Microsoft stöder endast Windows 10 för Skylake och kommande processorer

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av kelthar:

Kan alla som gnäller inte bara testa Windows 10 eller gå över till ett annat OS?

W10 är jävligt bra, mycket bättre än de gamla versionerna. Det är bara bra om de kan frigöra resurser från att hålla på med deras förlegade versionerna av deras OS och lägga dem på något vettigare!

Sluta vara bakåtsträvare!

Så fort den slutar vara sponsrad av NSA och inte har spionering på användaren som huvud "feature". Min dator och min data, MS har inget att göra med någon av de och ska ge fan i att spionera.

Permalänk
Medlem

Microsofts agerande är mycket svinigare än Apple. Varför tvingar Microsoft användare av sina operativsystem på detta vis?

Att Microsoft agerar på detta vis och vad som rapporterats vilka bakdörrar, tvingande uppdateringar och annat Windows 10 har inkluderat i sig gör att om jag hade använt Windows så hade jag bytt för att Microsofts agerande är rent ut sagt svinigt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av SweMerlin:

Nej, den är skapad av Strejf själv och den vänder sig enbart till dem som kommer in just dit.

.

Så du menar att Strejf har skrivit en artikel på SweClockers? Gick du överhuvudtaget in på länken i den tråden från hans inlägg?

Skrivet av trickeh2k:

Var hämtar du 0,01% som undersökningar "normalt sett har" ifrån?

Enkel matte, undersökningar brukar ofta ligga runt tusentalet på hur många som svarar (t.ex en undersökning på vad Sveriges befolkning tycker i en fråga). Avrundar vi till 1000 så får vi ~0,01% av befolkningen då vi är närmare 10 miljoner.

Skrivet av Paddanx:

För att de har sålt den tjänsten?

http://windows.microsoft.com/en-us/windows/lifecycle
Windows 8 ** - Windows 8.1 - January 9, 2018 - January 10, 2023
"End of support refers to the date when Microsoft no longer provides automatic fixes, updates, or online technical assistance. "
De har sedan man sålde OSet lovat att Windows 8 ska få mainsteam support fram till 2018, vilket de typ bryter nu. De ska i mainsteam support förse detta OS med alla uppdateringar och funktioner som behövs för att fungera till detta datum.
Vad som ännu mer förvånar är att datorer med Win 8.0 får lov att säljas fram till 30 juni, och 8.1 fram till 31 okt 2016. Mao... de överger ett OS de fortfarande säljer!!!

Det är totalt oacceptabelt beteende och jag hoppas detta blir en stor civil domstols åtgärd för detta skit.

Att de slänger Windows 7 vars support tog slut för ca 1 år sedan sedan är en sak, det förstår jag. Min protest i detta är att man stänger ute Windows 8, som de enligt deras egen info, som tex företag kanske baserat sitt inköp av licenser på, nu ignoreras fullständigt.

Eller har du börjat tycka det är okej att bryta mot avtal nu också, och sälja produkter på falsk info?

Deras kostnad är dock inte vårt problem. Varför agerar så många på detta forum som om de jobbade för Microsoft? Eran uppgift är inte att sälja mjukvara, eller? Får de avans på sålda Windows 10 licenser eller?

Sen att säga att Windows 8 "som var såååå bra", plötsligt är så skit är också roligt att läsa från en hel del här. Orden "vända kappan efter vinden" säger en del...

Personligen vete F om jag vågar köpa fler OS från dem, då de inte ens håller sina egna avtal längre.

Nej, klart att det inte är vårat problem, dock så gör dom det av en legitim anledning, inte för att göra dig förbannad. W8 är inget dåligt OS, men W10 är definitivt bättre, även om det inte direkt är enorma förändringar. Tänk lite på att det inte måste vara samma personer som sa att W8 var bra som nu säger att det är skit, tänk även på att det är skillnad på att tycka att ett OS är skit, och att helt enkelt tycka att det nyare är bättre.

Skrivet av Gropenator:

Nej, det är du som inte förstår undersökningar.

Det är inte en viss andel som krävs, det är ett antal som krävs, och ett korrekt utval.

Frågar man 0,0003125% av alla amerikanska medborgare så får man i stort sett samma felmarginal som om man frågar 0,01% av alla svenska medborgare, man behöver inte fråga 0,01% av alla amerikanska medborgare. Och det räcker definitivt inte att fråga 0,01% av Danderyds kommuns invånare för att få samma felmarginal.

