Microsoft stöder endast Windows 10 för Skylake och kommande processorer

Permalänk
Medlem
Skrivet av Friterad:

Här har vi dig igen som inte förstår undersökningar. För det första är det en artikel från SweClockers och inte en tråd skapad av någon användare i forumet. För det andra så är 0,11% av användarna en betydligt större andel än de 0,01% som undersökningar normalt har. Sedan vet vi att undersökningar oftast speglar verkligheten, när dom är utförda korrekt. Statistik är knappast en lögn, det är det närmsta sanningen du kan komma i såna här frågor.

Nej, den är skapad av Strejf själv och den vänder sig enbart till dem som kommer in just dit.

.

Visa signatur

AMD Thunderbird 1.33 GHz (133 MHz Bus), Epox 8K7A, 1 x 256MB Corsair PC2100 DDR SDRAM, 20.5GB 7200 RPM Western Digital EIDE, Visiontek GeForce 3

Permalänk
Medlem

Det där är bara Bullshit allså, visst kommer windows 7 att funka med nyare processorer. det är mer frågan om stöd för moderkortet och dess drivrutiner

Microsoft i ett nötskal va

Visa signatur

[Intel Core i9@13900KF Raptor Lake@5,5Ghz Oc][Asus ROG Z790 HERO[G-Skill RGB 32GB 6600Mhz cL34][WD Back 2TB NvMe][2TB Samsung 970 Evo + 2x8Tb Samsung 870 Qvo spel disk][Msi RTX 4090 Gaming Trio-X][ASUS ROG Swift OLED PG48UQ][Windows 11][1000/1000Mbits Telia fiber][Razer Ornata Tangentbord.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Friterad:

Här har vi dig igen som inte förstår undersökningar. För det första är det en artikel från SweClockers och inte en tråd skapad av någon användare i forumet. För det andra så är 0,11% av användarna en betydligt större andel än de 0,01% som undersökningar normalt har. Sedan vet vi att undersökningar oftast speglar verkligheten, när dom är utförda korrekt. Statistik är knappast en lögn, det är det närmsta sanningen du kan komma i såna här frågor.

Var hämtar du 0,01% som undersökningar "normalt sett har" ifrån?

Visa signatur

..:: trickeh2k ::..
Windows 11 Pro - Ryzen 7 7800X3D - ASUS TUF B650-PLUS - Kingston FURY Beast DDR5 64GB CL36 - MSI MAG A850GL - MSI RTX 4080 VENTUS 3X OC - Acer Predator XB271HU - ASUS VG248QE - QPAD MK-85 (MX-Brown)/Logitech G PRO Wireless - Samsung 960 EVO 250GB, Samsung EVO 860 500GB, SanDisk Ultra II 480GB, Crucial MX500 1TB, Kingston KC3000 2TB - Steelseries Arctic 5 - Cooler Master Masterbox TD500 Mesh V2

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sveklockarn:

Förklara varför Microsoft ska betala för att folk ska kunna köra ny hårdvara i utdöende operativsystem under utfasning?

För att de har sålt den tjänsten?

http://windows.microsoft.com/en-us/windows/lifecycle
Windows 8 ** - Windows 8.1 - January 9, 2018 - January 10, 2023
"End of support refers to the date when Microsoft no longer provides automatic fixes, updates, or online technical assistance. "
De har sedan man sålde OSet lovat att Windows 8 ska få mainsteam support fram till 2018, vilket de typ bryter nu. De ska i mainsteam support förse detta OS med alla uppdateringar och funktioner som behövs för att fungera till detta datum.
Vad som ännu mer förvånar är att datorer med Win 8.0 får lov att säljas fram till 30 juni, och 8.1 fram till 31 okt 2016. Mao... de överger ett OS de fortfarande säljer!!!

Det är totalt oacceptabelt beteende och jag hoppas detta blir en stor civil domstols åtgärd för detta skit.

Att de slänger Windows 7 vars support tog slut för ca 1 år sedan sedan är en sak, det förstår jag. Min protest i detta är att man stänger ute Windows 8, som de enligt deras egen info, som tex företag kanske baserat sitt inköp av licenser på, nu ignoreras fullständigt.

