Microsoft stöder endast Windows 10 för Skylake och kommande processorer

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aleshi:

Det är nedlåst till att bara köra program från microsofts egen butik. Det saknar desktop-läget. Det är samma bas och i stort samma OS, men de har tagit bort nyckelfunktioner för att göra det till ett slags mobiltelefons-OS.

Vilka plattor är då dessa? Alla Windows plattor från 2015 och framåt kan köra program som inte finns i Windows Store samt har ett desktop-läge.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Feeku:

Vilka plattor är då dessa? Alla Windows plattor från 2015 och framåt kan köra program som inte finns i Windows Store samt har ett desktop-läge.

Ja alla plattor med Windows. Men de har spärrat så att inga plattor på 7" eller under får säljas med riktiga Windows. Vilket i kombination med utvecklingen mot dockningsbara små enheter gör att de kan vänja folk med inlåsningen på relativt bred front på ganska kort tid. De har "continuum" som feature för att få folk att acceptera detta.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Aleshi:

Ja alla plattor med Windows. Men de har spärrat så att inga plattor på 7" eller under får säljas med riktiga Windows. Vilket i kombination med utvecklingen mot dockningsbara små enheter gör att de kan vänja folk med inlåsningen på relativt bred front på ganska kort tid. De har "continuum" som feature för att få folk att acceptera detta.

Jag har en 7" Lamina i näven som kör Windows 8.1 med Bing. Jag kan installera vilka program jag vill på denna. Jag har både skrivbord och möjlighet att köra de program jag vill på den vad jag vet.

Exakt vad är det du egentligen syftar på? Nu har jag inte kollat på Windows 10 för denna tablet ännu så jag kanske har missat att denna utgåva skulle vara mer låst än hur Windows 8(.1) varit på dessa enheter.

Continum pratas det dock en hel del i samband med Windows-mobiler. Något jag faktiskt vill se i min telefon också. Drömmen vore förvisso en x86-baserad mobil som körs som en enklare PC i dockat läge men i dagsläget så är tyvärr ARM det som gäller.

Permalänk
Medlem

Vidare

Dags att överge PC helt och hållet i stället och hoppa över till Mac. Det fungerar iaf.

Permalänk
Medlem

@Wiggy: grinig du skall vara. W10 funngerar perfekt.

Visa signatur

Ryzen 7 5700x3D | MSI B550 Tomahawk MAG | 3600mhz DDR4 | RX 7900 XT | EVGA G2 Supernova 750W | Phanteks Enthoo Pro M | Noctua NH-U12S PnP

Permalänk
Medlem
Skrivet av Wiggy:

Dags att överge PC helt och hållet i stället och hoppa över till Mac. Det fungerar iaf.

Fältet är vidöppet för t ex Google att tillverka ett riktigt OS (inte molnbaserat) för PC... Med bra alternativ skulle folk fly Microsoft i drivor. Fler skulle lämna MS (i procent räknat) än vad som lämnat Kommunal

.

Visa signatur

AMD Thunderbird 1.33 GHz (133 MHz Bus), Epox 8K7A, 1 x 256MB Corsair PC2100 DDR SDRAM, 20.5GB 7200 RPM Western Digital EIDE, Visiontek GeForce 3

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon5930:

Jag har en 7" Lamina i näven som kör Windows 8.1 med Bing. Jag kan installera vilka program jag vill på denna. Jag har både skrivbord och möjlighet att köra de program jag vill på den vad jag vet.

Exakt vad är det du egentligen syftar på? Nu har jag inte kollat på Windows 10 för denna tablet ännu så jag kanske har missat att denna utgåva skulle vara mer låst än hur Windows 8(.1) varit på dessa enheter.

Continum pratas det dock en hel del i samband med Windows-mobiler. Något jag faktiskt vill se i min telefon också. Drömmen vore förvisso en x86-baserad mobil som körs som en enklare PC i dockat läge men i dagsläget så är tyvärr ARM det som gäller.

