Microsoft stöder endast Windows 10 för Skylake och kommande processorer

Permalänk
Avstängd
Skrivet av anon114264:

Finns inget i Windows 10 som är bättre än Windows 8.1.

Det finns hundratals saker. Till exempel stöd för Speed Shift i Skylake från Intel.

Visa signatur

Nya funktioner i “Anniversary Update” för Windows 10 som släpps till sommaren:
http://www.howtogeek.com/248177/whats-new-in-windows-10s-anni...

Permalänk
Medlem
Skrivet av strejf:

Vilket de flesta på Sweclockers redan har gjort så

Struntprat. ''Du hänvisar till din "undersökning" som 0,11% av Sweclockers medlemmar svarat på? Den som endast finns under forumdelen "Operativsystem" och därmed bara setts av en viss kategori medlemmar, tillika?

"Det finns tre sorters lögn: lögn, förbannad lögn och statistik."

.

Visa signatur

AMD Thunderbird 1.33 GHz (133 MHz Bus), Epox 8K7A, 1 x 256MB Corsair PC2100 DDR SDRAM, 20.5GB 7200 RPM Western Digital EIDE, Visiontek GeForce 3

Permalänk
Medlem

Känns ju ändå rimligt, varför köpa den senaste hårdvaran och mata den med gammal och mindre optimerad mjukvara? Visst finns det gamla system och mjukvara som kan kräva äldre versioner men det brukar alltid gå att lösa.

En windowsversion borde även resultera i bättre mjukvara generellt då man inte behöver hantera lika många operativsystem vid nyutveckling.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Inaktiv

Mycket bra initiativ av MS, då kan de fokusera mer på Win10 som redan är ett grymt operativ.
Bort med gammalt junk, win 7 känns ändå så segt nu när man använt win10 en längre period.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mithras:

Vi ska kartläggas in i minsta detalj oavsett om vi vill eller inte.

Kommer själv köra på W7 fram till nästa sommar, om Valve fixar så att samtliga, eller majoriteten av spelen, på Steam har linux-stöd så kommer jag övergå till Ubuntu/SteamOS. Finns ingen anledning att hålla sig kvar vid Windows.

Kommer aldrig att hända

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av strejf:

Det finns hundratals saker. Till exempel stöd för Speed Shift i Skylake från Intel.

Det är bättre, dvs. finns exklusivt för Windows 10, därför att MS valt att inte implementera det i Windows 8. Det finns inget magiskt med Windows 10 som gör denna teknik omöjlig i Windows 8.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av KimTjik:

Det är bättre, dvs. finns exklusivt för Windows 10, därför att MS valt att inte implementera det i Windows 8. Det finns inget magiskt med Windows 10 som gör denna teknik omöjlig i Windows 8.

Vilket inte har någon som helst betydelse. Windows 10 har stöd och Windows 7/8 har det inte.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Blir Linux för hela slanten framöver ser jag.

Visa signatur

Nybörjare på Linux? Se hit! #15665841

Permalänk
Medlem

Synd att Win10 fortfarande är en buggig röra på samtliga plattformar, X86, Mobile och IoT. Vägrar uppdatera förrän det blivit stabilt, undrar om det händer inom gratisperioden på ett år. Just nu känns det som att MS inte kommer åstadkomma någonting som fungerar på ett bra tag, förutom iOS- och Android-appar. De verkar faktiskt vara riktigt bra.

Visa signatur

Arch Linux - i5 12500@4.75GHz - Asrock B760M PG Riptide - 32GB DDR5 6000MHz - RTX 2070 Super - 1TB SN770 - 1TB SN550 - U32PWQU 4K
Dell Latitude 7400 2 in 1 - Arch Linux - i5 8265u

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fire_Ice:

Synd att Win10 fortfarande är en buggig röra på samtliga plattformar, X86, Mobile och IoT. Vägrar uppdatera förrän det blivit stabilt, undrar om det händer inom gratisperioden på ett år. Just nu känns det som att MS inte kommer åstadkomma någonting som fungerar på ett bra tag, förutom iOS- och Android-appar. De verkar faktiskt vara riktigt bra.