Eller har du börjat tycka det är okej att bryta mot avtal nu också, och sälja produkter på falsk info?

Skrivet av Friterad:

Kan förstå W7, det är ju ändå ca 7 år gammalt OS. Däremot W8, det är ju ändå väldigt likt W10. Antagligen är det väl så att man vill ha alla på samma system då det blir lättare än att ha massvis av olika (och dessutom gamla) operativsystem som skall uppdateras konstant.

Deras kostnad är dock inte vårt problem. Varför agerar så många på detta forum som om de jobbade för Microsoft? Eran uppgift är inte att sälja mjukvara, eller? Får de avans på sålda Windows 10 licenser eller?

Sen att säga att Windows 8 "som var såååå bra", plötsligt är så skit är också roligt att läsa från en hel del här. Orden "vända kappan efter vinden" säger en del...

Personligen vete F om jag vågar köpa fler OS från dem, då de inte ens håller sina egna avtal längre.

Permalänk
Skrivet av Paddanx:

Deras kostnad är dock inte vårt problem. Varför agerar så många på detta forum som om de jobbade för Microsoft? Eran uppgift är inte att sälja mjukvara, eller? Får de avans på sålda Windows 10 licenser eller?

Sen att säga att Windows 8 "som var såååå bra", plötsligt är så skit är också roligt att läsa från en hel del här. Orden "vända kappan efter vinden" säger en del...

Personligen vete F om jag vågar köpa fler OS från dem, då de inte ens håller sina egna avtal längre.

Dom kanske gör just det?

Jobbar för Microsoft alltså.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Paddanx:

Min protest i detta är att man stänger ute Windows 8, som de enligt deras egen info, som tex företag kanske baserat sitt inköp av licenser på, nu ignoreras fullständigt.

Windows 10 är ju i praktiken en omdöpt uppdatering till Windows 8, så jag förstår inte kritiken faktiskt. Eller är det något som går att göra i åttan som inte går att göra i tian, som väsentligt påverkar funktionaliteten? Upplys mig gärna om jag har missat.

Skrivet av Herr Andersson:

Dom kanske gör just det?

Jobbar för Microsoft alltså.

I wish!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Crockett:

Strejf: Håller inte med dig angående just W10, men måste säga att du har en stark poäng här. Blev själv jävligt trött på att vara produkt och sälja mig själv till Google och Microsoft. Så därför gick jag i somras över helt till Linux på huvuddatorn och Cyanogenmod utan Googlekonto på mobilen.

Efter att ha testat olika Ubuntu och Debian-derivat så insåg jag att det är tråkigare att lösa problem och buggar än det var värt.

Problem 1 i samtliga distributioner jag testade var att tangentbordet ändrade sig själv till engelska helt utan anledning och helt utan respekt för mina inställningar. Har du satt ett lösen för inlogg med svenska tecken så good luck... Jag och en kompis som är Java programmerare försökte lösa detta i flera dagar då även han hade samma problem. Utan lycka. Finns massor av trådar som tar upp detta. De äldsta jag fann gick 10 ÅR BAKÅT I TIDEN! I 10 år har detta problem funnits utan att någon vill/kan hitta en lösning....Alla bor inte i engelsktalande del av världen!

Problem 2: Hårdvaruacceleration av grafik och video var horribelt dålig eller obefintlig oavsett open source eller proprietär drivrutin.

Problem 3: Dåligt optimerat för låg strömförbrukning där speciellt laptopen surrade som aldrig förr.

Problem 4: När man skickar bild till tv:n via hdmi så hänger inte ljudet med automatiskt som i Windows, utan man måste manuellt gå in och växla. Fanns script och workarounds i diverse trådar på nätet, men eftersom jag vill kolla film och inte hacka i kommandotolken en fredagkväll så orkade jag inte bry mig helt enkelt. För varje sådan sak som löses fuckas något annat upp i andra änden dessutom.