Jag tror jag varit tydlig med att det gäller Windows 10.
Och nä, det är inte något som råkar gälla i "dagsläget". Det är framtiden som är så låst. Enda anledningen till att det är så idag är för att de låst ner Windows 10. Du kan ha x86-kapabla processorer i telefoner och det fungerar utmärkt, jag har haft en atom-processor i en telefon i flera år. Just därför blockerar microsoft nu Windows 10 i dessa enheter. För de vill inte att man ska kunna köra valfria program. De låser effektivt detta genom att skära ner Windows 10 till samma funktionsnivå som ett gammalt mobiltelefons-OS. Då gör det inte längre någon skillnad om man kör ARM eller x86 eftersom det är samma inlåsta utbud ändå. I framtiden när du dockar din telefon till att bli en fullstor PC så sitter du där med enbart de program som går att köpa från affärer godkända av microsoft. Steam med flera lär väl få ingå. Men du kan glömma valfriheten man har på dagens datorer med dagens operativsystem.

Permalänk
Hjälpsam

"Microsoft stöder endast Windows 10 för Skylake och kommande processorer"

Trist för oss med äldre processorer, innebär det att Windows 10 inte längre kommer att fungera på våra maskiner?

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5700X | Saphire RX 5700 Pulse XT (Silent Mode) | 64 GB Kingston ECC | https://valid.x86.fr/51gntq | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W.
AMD Ryzen 9 5900X | AMD RX 5700 | 64 GB Micron ECC | https://valid.x86.fr/gwcxfs
HTPC | https://valid.x86.fr/gqtxws |

Permalänk
Medlem
Skrivet av SweMerlin:

Med bra alternativ skulle folk fly Microsoft i drivor.

Varför det? Varför tror du att de är marknadsledande?

@Aleshi: Hoppas att du själv inser att det helt och hållet är dina spekulationer du framför angående Windows framtid.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Aleshi:

Jag tror jag varit tydlig med att det gäller Windows 10.
Och nä, det är inte något som råkar gälla i "dagsläget". Det är framtiden som är så låst. Enda anledningen till att det är så idag är för att de låst ner Windows 10. Du kan ha x86-kapabla processorer i telefoner och det fungerar utmärkt, jag har haft en atom-processor i en telefon i flera år. Just därför blockerar microsoft nu Windows 10 i dessa enheter. För de vill inte att man ska kunna köra valfria program. De låser effektivt detta genom att skära ner Windows 10 till samma funktionsnivå som ett gammalt mobiltelefons-OS. Då gör det inte längre någon skillnad om man kör ARM eller x86 eftersom det är samma inlåsta utbud ändå. I framtiden när du dockar din telefon till att bli en fullstor PC så sitter du där med enbart de program som går att köpa från affärer godkända av microsoft. Steam med flera lär väl få ingå. Men du kan glömma valfriheten man har på dagens datorer med dagens operativsystem.

Nej, jag gick bakåt i diskussionen och det specifieras inte Windows 10. Men trist helt klart om nu Windows 10 blir mer låst än hur tidigare utgåvor var. Som sagt, min Lumina kör just riktigt Windows 8.1 och det är en 7" platta.

Mobiler med x86-SoC är extremt ovanliga samtidigt, typ allt på marknaden är just ARM. Nu tycker jag att batteritiden är usel nog som den är med ARM-SoC'ar så jag hade nog inte velat ha en x86-baserad så länge tillverkarna envisas med tunna batterier med usel laddning.

Nu återstår det väl att se hur framtiden blir. Vill kunderna ha tillgång till egen mjukvara i Windows 10 så lär de också få det. Alternativet i android där du får aktivera att du vill installera appar som inte kommer direkt från Android-butiken ser jag inte som något orimligt.

Om Windows 10 i tablet-form är så låst som du skriver så är det underligt att det inte blivit mer liv om det hela.

EDIT: Ah! Jag missförstod dig, det är enheter under 8" som får begränsningen. Inte helt orimligt med tanke på hur små enheter det faktiskt är, och just ARM. 8" och uppåt bör fortfarande få riktigt Windows som tidigare och vara fria att köra som man vill. Men jag förstår helt klart problematiken, just när man vill koppla in mobilen (eller phablet, med tanke på storlekarna vi talar om) till datorn och få en klart mer begränsad upplevelse. Men för de flesta är det kanske bra nog. Continum-möjligheterna är fortfarande bättre än de vi ser hos konkurrenterna i dagsläget.