Jaså? Jag påpekar ju att antalet människor man frågar spelar inte någon större roll, utan att det har mer att göra med urvalet. I detta fall är det en artikel här på SweC, och inte en tråd i forumet som en del tycks tro, av någon anledning. En undersökning kan aldrig visa en exakt siffra, men som sagt är det så nära sanningen du kan komma i frågor som dessa, givetvis finns en felmarginal, vilket bland annat är anledningen till att man använder ett tilde-tecken (~) som Strejf gjorde i tråden.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Herr Andersson:

Dom kanske gör just det?

Jobbar för Microsoft alltså.

Så mycket skit som jag skrivit om MS... Men ja man blir ju attackerad av allt och alla för ingenting. Har blivit kallad MS fanboy/hatare, Apple fanboy/hatare, Nvidia fanboy/hatare, AMD fanboy/hatare. Jag kan knappast vara alla på samma gång, eller? Bara för att man argumenterar för eller emot någonting så har man inte valt en sida. När jag argumenterar för Apple, så är jag en Apple fanboy eller "iSheep", argumenterar jag emot Apple så är jag Microsoft eller Android fanboy beroende på om det handlar om PC eller mobiltelefoner. Säger ju ganska mycket om folk när dom stämplar andra på det sättet bara för att man inte hoppat på hattåget exempelvis.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Crockett:

1: Verkar vara problem i flertalet distributioner vad jag kunde läsa mig till. Testade ungefär 5 olika distributioner från både Ubuntu och Debian-familjerna.
2:Har en Athlon 5350 med Radeon R3 gpu.
3: Testade laptop mode tools och någon till, men de verkade bara göra sådant som jag ändå kunde ställa in manuellt, d.v.s spinna ner hårddiskar, släcka skärm mm. Var ute efter något som släcker ner funktioner i gpu/cpu på samma sätt som Windows verkar göra.
4: Kommer inte ihåg alla kringelkrångel script och diverse konstgjord andning som förekom i olika forum, men det fanns många recept på problemet och många hjälpvilliga Linuxanvändare.
5: Testade från både Nvidias sida och Repositoryn. Har för mig att man blev skickad till Repon även om jag gick till Nvidias sida.

  1. Skumt, skall nog testa själv, förvisso Arch med KDE men skadar inte att se om samma händer här.

  2. Vet att stödet var lite sådär för APUer i början men hade för mig att det skall vara ganska bra numera man ser iaf folk posta om att de spelar CS:S och dylikt på dessa kort. Kanske något som blev felinstallerat/konfigurerat. Vill man köra FGLRX så skall man ha det senaste från GCN och då vänta på AMD's AMDGPU drivrutin men det lär nog ta ett tag till innan den är färdig. (mycket ändringar på AMD fronten just nu).

  3. Mja den automatiserar ganska mycket så du slipper göra det själv. Jag kör Laptop Mode Tools på laptopen då med Optimus som stänger av kortet helt om jag inte använder den. Men skulle misstänka att något blev fel då du hade problem med acceleration.

  4. Om du får liknande problem igen rekommenderar jag dig att hoppa in på IRC och servern Freenode #pulseaudio, haft själv fått otrolig bra support när det kommer till ljudkonfig för mitt STX kort när jag gjorde profiler för den för att köra Analogt och Digitalt i separata sinks (dvs kunna skicka x program till bara högtalare via toshlink och y program till mina hörlurar på analogt, något som inte går att göra alls på Windows av nån anledning).

  5. Saken är dock om han laddade ner Nvidia installern så kommer den att inte boota efter varje större uppdatering av Xorg då pakethanteraren inte känner till den och fortsätter uppdateringen med drivrutiner som inte stödjer nya versionen. Kör man via Repo så kommer den inte att fortsätta uppdateringen om den märker att Nvidia inte släppt x drivrutin med support för kernel/xorg.

Detta problemet var en av de största anledningen till att jag bytte från AMD till Nvidia samt till Arch då man har enkel tillgång till BETA drivrutiner i AUR (installera via pakethanteraren) samt att Nvidia faktiskt släpper sina drivrutiner med stöd för Xorg/Kernel långt innan de lanseras ens på rolling distron. Medans AMD har problem att följa sina uppdateringar mot Ubuntu LTS.

Men i slutändan så ser det ut som man har poblem med hårdvara/mjukvara oavsätt Windows eller Linux, finns ingen silver bullet.

