Permalänk
Inaktiv

Någon som har pejl på när ovan nämnd dom vinner laga kraft förresten?

Permalänk
Medlem
Skrivet av astrom86:

@DaBone:

Okej.

Vilken spelare är den bästa för att spela upp filmerna? Vlc?

Fungerar nog med de flesta.. Själv kör jag med Windows mediaplayer, Quicktime och VLC..

Visa signatur

Hemma hos mig är det en Microsoft-fri miljö..
Dator 1: iMac 27" 5K - i7 4,2GHz - 32GB 2400MHz CL14 - 512GB SSD - Radeon PRO 580 8GB - 2xDell P2715Q 4K - 4TB Lacie D2 Thunderbolt
HTPC: ASUS X99-M WS - i7 5960X - H100i GTX - 16GB 3000Mhz - Samsung SM951 512GB - ASUS GTX 780 DCU II OC - AX860 Platinum - Corsair 350D - Linux
Bärbar 1: MacBook PRO 15" 2018 / i7 / 512GB SSD NAS: Synology DS918+ 32TB+2x512GB SSD

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon173292:

Någon som har pejl på när ovan nämnd dom vinner laga kraft förresten?

Beror på om den överklagas eller inte.. Överklagas den kan det ta ytterligare något år.

Visa signatur

Dator 1: iMac 27" 5K - i7 4,2GHz - 32GB 2400MHz CL14 - 512GB SSD - Radeon PRO 580 8GB - 2xDell P2715Q 4K - 4TB Lacie D2 Thunderbolt
HTPC: ASUS X99-M WS - i7 5960X - H100i GTX - 16GB 3000Mhz - Samsung SM951 512GB - ASUS GTX 780 DCU II OC - AX860 Platinum - Corsair 350D - Linux
Bärbar 1: MacBook PRO 15" 2018 / i7 / 512GB SSD NAS: Synology DS918+ 32TB+2x512GB SSD

Permalänk

Vad innebär ovanstående dom i realiteten? är all kameradrönarfilmning förbjuden och räknas som kameraövervakning?

Eller är det fritt fram tills det är provat i högsta domstolen?

reell innebörd?

Om det nu är totalförbjudet att filma skog och vatten, ens på sin egen tomt, får man ju lägga p3p inköpet på hyllan?

Visa signatur

i7 920 oc till 3.3ghz , gtx690, asusp6T, 75"tv som datorskärm, philips HUE och Lightpack i kombination med kodi :)

Permalänk
Medlem
Skrivet av DaBone:

En mörk dag för oss med drönare idag.. Kan bara hoppas att det tas vidare och folk med sunt förnuft tittar på frågeställningarna.

http://www.svd.se/dronare-anses-vara-kameraovervakning/om/sve...

”Kameran manövreras inte på plats”, ”Drönarkameror anses vara varaktigt uppsatta”.

Vad har de rökt?

Visa signatur

Ny dator: Acer Predator Orion 5000 (RTX 3080)
[ I7 3770K @ 4.6Ghz | Asus 980 Ti 6GB | 16GB | Asus P8Z77-V PRO | Samsung 830 128GB | Corsair H100 | Cooler Master HAF X | Corsair AX 850W | Samsung DVD±RW ] [ Sony AF9 65" | Sony WF-1000XM3 | HTC Vive | Huawei P40 Pro | PS4 Pro | PS3 Slim | PS2 chippad | PS Vita | DS Lite | SNES Mini ]

Permalänk
Skrivet av xpanterx:

”Kameran manövreras inte på plats”, ”Drönarkameror anses vara varaktigt uppsatta”.

Vad har de rökt?

hur kan de bevisa att man spelar in? eller måste man flyga atti mode för att det skall vara lagligt?
alt reas alla dji ut nu då när man ej får flyga utomhus enl lag?

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

i7 920 oc till 3.3ghz , gtx690, asusp6T, 75"tv som datorskärm, philips HUE och Lightpack i kombination med kodi :)

Permalänk
Medlem

@spikfavoriten: De kan ju inte fälla en om de inte kan bevisa att man äger eller flyger drönaren som filmat. Filma inte dig själv och bli inte tagen på bar gärning så är det fritt fram

Visa signatur

Ny dator: Acer Predator Orion 5000 (RTX 3080)
[ I7 3770K @ 4.6Ghz | Asus 980 Ti 6GB | 16GB | Asus P8Z77-V PRO | Samsung 830 128GB | Corsair H100 | Cooler Master HAF X | Corsair AX 850W | Samsung DVD±RW ] [ Sony AF9 65" | Sony WF-1000XM3 | HTC Vive | Huawei P40 Pro | PS4 Pro | PS3 Slim | PS2 chippad | PS Vita | DS Lite | SNES Mini ]

Permalänk
Inaktiv

Fast, jag misstänker att allmänheten kanske hetsar upp sig mer nu om de får syn på en. Aja, har bara flugit uppe i skogen/ute i naturen, över öppna stora fält.. Får fortsätta med det..

