1.1 Var trevlig och respektera andra.
§1.2 Uttalanden som kan uppfattas som stötande eller kränkande är inte tillåtna. Argumentera gärna, men låt det inte spåra ur till pajkastning.
§1.5 Att uttala sig provocerande endast för att reta upp andra (så kallat trollande) är inte tillåtet.

/moderator

Visa signatur

Danskjävel så krattar som en skrivare...

Permalänk
Medlem
Skrivet av ArcticFire:

Nja, man måste nog vara utbildad lärare för att få något jobb inom det i Finland. Speciellt i Österbotten, så gott som alla svenskspråkiga lärare är behöriga där. I Helsingfors är det väl sämst, ca 70%.
Blev faktiskt förvånad då flera förslagit lärare till TS, men jag antar att det är en helt annan situation i Sverige.

Aj sidu satan, gick helt förbi att du var också från fina Finland.
Morjens!

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Får be om ursäkt för förolämpning igår. Ville egentligen bara hjälpa och ge tips, sen missuppfattades nog mitt tips och jag förolämpade tillbaka vilket bara var fel.

Visa signatur

Intel Core i7 8700K, MSI GeForce GTX 1080 Ti 11GB Gaming X, Samsung 960 EVO 1TB, MSI Z370 GAMING M5, Corsair 32GB (4x8GB) DDR4 3200MHz CL16 Vengeance, EVGA Supernova G3 850W

INTEL CORE I7 3930K 3.20GHZ 12MB S-2011, FRACTAL DESIGN MIDITOWER DEFINE R3, CORSAIR HX 1050W, ASUS RAMPAGE IV FORMULA, Asus STRIX GTX970, CORSAIR 16GB DDR3 DOMINATOR QUAD 1866MHZ CL9 (4X4GB) Ljud: ASUS Xonar D2X/XDT 7.1 | Elac 5.1 +förstärkare | Cambridge dacmagic plus | Astro gaming A40 | Sennheiser HD 650
You ask me if I have a god complex? Let me tell you something, I am god!

Permalänk
Medlem
Skrivet av IceDread:

Får be om ursäkt för förolämpning igår. Ville egentligen bara hjälpa och ge tips, sen missuppfattades nog mitt tips och jag förolämpade tillbaka vilket bara var fel.

Allt är chill.

Visa signatur

Permalänk
Skrivet av anon2110:

Finns det verkligen människor som tror att det är invandringen som har satt press på lönerna?

Ja, självklart är det så. Du bevisar att tesen är trolig lustigt nog själv i inlägget som du skriver i polemik mot påståendet.

Citat:

Hade du sagt globaliseringen så hade jag hållit med. Det som har hänt är att svenska storföretag har antingen köpts upp eller ingått i fusioner med utländska företag. Därefter har huvudkontoret flyttats. Titta på Sony Ericsson, som blev Sony och det krävs kanske inte så mycket att förstå att de i Lund sitter löst. Kretskortsfabriken flyttades från Norrköping i slutet av 90-talet till Irland, givetvis med EU-bidrag. På grund av EU:s ide om fri rörelse av varor och tjänster så läggs de i det land som kostnaderna för produktion och arbetskraft är lägst.

Det har faktiskt inte haft så stor påverkan som man kan tro, det betyder inte att det du säger är fel, tesen är korrekt, men det beror mycket på att Svenska bolag köpts upp mer än köpt upp. Sen kan du ju läsa om Mieles flytt. De återkom till Tyskland rätt snart.

Citat:

Sen har du även många från Polen och Baltikum som bygger våra fastigheter.

Ja, och från många länder utanför EU också då vi har en konstig politik. Men är svenska jobbare inte dugliga, inte heller västeuropeiska? Eller pressas lönen av invandringen? Varför annars, om det inte handlar om löner, skatter och villkor som gör att de blir lockade att komma och naturligtvis då utgör en prispressande faktor.

Vi har också arbetsregler, i Danmark gillade inte de Irländska slavarna att jobba, där är de ganska hårda på 37,5 timmar i veckan. Irländarna fick då spendera mer tid i Danmark, och pengarna rann ner i strupen på fritiden, serverad av danskt näringsliv som ger danskar jobb och danska staten skatter, i Sverige kunde de istället jobba 60 timmar per vecka och ta en fetare sedelbunt ur landet.

Citat:

Så.. det där med invandringen är bara ren bullshit.

Självklart inte, vi är inte Bangladesh, även om det kämpas på för att bli likt detta land från politiskt och "tyckarhåll".
Dit åker ingen för att jobba för nedpressad lön vad jag vet.

Citat:

Eller är du en sån människa som tror att det finns ett bestämt antal jobb till ett bestämt antal människor?

Nej, det finns självklart hur mycket jobb som helst teoretiskt. I verkligheten däremot så jobbar politikerna numer för "nån jävla tillväxt" mer än tillväxt per capita, rikedomarna fördelas också alltmer ojämt. Anders Borg lyckades inte höja bnp/capita. Det lär gå än värre för Anderssonskan.

Citat:

Vem städar toaletterna på ditt jobb?

Jag jobbar inte, jag blev sjukpensionerad under Reinfeldts regim.