Problem 5 - 38?: Har förträngt dessa eftersom jag sedan någon månad tillbaka bet i det sura och gick tillbaks till Windows.@strejf:

använder du AMD grafikkort ? min dator med Nvidia gpu funkar riktigt bra och jag använder proprietär drivrutin. Jag använder inte hdmi,så jag vet inte.Min laptop har jag inte mark av batteri problem. Angående lösenord ska sen idag testa sätta ett lösenord på svenska se vad som händer.

Visa signatur

min kanal heter lär dig blender
https://www.youtube.com/channel/UCAtF52Txk_4x-gJGmPm-mmw
ok den handlar om blender och hårdvara och sånt

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sveklockarn:

Windows 10 är ju i praktiken en omdöpt uppdatering till Windows 8, så jag förstår inte kritiken faktiskt. Eller är det något som går att göra i åttan som inte går att göra i tian, som väsentligt påverkar funktionaliteten? Upplys mig gärna om jag har missat.

Metro (touch) gränssnittet är sämre, charms-menyerna finns inte, och företag som köpt enterprise version får ingen gratis uppgradering... Och även om de får en uppgradering så är det endast till i år, så om du behöver byta hårdvara med en Retail licens under 2017 så är du körd, trots att du har köpt denna licens.

Så åter. Företag har köpt en licens, som ska ha full support till 2018, så oavsett vad Windows 10 är, eller hur du känner för det, så är detta ett avtalsbrott i mina ögon.

Så upplys gärna mig hur du kan vara så blind att du inte ser problemet, bara för du inte har det?

Permalänk
Hedersmedlem

låter som det kan bli jobbigt för personer som inte är så datorkunniga.
hoppas det inte är något viktigt som pajar iaf

Visa signatur

Kom in och häng med oss på Discord!

Permalänk
Skrivet av Sveklockarn:

Windows 8 användarna skulle ha fått Windows 8.2 uppdateringen gratis men det blev omdöpt till Windows 10 istället och resten är historia.

Permalänk
Medlem

windows 10 frågar vid installation vilka inställningar man vill ha om vilken info som skickas till ms. ni kan klicka "av" . vad gnäller ni om?

Permalänk
Medlem

Okej om jag fattat det rätt så ska Microsoft sluta med att skicka uppdateringar till Windows 7 respektive 8.X och istället fokusera mer på 10? Känns som att det är lätt att läsa fel genom titeln.
Läste artikeln och kommentarer och förstod att det inte är som kanske titeln säger.
Jag tycker detta är sjukt bra, då en del "onödig" arbetskraft/tid läggs på det gamla och därav blir allt mer eller mindre "halvfärdigt". Finns en hel del grejer som behövs åtgärdas i 10:an både funktionellt och designmässigt. Ändrade nyss startmenyn till Classic Shell då den inbyggda är nära till oanvändbar. Gick inte att söka efter alla filer i systemet, och ofta när man sökte så kom det inte fram något utan det stog och tuggade i evigheter. Många grejer är fula och klumpiga designval t.ex. drop-"up" menyn på aktivitetsfältet är ju enormt.

Aja, hursomhelst. Bra tänkt.

Visa signatur

Chassi: Fractal Design Meshify C Mini | CPU: AMD Ryzen 5 3600 | Kylare: Be Quiet! Dark Rock Pro 4 | Graffe: ASUS 1070 8GB ROG STRIX DC3 | PSU: Corsair RM750X V2 | RAM: Corsair Vengence 32GB 3200 MHz | MOBO: MSI B450M MORTAR MAX
CS:GO-Maps (App) Sweclockers (App)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sveklockarn:

Det var inte frågan om vad man kan spekulera i, utan någon form av officiella uppgifter på ditt påstående. Jag antar att du tycker att det är hemskt att man bara kan köra i förväg godkänd mjukvara på Apple-produkter?

Jag visste inte att det gällde deras datorer? Använder ju förvisso inte deras produkter ändå. Men trodde man kunde programmera och leka med en Appledator. Hade jag fel då?

Permalänk
Inaktiv

Jo jag har AMD grafik. Polaren med Nvidia gt 240 körde proprietär drivrutin och tror just det funkade bättre hos honom. Däremot blev det bekymmer med nyare kernel eftersom Nvidia förmodligen utvecklat drivare till de äldre (3.16/3.19) versionerna.@lxaralex:

Permalänk
Inaktiv

Ovan som man är med att skriva i forum så missade jag citera-knappen. Ursäkta för det @Crockett:

Permalänk
Medlem
Skrivet av kelthar:

Kan alla som gnäller inte bara testa Windows 10 eller gå över till ett annat OS?