Skrivet av anon127948:

Så fort den slutar vara sponsrad av NSA och inte har spionering på användaren som huvud "feature". Min dator och min data, MS har inget att göra med någon av de och ska ge fan i att spionera.

Jag antar du avinstallerade alla NSA uppdaterings paket som kom till Windows 7/8 fär det är inte längre bara Windows 10 som gör det.

Visa signatur

Arch - Makepkg, not war -||- Gigabyte X570 Aorus Master -||- GSkill 64GiB DDR4 14-14-15-35-1T 3600Mhz -||- AMD 5900x-||- Gigabyte RX6900XT -||- 2x Adata XPG sx8200 Pro 1TB -||- EVGA G2 750W -||- Corsair 570x -||- O2+ODAC-||- Sennheiser HD-650 -|| Boycott EA,2K,Activision,Ubisoft,WB,EGS
Arch Linux, one hell of a distribution.

Permalänk
Medlem

Förstår inte hur folk kan klaga så mycket på W10 och microsoft. Det är logiskt att man behöver uppdatera sitt OS för att stödja framtida hårdvara och features.

Jag har använt windows 10 nu sen release, och har inte haft några problem alls. Man behöver inte byta OS, det är ingen som tvingar dig att göra det, men det är fel att förvänta sig att de ska stödja gammal mjukvara och samtidigt ta in oss i framtiden.

Ser ni inte hur mycket tekniken har ändrats de senaste åren, tycker ni inte att det är logiskt då att vi uppdaterar våra system? Tänk er att det finns jord år, och dator år, jord åren går alltid i samma takt, baserat på jordens rotation runt solen, ett dator år ändras i takt med utvecklingskurvan på teknik, dvs den ökas exponentiellt, dator åren är kortare och kortare.

Förr klarade sig operativsystemens fundamentala hårdvarustöd under fler år men redan då var det med sina problem, det kommer bli kortare och kortare intervaller mellan kritiska uppdateringar. Skit i nummret på windows och se det som windows istället. De gav oss XP, de gav oss Windows 7, lita nu på dem och skaffa windows 10 så de kan dra oss vidare i utvecklingen.

Visa signatur

Alienware 17 | i7-4800MQ | 16GB RAM | GTX 780M 4GB | Raid0 Intel 330 SATA 3.0 SSD 120(x2) GB | WD 2TB SATA 3.0 | Razer Ouroboros | Razer DeathStalker | Razer Goliathus Speed | Benq 27" 4ms 80Hz

Permalänk
Avstängd
Skrivet av anon127948:

Så fort den slutar vara sponsrad av NSA och inte har spionering på användaren som huvud "feature". Min dator och min data, MS har inget att göra med någon av de och ska ge fan i att spionera.

Jag har hört från säkra källor att NSA hårdbevakar alla som kör Windows 7 extra mycket. Kollar på alla bilder, undersöker webbhistorik och vad man har sökt på etc. Låter logiskt, det är ju fortfarande majoriteten som kör det.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Nya funktioner i “Anniversary Update” för Windows 10 som släpps till sommaren:
http://www.howtogeek.com/248177/whats-new-in-windows-10s-anni...

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Commander:
  1. Skumt, skall nog testa själv, förvisso Arch med KDE men skadar inte att se om samma händer här.

  2. Vet att stödet var lite sådär för APUer i början men hade för mig att det skall vara ganska bra numera man ser iaf folk posta om att de spelar CS:S och dylikt på dessa kort. Kanske något som blev felinstallerat/konfigurerat. Vill man köra FGLRX så skall man ha det senaste från GCN och då vänta på AMD's AMDGPU drivrutin men det lär nog ta ett tag till innan den är färdig. (mycket ändringar på AMD fronten just nu).

  3. Mja den automatiserar ganska mycket så du slipper göra det själv. Jag kör Laptop Mode Tools på laptopen då med Optimus som stänger av kortet helt om jag inte använder den. Men skulle misstänka att något blev fel då du hade problem med acceleration.

  4. Om du får liknande problem igen rekommenderar jag dig att hoppa in på IRC och servern Freenode #pulseaudio, haft själv fått otrolig bra support när det kommer till ljudkonfig för mitt STX kort när jag gjorde profiler för den för att köra Analogt och Digitalt i separata sinks (dvs kunna skicka x program till bara högtalare via toshlink och y program till mina hörlurar på analogt, något som inte går att göra alls på Windows av nån anledning).