Citat:

Klipper ditt hår?

Ingen, faktiskt. Det var nog 10 år sen sist, nej, mer, 15. Jag har sax, rakmaskin och föredrar enkla längre frisyrer eller väldigt korta, ser inte meningen med att hålla på med håret som Ronaldo.

Citat:

Ha man förlitat sig på ursvenskarna så hade du hamnat i en situation liknande Finland. Mycket låg invandring och en ekonomi i recession.

Ja, Euron har ju inget med saken att göra? Inte heller handeln med Ryssland? Och EU byggare lär nog verka även där, samtidigt som det är marknadshyror och urbaniseringen tvingas säkerligen fram även där. De slipper ju däremot en hel del invandringsrelaterade kostnader för de som inte duger på arbetsmarknaden som vi får ta. Men en klok restriktiv invandringspolitik hade vårt land sett väldigt bra ut, nu bär vi på enorma problem, som Ken Ring sa: Man kanske skulle minska lite på invadringen så de som är här får en chans?

Citat:

Du hade inte haft kebaben eller kinakrogarna i Sverige, inte heller tapas osv.

Men snälla du... För det första skulle jag inte gråta om de försvann, för det andra tror jag att vi kan laga kebab och tapas, jag tror faktiskt vi kan laga nästan all mat. Jag har inte träffat mer än ett tiotal mexikaner eller Texasbor, men hela Sverige äter en försvenskad (och faktiskt en exportsucce) maträtt från detta område när de fredagsmyser med tacos. Många äter Sushi, men vi har ingen problematik med det, uppenbarligen kan vi lära oss och göra svenska versioner, som vindolmen som blev kåldolme, inte har vi Turkar här för att laga kåldolmar. Jag känner till några få Italienska Pizzerior, men Pizzan kom hit via en svensk, de flesta som gör pizza idag är inte Italienska för fem öre, dessutom har vi skapat en svensk pizzakultur, här i Stockholm är den inte lika framträdande som på landet där kebabpizza med pommes frites är väldigt vanligt. Men Pizzan är försvenskad, kebaben är inte direkt som den i Micklagård. Det finns ju en anledning till varför man säger "Turkpizza".
Nu är just jag uppväxt med lyxen att ha haft en Italienare som lokal pizzabagare, en god seg deg, men annars är det bara dyrpizzzerior som drivs av Italienare som jag sett.

Citat:

Sen får @HerrParasit gärna ge förslag på jobb som ger mindre än försörjningsstödet? T.o.m McDonalds ger 99,60 kr i timmen. Det är ingen mänsklig rättighet att åka utomlands varje år eller gå ut på krogen varje helg. Du får helt enkelt hålla nere dina kostnader och skaffa dig jobb som ger dig den frihet du vill ha.

Många har inte fasta heltidsjobb, sen får du väldigt billig invandrad arbetskraft från staten, på mitt närmaste McDonalds är nästan apartheid infört. Fronten och driven sköts av svenskar, men det är alltid en svart man som städar, det är likaså mest svarta som gör hamburgarna. Naturligtvis är det inte en absolut sanning, jag har sett svarta i kassan, vita som gör hamburgarna, men städandet har jag nog inte sett en vit eller mena göra på flera år. Jag skulle säga att det är 70% svarta, 20% mena och 10% svenskar som jobbar där. "Ägaren" är Mena vad jag förstår.

Jag är inte intresserad av att diskutera krogbesök, jag har aldrig råd, jag reser heller inte men vet flera som tjänar rätt bra på att åka till Asien över vintern. En bekant som blev sjukskriven tillbringar vintern i Thailand varje år, hans totala kostnader där, med uteätande som regel, han har en hyrd MC, han hyr en Bungalow och kan ibland unna sig lyxupplevelser som resor till närliggande länder och sevärdheter. I Sverige har han det uselt.
Min ukrainska bekanta sa före kriget bröt ut att hon funderade på att åka hem, hyran här är vansinnig och det är oerhört dyrt att leva vardagslivet. Vi har mycket höga konsumtions och löneskatter.

Citat:

Sjuksköterskorna är ett "låglöne-jobb" om du jämför med utbildningstiden.

Det vet jag inte om jag håller med om, du kan dra ihop en fin peng om du är lite insatt i systemet och röstar med fötterna. Men många binder sig och vill inte ta chefspositioner eller flytta till ett annat land. Ta rätt specialutbildning som komplettering, jag tror t.ex att du har ett gäng tusenlappar mer i åldringsvården vs akutvården. Sen kan man ju acceptera en låg lön om ens kostnader är låga, men då hamnar du som sagt lätt på ett ställe där "bruket" är näringslivet på orten. Para det med en arbetarkultur, där det krökas och sportas mycket på fritiden bland ungdomar, det är ju det som finns, så...

Citat:

Kommunerna skriker efter undersköterskor och människor som vill jobba i hemtjänsten, trots alla invandrare så är det brist. Hur kan det komma sig?