W10 är jävligt bra, mycket bättre än de gamla versionerna. Det är bara bra om de kan frigöra resurser från att hålla på med deras förlegade versionerna av deras OS och lägga dem på något vettigare!

Sluta vara bakåtsträvare!

Jag sitter på Windows 10 just nu på min laptop, har inget annat än problem. Nyligen bestämde sig Win10 för att mina helt nya Adobe CC 2015 program var förlegade och tog bort dem utan mitt godkännande. Detta har tidigare hänt med vissa spel under Steam. Har hela dagen krånglat med .dll-problem med Adobes program. Testade även Win10 i en månad på min stationära Skylake-dator, hade jätteproblem med drivrutiner för grafikkort och processor, spelprestandan var överlag sämre eller likvärdig.
(Inga av dessa problem uppstår under Win7)

Jag "uppgraderar" när Microsoft får sin skit på banan igen och släpper nya funktioner som faktiskt bidrar till mitt dagliga användande.
Exempel: Action Center plingar varje gång jag får skräppost för att det inte kan kommunicera korrekt med gmail, hos vem felet ligger hos spelar ingen roll, funktionen fungerar inte.

Visa signatur

mehp

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aleshi:

Jag visste inte att det gällde deras datorer? Använder ju förvisso inte deras produkter ändå. Men trodde man kunde programmera och leka med en Appledator. Hade jag fel då?

Nej, och det är en bra jämförelse.

Bara för att telefonerna och plattorna är nedlåsta så är det inte synonymt med att persondatorerna blir det.

Skrivet av Lithen2:

Testade även Win10 i en månad på min stationära Skylake-dator, hade jätteproblem med drivrutiner för grafikkort och processor, spelprestandan var överlag sämre eller likvärdig.
(Inga av dessa problem uppstår under Win7)

När var detta, före eller efter officiell release?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sveklockarn:

Förklara varför Microsoft ska betala för att folk ska kunna köra ny hårdvara i utdöende operativsystem under utfasning?

Kanske för att man valt det äldre operativsystemet, betalat för det och vill kunna köra det även vid uppgradering av hårdvaran. Tycker det är viktigt att komma ihåg att Microsoft existerar för att deras kunder köper tjänster av dem.
De är inte alsmäktiga, utsända av gud och vi tar emot deras välgörenhet.

Personligen kör jag win7, win8 tyckte jag var skräp, i klass med Vista,ME&2000.
Kluven till w10, men deras agerande senaste året är fan vidrigt.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Kan inte intel och AMD själva släppa drivrutiner för sina nya processorer till operativsystemen? Även om Microsoft själva inte ger stödet hindrar det inte hårdvarutillverkarna att ge support antar jag?

För övrigt hör jag till dem där det uppenbarligen är mer verkstad än snack för jag bestämde mig byta till Linux när jag provade Windows Vista första gången, tänkte att nu vill jag inte längre vara beroende av Microsoft. Kör numera själv Linux till 95% hemma. Inte för att jag är emot Microsoft utan för att jag gillar det bättre (kör det som passar mig bäst). Men har ändå försökt uppgradera de Windows 7 installationer vi har till Windows 10 och ser ingen större anledning att inte göra det om man kan. Det är väl några installationer som inte fungerar att uppgradera på grund av för gammal eller inkompatibel hårdvara. Så där är alltså problemet det motsatta, Windows 10 som saknar stödet.