Hittills har ju iaf alla bara vart glatt nyfikna och undrat över hur de funkar, många blir imponerade av stabiliteten (så länge man har GPS.. ).

Sedan har jag läst att det tydligen inte blir så bra i USA heller, registreringen tycker inte NASA samt Amazon är tillräcklig, de har lagt ett förslag som i princip förbjuder Drönar flygning under 200 M för det kan störa deras framtida drift, över 200 m får du inte flyga för luftfartsverket..

Permalänk

Det tråkiga är som tidigare skriver, att nu vet allmänheten om att det är olagligt. Därför kommer gemene man hetsa upp sig och börja anmäla / se mer negativt på drönarflygning. :/

Det är ju crap deluxe. När vet vi om domen kommer få prövning i högsta domstolen eller inte?

Visa signatur

Permalänk

Så himla tråkigt detta låter. Jag hade tänkt att beställa en drönare idag (DJI Phantom 3 standard), för att filma och fota med. Exempel filma när barnen åker pulka i backen eller när vi är ute med båten på sommaren.

Nu blev jag osäker på om man skall införskaffa en sådan, det handlar ju dock om 6000 kr.

Vad händer om man skulle åka fast. vad pratar vi för bötesbelopp osv.

Osäker på om länken till datainspektionen postats men här är den i alla fall.

http://www.datainspektionen.se/press/nyheter/2015/kammarratte...

Så köpa, inte köpa?

Permalänk

@larsaunitz:

Så jäkla kasst.

Jag skulle precis köpa en DJI phantom 3 professional själv här. Men nu verkar det ju inte vara lönt längre? ?
vad skall man göra? har vi någon juridik expert här som kan utveckla.

- Pulkabacken är nog ingen bra ide, har för mig att redan de "snälla" tidigare reglerna förbjöd flyg över människor av rena flygsäkerhetsskäl? eller? Båten måste vara perfekt dock.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av spikfavoriten:

@larsaunitz:

Så jäkla kasst.

Jag skulle precis köpa en DJI phantom 3 professional själv här. Men nu verkar det ju inte vara lönt längre? ?
vad skall man göra? har vi någon juridik expert här som kan utveckla.

- Pulkabacken är nog ingen bra ide, har för mig att redan de "snälla" tidigare reglerna förbjöd flyg över människor av rena flygsäkerhetsskäl? eller? Båten måste vara perfekt dock.

Ingen vet ännu hur det kommer utveckla sig.. Antingen står domen fast och det blir förbjudet att filma (enligt kameraövervakningslagen) och man tvingas söka tillstånd för detta, som man inte kommer få.
Eller så överklagas domen och karusellen fortsätter och leder förhoppningsvis till ett sundare synsätt på saken.
Om den överklagas är det fritt fram som tidigare att filma/fotografera, med de lagar och regler som varit innan att ta hänsyn till.
Detta tills nästa dom kommer och vinner laga kraft.. beroende på utfall.

Att flyga över folksamlingar är förbjudet, så länge inte alla är med på det.. Är man själva i backen eller bara några få, så går det ju att fråga de andra om det är okej.

Visa signatur

Permalänk

@spikfavoriten:

Där vi bor finns rätt gott om backar för den åldern mina barn är i så vi brukar vara ensamma i backarna.

Naturligtvis får man ju filma och flyga med finess.

Permalänk
Medlem

Man blir ju bra sugen på att skaffa en sådan här maskin när man ser hur stabilt de flyger och hur bra resultatet blir.
Jag såg att det fanns några olika versioner utav Phantom 3, Standard, Advanced och Professional. Men vad är skillnaden mellan dom egentligen? Prismässigt var det rätt stort hopp.
Skillnaden mellan Phantom 2 och 3?

Och en sista fråga, är iOS ett måste för FPV?

Visa signatur

#framtiden

Permalänk
Medlem
Skrivet av KKay:

Man blir ju bra sugen på att skaffa en sådan här maskin när man ser hur stabilt de flyger och hur bra resultatet blir.
Jag såg att det fanns några olika versioner utav Phantom 3, Standard, Advanced och Professional. Men vad är skillnaden mellan dom egentligen? Prismässigt var det rätt stort hopp.
Skillnaden mellan Phantom 2 och 3?