Kommunerna är inte villiga att betala och ge goda villkor, dessutom måste du ju ha goda svenskkunskaper om du ska jobba i hemtjänsten.
Min kvinna är USK med lite påbyggnadsgrejer, hon jobbade nyligen med en kvinna från Eritera som hade 70kr nånting per timme, att bli USK fungerar inte, det är korkat då 80% av jobben är usla på alla sätt, för låg bemanning, lustiga arbetspass, lönerna ligger ofta i botten. Sen kan man inte låta vem som helst bli USK eller vårdare heller, eh, kunde man ju hoppas på, så är det inte, många olämpliga och alla försöker dra från yrket även om de trivs p.g.a. villkoren. Med privatiseringarna har också oseriösa aktörer kommit in, hon jobbade på ett hem som är känt för en skandal, det funkade bra när det var kommunalt men sen kom det nya ägare och då skulle en mängd arbetsuppgifter tillkomma och personaltätheten sjönk. Hon blev sjuk av jobbet tillslut, 45 personer att ta hand om själv på natten. Människor som jobbar är en vara, varför skulle inte marknaden fungera? Svaret är ju att den gör det i viss mån iaf. Varför bli USK och inte få respekt för ditt jobb?

Om det är en allmän brist på arbetskraft kommer priset att gå upp. Nu finns det drösvis med okvalificerad arbetskraft och många jobb som förr inte krävde mer än tvåårig social linje på gymnasiet kräver idag tre år på högskola, mitt ex mor jobbade på FK, men hon fick ett bättre jobb, hon ersattes av en person som gått i skolan i fyra år till. Du säger att det är bullshit men ändå frågar du vem som städar toan på mitt jobb? Utan invandring, med de strukturer som då legat för hand, hade arbetsköparen varit tvungen att slanta upp. Toan lär inte globaliseras. Men om du kan arbetskraftsinvandra från något hopplöst land i Afrika så är det lockande på många sätt. Nu tillkommer det mängder av arbetskraft som inte kan få något jobb, eller, inte får ett jobb som täcker våra dyra levnadsomkostnader. Det är en katastrof och det är också ett ständigt svek mot de invandrare vi redan har här.

Du har som jag uppfattar det sagt att de som städar toaletter ofta är utlänningar, och varför är det så? Jag menar att det beror på att det finns arbetskraft i mängder vilket pressar lönen. Mat-babblet är bara babbel med några få undantag. Svenskar kan göra kebab! Vi kan inte ha människor som inte kan läsa instruktioner eller tala och förstå den som är i behov av hemtjänst. Frisörer, biltvätt manuellt, pizza, ja, väldigt mkt är billigt i Malmö? Varför?

Slutligen så kan du studera reallönerna de sista 1000 åren. Under pesttiderna gick priset på arbete upp såpass att det tog 500år att komma igen. Varför? Och är inte meningen med allt jobb konsumtion? Varför får inte ekonomerna hårda frågor om bnp/capita i pressen? Hur kan du påstå att invandringen inte medför prispress på arbete? Och med det följer sämre välfärd. Var hittade Sony billigare, *obs, billigare,* arbetskraft än den de hade i Lund som fick dem att flytta?

Nej, jag undrar verkligen hur du kommer fram till att jag skulle ha fel när jag påstår att invandringen INTE skulle pressa lönerna i låglöneyrken och har så gjort i iaf 20 år, och att detta förvärrades radikalt först med östländernas intåg i EU och sen med arbetskraftsinvandringen till jobb det rimligtvis finns många här som kan ta. Kebabkokare är jag övertygad om att vi kan fixa.

Observera också att jag inte har något emot invandrarna och att de beter sig fullt rationellt. Det är en fråga om våra politiker som läst lite fel i sina ideologiska böcker. Priset får de svaga betala. Gamla. Sjuka. Lågutbildade. Boende i utanförskapsområden.

felstavningar
Visa signatur

Processor: Intel® LGA1151 Core i5 6600k. Processorkylare: Cooler Master Hyper 212 Evo CPU MK: ASUS Z170 PRO GAMING Minnen: Crucial DDR4 2133MHz 8GB (2x4GB) SSD: Samsung 850EVO 250 GB HDD: WD 250GB samt en WD 2TB.
DVD: ASUS Chassi: Cooler Master 550 Silencio. Nätaggregat: Plexgear PS-500

Permalänk
Medlem

3 månader sedan jag startade tråden. Sökt snart 100 jobb men endast blivit kallad på en intervju. Detta var som IT-tekniker på ett mindre bolag. Dock litade de inte riktigt på mina kunskaper då jag inte har någon dokumenterad erfarenhet/utbildning utan är till största del självlärd valde de att gå vidare med annan sökande.

Har kontaktat kommunen jag bor i om parkarbete och vaktmästare men inget napp där. Sökt som personlig assistent men de verkar vara en hel del med den utbildningen så de går klart före.

Självförtroendet är inte på topp längre. Tråkigt när ca 90% av arbetsgivarna inte ens hör av sig, inte ens för att tacka för ansökan.

Om det finns någon som är bra på detta med CV och personligt brev får ni gärna höra av er i PM så kan ni få se på "eländet".

Visa signatur

i7 5820k @ 4.6Ghz, 980Ti

Permalänk
Medlem
Skrivet av BergEr:

Vet ej om det finns någon lösning. Gav själv upp efter två år som arbetslös.
Söker några hundra jobb om året utan resultat.
Den lilla motivation jag har kvar är att det är omöjligt att ha ett liv på A-kassa imo.