Microsoft satsar all kraft på att spionera och tvinga folk till att "uppgradera" istället för att göra ett OS som folk vill ha. Ser fram emot att det kommer fler alternativ.

.

Visa signatur

AMD Thunderbird 1.33 GHz (133 MHz Bus), Epox 8K7A, 1 x 256MB Corsair PC2100 DDR SDRAM, 20.5GB 7200 RPM Western Digital EIDE, Visiontek GeForce 3

Permalänk
Medlem
Skrivet av THB:

Fullt förståeligt att de vill att folk skall gå över till deras nyaste plattform.

Det kostar massvis med pengar att supporta gammal hård och mjukvara.

Det har fungerat bra i åtminstone 15 år så vitt jag vet. Menar du att Microsoft är fattigare eller girigare än i prncip någonsin tidigare?

Jag har alltid undrat vad motivet är bakom att ändra saker som har fungerat bra i flera år. Mer vinst är det enda jag kan tänka mig, kanske någon kan hjälpa mig att förstå.

Visa signatur

Arch Linux - i5 12500@4.75GHz - Asrock B760M PG Riptide - 32GB DDR5 6000MHz - RTX 2070 Super - 1TB SN770 - 1TB SN550 - U32PWQU 4K
Dell Latitude 7400 2 in 1 - Arch Linux - i5 8265u

Permalänk
Avstängd
Skrivet av anon200632:

Mycket bra initiativ av MS, då kan de fokusera mer på Win10 som redan är ett grymt operativ.
Bort med gammalt junk, win 7 känns ändå så segt nu när man använt win10 en längre period.

Utan stardock och en hel del tweakande är Win10 ganska så rörigt..massa bloatware och startmenyn är fortfarande kass utan Stardock..

Visa signatur

-Filma inte med din mobil vertikalt-

Permalänk
Medlem
Skrivet av RaZman:

Snacka om att pressa ned en produkt i halsen på konsumenterna och samtidig skrika "gilla det". Mikromjuk måste få redigt med pengar för all den där datan de säljer vidare..

Pyttemjuk är det korrekta namnet på svenska.

Skrivet av Ozzed:

Jag tycker det är bra. Windows 10 är mycket bättre, och än sålänge gratis. Finns ingen anledning att hänga kvar vid gammal skit.

Ett enhetligt gränssnitt är en stor anledning imho. Och att man får bestämma över sin egen dator. Folk ser inte vad Microsoft håller på med, de tvingar in alla i ett operativsystem som autouppdaterar sig själv samtidigt som de börjar låsa ner möjligheter att köra valfria program. I framtiden kommer man bara kunna köra program godkända av microsoft från deras market, och det enda sättet att slippa det är att bygga egna datorer med Linux. Den nedlåsningen kommer ske allt mer i samband med nya "features" och de kommer ge "bakåtkompatibilitet" med Continuum-liknande funktioner för utvalda och godkända program.

Folk tror ju redan idag att Contiuum är en grym "feature". Det är det inte på något plan, enbart en nedlåsning. De tog bort valfriheten genom att ta bort skrivbordsfunktionen och ersatte den med en låst kopia med enbart godkända program, folk tycker sedan att det är en revolutionerande ny funktion.

Permalänk
Medlem

Skönt! Jag som behövde lite mer anledningar att stanna med Linux

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon114264:

Finns inget i Windows 10 som är bättre än Windows 8.1.

Man slipper charms, startmenyn ser ut som något som går använda igen, man slipper 50+ uppdateringar vid nyinstallation, för att nämna några saker. Gillar man leksaksgränssnittet metro så finns det dessutom kvar som val så man förlorar inte den biten på att uppgradera.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem

Windows 7 kommer inte att brinna upp om man sitter med en Skylake eller nyare processor. Det som händer är att Windows 7 inte kommer att få stöd för nya funktioner som kan finnas i nya processorer vilket jag anser vara helt rimligt.

Det skulle förvåna mig mycket om Ubuntu 9.04 (också från 2009) skulle få _officiellt_ stöd för tex. Speed Shift som finns i Skylake.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av strejf:

Vilket inte har någon som helst betydelse. Windows 10 har stöd och Windows 7/8 har det inte.