Och en sista fråga, är iOS ett måste för FPV?

Här är en länk där skillnaden beskrivs..
http://www.dji.com/products/compare-phantom

Du kan använda "DJI GO APP" både på IOS och Android telefoner och surfplattor.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av DaBone:

Här är en länk där skillnaden beskrivs..
http://www.dji.com/products/compare-phantom

Du kan använda "DJI GO APP" både på IOS och Android telefoner och surfplattor.

Tusen tack
Standard verkar ju vara helt okej ändå, iaf för någon som mig som aldrig testat på FPV/videofilmning med quadcopter.
Visst fanns det någon karta som visar vart det är okej att flyga?

Visa signatur

#framtiden

Permalänk
Medlem
Skrivet av KKay:

Tusen tack
Standard verkar ju vara helt okej ändå, iaf för någon som mig som aldrig testat på FPV/videofilmning med quadcopter.
Visst fanns det någon karta som visar vart det är okej att flyga?

Finns tidigare i tråden tror jag..

Men länkar den här.
http://daim.lfv.se/echarts/dronechart/

Visa signatur

Permalänk
Skrivet av DaBone:

Men länkar den här.

det är inte ok att flyga någonstans med en dji sedan domen i december tyvärr. :,/

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av DaBone:

Men länkar den här.

Tackar igen!

Angående den där domen, är det fastställt nu? Hade för mig att det inte var klart ännu

Visa signatur

#framtiden

Permalänk
Medlem

det är inte ok att flyga någonstans med en dji sedan domen i december tyvärr. :,/

Har domen vunnit laga kraft ännu? Har inte hört något om det... och kan inte hitta något om det.
Bara att den kan överklagas.. (Fotnoten i länken)

För er som är intresserade av domen..
http://www.nyteknik.se/incoming/article3954024.ece/BINARY/Kam...

Googlade lite till och fann detta..

Har domen vunnit laga kraft?
I domen anges inom vilken tid den kan överklagas, exempelvis tre veckor. Om ingen av parterna har överklagat inom denna tid vinner domen laga kraft och kan därefter inte överklagas.

På sista sidan i domen, så står det 3 veckor.. och då det inte har annonserats som att den vunnit laga kraft ännu, antar jag iaf. att den överklagats.

Visa signatur

Permalänk
Skrivet av DaBone:

Har domen vunnit laga kraft ännu? Har inte hört något om det... och kan inte hitta något om det.
Bara att den kan överklagas.. (Fotnoten i länken)

För er som är intresserade av domen..
http://www.nyteknik.se/incoming/article3954024.ece/BINARY/Kam...

Googlade lite till och fann detta..

Har domen vunnit laga kraft?
I domen anges inom vilken tid den kan överklagas, exempelvis tre veckor. Om ingen av parterna har överklagat inom denna tid vinner domen laga kraft och kan därefter inte överklagas.

På sista sidan i domen, så står det 3 veckor.. och då det inte har annonserats som att den vunnit laga kraft ännu, antar jag iaf. att den överklagats.

intressant. men det har gått mer än 3 veckor och jag har googlat varje dag utan att hitta något om den e överklagad. så domen borde ha vunnit laga kraft.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

intressant. men det har gått mer än 3 veckor och jag har googlat varje dag utan att hitta något om den e överklagad. så domen borde ha vunnit laga kraft.

Själv har jag svårt för att se hur en sådan dom kan stanna i Kammarrätten.. så tror inte att det är så.

Edit: Mailade Kammarätten i Jönköping och frågade om hur det ligger till. Får se om jag får något svar.

Visa signatur

Permalänk

Om lagen går igenom, borde inte typ GoPro kameror monterade på cyklar osv bli olagliga.

En kille på ett forum sa att han fotade fotboll och hade 2 kameror en mot vardera mål. Den ena manövrerade han manuellt den andra via fjärr för han hinner lixom inte springa över till andra målet. Båda kamerorna får med en massa åskådare. Borde inte detta även vara en olaglig handling då han via fjärr fotar med ena kameran och på allmän plats.

Känns spontat att massa saker kommer att bli olagliga i framtiden.

Känns oerhört tråkigt att vi är på väg åt detta håll. Naturligtvis måste integritet skyddas men inom rimliga gränser tycker jag.

Om man fotar/filmar på en ö där man är själv borde inte det klassas som olagligt, jag ser dock skillnaden på att flyga över grannens trädgård där frun solar topless. Det borde finnas en gråzon däremellan.