Hur kan inte arbetsförmedlingen fixa ett jobb till personer som dig? Jag menar så länge du snackar svenska så har du en fördel jämfört med de flesta som är där inne.
Det handlar om vilken inställning du har som person och hur självsäker du är.

Permalänk
Medlem

@cusah
Jag håller med det tar hårt på psyket när man anstränger sig som tusan och försöker finslipa sitt CV för just det jobbet man söker men knappt får nån respons tillbaka.

Visa signatur

Desktop|Intel i5 12600|Asus Prime B760 Plus|Nvidia RTX 3070|Corsair DDR5 2x16GB|1TB M.2/1TB SSD
Mouse|Sensei Ten|Keyboard|Xtrfy K4|Monitor|Asus PG279QM|Asus PG279QZ
Laptop|HP ProBook 4320s I3|525GB SSD|4GB DDR3|NAS|Synology 412+ 30TB
Phone|iPhone 13 128GB|Tab|Mi Pad 4 64GB|HTPC|Google TV|Server|Intel Nuc

Permalänk
Medlem

Satt själv i liknande situation..
Arbetslös levde på bidrag och blev psykiskt sjuk..Fick social fobi osv..

Vaknade en dag och sa till mig själv fy fan detta är inget liv..
Ringde barnomsorgen och frågade ifall det fanns plats för en kille på någon förskola..

Tog 1 månad sen ringde dom mig och sa att det finns en plats ledig ifall jag vill ha den..Låg lön sa dom men det gör inget jag har levt på existens minimum en längre tid..Får ut 4000 mer i månaden emot vad socialbidrag ger.
Idag har jag jobbat i 1 år gått ner över 35 kilo..Fått ett jävla flås och mår hur bra som helst.

Barnen ger mig energi varenda dag..
Så ge inte upp.Ett jobb ger så mycket mer än bara pengar

Visa signatur

╔ Corsair 32GB DDR4 CL15 3000Mhz VENGEANCE RGB ■
╠ ASUS-ROG-MAXIMUS-X-HERO ■ ASUS-ROG-STRIX-RTX2070-OC ■ i7 8700K
╠ DeepCool Captain 280EX RGB ■ 2x Samsung 970 EVO 500GB■
╠ Deepcool NEW ARK 90 Electro Limited Edition NR58 ■ XFX PRO1000W Limited Black Edition
╚ Samsung SE790C 34" Ultrawide 3440x1440@75Hz

Permalänk
Medlem

Det största problemet i dagens arbetsmarknad är nog just oviljan att anställa personer utan "dokumenterad erfarenhet".

Jag har så extremt mycket erfarenheter i bagaget, vilket nog många som arbetat har, att jag inte ens vet hur jag ska få ur mig allting på ett vettigt sätt. Skulle utan problem räcka till en kortare bok.

Det finns så många "problem" med dagens arbetsmarknad, men vad jag sett, inom mer "kvalificerade" yrken, är just att folk förväntas vara värsta schweiziska armeknivarna samtidigt som dom ska inneha spetskompetens och helst inte kosta för mycket.

Just ekonomin är ett stort problem. I samtliga kretsar/arbetsplatser/yrken där jag känner folk är det samma.
Alla går på knäna, det finns aldrig nog med personal, allt ska "konstnadseffektiviseras".
I kombination med att lagarna är så starka i Sverige så är det extremt svårt att "bli av" med en felrekrytering, och tro mig, jag har sett det så sjukt många gånger.
Knappt provanställning räcker heller, för många kan hålla en fin fasad i 6 månader för att sen slacka ur totalt.

Det jag har märkt som händer väldigt ofta/mycket, är att det är samma grupp folk som bara byter jobb runt runt i cirklar hela tiden, och under tiden får arbetsplats A ett tomrum som då resten av arbetarna får fylla upp medans man söker efter en kandidat med 10 års erfarenhet och "perfekta" överiga skills. När man sen får fatt på en kandidat så är det inte en nyexad arbetslös, utan någon man "stjäl över" från arbetsplats B, genom att erbjuda mer lön etc etc. Detta kan man göra då behovet blivit så desperat att man inte har nått annat val än att betala.
Arbetsplats B hamnar då i samma cykel, börja leta nån att ersätta.

Problemet är att det inte finns tid eller pengar att stoppa in folk som behöver läras upp. Man behöver fylla en roll/ett behov, att då ta in någon som inte kan leverera direkt, vad hjälper det?
Och arbetstagarna har till vill del själva ställt till med detta, eftersom dom är så sjukt illojala, i kombination med en arbetsmarknad där det är brist på bra kompetens.
Vad som ofta händer är att lagom till att personen man tog in och lärde upp är varm i kläderna, så vill denne "vidare i karriären" och drar vidare till ett företag likt det jag beskrev ovan, varpå man har lagt tid/pengar/energi på att lära upp någon som förmodligen inte ens från början var intresserad av tjänsten/företaget. Då har man inte heller möjlighet att tävla i lön/förmåner som konkurrerande företag erbjuder, eftersom dom helt plötsligt anställer in till ett akut behov och får någon med bra erfarenhet/kunskap direkt.