Linux är väl i allmänhet långsammare än Windows att stödja senaste hårdvaran fullt ut, men å andra sidan så behålls stödet sedan desto längre. Själv köper jag gärna lite äldre begagnad hårdvara då jag inte behöver de absolut senaste. Min senaste processoruppgradering var en Core i7 2600 Sandy Bridge och det var bara några veckor sedan. Därmed inte sagt att en Skylake skulle ge några problem (jag vet inte, men tror de funkar bra på Linux). Nyaste processorn (dock inte snabbaste) jag har är väl i min intel NUC där det sitter en Celeron N3050 Braswell och den funkar bra på Linux och på Windows 10. Däremot var det ganska krångligt att installera Windows 7 och fick inte riktigt till det med drivrutiner för all hårdvara (blev något utropstecken kvar i enhetshanteraren). Den hade bara USB3-portar så man fick göra lite trix för att kunna installera Windows 7 från USB (den har ingen optisk läsare och windows 7 saknar drivrutiner för USB3 på installationsmediat). Men Arch Linux var inga problem och heller inte Windows 10 men de är ju båda moderna operativsystem. Windows 8 testade jag inte.

Man får alltså räkna med att gamla operativsystem kan ha svårt att vara framåtkompatibla och nya operativsystem kan ha svårt med bakåtkompatibiliteten. Tycker att Windows speciellt är dåliga på bakåtkompatibiliteten där gammal hårdvara snabbt fasas ut när nya operativsystemversioner släpps. Man får antingen uppgradera både hårdvara och OS i så fall, eller köra gammalt OS, eller byta till annat OS med längre hårdvarusupport. Det är väl en anledning att jag särskilt föredrar Linux på äldre hårdvara för att kunna hålla liv i prylarna längre utan att behöva köra föråldrad programvara. I övrigt låter jag bli att köpa så pass ny hårdvara som jag vet ännu inte stöds av Linux, då är det bättre att vänta tills stödet kommer och hårdvaran blir billigare. Viss hårdvara undviker jag helt eftersom de aldrig verkar stödja något annat än Windows.

Så istället för att gnälla på Microsoft för att de inte stödjer senaste processorerna i deras äldre operativsystem så får ni väl helt enkelt låta bli att köpa det senaste i hårdvaruväg om ni vill fortsätta köra det gamla operativet. Eller byt till något annat OS som stödjer hårdvaran ni vill ha om ni inte gillar Microsofts nyaste operativsystem. Det är ju bara att välja mellan de alternativen som finns, på gott och ont.

Eller så får man använda virtualisering. Jag kör t.ex. Windows 7 i en virtuell maskin på Linux host. Denna installationen av Windows 7 var en av dem jag inte kunde uppgradera till Windows 10 förresten (KVM med spice-grafik saknade drivrutinsstöd för Windows 10, men jag skulle kunna köra VirtualBox istället). På så sätt kan jag virtualisera den hårdvara som krävs för att önskat OS ska fungera.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sveklockarn:

Nej, och det är en bra jämförelse.

Bara för att telefonerna och plattorna är nedlåsta så är det inte synonymt med att persondatorerna blir det.

Apple kör OS X på datorer och iOS på plattor och telefoner. Plattor kunde tidigare köra Windows, men tvingas nu in i en variant med Windows Phone. Framtidens kontorsdator kommer vara din telefon eller platta som du dockar eller trådlöst gör om till fullskalig arbetsplats med skärm, tangentbord och mus. Så då har de redan smugit in så att framtidens datorer är begränsade likt telefoner. När dessa framtidens datorer redan idag är begränsade, hur svårt är det då att stegvis införa det för den minoritet vi utgör som vill ha fullstora datorer kapabla till tunga spel?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aleshi:

Apple kör OS X på datorer och iOS på plattor och telefoner. Plattor kunde tidigare köra Windows, men tvingas nu in i en variant med Windows Phone. Framtidens kontorsdator kommer vara din telefon eller platta som du dockar eller trådlöst gör om till fullskalig arbetsplats med skärm, tangentbord och mus. Så då har de redan smugit in så att framtidens datorer är begränsade likt telefoner. När dessa framtidens datorer redan idag är begränsade, hur svårt är det då att stegvis införa det för den minoritet vi utgör som vill ha fullstora datorer kapabla till tunga spel?

Med Windows phone menar du Windows RT som är nedlagt? Alla Windows plattor som säljs idag kör Windows 8.1/10. När det kommer till mobiler så finns det inga x86 telefoner än från Microsoft så vi vet inte om de kommer att tillåta körandet av Win32 mjukvara. ARM telefonerna tillåter dock att man installerat appar utan att gå via Windows Store. Dock begränsat till 10 appar i nuläget.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av furuliden:

En väldigt förvirrande artikel. Jag har en Intel i7 920 och jag har redan Windows 10, kommer min dator att sluta fungera om 18 månader? Jag fattar inte...