Själv har jag inte bestämt mig för om jag ska stanna på Windows 8.1 eller uppgradera till Windows 10 med min Lamina. Skulle även min tablet begränsas så som andra 7" enheter med Windows 10 ska göra så är det ju en nedgradering.

Permalänk
Avstängd

Så om jag gick och köpte Windows 8.1 Pro Swe http://www.prisjakt.nu/produkt.php?pu=2262602 och installerade på min dator. Betalade runt 2000 kr. Och köper mig nytt moderkort och processor till hösten. Då säger MS att de inte längre kommer supporta detta operativsystem på mitt nya moderkort och processor? MS blir bara svinigare och svinigare. Dessutom måste jag då köpa ny licens för Windows 10 pro. Detta är troligen snuddande nära kriminellt.

Permalänk
Medlem

Har ni inte insett att det är dags att lämna MS och Mac för linux nu - eller ska ni fortsätta att bli r******ade i all evighet? Det är ju bara inskränkning på inskränkning. Har fortfarande kvar en dator med Win 7 på, men det är den sista i Win serien jag kör. Provade mac os i något år, men det är direkt förolämpar ju användaren. Linux är lååångt ifrån perfekt, men det är det minst sämsta alternativet av de tre nämnda.

Permalänk
Medlem
Skrivet av morpa:

Har ni inte insett att det är dags att lämna MS och Mac för linux nu - eller ska ni fortsätta att bli r******ade i all evighet? Det är ju bara inskränkning på inskränkning. Har fortfarande kvar en dator med Win 7 på, men det är den sista i Win serien jag kör. Provade mac os i något år, men det är direkt förolämpar ju användaren. Linux är lååångt ifrån perfekt, men det är det minst sämsta alternativet av de tre nämnda.

Linux är fint så länge man mest ska surfa med det eller se film. Spel och programutbud är tyvärr för begränsat.

Har provkört då och då Linux i många år och jag ser bara små steg mot förbättring. Får hoppas vulkan kan förbättra situationen.

Visa signatur

Min spel rigg:FD Define R4|VX 550W|i5 2500K|Corsair LP 4GBX2|Mammabräda P67 Extreme4|GTX 670 windforce|23tum u2312hm
Min gamla/HTPC:AMD 6000+|Ram 2GbX2|Radeon HD5770| XFX 450/nu XFX 550
Mitt bygge: ByggloggFri frakt INET:Fraktfritt sweclockers vid köp över 500kr

#Gilla inlägg som är bra & Använd citera/@"namn" vid snabbt svar

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aleshi:

Okej, då hänger jag med. Dock så håller jag inte riktigt med om att det är någon inlåsning då du inte behöver använda Windows Store för att installera Universalla appar på mobiler, continuum eller desktop. När MS väl släpper en x86 telefon så tror jag starkt att man kommer att kunna köra valfria Win32 program i continuum. Sen så kanske man kan påstå att eftersom standard praxis är att gå genom Windows Store så vänjer man kunderna vid det, men det ser jag inte som ett problem sålänge man kan gå runt det likt Android, Linux & Mac OSX.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sveklockarn:

Varför det? Varför tror du att de är marknadsledande?

@Aleshi: Hoppas att du själv inser att det helt och hållet är dina spekulationer du framför angående Windows framtid.

För att de under lång tid har haft monopol på marknaden (tack vare Gates slughet en gång i tiden) och detta monopol är det hög tid att någon bryter. De har ju inte lyckats såvärst väl på sådant de inte varit först med, precis De är dårakt inte "marknadsledande" på t ex mobiltelefoner.

.

Visa signatur

AMD Thunderbird 1.33 GHz (133 MHz Bus), Epox 8K7A, 1 x 256MB Corsair PC2100 DDR SDRAM, 20.5GB 7200 RPM Western Digital EIDE, Visiontek GeForce 3

Permalänk
Medlem

Som sagt var är detta bara ett sett till att pressa folk till att installera Windows 10 spion skiten.

Som sagt var Windows 10 spionerar på allt du gör ditt tangentbord loggas var 30 min din mikrofon var 25 min om du kör Corana din webbkamera laddar upp ca 50 mb med både bild o ljud vid start av den .... visst allt är krypterat men ändå ... de säger att det mesta går o slå av men det är helt opålitligt. Knäker någon krypteringen o kommer åt denna uppladdning till deras server vem skall du stämma då om ditt bankomatkort blir tömt ?