Detta har jag varit med om så sjukt många gånger... Skulle säga att där jag jobbar nu så har vi kanske en snittanställningstid på 1,5-2 år bland tjänstemän.
Och är inget unikt för vår arbetsplats, har mer eller mindre samma överallt både där jag känner folk, och bland mina vänner som jobbar.
Kombinationen av att folk ledsnar väldigt fort / vill ha ett "roligt" "utmanande" jobb / vill löne- & karriär-avancera fort, gör att det inte funkar att stanna i samma företag i 10 år.

Självklart finns det undantag, har vissa vänner som faktiskt jobbat en 6-8 år på samma arbetsplats, men då är det inte i samma roll, utan det är på såpass stora företag att dom fått möjlighet att avancera internt. Så blir ju "nästan" samma sak där, folk håller sällan en roll någon längre tid.

Extremt mkt "raljerande" från mig nu, men jag vill väl mer eller minder bara bekräfta det problem som TS upplever, det är extremt svårt att få in foten, komma igång med första jobbet.

Det enda jag kan rekommendera, är att söka hos bemanningsföretag/"konsultfirmor", det är i stort sett så samtliga jag känner har "kommit igång". Kötta av ett par två, tre år som en underbetald slitvarg, så brukar det kunna lösa sig. Många får då en väg in, genom att vara uthyrda, och lyckas ofta bli överanställda hos företag dom är uthyrda till.

En trist utveckling, men som sagt min hela analys ligger i att det har blivit sånna sjuka krav på ekonomi/vinster i företag idag, att man tvingas snålställa personal något enormt.
Och med den snålställningen så finns det inte utrymme att anställa folk som inte levererar 120%.

Jag har väldigt svårt att få ner det hela i ord som sagt, vet inte vaför, jag brukar vara bra på att gå lös
Men tror att det är nån sorts mix av att företagen har orealistiska förväntningar, kombinerat med att det tyvärr finns väldigt, väldigt, väldigt många dåliga arbetare där ute. (Jag vet att detta låter spydigt).
Men senast igår pratade jag med en personalansvarig för ett mindre bolag (runt 100 anställda). Han beklagade sig precis över det jag skrivit ovan, dom har haft väldiga problem med felanställningar.
Folk sitter på intervjuer och säger sig ha vissa kunskaper och så vidare, blir anställda och kan sen inte leverera.
Så tror då återigen att vi är tillbaka till att, iaf inom IT, så förväntas man ha så sjukt bred kompetens. Företagen sitter då och tackar nej på löpande band, utan att öht anställa någon...

Svårt detta. För å ena sidan hör & ser jag folk överallt som är ledsna över att vara arbetslösa.
Å andra sidan så vet jag 4 tjänster (två där jag jobbar och två via polares arbetsplatser), som inte har lyckats blivit tillsatta sen november förra året.
Men det är för att iaf jag har samma problem, jag letar efter en person som inte existerar

Edit:
TL;DR
Som exempel, bara där jag jobbar har 4 pers sagt upp sig i år, på 14 dagar alltså. Mao ska dessa "vidare i karriären" samtidigt som vi behöver "panik"-anställa 4 nya... (dock ej IT-kompetens).
Så uppenbarligen så finns det ju mängder av tjänster som behöver tillsättas "överallt", frågan är just bara varför det är en sån extrem ovilja på att anställa folk utan "erfarenhet".

Ett kortfattat råd för TS kan ju vara att själv "Ligga på", ring upp dit du skickat dina ansökningar och börja fråga hur det går. Får du ett nej så fråga varför, kan ju inte skada. Gäller ju att ta reda på varför man blir bortsållad.
Men kokar väl antagligen ner till "erfarenhet", och då är vi tillbaka i den känslan jag har, att det till stor del är folk som redan har jobb som bara "byter" jobb runt runt med varandra.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Noobenu:

Hur kan inte arbetsförmedlingen fixa ett jobb till personer som dig? Jag menar så länge du snackar svenska så har du en fördel jämfört med de flesta som är där inne.
Det handlar om vilken inställning du har som person och hur självsäker du är.

Tror du arbetsförmedlingen fixar jobb? Det är då inget de har sysslat med senaste tjugo åren.

Sen har jag ju nackdel att jag är svensk och utan problem. Om arbetsförmedlingen fixar jobb är det åt invandrare och de med olika problem.
Har själv fått höra "det här jobbet är bara för invandrare".

Under tiden jag var inskriven fick jag ett jobb om året att söka. En gång fanns inte tjänsten alls och en annan var tillsatt långt före jag fick mailet från AF.

Visa signatur

i9 11900k ||32GB 4000MHz CL15||ASUS ROG STRIX Z590-E||Noctua NH-D15s
Intel Arc a750 ||Samsung 980 pro|| EVGA Supernova G3 850W
Asus xonar essence STX|| Lian-Li O11 Dynamic XL
Asus VG27AQ 165Hz IPS, Sennheiser HD650, Logitech g502 Hero, fUnc f30r, Vortex TAB90M, Audio-Technicha ATR2500x-USB
Server: x10SL7-F, Xeon E3 1230v3, 32GB Samsung ECC ram, 6x3TB WD RED, FD Node 804.