  5. Saken är dock om han laddade ner Nvidia installern så kommer den att inte boota efter varje större uppdatering av Xorg då pakethanteraren inte känner till den och fortsätter uppdateringen med drivrutiner som inte stödjer nya versionen. Kör man via Repo så kommer den inte att fortsätta uppdateringen om den märker att Nvidia inte släppt x drivrutin med support för kernel/xorg.

Detta problemet var en av de största anledningen till att jag bytte från AMD till Nvidia samt till Arch då man har enkel tillgång till BETA drivrutiner i AUR (installera via pakethanteraren) samt att Nvidia faktiskt släpper sina drivrutiner med stöd för Xorg/Kernel långt innan de lanseras ens på rolling distron. Medans AMD har problem att följa sina uppdateringar mot Ubuntu LTS.

Men i slutändan så ser det ut som man har poblem med hårdvara/mjukvara oavsätt Windows eller Linux, finns ingen silver bullet.

Jag antar du avinstallerade alla NSA uppdaterings paket som kom till Windows 7/8 fär det är inte längre bara Windows 10 som gör det.

Det är klart att min Win7 är fri från skiten och alla inställningar som tar bort diverse "monitoring". Frågan är bara när kommer jävla MS/NSA att börja introducera "säkerhetspatchar" som råkar installera lite monitoring med. För min egen skull. Efter all om man inte har något att dölja så har man inget emot en fin koloskopi varje dag.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av strejf:

Jag har hört från säkra källor att NSA hårdbevakar alla som kör Windows 7 extra mycket. Kollar på alla bilder, undersöker webbhistorik och vad man har sökt på etc. Låter logiskt, det är ju fortfarande majoriteten som kör det.

Skickades från m.sweclockers.com

Om det är lika tillförlitligt som dina fantasier om hur förträfflig och säker win10 är så har vi inget att oroa sig om.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aleshi:

Jag kan döpa min katt till "Windows 10", den är inte Windows 10 för det.

Jag kanske har missat något så upplys mig gärna, hur skiljer sig OSet på plattorna från desktop versionen? :S

Permalänk
Medlem
Skrivet av Friterad:

Enkel matte, undersökningar brukar ofta ligga runt tusentalet på hur många som svarar (t.ex en undersökning på vad Sveriges befolkning tycker i en fråga). Avrundar vi till 1000 så får vi ~0,01% av befolkningen då vi är närmare 10 miljoner.

Jättenkel matte absolut, men du sitter ju bara och hittar på siffror. Jobbat mycket med kvant eller?

Visa signatur

..:: trickeh2k ::..
Windows 11 Pro - Ryzen 7 7800X3D - ASUS TUF B650-PLUS - Kingston FURY Beast DDR5 64GB CL36 - MSI MAG A850GL - MSI RTX 4080 VENTUS 3X OC - Acer Predator XB271HU - ASUS VG248QE - QPAD MK-85 (MX-Brown)/Logitech G PRO Wireless - Samsung 960 EVO 250GB, Samsung EVO 860 500GB, SanDisk Ultra II 480GB, Crucial MX500 1TB, Kingston KC3000 2TB - Steelseries Arctic 5 - Cooler Master Masterbox TD500 Mesh V2

Permalänk
Medlem
Skrivet av trickeh2k:

Jättenkel matte absolut, men du sitter ju bara och hittar på siffror. Jobbat mycket med kvant eller?

Hittar på? Hur många tror du egentligen man har med i undersökningar? 10.000? 100.000? Tänk lite innan du svarar.

Läs där det står hur många som är intervjuade:
http://www.tns-sifo.se/rapporter-undersokningar/senaste-under...

Permalänk
Medlem

Självklart man kommer gå över till Windows 10 men det är ingen brådska. Väntar på spelen som stödjer DirectX 12 då är det dags till dess så kan man ta det lugnt. Och när det gäller "vi ser dig från Microsoft" så finns det verktyg ute nu som stryper det mesta. DWS är en jäkligt nice tool som alla bör kolla upp

Visa signatur

[Fractal Design Define R5][Asus Prime X370-Pro][AMD Ryzen 7 1700X 3,4GHz+Noctua NH-U12S SE][Samsung 850 Pro 250Gb][Corsair Vengeance LPX Black 32GB (2x16GB) 3200MHz][ASUS GeForce RTX 3080 12GB TUF GAMING OC][Corsair RM750X]

Permalänk
Medlem

Artikelns namn förvirrade mig som fan först, om jag ska vara ärlig:p hjärnan måste dukat under eller något för.enligt artikelns lät det som att min devils Canyon 4790k skulle sluta ha fullt stöd för Windows 10?:p för att den är "gammal"