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Campaigner:

Jag förstår. USA vill ju ha koll på hela världen o då måste ju NSA kunna veta allt. Helt logiskt.

En kompis undrar hur det går om hans icke så lagliga kopia av Win 7 uppdaterar till Win 10 o för första ggn så vet jag inte svaret på hans frågor

Ett icke legit Win 7 blir ett legit Win 10 i ett år.

Visa signatur

||NZXT H440 Black/Red||Intel i5 2500k @ 4,2GHz ||Noctua NH-D14 ||GA-Z77X-UD3H ||8 gb Corsair Vengeance 1600mhz DDR3 ||MSI GeForce GTX 970 ||OCZ Agility 3 120GB SSD ||Samsung Spinpoint F3 1TB ||Corsair HX750W||
Software is like sex, it's better when it's free. - Linus Torvalds

Permalänk

Pja, jag hade i alla fall funderingar på att helt överge Windows och satsa på Linux. Nu har Microsoft tagit beslutet åt mig.

Problemet är spelen. Vete fan hur man ska göra med dem.

Permalänk
Medlem
Skrivet av _Merc_:

Ännu en anledning att köpa amd. Ajöss intel.

Nu förstod jag inte hur du menade... Intel släpper ny CPU, med nya funktioner. Microsoft vägrar släppa stöd för de nya funktionerna till sina gamla OS. AMD släpper ny CPU, med nya funktioner, och Microsoft vägrar fortfarande släppa stöd för de nya funktionerna till gamla OS.

Det här är inte precis något nytt, och normalt hanteras stödet av funktionerna via BIOS, eller externa drivrutiner. Men i grund och botten spelar det ingen som helst roll. Operativsystemen kommer att gå och köra på nyare hårdvara, det är bara de nya funktionerna som inte kommer fungera.

Skrivet av infigo:

Det var det första som slog mig med. Tryck ner w10 i halsen på dem men 99% av alla vi har tryckt ner Det i kommer det sluta fungera ordentligt. Så låt det i mina öron iallafall

Då lyssnade du dåligt. All ny hårdvara kommer stödjas på Windows 10. Det är äldre OS som inte kommer få stödet för ny hårdvara.

Skrivet av ronnylov:

Kan inte intel och AMD själva släppa drivrutiner för sina nya processorer till operativsystemen? Även om Microsoft själva inte ger stödet hindrar det inte hårdvarutillverkarna att ge support antar jag?

Visst kan de det. Åtminstone AMD har gjort det förr, även om jag inte just nu kommer på något tillfälle då Intel gjort det...

Skrivet av 93Clocker:

Jag säger så här någon har en viss kompis som kanske gjort samma sak, som gjorde att hans icke lagliga kopia av w7 kan ha blivit en legit w10.

Nä. Hans kopia har blivit en lika olaglig Windows 10. Däremot har inte Microsoft brytt sig om att göra speciellt mycket åt piraterna än. Om de tänker börja göra något åt det kan situationen förändras.

Skrivet av anon127948:

Det är klart att min Win7 är fri från skiten och alla inställningar som tar bort diverse "monitoring". Frågan är bara när kommer jävla MS/NSA att börja introducera "säkerhetspatchar" som råkar installera lite monitoring med. För min egen skull. Efter all om man inte har något att dölja så har man inget emot en fin koloskopi varje dag.

Eh... Microsoft har sedan länge patchat in samma funktionalitet i Windows 7 / 8(.1). Och i takt med att man blir tvungen att uppdatera till Edge, så är det inte ens möjligt att välja bort en del av de här patcharna.

Skrivet av Feeku:

Jag kanske har missat något så upplys mig gärna, hur skiljer sig OSet på plattorna från desktop versionen?

Om vi pratar om ARM versionerna så verkar de inte ha speciellt mycket mer än det grafiska skalet gemensamt med desktop OS'ett. Pratar vi om x86 plattorna så verkar de köra ett fullt fungerande desktop OS, där man optimerat som fan för klenare hårdvara.