Njae.. Som jag tolkar det så är det väl speciella stöd till äldre windows-versioner som slopas. Drivrutiner och annat kommer att sluta skrivas till dessa versioner och support kan utebliva men det finns nog inget fysiskt som kräver att du kör Windows 10.

Visa signatur

||NZXT H440 Black/Red||Intel i5 2500k @ 4,2GHz ||Noctua NH-D14 ||GA-Z77X-UD3H ||8 gb Corsair Vengeance 1600mhz DDR3 ||MSI GeForce GTX 970 ||OCZ Agility 3 120GB SSD ||Samsung Spinpoint F3 1TB ||Corsair HX750W||
Software is like sex, it's better when it's free. - Linus Torvalds

Permalänk
Medlem
Skrivet av Feeku:

Med Windows phone menar du Windows RT som är nedlagt? Alla Windows plattor som säljs idag kör Windows 8.1/10. När det kommer till mobiler så finns det inga x86 telefoner än från Microsoft så vi vet inte om de kommer att tillåta körandet av Win32 mjukvara. ARM telefonerna tillåter dock att man installerat appar utan att gå via Windows Store. Dock begränsat till 10 appar i nuläget.

Jag kan döpa min katt till "Windows 10", den är inte Windows 10 för det.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Friterad:

Nej, det är du som inte förstår undersökningar.

Det är inte en viss andel som krävs, det är ett antal som krävs, och ett korrekt utval.

Frågar man 0,0003125% av alla amerikanska medborgare så får man i stort sett samma felmarginal som om man frågar 0,01% av alla svenska medborgare, man behöver inte fråga 0,01% av alla amerikanska medborgare. Och det räcker definitivt inte att fråga 0,01% av Danderyds kommuns invånare för att få samma felmarginal.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Feeku:

Antar att vi är bortskämda med Microsoft då konkurrenterna inte stödjer ny hårdvara med gamla operativsystem. OSX stödjer inte hårdvara som släpptes efter OSX versionen, samma sak med linux. Man för likväl uppdatera distributionen om man vill ha nya festures, till och med om man vill ha uppdaterade tredjepartsutvecklade program(!). Såvida man inte kör en rullande distr förstås,, men det gör inte majoriteten.

Du kan uppdatera specifik mjukvara utan att updatera hela distron, likaså om du sitter på LTS så kommer du få uppdateringar till din kernel i form av backports eller helt enkelt kompilera själv eller hitta en källa som ger den senaste versionen. Det finns utvägar som sagt olikt konkurrenterna. Sedan finns det ingen större anledning på Linux att _inte_ uppdatera med tanke på att stöd för äldre hårdvara väldigt sällan försvinner och att du alltid har möjlighet att själv byta ut komponenter du inte tycker om mot många andra alternativ.

TLDR till skillnad mot konkurrenterna så slutar inte saker fungera i senare versioner om man exkluderar buggar som kan komma fram samt om man inte kör riktigt gamla system (Intel 386).

Skrivet av Crockett:

Strejf: Håller inte med dig angående just W10, men måste säga att du har en stark poäng här. Blev själv jävligt trött på att vara produkt och sälja mig själv till Google och Microsoft. Så därför gick jag i somras över helt till Linux på huvuddatorn och Cyanogenmod utan Googlekonto på mobilen.

Efter att ha testat olika Ubuntu och Debian-derivat så insåg jag att det är tråkigare att lösa problem och buggar än det var värt.

Problem 1 i samtliga distributioner jag testade var att tangentbordet ändrade sig själv till engelska helt utan anledning och helt utan respekt för mina inställningar. Har du satt ett lösen för inlogg med svenska tecken så good luck... Jag och en kompis som är Java programmerare försökte lösa detta i flera dagar då även han hade samma problem. Utan lycka. Finns massor av trådar som tar upp detta. De äldsta jag fann gick 10 ÅR BAKÅT I TIDEN! I 10 år har detta problem funnits utan att någon vill/kan hitta en lösning....Alla bor inte i engelsktalande del av världen!