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Pugster:

Självklart man kommer gå över till Windows 10 men det är ingen brådska. Väntar på spelen som stödjer DirectX 12 då är det dags till dess så kan man ta det lugnt. Och när det gäller "vi ser dig från Microsoft" så finns det verktyg ute nu som stryper det mesta. DWS är en jäkligt nice tool som alla bör kolla upp

Var det DWS som installerade malware i bakgrunden eller var det något annat? Är visst rätt vanligt att de där "sekretessprogrammen" gör att du får mer "spioneri" än innan.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Nya funktioner i “Anniversary Update” för Windows 10 som släpps till sommaren:
http://www.howtogeek.com/248177/whats-new-in-windows-10s-anni...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Friterad:

Så du menar att Strejf har skrivit en artikel på SweClockers? Gick du överhuvudtaget in på länken i den tråden från hans inlägg?

Nu får du ge dig. Jag skrev ju att Strejf har gjort en undersökning i forumdelen för Operativsystem, vilken han försöker pådyvla oss som om de 0,11% som svarat där är på något vis representativt för alla Sweclockers medlemmar.

.

Visa signatur

AMD Thunderbird 1.33 GHz (133 MHz Bus), Epox 8K7A, 1 x 256MB Corsair PC2100 DDR SDRAM, 20.5GB 7200 RPM Western Digital EIDE, Visiontek GeForce 3

Permalänk
Medlem
Skrivet av strejf:

Var det DWS som installerade malware i bakgrunden eller var det något annat? Är visst rätt vanligt att de där "sekretessprogrammen" gör att du får mer "spioneri" än innan.

Skickades från m.sweclockers.com

Open source!

Visa signatur

[Fractal Design Define R5][Asus Prime X370-Pro][AMD Ryzen 7 1700X 3,4GHz+Noctua NH-U12S SE][Samsung 850 Pro 250Gb][Corsair Vengeance LPX Black 32GB (2x16GB) 3200MHz][ASUS GeForce RTX 3080 12GB TUF GAMING OC][Corsair RM750X]

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Pugster:

Open source!

Det gillar vi! Mer open source åt folket

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Nya funktioner i “Anniversary Update” för Windows 10 som släpps till sommaren:
http://www.howtogeek.com/248177/whats-new-in-windows-10s-anni...

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av strejf:

Det finns hundratals saker. Till exempel stöd för Speed Shift i Skylake från Intel.

Något som de enkelt kunde implementera med Windows 7 eller 8.1.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av anon114264:

Något som de enkelt kunde implementera med Windows 7 eller 8.1.

Mycket möjligt men helt irrelevant för att de har inte gjort det.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Nya funktioner i “Anniversary Update” för Windows 10 som släpps till sommaren:
http://www.howtogeek.com/248177/whats-new-in-windows-10s-anni...

Permalänk
Medlem
Skrivet av SweMerlin:

Nu får du ge dig. Jag skrev ju att Strejf har gjort en undersökning i forumdelen för Operativsystem, vilken han försöker pådyvla oss som om de 0,11% som svarat där är på något vis representativt för alla Sweclockers medlemmar.

.

Och..? Det var ju minst 3 länkar, varav en var en artikel. Har du så svårt att förstå att det inte spelar någon roll att det "bara" är 0,11% som svarat så får det väl vara.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Friterad:

Och..? Det var ju minst 3 länkar, varav en var en artikel. Har du så svårt att förstå att det inte spelar någon roll att det "bara" är 0,11% som svarat så får det väl vara.

Länkar? Det var en undersökning som Strejf själv har gjort och som han försöker sälja på oss andra som en "Sweclockers sanning". Gå in på forumet så får du se att man kan skapa sådana själv. Vidare är 0,11% av besökarna på en viss del av ett forum inte representativa för medlemmarna på Sweclockers.

.

Visa signatur

AMD Thunderbird 1.33 GHz (133 MHz Bus), Epox 8K7A, 1 x 256MB Corsair PC2100 DDR SDRAM, 20.5GB 7200 RPM Western Digital EIDE, Visiontek GeForce 3

Permalänk
Medlem
Skrivet av Friterad:

Så du menar att Strejf har skrivit en artikel på SweClockers? Gick du överhuvudtaget in på länken i den tråden från hans inlägg?