Skrivet av Tumnus:

Ett icke legit Win 7 blir ett legit Win 10 i ett år.

Nja... Det uppför sig på ett bra sätt, åtminstone ett år framöver. Vad Microsoft har planerat därefter vet ingen. Med tanke på hur de beter sig med mjukvara de tycker inte passar, så kanske de skickar alla registrerade konto-uppgifter till en central server, och formaterar datorn. Medan man kämpar för att komma online igen sitter en AI och loggar in på alla ens konton, och byter lösenord. "Pay up, or lose your identity."
B!

Visa signatur

Allting jag skriver är om inget annat uttrycks, min åsikt! Ingenting måste vara dagens sanning enligt din åsikt, och gör du antaganden baserade på mina åsikter hoppas jag att du övervägt mer än bara just min åsikt.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av -=Mr_B=-:

Eh... Microsoft har sedan länge patchat in samma funktionalitet i Windows 7 / 8(.1). Och i takt med att man blir tvungen att uppdatera till Edge, så är det inte ens möjligt att välja bort en del av de här patcharna.

Vi pratar två olika saker. Ja MS har lagt upp patchar på windows update som lägger till spioneringen men dessa är endast "important" och inte säkerhetspatchar. Det jag pratade om är när ska de börja kalla det hela för säkerhetsuppdatering för att tvinga det på folk. Så vit jag vet har detta inte hänt än men man vet aldrig. Kanske de också portar tillbaka metro så att flytten till win10 och dess fina spionering inte blir lika jobbig på UI fronten.

Permalänk

Så här går det när hårdvarutillverkare ligger med mjukvaruutvecklare. Måste varit ett najs pillowtalk...

Permalänk
Medlem
Skrivet av kelthar:

Sluta vara bakåtsträvare!

Operativsystem känns ju ändå bra att vänta till det är ordentligt testat och finslipat.

Det känns inte som varken Win8 eller Win10 var speciellt polerat när dom släpptes.
Sedan kan man titta bakåt lite mera Win 95, 98, ME, XP inget av dom var särkilt finputsade från början.
Även om XP blev väldigt bra efter något Service Pack.

Permalänk
Medlem
Skrivet av strejf:

Det är inget som hindrar dem. Linux har varit gratis för alltid och lik förbaskat innehar det 1% marknadsandel på skrivbordet. Det är lustigt/tragiskt hur många gånger man har läst "nej nu räcker det, jag byter till Linux!!!". Men det är det ingen som gör. Mycket snack och liten verkstad kallas det för.

Skickades från m.sweclockers.com

Jo, sant. Att byta till Linux för ca fem år sedan är det skönaste jag gjort. Har försökt att få kompisar att göra det också, men det är inte det lättaste.

En del argument är svåra att säga emot, som t.ex. att spelutbudet inte är detsamma som på Windows-plattformen. Men myten att Linux skulle vara för svårt är bara tramsigt.
De jag känner som säger så kan inte ett jota i Windows heller, men dom har lärt sig några nödvändiga grejor som att ladda ner drivrutiner på grafikkorttillverkarens hemsida och installera dem, samt var man avinstallerar program.Resten verkar vara en enda dimma för dom ändå.
Då kan man köra vilket OS som helst. Ubuntu t.ex. är ju löjligt enkelt, du behöver ju inte kunna ett dugg.

På spelsidan tycker jag det börjar ljusna riktigt ordentligt, har köpt 120 spel på Steam och ett helt gäng på önskelistan, men som sagt, de stora titlarna finns tyvärr oftast inte.

Permalänk
Medlem

Vad är det man missar i windows 7 vs windows 10 förutom DX12 i gaming och prestandaperspektiv om man skulle köra skylake?

Visa signatur

AMD Ryzen 7 9800X3D | ASUS GeForce RTX 5090 ROG Astral OC White | ASUS ROG Strix X870-A Gaming | Kingston Fury Beast RGB 32GB 6000MHz CL30| Seasonic Prime TX 1300W | Samsung 980 Pro NVMe 2TB | Edifier S550 5.1 | Beyond Dynamic DT 770 PRO / Sennheiser Game One + ASUS Xonar Phoebus | Zowie EC2-DW | KEYCHRON Q5 QMK 96% + Cherry MX2A Brown

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tadawa:

Jo, sant. Att byta till Linux för ca fem år sedan är det skönaste jag gjort. Har försökt att få kompisar att göra det också, men det är inte det lättaste.