För en medveten konsument är det en viktig distinktion. För dig har det kanske ingen betydelse, men för dem som är öppna för att välja andra alternativ är detta mycket viktig information.

Permalänk
Medlem

Många som bräker ur sig, "nä fy fan dags att gå över till Linux".
Gör det då, vad är det som hindrar er??

Kan hålla med om att det är tråkigt med all "spioneri" som MS lagt in i win10.
Men win7 /win8.1 är inte så rena dom heller. Nu kan man visserligen rensa bort det med tredjeparts programvara så det är inte en dealbreaker.

Visa signatur

Skärm: Acer XB271 HU, Keyboard: Corsair k95
Moderkort: Asus Prime-A Z690, GPU: RTX 4080
CPU: Intel i7 13700k, Ram: 32Gb DDR5 6000Hz
Chassi: Lian Li Lancool 3, Högtalare: ALTEC LANSING 5.1 THX
Disk 1: WD 850x 1Tb, Disk 2: WD 850x 2Tb,PSU: Seasonic Prime 1000w

Permalänk
Medlem

Krystat av Microsoft detta tycker jag...
Men i praktiken är det redan väldigt bökigt att använda windows 7 på skylake-maskiner, så det kanske spelar mindre roll...

Se texten här en bit under "Z170 chipset block diagram":
http://www.silentpcreview.com/Intel_Core_i7-6700K

Citat:

Windows 7 users should take note that EHCI (Enhanced Host Controller Interface) has been dropped, a feature required for installing the O/S from a USB key. Windows 8 and 10 support USB installation through xHCI, so there are no issues there. If you're not ready to move on to Microsoft's newer operating systems, a fresh install of Windows 7 must be performed from a DVD, and during the install no USB interface devices will be usable, so a PS/2 keyboard will also be required (assuming the board even offers one).

Alltså måste man installera windows från skiva och man kan inte använda något kopplat via USB för att få igång installationen!
Bökigt nog att det vore enklare att köra windows 10 från början kanske

Visa signatur

A modest man is usually admired, if people ever hear of him.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Nautilus011:

Många som bräker ur sig, "nä fy fan dags att gå över till Linux".
Gör det då, vad är det som hindrar er??

Kan hålla med om att det är tråkigt med all "spioneri" som MS lagt in i win10.
Men win7 /win8.1 är inte så rena dom heller. Nu kan man visserligen rensa bort det med tredjeparts programvara så det är inte en dealbreaker.

Det är inget som hindrar dem. Linux har varit gratis för alltid och lik förbaskat innehar det 1% marknadsandel på skrivbordet. Det är lustigt/tragiskt hur många gånger man har läst "nej nu räcker det, jag byter till Linux!!!". Men det är det ingen som gör. Mycket snack och liten verkstad kallas det för.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Surt! Man får väl köra Win 7 i en virtual machine bara för att jävlas

Visa signatur

Ny dator: Acer Predator Orion 5000 (RTX 3080)
[ I7 3770K @ 4.6Ghz | Asus 980 Ti 6GB | 16GB | Asus P8Z77-V PRO | Samsung 830 128GB | Corsair H100 | Cooler Master HAF X | Corsair AX 850W | Samsung DVD±RW ] [ Sony AF9 65" | Sony WF-1000XM3 | HTC Vive | Huawei P40 Pro | PS4 Pro | PS3 Slim | PS2 chippad | PS Vita | DS Lite | SNES Mini ]

Permalänk
Avstängd
Skrivet av strejf:

Ja just nu så ser det ut som vanligt. De teoretiska siffrorna är mer eller mindre utopiska.

http://www.anandtech.com/show/9751/examining-intel-skylake-sp...

Permalänk

JAG VILL INTE HA SPYWAREAPPLIKATIONEN W10 på min burk !
Fördjävligt att den inte släpper Directx12 till W7.

Tycker NVIDIA ska utveckla ett eget mellanlägg som Mantle så man slipper vara beroende av pyttemjuks DirectX.
Det går väll inte ens att få de snygga transparenta glasramarna i W10 ? Och finns det något liknande Aero att bläddra mellan program ?