Enkel matte, undersökningar brukar ofta ligga runt tusentalet på hur många som svarar (t.ex en undersökning på vad Sveriges befolkning tycker i en fråga). Avrundar vi till 1000 så får vi ~0,01% av befolkningen då vi är närmare 10 miljoner.

Nej, klart att det inte är vårat problem, dock så gör dom det av en legitim anledning, inte för att göra dig förbannad. W8 är inget dåligt OS, men W10 är definitivt bättre, även om det inte direkt är enorma förändringar. Tänk lite på att det inte måste vara samma personer som sa att W8 var bra som nu säger att det är skit, tänk även på att det är skillnad på att tycka att ett OS är skit, och att helt enkelt tycka att det nyare är bättre.

Jaså? Jag påpekar ju att antalet människor man frågar spelar inte någon större roll, utan att det har mer att göra med urvalet. I detta fall är det en artikel här på SweC, och inte en tråd i forumet som en del tycks tro, av någon anledning. En undersökning kan aldrig visa en exakt siffra, men som sagt är det så nära sanningen du kan komma i frågor som dessa, givetvis finns en felmarginal, vilket bland annat är anledningen till att man använder ett tilde-tecken (~) som Strejf gjorde i tråden.

Skrivet av Friterad:

Hittar på? Hur många tror du egentligen man har med i undersökningar? 10.000? 100.000? Tänk lite innan du svarar.

Läs där det står hur många som är intervjuade:
http://www.tns-sifo.se/rapporter-undersokningar/senaste-under...

Skrivet av Friterad:

Och..? Det var ju minst 3 länkar, varav en var en artikel. Har du så svårt att förstå att det inte spelar någon roll att det "bara" är 0,11% som svarat så får det väl vara.

Jag skall bara konstatera att du har valt ditt användarnamn med omsorg.

Permalänk
Medlem

Den här tråden är verkligen smockfull att nittiotalister som tycker att de har rätt till andras arbete!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Vatten:

Microsofts agerande är mycket svinigare än Apple. Varför tvingar Microsoft användare av sina operativsystem på detta vis?

Att Microsoft agerar på detta vis och vad som rapporterats vilka bakdörrar, tvingande uppdateringar och annat Windows 10 har inkluderat i sig gör att om jag hade använt Windows så hade jag bytt för att Microsofts agerande är rent ut sagt svinigt.

Du kan inte ta din 10 år gamla iMac och trycka in senaste versionen av OSX, dom stödjer det helt enkelt inte. Apple har gjort såhär från scratch, när din dator börjar bli för gammal så slutar dom skicka uppdateringar och möjligheten att ladda ner senaste OS:et.

Sen är det svårt att jämnföra med Apple eftersom det här scenariot helt enkelt inte kan hända där. Dels för att du inte kan uppgradera hårdvaran på samma sätt och dels för att dom säljer en komplett produkt, hårdvara+mjukvara. Du kan inte promenera in på valfri butik och köpa OSx och installera på din ihopplockade dator och kräva fullt stöd från Apple. Så tvånget är egentligen betydligt mycket starkare i Apples fall.

Sen har jag oerhört svårt att tro att Apple på något vis skulle vara annorlunda vad gäller säkerhet och information.

Visa signatur

¯\_(Ó.ò)_/¯

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gropenator:

Jag skall bara konstatera att du har valt ditt användarnamn med omsorg.

Du har alltså ingenting att komma med, bra, då vet jag.

Permalänk
Medlem
Skrivet av SweMerlin:

Länkar? Det var en undersökning som Strejf själv har gjort och som han försöker sälja på oss andra som en "Sweclockers sanning". Gå in på forumet så får du se att man kan skapa sådana själv. Vidare är 0,11% av besökarna på en viss del av ett forum inte representativa för medlemmarna på Sweclockers.

.

Okej, så du har bevisat nu då att du inte själv läste hans inlägg, vad jag kan se är det 3 länkar, varav en är till hans egen tråd, en till en SweC artikel, (vilket är artikeln jag pratade om) och någon annan länk till någon annan sida (men den har ju inte att göra med SweClockers medlemmar så då skiter vi i den). Nog för att jag oftast inte håller med Strejf men du får väl ändå läsa hans inlägg innan du börjar attackera med massa skit.

Permalänk
Medlem

Litet synd. Tänkte bygga ny dator mot slutet av året, och jag tänkte visserligen huvudsakligen köra någon Linux-dist samt SteamOS, men ändå ha Win7 som backup för spel som inte fungerar nån annanstans. Vägrar NSA 10 samt FlatSquare 8. Men samtidigt förståeligt att nya hårdvarufunktioner inte ges stöd på gamla OS.