Problem 2: Hårdvaruacceleration av grafik och video var horribelt dålig eller obefintlig oavsett open source eller proprietär drivrutin.

Problem 3: Dåligt optimerat för låg strömförbrukning där speciellt laptopen surrade som aldrig förr.

Problem 4: När man skickar bild till tv:n via hdmi så hänger inte ljudet med automatiskt som i Windows, utan man måste manuellt gå in och växla. Fanns script och workarounds i diverse trådar på nätet, men eftersom jag vill kolla film och inte hacka i kommandotolken en fredagkväll så orkade jag inte bry mig helt enkelt. För varje sådan sak som löses fuckas något annat upp i andra änden dessutom.

Problem 5 - 38?: Har förträngt dessa eftersom jag sedan någon månad tillbaka bet i det sura och gick tillbaks till Windows.@strejf:

1] Hittade ett par men är det bara Ubuntu som har problemet?
2] Vad hade du för kort?
3] Hade du igång laptop-mode-tools eller TLP?
(Personligen drog jag ut ca 30minuter mer av batteriet på min Zenbook än vad jag lyckades göra på Windows 8 som den kom med)
4] Vilken GPU hade du nu och när var detta och vilka skript pratar vi om ?
(Använder inte själv HDMI ljud men har för mig att Radeon haft problem med HDMI ljud några år sen)

Skrivet av Crockett:

Jo jag har AMD grafik. Polaren med Nvidia gt 240 körde proprietär drivrutin och tror just det funkade bättre hos honom. Däremot blev det bekymmer med nyare kernel eftersom Nvidia förmodligen utvecklat drivare till de äldre (3.16/3.19) versionerna.@lxaralex:

Hur installerade han drivrutinerna, via Nvidia.com eller via inbyggda drivrutinshanteraren?

Angående artikeln med att de inte kommer uppdatera för Windows 7, kan jag nästan förstå lite segt för dessa (inklusive mig) som sitter hellre på Windows 7 än senare versioner från Microsoft men att göra samma sak för Windows 8 känns att de börjar bli lite väl desperata att tvinga folk till 10an och kommer hitta på allt möjligt för att inte få samma situation som det blev med XP även om det i slutändan förstör för deras kundbas.

Samt som någon tidigare poängterat, bryter inte Microsoft sitt mainstream support för Windows 8 nu som de själva satt till "January 9, 2018" enligt http://windows.microsoft.com/en-us/windows/lifecycle

Visa signatur

Arch - Makepkg, not war -||- Gigabyte X570 Aorus Master -||- GSkill 64GiB DDR4 14-14-15-35-1T 3600Mhz -||- AMD 5900x-||- Gigabyte RX6900XT -||- 2x Adata XPG sx8200 Pro 1TB -||- EVGA G2 750W -||- Corsair 570x -||- O2+ODAC-||- Sennheiser HD-650 -|| Boycott EA,2K,Activision,Ubisoft,WB,EGS
Arch Linux, one hell of a distribution.

Permalänk
Medlem

Jo tack, jag märkte väl det när jag skulle försöka installera Windows 7. Varför inte låta oss ha möjligheten att använda äldre versioner av Windows?

Idioti.

Visa signatur

5700X3D, 7900XT @ 1440p

Permalänk
Quizmaster Malmö 22

Jag förstår. USA vill ju ha koll på hela världen o då måste ju NSA kunna veta allt. Helt logiskt.