En del argument är svåra att säga emot, som t.ex. att spelutbudet inte är detsamma som på Windows-plattformen. Men myten att Linux skulle vara för svårt är bara tramsigt.
De jag känner som säger så kan inte ett jota i Windows heller, men dom har lärt sig några nödvändiga grejor som att ladda ner drivrutiner på grafikkorttillverkarens hemsida och installera dem, samt var man avinstallerar program.Resten verkar vara en enda dimma för dom ändå.
Då kan man köra vilket OS som helst. Ubuntu t.ex. är ju löjligt enkelt, du behöver ju inte kunna ett dugg.

På spelsidan tycker jag det börjar ljusna riktigt ordentligt, har köpt 120 spel på Steam och ett helt gäng på önskelistan, men som sagt, de stora titlarna finns tyvärr oftast inte.

Jag hade kompisar som försökte övertyga mig om Linux förträfflighet genom att bl.a. visa Quake i slutet av 90-talet. Faktum kvarstår dock nästan 20 år senare, att Linux är och förblir ett smalt entusiast-OS för hemanvändare.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Roger W:

Krystat av Microsoft detta tycker jag...
Men i praktiken är det redan väldigt bökigt att använda windows 7 på skylake-maskiner, så det kanske spelar mindre roll...

Se texten här en bit under "Z170 chipset block diagram":
http://www.silentpcreview.com/Intel_Core_i7-6700K

Alltså måste man installera windows från skiva och man kan inte använda något kopplat via USB för att få igång installationen!
Bökigt nog att det vore enklare att köra windows 10 från början kanske

Det är mycket enkelt att installera Windows 7 från ett usb-minne på Skylake-maskiner, om man kan tänka sig att ansluta en optisk läsare tillfälligt under installationen. Jag har utfört detta med moderkort från Asus med Z170. Jag kan tänka mig att andra moderkortstillverkare tillhandahåller motsvarande drivrutiner på skiva, men är inte helt säker.

1. Se till att du har Windows 7 på usb-minne, skivan med drivrutiner och utilities som följer med Asus moderkort, samt givetvis en optisk läsare ansluten (tillfälligt) till datorn.

2. Starta installationen från usb-minnet som vanligt.

3. När installationen klagar på saknade drivrutiner, stoppa i skivan från Asus och klicka på fortsätt. Installationen kör klart.

Jag blev först skitsur när jag märkte att det inte funkade att installera Windows 7 som vanligt. Efter att ha undersökt diverse lösningar med specialanpassade usb-minnen insåg jag att det bara tar några minuter att koppla in en dvd-läsare tillfälligt. Jag tog bort sidopanelen på datorn, kopplade in kablarna och lät läsaren ligga löst ovanpå datorn tills installatioen var klar.

Permalänk
Skrivet av strejf:

Spännande också att man får upp till 30x bättre grafikprestanda och 3x bättre batteritid på Skylake med Windows 10 än med Windows 7. Tack vare stöd för Speedshift i Windows 10.

"The coolest new feature in Skylake, though, is a technology Intel calls Speed Shift. Before the sixth-gen Core CPUs, the operating system would be responsible for giving cues when more or less performance is needed and the processor would adjust its speed accordingly. That reaction would usually take 30ms, but now Intel has shifted the intelligence over to the processor and is allowing it to make the determination itself. The latency is reduced to just 1ms and the end result is a more responsive and power-efficient system: a win for Intel, Microsoft, and the end user. "

Förlåt, men vad pratar du om? grafikprestanda är sällan baserad på CPUn och det är inte heller CPUn som drar mest batteri i en laptop.

Visa signatur

PC #1 CPU: R5 5600X @4.3 Motherboard: B550-P PLUS GPU: EVGA 3080
PC #2 CPU: i7 3770K @4.2 Motherboard: P8P67 GPU: AMD R9 290X

Permalänk
Medlem
Skrivet av mhult:

Det är mycket enkelt att installera Windows 7 från ett usb-minne på Skylake-maskiner, om man kan tänka sig att ansluta en optisk läsare tillfälligt under installationen.