Skrivet av RHWarrior:

Det blir nog svårt för Valve att "fixa" då många spel måste skrivas om ordentligt och testas, det är inte snabbt, enkelt och billigt i regel.
Dessutom är väl Linux-drivers för de flesta grafikkort ännu lite sådär bra.

Jag kan gott förstå att MS förr eller senare vill släppa en äldre produkt, eller lägga mycket mindre fokus på det.
Trots allt är det 4-5 år kvar till 2020.

Om Valve på allvar vill att Steam ska bli en egen plattform, och inte endast en historisk parentes i sitl med 3DO på sin höjd, så får de lägga de pengarna och se till att fixa det. Microsoft (!) har ju nyligen gjort en stor del av Xbox 360-biblioteket spelbart på One, något som de flesta trodde var tekniskt omöjligt. Där ligger ribban, så Valve har inget val.

Skrivet av Aleshi:

Pyttemjuk är det korrekta namnet på svenska.

Ett enhetligt gränssnitt är en stor anledning imho. Och att man får bestämma över sin egen dator. Folk ser inte vad Microsoft håller på med, de tvingar in alla i ett operativsystem som autouppdaterar sig själv samtidigt som de börjar låsa ner möjligheter att köra valfria program. I framtiden kommer man bara kunna köra program godkända av microsoft från deras market, och det enda sättet att slippa det är att bygga egna datorer med Linux. Den nedlåsningen kommer ske allt mer i samband med nya "features" och de kommer ge "bakåtkompatibilitet" med Continuum-liknande funktioner för utvalda och godkända program.

Folk tror ju redan idag att Contiuum är en grym "feature". Det är det inte på något plan, enbart en nedlåsning. De tog bort valfriheten genom att ta bort skrivbordsfunktionen och ersatte den med en låst kopia med enbart godkända program, folk tycker sedan att det är en revolutionerande ny funktion.

MS är fett avundsjuka på Google och Apple som drar in storkovan på datainsamling respektive låsta plattformar, och det blir allt mer uppenbart att MS försöker kopiera båda dessa affärsmodeller. Jag är helt övertygad om att MS kommer kasta ut Uplay, Origin och Steam så småningom.

Microsoft får jättegärna låsa ner sitt OS vidare på det viset du skriver. Det öppnar ett helt nytt fönster för Linux i allmänhet och Steam i synnerhet.

Skrivet av Underklockaren:

JAG VILL INTE HA SPYWAREAPPLIKATIONEN W10 på min burk !
Fördjävligt att den inte släpper Directx12 till W7.

Tycker NVIDIA ska utveckla ett eget mellanlägg som Mantle så man slipper vara beroende av pyttemjuks DirectX.
Det går väll inte ens att få de snygga transparenta glasramarna i W10 ? Och finns det något liknande Aero att bläddra mellan program ?

Vulcan finns ju.

Skrivet av Sveklockarn:

Menar du på allvar att folk inte installerar Windows 10 av fri vilja?
Vad sägs om "utveckling"? Kul att du ger eko åt alla tiders bakåtsträvare.
Jag kan ta en officiell källa på detta påstående, tack.
Här är det lätt att tro att du skämtar. Gör du det? Annars lät det ungefär likadant när det "hemska" Windows 95 kom och förstörde "det gamla goda" Windows 3.1 (för att inte tala om DOS!).
Ok? Ha inte det då? Är det någon som tvingar dig så bör du polisanmäla dem snarast.
Ja, minst lika "fördjävligt" som att livsmedelsaffärer inte ger bort sina varor gratis till folk.

Du läser, som vanligt, inlägg här som Fan läser bibeln.

Fire_Ice syftar till att Microsoft ändrat affärsmodell och ska samla in data om/spionera på sina kunder samt börja låsa ner ekosystemet.

Ska du ha en källa på att himlen är blå också eller? Öppna ögonen och gå ut och titta.

Skrivet av Sveklockarn:

Du menar "om man antar att W10 spionerar". Att lättvindigt kalla informationsinsamling för spionage är inte bara felaktigt utan också en rejäl urvattning av begreppet spionage.
Och, vad är det värsta som kan hända? Att de upptäcker att du fuskar i dataspel, tittar på porr och läser på skumma internetforum, och sedemera skickar en SÄPO-handläggare att huta åt dig?