Permalänk
Medlem
Skrivet av cusah:

Just nu består min dag av att gå upp, diska/städa/handla, surfa/spela, laga mat när sambo kommer hem, sova, repeat. Trodde jag skulle få massa energi nu när jag inte behöver gå till något jobb men fan tvärtom...

Så du är alltså en hemmafru om jag förstått det hela rätt?

Men blir trött av att sova och inte göra någonting. DU skriver att du har allt du vill ha? Har du en bra bil, villa, osv? ålder?

Visa signatur

Dator 1: | i9 9900k | MSI RTX 4080 Ventus 3x OC | ASUS ROG STRIX Z390-F Gaming | Corsair LPX DDR4 32 GB 3200Mhz | FD define S | Samsung 850 EVO 1TB | Samsung 980 NVMe M.2 1TB | Noctua NH-U12S | Corsair RM750x 750W | Windows 11
Skärm 1: ASUS 27" ROG SWIFT PG279Q 1440p @ 165Hz/IPS/G-Sync
Skärm 2: ASUS 27" TUF VG27AQ1A 1440p @ 170Hz/IPS/G-Sync/HDR

Permalänk
Medlem
Skrivet av xcluzive:

Så du är alltså en hemmafru om jag förstått det hela rätt?

Men blir trött av att sova och inte göra någonting. DU skriver att du har allt du vill ha? Har du en bra bil, villa, osv? ålder?

Ålder osv står i tråden. När jag skrev "allt jag vill ha" var det ett skämtsamt sätt att säga jag har en bra dator. Tror inte du läst något förutom mitt första inlägg.

Visa signatur

i7 5820k @ 4.6Ghz, 980Ti

Permalänk
Inaktiv

@BasseBaba: Är du kollegan som sitter på andra sidan båset? För allt du skrev stämmer så bra överens med min bild så du måste jobba på samma ställe.

Annars som sagt arbetsmarknaden är tufft, det är ett svårt att få jobb, men många jobb är tusentals gånger jobbigare att behålla.
Mitt allmänna råd är att först studera så mycket som man bara får/kan, därefter kan man genom arbetsmarknadsåtgärder komma in på arbeten såvida man nu inte har gjort ett dumt val.
Och dumma val är individuellt, hatar man datorer och datateknik än något annat, ja dataingenjör är kanske inte den bästa utbildningen för en. Saknar man allt vad social kompetens heter, ja utbilda sig då inte till ett arbete där man just ska vara grym på detta.

Sedan kolla in prognoser om vilka yrken som är lätt att få jobb, undersköterska är väl ett som både har kort utbildning och gott om platser? Så fruktansvärt dåligt betalt är det heller inte på tanke av att det bara är en gymnasieutbildning och jobbet är inom kommunal sektor.

Permalänk
Medlem

Första jobbet är helt klart svårast att få, när man väl har ett jobb rullar det bara på.
Sökte ett nytt jobb idag då jag vill vidare, problemet nu är att man har så mycket erfarenhet/kunskap inom området att det är svårt att få på papper utan att skriva en uppsats. Räknar dock med en intervju så man kan ju utveckla mer där.
Till er som sliter med det första jobbet är det nog bara att ligga i tyvärr. Försök hitta andra kanaler via företagens hemsidor, flickvännens storebrors kompis, spontanansökningar m.m. Finns så mycket mer än arbetsförmedlingens hemsida. Har man svårt med det sociala kanske man kan försöka träna upp det på något sätt, de flesta jobb sker ju via en intervju så det gäller ju att försöka ha nerverna innanför huden

Visa signatur

Bara gammalt skräp...

Permalänk
Inaktiv

Söka jobb som tolk kanske? fast det är inte så bra betalt.
http://www.allanyheter.com/n/160113/landsting-koper-tolk-for-...

Permalänk
Medlem
Skrivet av BasseBaba:

Det största problemet i dagens arbetsmarknad är nog just oviljan att anställa personer utan "dokumenterad erfarenhet".

Jag har så extremt mycket erfarenheter i bagaget, vilket nog många som arbetat har, att jag inte ens vet hur jag ska få ur mig allting på ett vettigt sätt. Skulle utan problem räcka till en kortare bok.

Det finns så många "problem" med dagens arbetsmarknad, men vad jag sett, inom mer "kvalificerade" yrken, är just att folk förväntas vara värsta schweiziska armeknivarna samtidigt som dom ska inneha spetskompetens och helst inte kosta för mycket.

Just ekonomin är ett stort problem. I samtliga kretsar/arbetsplatser/yrken där jag känner folk är det samma.
Alla går på knäna, det finns aldrig nog med personal, allt ska "konstnadseffektiviseras".
I kombination med att lagarna är så starka i Sverige så är det extremt svårt att "bli av" med en felrekrytering, och tro mig, jag har sett det så sjukt många gånger.
Knappt provanställning räcker heller, för många kan hålla en fin fasad i 6 månader för att sen slacka ur totalt.

