Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Okt 2001

Som sagt medveten om lådan och dess dimensioner då jag var inne på att köpa en men som sagt en "kammare" till är en för mycket som inte fyller en funktion även om lådan varit det "bästa" jag kunde köpa färdigt.

Min låda är H448,W225,D370 men då är måtten något intagna pga gamla blocken jag använde och dess begränsningar. Hade kunnat göra lådan ungefär 220mm bred istället med en modernare bock då hade det blivit mer likt en fabrikstillverkad låda.
200mm bred hade gått fint med men då hade man fått nöja sig med 120mm fläkt där bak och det blir knepigare med stora tornkylare och ljudisolering på samma gång tycker jag.

Sedan är fronten ganska djup, 50mm men det var för att jag inte vill riskera för kasst luftflöde genom botten på den. En fabrikstillverkad låda hade man kunnat dela upp luftflödet mer över fronten och gjort tunnar.
Djupet beror främst på hur långa grafikkort man vill stödja och om man vill stödja E-ATX moderkort. Höjden är beroende av agget och jag hade lätt kunnat tänka mig SFX istället det hade minskat ner den mer.

Jag har ont om plats på bredden på mitt smala IKEA skrivbord som det är så för min del är det bättre om lådan är lite hög men smalare sedan får jag plats med 140mm fläkt där bak vilket W2 inte klarar sedan kan jag ha tornkylare som är bra bit över 160mm. Inte mätt men det är tal om flera CM till godo på min NH-D14.

Som sagt fullt medveten om W2 men den uteslöt jag också då den inte uppfyller alla mina krav men det är helt klart en trevlig låda om man ska köpa en så hade jag inte tvekat men den är fortfarande inte 100% vad jag letade efter.
Den har fortfarande 5.25 och 3.5 platser vilket tar bort poängen med den.
Lådan jag byggt går att göra mindre som jag skrivit tidigare om det skulle vara för den saken men nu byggde jag den för min setup som ett koncept helt enkelt.

Gallerier: Modern Midi

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Okt 2001

Nu har äntligen en låda kommit som börjar lika något.
@Corsair Johan

Corsair 400C.
http://www.corsair.com/en/400c

Lite för lång ändå men visst nice för dom som vill ha vatten med långa grafikkort så värdet av de ska inte förnekas.
Sedan igen 140mm bak dock inget måste då lådan har ventilation så det räcker och sparar plats på bredden så mer en smaksak men som sagt för att vara en fabrikslåda så är den helt klart ett steg i rätt riktning och något jag lätt kan tänka mig bygga på till mig eller andra i framtida byggen.

Ser gärna en som är lite kortare och lägre med lite mindre fläktplatser för den där extra låga ljudnivån och då gör det ju inget om den har 140mm där bak då man alltid kan ha extra bredden för feta tornkylare.

Tex heltäckande plåt i taket och sänka taket lite hade gjort den riktigt perfekt för dom tystare datorerna.

Men som sagt överlag verkar den mycket trevlig och det är svårt att slå den i pris med ett hemmabygge.

Sedan gött att man inte behöver ha fönster, ska jag ha fönster får det vara härdat glas mest för det är snyggare och blir inte repigt lika lätt.

Trädvy Permalänk
Corsair
Plats
Sverige
Registrerad
Okt 2012
Skrivet av pa1983:

Nu har äntligen en låda kommit som börjar lika något.
@Corsair Johan

Corsair 400C.
http://www.corsair.com/en/400c

Lite för lång ändå men visst nice för dom som vill ha vatten med långa grafikkort så värdet av de ska inte förnekas.
Sedan igen 140mm bak dock inget måste då lådan har ventilation så det räcker och sparar plats på bredden så mer en smaksak men som sagt för att vara en fabrikslåda så är den helt klart ett steg i rätt riktning och något jag lätt kan tänka mig bygga på till mig eller andra i framtida byggen.

Ser gärna en som är lite kortare och lägre med lite mindre fläktplatser för den där extra låga ljudnivån och då gör det ju inget om den har 140mm där bak då man alltid kan ha extra bredden för feta tornkylare.

Tex heltäckande plåt i taket och sänka taket lite hade gjort den riktigt perfekt för dom tystare datorerna.

Men som sagt överlag verkar den mycket trevlig och det är svårt att slå den i pris med ett hemmabygge.

Sedan gött att man inte behöver ha fönster, ska jag ha fönster får det vara härdat glas mest för det är snyggare och blir inte repigt lika lätt.

Ja de är en trevlig låda, ser fram emot att få testa leka med en själv.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Göteborg
Registrerad
Apr 2009

Jag hittade denna tråd via din post på NHW.
Fantastiskt bra layout.
Bort med optiska slotsen och inte 10 stycken HDD burar i vägen.
Helt rätt.
Men, vad är det för stomme du har använt?

Iaf, super-bra lauout

---CPU---Intel Core 2 QUAD Q9550 2.83GHz 12MB FSB1333
---RAM---DDR2 PC2-8500 1066MHz CL5-5-5-15
---MOBO---Maximus II GENE ( P45/ICH10R , Dual-channel, DDR2 1300)
---PSU----Corsair HX520W ---GPU--- Radeon HD6850

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Okt 2001

Det var någon billig Coolermaster låda på Netonnet. Mins inte namnet men billigaste dom hade.
Vet att inet hade den mend så TROR det var denna.
http://www.inet.se/produkt/6901297/cooler-master-elite-310-sv...
Men den är flimsigare än fan i plåten när man tar isär den så rekommenderar den inte om man inte är van att pilla med plåt för när man tagit bort alla popnit får man hantera den varsamt. När man byggt färdigt sin låda och gjort det rätt så är stabiliteten inget problem.
Det var 0.6mm plåt i den i alla fall när jag mätte och 0.8mm är väl det jag skulle vilja ha egentligen. 1mm byggde jag det övriga i men det hittar man nog sällan ens i kvalitetschassin om dom inte är riktigt gamla.

Egentligen bara ta vilken gammal ATX lådan man hittar för man behöver bara moderkortsplåter och PCI/IO platserna resterande gör man själv.
Men det underlättar att ha hela baksidan av donatorlådan för då kan man borra bort popniten och malla av baksidan för att få önska fläkt och dimention på datorn utan att behöva rita upp allt för hand så som nätag mm igen.

Rekommenderar nästan äldre ATX lådor, bättre stål i dom. Dagens billiga 400Kr lådor har 0.6mm och det är i tunnaste laget om man behöver svetsa i det och det är mjukt rent allmänt.
Bra tips är att spara alla kabelhärvor från fronten med, det behöver man senare

Dock hade jag släng alla mina gamla lådor inklusive två löstagbara moderkortsplåter. Många gamla gedigna Towerlådor kan man dra ut moderkortsplåten från baksidan genom att lossa 3-4st skruv. Försvan nog lite pga dagens stora CPU kylare men det är guld värt om man hittar en sådan låda.

Vet inte varför detta inte gjort en comebak för det är guld och hade utan problem gått att lösa på dagens lådor.

Jag tackar för dit intresse det är alltid lika roligt Har du fler frågor så svarar jag gärna på dom.