Bra tips!
Funkar då mus och tangentbord osv normalt under installationsproceduren? ... och USB initieras korrekt?
(Jag fick känslan från SPCR att man inte ens skulle komma så långt som installationen om man försökte köra boot via USB med Windows 7)

Nackdelen är möjligen att drivrutinerna på skivan sällan är de färskaste, men då borde man ju få på fötterna så man kan få igång burken åtminstone.
Är man lite proaktiv kanske man kan få med de mest grundläggande drivrutinerna på USB-pinnen från början? (och då slippa skivan helt?)

Visa signatur

A modest man is usually admired, if people ever hear of him.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sveklockarn:

Jag hade kompisar som försökte övertyga mig om Linux förträfflighet genom att bl.a. visa Quake i slutet av 90-talet. Faktum kvarstår dock nästan 20 år senare, att Linux är och förblir ett smalt entusiast-OS för hemanvändare.

Det där kallas för cirkelresonemang. Men, förutom det, vad var det för fel på Quake då? I övrigt är det nog ingen idé att basera sin aktuella uppfattning om dagens operativsystem på nästan tjugo år gamla upplevelser. Det gäller ju Windows likväl som Linux.

Ett faktum att så förblir? Sitter du och ruvar på en spåkula där hemma eller?

Förstår att du syftar traditionella stationära datorer och när du säger Linux så tänker du på Ubuntu/Mint/Debian osv och då är det ju som du säger, en klar minoritet. Men inkluderar man surfplattor så är Linux (Android) i en övertygande majoritet, inkluderar man även smartphones så är det jordskredsseger för Linux.

Och det blir självklart relevant när utvecklingen går mot ett-OS-för-alla-enheter och "one app store to rule them all".

Det är inte för inte som Microsoft fållar in sina användare till W10 och sin egen app store genom gratis uppdatering och uteblivande stöd för ny hårdvara. Stationärt håller på att bli mindre relevant och MS hoppas säkert att W10 med app store ska vara språngbrädan till deras egna surfplattor och smartphones.

Vad jag menar är att det OS som dominerar mobila marknaden kommer i slutändan även vinna den stationära då gränserna mellan stationärt/mobilt blir mindre självklara
Vi kanske alla snart sitter med en "surfplatta" med Android/SteamOS/ChromOS dockad till skärm och tangentbord, uppkopplad till någon GPU cloud-tjänst och lirar nästa generations spel och hederliga stationära datorer med Windows är lika sällsynta och bortglömda som tjock-tv... vem vet..? Förutom du förstås, du har ju en spåkula ^_^

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tadawa:

Men, förutom det, vad var det för fel på Quake då?

Förutom att det var rött, grötigt och bajsbrunt OCH att Duke Nukem 3D var mycket roligare?

Skrivet av Tadawa:

Sitter du och ruvar på en spåkula där hemma eller?

Nej, men jag har varit med förr.

Skrivet av Tadawa:

Förstår att du syftar traditionella stationära datorer

Jag syftar på riktiga datorer, bärbara och stationära ja.

Skrivet av Tadawa:

Vad jag menar är att det OS som dominerar mobila marknaden kommer i slutändan även vinna den stationära då gränserna mellan stationärt/mobilt blir mindre självklara
Vi kanske alla snart sitter med en "surfplatta" med Android/SteamOS/ChromOS dockad till skärm och tangentbord, uppkopplad till någon GPU cloud-tjänst och lirar nästa generations spel och hederliga stationära datorer med Windows är lika sällsynta och bortglömda som tjock-tv... vem vet..?

Spekulera kan man ju alltid göra. Det mest uppenbara problemet påpekar du själv, att lokal beräkningskraft alltid spöar beräkningskraft som ska skickas (eller ännu värre - delas). En surfplatta är i praktiken bara en hårdvaru-stympad PC med begränsad funktionalitet och pekskärm. Jämförelsen med CRT-bildrör haltar något eftersom det knappast skett någon funktionell försämring sedan dess avskaffande, snarast tvärtom.

"Nästa generations spel" d.v.s. förra generationens spel kan du nog se fram emot att få köra på konsoll för överskådlig framtid.