En kompis undrar hur det går om hans icke så lagliga kopia av Win 7 uppdaterar till Win 10 o för första ggn så vet jag inte svaret på hans frågor

Visa signatur

[Gigabyte EP35-DS4][Intel Core 2 Duo E8400 3.0 Ghz][2x2GB Corsair XMS 2][Gainward GTX 570][Sandisk Extreme II 480GB][Corsair HX 620W][Fractal Design Define XL R4][Acer GD245HQBID]

Permalänk
Inaktiv

1: Verkar vara problem i flertalet distributioner vad jag kunde läsa mig till. Testade ungefär 5 olika distributioner från både Ubuntu och Debian-familjerna.
2:Har en Athlon 5350 med Radeon R3 gpu.
3: Testade laptop mode tools och någon till, men de verkade bara göra sådant som jag ändå kunde ställa in manuellt, d.v.s spinna ner hårddiskar, släcka skärm mm. Var ute efter något som släcker ner funktioner i gpu/cpu på samma sätt som Windows verkar göra.
4: Kommer inte ihåg alla kringelkrångel script och diverse konstgjord andning som förekom i olika forum, men det fanns många recept på problemet och många hjälpvilliga Linuxanvändare.
5: Testade från både Nvidias sida och Repositoryn. Har för mig att man blev skickad till Repon även om jag gick till Nvidias sida.

Skrivet av Commander:

Du kan uppdatera specifik mjukvara utan att updatera hela distron, likaså om du sitter på LTS så kommer du få uppdateringar till din kernel i form av backports eller helt enkelt kompilera själv eller hitta en källa som ger den senaste versionen. Det finns utvägar som sagt olikt konkurrenterna. Sedan finns det ingen större anledning på Linux att _inte_ uppdatera med tanke på att stöd för äldre hårdvara väldigt sällan försvinner och att du alltid har möjlighet att själv byta ut komponenter du inte tycker om mot många andra alternativ.

1] Hittade ett par men är det bara Ubuntu som har problemet?
2] Vad hade du för kort?
3] Hade du igång laptop-mode-tools eller TLP?
(Personligen drog jag ut ca 30minuter mer av batteriet på min Zenbook än vad jag lyckades göra på Windows 8 som den kom med)
4] Vilken GPU hade du nu och när var detta och vilka skript pratar vi om ?
(Använder inte själv HDMI ljud men har för mig att Radeon haft problem med HDMI ljud några år sen)

Hur installerade han drivrutinerna, via Nvidia.com eller via inbyggda drivrutinshanteraren?

Angående artikeln med att de inte kommer uppdatera för Windows 7, kan jag nästan förstå lite segt för dessa (inklusive mig) som sitter hellre på Windows 7 än senare versioner från Microsoft men att göra samma sak för Windows 8 känns att de börjar bli lite väl desperata att tvinga folk till 10an och kommer hitta på allt möjligt för att inte få samma situation som det blev med XP även om det i slutändan förstör för deras kundbas.

Samt som någon tidigare poängterat, bryter inte Microsoft sitt mainstream support för Windows 8 nu som de själva satt till "January 9, 2018" enligt http://windows.microsoft.com/en-us/windows/lifecycle

Permalänk
Medlem
Skrivet av Campaigner:

Jag förstår. USA vill ju ha koll på hela världen o då måste ju NSA kunna veta allt. Helt logiskt.

En kompis undrar hur det går om hans icke så lagliga kopia av Win 7 uppdaterar till Win 10 o för första ggn så vet jag inte svaret på hans frågor

Jag säger så här någon har en viss kompis som kanske gjort samma sak, som gjorde att hans icke lagliga kopia av w7 kan ha blivit en legit w10.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 9800X3D | ASUS GeForce RTX 5090 ROG Astral OC White | ASUS ROG Strix X870-A Gaming | Kingston Fury Beast RGB 32GB 6000MHz CL30| Seasonic Prime TX 1300W | Samsung 980 Pro NVMe 2TB | Edifier S550 5.1 | Beyond Dynamic DT 770 PRO / Sennheiser Game One + ASUS Xonar Phoebus | Zowie EC2-DW | KEYCHRON Q5 QMK 96% + Cherry MX2A Brown

Permalänk
Medlem

Titeln är verkligen högt uppmärksam.

Kan tipsa er att läsa för bövelen tydligt innan ni börjar med krig här.

Visa signatur

Fractal Design Pop XL Air RGB | ASRock Z690 Taichi | i5-12600k | Corsair 32GB (2x16GB) DDR5 6000MHz CL30 | Gigabyte RTX 5070 12GB Gaming OC

Nintendo Switch | PlayStation 5 +PS4 Pro | Xbox Series X + One X
Min FZ Profil