Det jag har märkt som händer väldigt ofta/mycket, är att det är samma grupp folk som bara byter jobb runt runt i cirklar hela tiden, och under tiden får arbetsplats A ett tomrum som då resten av arbetarna får fylla upp medans man söker efter en kandidat med 10 års erfarenhet och "perfekta" överiga skills. När man sen får fatt på en kandidat så är det inte en nyexad arbetslös, utan någon man "stjäl över" från arbetsplats B, genom att erbjuda mer lön etc etc. Detta kan man göra då behovet blivit så desperat att man inte har nått annat val än att betala.
Arbetsplats B hamnar då i samma cykel, börja leta nån att ersätta.

Problemet är att det inte finns tid eller pengar att stoppa in folk som behöver läras upp. Man behöver fylla en roll/ett behov, att då ta in någon som inte kan leverera direkt, vad hjälper det?
Och arbetstagarna har till vill del själva ställt till med detta, eftersom dom är så sjukt illojala, i kombination med en arbetsmarknad där det är brist på bra kompetens.
Vad som ofta händer är att lagom till att personen man tog in och lärde upp är varm i kläderna, så vill denne "vidare i karriären" och drar vidare till ett företag likt det jag beskrev ovan, varpå man har lagt tid/pengar/energi på att lära upp någon som förmodligen inte ens från början var intresserad av tjänsten/företaget. Då har man inte heller möjlighet att tävla i lön/förmåner som konkurrerande företag erbjuder, eftersom dom helt plötsligt anställer in till ett akut behov och får någon med bra erfarenhet/kunskap direkt.

Detta har jag varit med om så sjukt många gånger... Skulle säga att där jag jobbar nu så har vi kanske en snittanställningstid på 1,5-2 år bland tjänstemän.
Och är inget unikt för vår arbetsplats, har mer eller mindre samma överallt både där jag känner folk, och bland mina vänner som jobbar.
Kombinationen av att folk ledsnar väldigt fort / vill ha ett "roligt" "utmanande" jobb / vill löne- & karriär-avancera fort, gör att det inte funkar att stanna i samma företag i 10 år.

Självklart finns det undantag, har vissa vänner som faktiskt jobbat en 6-8 år på samma arbetsplats, men då är det inte i samma roll, utan det är på såpass stora företag att dom fått möjlighet att avancera internt. Så blir ju "nästan" samma sak där, folk håller sällan en roll någon längre tid.

Extremt mkt "raljerande" från mig nu, men jag vill väl mer eller minder bara bekräfta det problem som TS upplever, det är extremt svårt att få in foten, komma igång med första jobbet.

Det enda jag kan rekommendera, är att söka hos bemanningsföretag/"konsultfirmor", det är i stort sett så samtliga jag känner har "kommit igång". Kötta av ett par två, tre år som en underbetald slitvarg, så brukar det kunna lösa sig. Många får då en väg in, genom att vara uthyrda, och lyckas ofta bli överanställda hos företag dom är uthyrda till.

En trist utveckling, men som sagt min hela analys ligger i att det har blivit sånna sjuka krav på ekonomi/vinster i företag idag, att man tvingas snålställa personal något enormt.
Och med den snålställningen så finns det inte utrymme att anställa folk som inte levererar 120%.

Jag har väldigt svårt att få ner det hela i ord som sagt, vet inte vaför, jag brukar vara bra på att gå lös
Men tror att det är nån sorts mix av att företagen har orealistiska förväntningar, kombinerat med att det tyvärr finns väldigt, väldigt, väldigt många dåliga arbetare där ute. (Jag vet att detta låter spydigt).
Men senast igår pratade jag med en personalansvarig för ett mindre bolag (runt 100 anställda). Han beklagade sig precis över det jag skrivit ovan, dom har haft väldiga problem med felanställningar.
Folk sitter på intervjuer och säger sig ha vissa kunskaper och så vidare, blir anställda och kan sen inte leverera.
Så tror då återigen att vi är tillbaka till att, iaf inom IT, så förväntas man ha så sjukt bred kompetens. Företagen sitter då och tackar nej på löpande band, utan att öht anställa någon...

Svårt detta. För å ena sidan hör & ser jag folk överallt som är ledsna över att vara arbetslösa.
Å andra sidan så vet jag 4 tjänster (två där jag jobbar och två via polares arbetsplatser), som inte har lyckats blivit tillsatta sen november förra året.
Men det är för att iaf jag har samma problem, jag letar efter en person som inte existerar

Edit:
TL;DR
Som exempel, bara där jag jobbar har 4 pers sagt upp sig i år, på 14 dagar alltså. Mao ska dessa "vidare i karriären" samtidigt som vi behöver "panik"-anställa 4 nya... (dock ej IT-kompetens).
Så uppenbarligen så finns det ju mängder av tjänster som behöver tillsättas "överallt", frågan är just bara varför det är en sån extrem ovilja på att anställa folk utan "erfarenhet".

Ett kortfattat råd för TS kan ju vara att själv "Ligga på", ring upp dit du skickat dina ansökningar och börja fråga hur det går. Får du ett nej så fråga varför, kan ju inte skada. Gäller ju att ta reda på varför man blir bortsållad.
Men kokar väl antagligen ner till "erfarenhet", och då är vi tillbaka i den känslan jag har, att det till stor del är folk som redan har jobb som bara "byter" jobb runt runt med varandra.