Visa signatur

Core i7 2600@4Ghz - 16GB Corsair Vengenace@1600Mhz - 90GB Corsair Force3 SSD - WD 1TB HDD - EVGA GTX970@1501Mhz - Corsair TX650 PSU - AcerXB270HU 144Hz/GSYNC/1440p - Biltema högtalare med subwoofer. MSI P67A G45 MB *-*-* 11000 poäng Firestrike, 3050 poäng Unigine Heaven, default 2560x1440 *-*-* Windows 7 64. Byggd 2011

Permalänk
Medlem
Skrivet av Paddanx:

Tycker mer synd om Skylake användare som nu jobbat på att få in Win 7 eller Win 8 och nu blir blåsta så det stänker om det...

Förklara varför Microsoft ska betala för att folk ska kunna köra ny hårdvara i utdöende operativsystem under utfasning?

Permalänk
Medlem

@strejf: Precis.
För 20 år sedan så sa folk "Lugn spelstödet blir bara bättre och bättre för Linux, snart kan du köra alla spel lika bra som i windows".
Då satt man ändå på win3.11/win95 och det absolut inte va så enkelt att få igång/få flyt i spel som det är idag.

20 år senare (2016) så är spelstöd inte lika bra/enkelt på Linux som på windows.

Blockera/avinstallera all telemetri.
Installera ett bra anti-virus, brandvägg, anti-malware, etc.
Installera VPN så surfar man nog så säkert man bara kan.

Man blir lite mörkrädd av att läsa att folk sitter med ouppdaterade winxp/win7.
"jag har inte ens installerat win7 sp1..."

Visa signatur

Skärm: Acer XB271 HU, Keyboard: Corsair k95
Moderkort: Asus Prime-A Z690, GPU: RTX 4080
CPU: Intel i7 13700k, Ram: 32Gb DDR5 6000Hz
Chassi: Lian Li Lancool 3, Högtalare: ALTEC LANSING 5.1 THX
Disk 1: WD 850x 1Tb, Disk 2: WD 850x 2Tb,PSU: Seasonic Prime 1000w

Permalänk
Medlem

Kan förstå W7, det är ju ändå ca 7 år gammalt OS. Däremot W8, det är ju ändå väldigt likt W10. Antagligen är det väl så att man vill ha alla på samma system då det blir lättare än att ha massvis av olika (och dessutom gamla) operativsystem som skall uppdateras konstant.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fire_Ice:

Synd att Win10 fortfarande är en buggig röra på samtliga plattformar

Påstår vem, och hur yttrar sig dessa "buggar"?

Permalänk

Men jag vill ju inte ha Windows 8.2 aka Windows 10.

Jag får nog behålla min 3770K i några år till tror jag.

Permalänk
Medlem
Skrivet av WindForceX3:

Utan stardock och en hel del tweakande är Win10 ganska så rörigt..massa bloatware och startmenyn är fortfarande kass utan Stardock..

30 sekunder och ingen programvara installerad och min W10 startmeny är mer stilren (snyggare) och mer användbar än W7 menyn var. Är W10 menyn kass vad är inte W7 menyn då?

Permalänk
Inaktiv

Ibland måste man släppa gammal hårdvara och gå vidare. Det var rätt livat när AMD gjorde det (nu senast i och med Crimson) men både där och här så behövs det. Prylarna kommer ju fortfarande fungera om man tvunget vill fortsätta använda dessa.

2020 för Windows 7 och 2023 för Windows 8 är ganska väl tilltaget med. Gillar man inte Windows 10 så kanske något alternativ dykt upp vid den tidpunkten.

Själv trivs jag bra med Windows 10 så för mig är detta ett icke-problem, bortsett från Microsofts usla Windows-uppdateringar som känns lite riskabla när installationen dels forceras och man inte vet vad uppdateringarna faktiskt gör.
Min i7 2700K börjar bli till åren men håller sig nära nog motsvarande nyare modeller. Tanken är dock en uppgradering i år, Zen om de blir bra annars något från Intel om det går att motivera priset på de förmodligen få förbättringarna årets modeller lär ha.