Alla amerkanska IT-bolag är obligerade att lämna ut information om sina kunder till NSA. I slutändan blir det ett ganska plötsligt inslag av spionage på värdlens mest använda datorsystem som tidigare inte haft det.

Att en övervakningsmyndighet ska ha ett omfattande register över vad alla medborgare och andra människor i världen har för sig utan vidare begränsning är begynnelsen till en polisstat. Därefter är det inte ett långt steg till att lagar införs, med hänsyn till landets säkerhet förstås, som bit för bit begränsar människors rättigheter och friheter. Allt för mycket makt läggs i händer på ett fåtal eller en enskild handläggares godtycke över vad som är ett acceptabelt beteende i en organisation som helt saknar insyn. Det har redan börjat. Har STASI gått dig förbi? USA är inte så demokratiskt som legenden säger.

Du förlöjligar folk som oroar sig över detta, men det är snarare du som är löjlig som helt okritiskt låter detta ske. Grodan kokas långsamt.

Skrivet av hasseb64:

Här sitter man med Win7 i godan tro. Hade faktiskt planer på behålla Win7 i min nya Skylake burk.
Jätte trött på OSX nu och såg fram emot att helt sluta med Apples produkter inför 2016.
Men detta beteende är helt galet MS, först WIN10 informationen i Win7 och nu denna nyhet.
Nä nu blir jag förbannad.
Det här kräver ta mig tusan ett upprop!

Är också lite trött på OS X, tycker de ha gått helt fel väg. Men med Win 8 och 10 har MS gjort samma sak fast ännu värre. Skribords-OS är utdöende.

Skrivet av KingCobra:

Bra att alla tvingas byta till w10 så man slipper alla dessa trådar om folk som grinar. Byt till w10 och var glada att det var gratis! Det är dessutom bättre än w7 på alla vis. Ju fortare ni byter till w10 desto fortare kan Microsoft koncentrera sig på att förbättra och optimera det redan bästa OSet, w10.

There is no such thing as a free lunch.

Visa signatur

Räkna ut hur kraftigt nätaggregat du behöver på OuterVision Power Supply Calculator. 500W räcker för de allra flesta vanliga system. Seasonic är bäst. ;) – Elektrostatisk urladdning är ett verkligt problem.
"People who are serious about software should make their own hardware" – Alan Kay
Bojkotta maffian

Permalänk

Ja så länge dom inte tar bort stöd i win 7 är det lugnt Lät nästan så på artikeln.

Att vissa saker inte stöds är ok för mig, win 10 är en förbättring av win 8/8.1, men i alla fall jag har fått en bugg.

Det kommer blipp ljud i os:et när datorn startar (par sek) och även i XBMC (funkade fint innan), men spelar jag upp annat ljud (som testa högtalarna i windows), tystnar det och kan ha XBMC uppe utan problem (blir dock samma sak vid nästa uppstart).

Vet inte om det är inställning eller bugg. Vet inte heller hur jag ska komma åt problemet.

Samt nyligen strular netlix appen (tappar kontakten då och då).

Ska vi glömma spiongrejen, tycker jag att win 10 är mer instabilt än win 8 när det släppets. Utseendet nu är mer enhetligt, men behöver enorm finslipning än, sen känns inte windows helt stabilt än tyvärr.

Som nu med några uppdateringar i veckan som förstör.

Visa signatur

Min spel rigg:FD Define R4|VX 550W|i5 2500K|Corsair LP 4GBX2|Mammabräda P67 Extreme4|GTX 670 windforce|23tum u2312hm
Min gamla/HTPC:AMD 6000+|Ram 2GbX2|Radeon HD5770| XFX 450/nu XFX 550
Mitt bygge: ByggloggFri frakt INET:Fraktfritt sweclockers vid köp över 500kr

#Gilla inlägg som är bra & Använd citera/@"namn" vid snabbt svar

Permalänk

Känns som dom klagar på "varför" måste jag uppgradera till windows 10 är för ni sitter med pirat kopierad version av windows 7/8.. Windows 10 kan jag med handen på hjärtat säga att det är bästa windows OSet hitills, och då har jag själv kört alla tidigare versioner. Ni har era kära windows start knapp osv.

Visa signatur

ALIENWARE Predator 2.0 chassi svart | i7 4770k | ASUS strix GTX 970 4GB | corsair RMX750 | Corsair 16GB DDR3 1600MHZ | AOC G2460PF | Razer Blackwidow Ultimate Stealth | Razer Deathadder ELITE | Razer Tiamat 2.2