Låter ju värre än jag trodde.
Kanske "Sökes 20-åring med 5 års universitetsutbildning och 5 års arbetserfarenhet" inte är så överdrivet trots allt.

Visa signatur

De köper en bil. Säljaren säljer bilen till dem. Var är du? Vart ska du? Varifrån kom du?

Permalänk
Skrivet av fermia:

Satt själv i liknande situation..
Arbetslös levde på bidrag och blev psykiskt sjuk..Fick social fobi osv..

Vaknade en dag och sa till mig själv fy fan detta är inget liv..
Ringde barnomsorgen och frågade ifall det fanns plats för en kille på någon förskola..

Tog 1 månad sen ringde dom mig och sa att det finns en plats ledig ifall jag vill ha den..Låg lön sa dom men det gör inget jag har levt på existens minimum en längre tid..Får ut 4000 mer i månaden emot vad socialbidrag ger.
Idag har jag jobbat i 1 år gått ner över 35 kilo..Fått ett jävla flås och mår hur bra som helst.

Barnen ger mig energi varenda dag..
Så ge inte upp.Ett jobb ger så mycket mer än bara pengar

Jag blir så jäkla glad när jag läser inlägg som detta. Tack för att du gjorde min dag!

Permalänk
Medlem

30 år
Endast gymnasial utbildning
80% självlärd inom felsökning av hårdvara
Ingen vidare arbetslivserfarenhet
Grovt deprimerad, två olika antidepressiva sedan tonåren.

Företag hör inte av sig, min handledare fick ett svar av 12 företag inom mitt område - som sedan backade ur trots att denne hade tjänat mer på det. Och nej, jag överdrev inte på mitt CV utan var rak på sak.

Visa signatur

PS3 Slim 320GB (1TB) | Wii U Premium | Xbox 360 250GB | X1 1TB | PS5 + Corsair MP600 Core 2TB | New 3DS XL + Katsukity's Capture Card | PS Vita 32GB | Ryzen 5800X3D, 32GB DDR4 3000Mhz, 240GB SSD, 4TB SSD (Kingston KC3000), Radeon 6700XT, 3TB+4TB HDD, B450M-DS3H | Nintendo Switch

Permalänk
Medlem
Skrivet av LaoLao:

Tyvärr pekar forskningen på att elever idag har sämre kunskaper än förr, trots korrigeringar för olika osäkerhetsaspekter som olika betygssystem läroplaner och annat.
Dessutom är skolan idag mer inriktad på att lära ut färdigheter och förmågor snarare än fakta.

Det låter alldeles utmärkt om så nu är fallet.
Hjärndöd utantillärning är något som bör minimeras. Ett visst mått av faktainlärning är givetvis nödvändigt, men att kunna analysera fakta, tänka själv och dra slutsatser är det som driver utvecklingen framåt. Speciellt i en värld där vi överöses av fakta från nätet och all informationsteknik så blir det mer och mer viktigt att kunna plocka ut och använda relevant information.

Dock verkar skolan, från det jag sett, fortfarande bygga på mycket uttantillärning där eleverna mekaniskt upprepar vad de "lärt" sig.

Visa signatur

Namn : Jesper | Ålder : 48 | In-game namn : iller
Yrke : Kvantanalytiker, systemutvecklare.
Utbildning : PhD matematik. Självlärd med över 10 års erfarenhet av finansiell matematik och associerade ämnen.

Permalänk
Medlem

Bra tråd! Tror det är många som är i liknande situationer idag så det behövs pratas om.

Mitt tips till dom som är arbetslösa är att utforska och testa på olika saker. Man kan inte veta vad man vill jobba eller syssla med innan man testat det. Det finns såklart olika metoder, men att bara köra på och testa saker man känner skulle kunna vara något för en är en bra metod, det har fungerat för mig.

Jag själv är 23 år och har jobbat som kock, snickare, servicetekniker, frilans fotograf, säljare, butiksmedarbetare m.m. Gått ett antal olika utbildningar. Nu studerar jag på yrkeshögskola och känner att jag hittat rätt yrkesbransch. Bara 1 år kvar, sen kommer jag kunna jobba på nästan vilket IT företag som helst med riktigt schysst lön. Har ett stort projekt i skolan nu där jag är projektledare och tycker den rollen passar mig ganska bra. Har fått många komplimanger från kamrater osv, så nu vet jag också att jag hanterar en ledarroll bra för framtiden, fast chef eller liknande har jag aldrig tänkt på att bli eller vill nog ens bli, men man ska inte bestämma sig över saker och ting tidigt utan alltid vara öppen för förslag och ta beslut när man har tillräckligt underlag.

Visa signatur

| Fractal Design R4 White | Intel I5 6600k@4Ghz| Asus Z170-A | MSI GTX 970 @1425Mhz | Corsair 16GB DDR4 2133mhz | Samsung 840 250GB | Corsair 650Watt nätagg |

https://soundcloud.com/symbolofficial