Permalänk
Skrivet av DaBone:

Själv har jag svårt för att se hur en sådan dom kan stanna i Kammarrätten.. så tror inte att det är så.

Edit: Mailade Kammarätten i Jönköping och frågade om hur det ligger till. Får se om jag får något svar.

Skall bli intressant att se vad dom säger.

Permalänk
Medlem

Skrivet av DaBone:

Den har blivit överklagad två gånger sen senaste domen. En gång nu i Januari och en gång i December. Det tar dock ett tag innan det är handlagt. (håller på att leta upp källan nu!)

Källan är en kille i en facebookgrupp som mailat högsta förvaltningsdomstolen:

Lite information från högsta förvaltningsdomstolen.

Citat:

Hej Andreas!
Såvitt jag känner till har Högsta förvaltningsdomstolen inte meddelat prövningstillstånd i något mål om just drönarkameror. Domstolens mål 4110-15, i vilket mål prövningstillstånd meddelades den 13 januari 2016, gäller mobiltelefonkameror som är monterade på fordon.
Högsta förvaltningsdomstolen har tagit emot åtminstone två överklaganden i mål som gäller drönare (våra målnummer 6939-15 och 78-16). Domstolen har ännu inte fattat beslut om prövningstillstånd ska meddelas i något av dessa mål. Jag kan inte ge något besked om hur lång tid det kommer ta att behandla pt-frågan i ett enskilt mål, men i genomsnitt räknar vi med att det brukar ta ca. sex månader från inkommandedagen innan pt-frågan avgörs. De nu aktuella målen kom in till Högsta förvaltningsdomstolen i december 2015 och januari 2016.
Med vänlig hälsning
Karl Åhammar

Visa signatur

Citera mig för svar :D
- Årets Citat: Vattenulf -
"Pumpen snurrar inte den står stilla i botten på chassit. Om den hade snurrat skulle slangarna blivit vridna så det vill man ju inte."

Permalänk

tack för info. men holy crap. tar det 6 månader innan de ens prövar domen :/

Skrivet av OskarW90:

Den har blivit överklagad två gånger sen senaste domen. En gång nu i Januari och en gång i December. Det tar dock ett tag innan det är handlagt. (håller på att leta upp källan nu!)

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av OskarW90:

Tackar! Då kan vi ju iaf. säga att den är överklagad.. och då är det heller inga problem med att flyga.
Även om det i första hand bara gäller dessa 6 månader..

Visa signatur

Permalänk
Skrivet av OskarW90:

Förstår jag det rätt att det kan ta upp till 6 månader innan dom bestämmer sig för att pröva domen i högre instans, och sen ta ytterligare tid. För vad händer om den högre instansen tycker att dom dömt korrekt i tidigare?

Eller är det så att dom måste ta upp det om den överklagas?

Jag är inte bra på juridik.

Permalänk
Medlem
Skrivet av larsaunitz:

Förstår jag det rätt att det kan ta upp till 6 månader innan dom bestämmer sig för att pröva domen i högre instans, och sen ta ytterligare tid. För vad händer om den högre instansen tycker att dom dömt korrekt i tidigare?

Eller är det så att dom måste ta upp det om den överklagas?

Jag är inte bra på juridik.

"Kammarrättens dom (mål nr 1369-15) har inte vunnit laga kraft, vilket innebär att den kan komma att överklagas. I så fall kommer Högsta förvaltningsdomstolen att besluta om den kommer att ta upp ärendet eller om kammarrättens dom står fast."

Högsta förvaltningsdomstolen tar 6 månader på sig för att bestämma om de ska ta upp ärendet eller inte.. Om de tar upp det, så kommer ett nytt mål och domstolsförhandlingar i några månader. Tar de inte upp det är tidigare dom gällande och vinner laga kraft.
Möjligt att det går att överklaga till ännu högre instans i så fall.. jag vet inte.

Visa signatur

Permalänk

jag är urkass på juridik. innebär detta verkligen att man inte kan bli anmäld eller dömd innan 6 månader har gått?

isf borde man köpa en dji nu, filma som fan och sen sälja den igen? eller? vill bara inte gå runt och oroa mig när jag filmar?

Skrivet av DaBone:

"Kammarrättens dom (mål nr 1369-15) har inte vunnit laga kraft, vilket innebär att den kan komma att överklagas. I så fall kommer Högsta förvaltningsdomstolen att besluta om den kommer att ta upp ärendet eller om kammarrättens dom står fast."

Högsta förvaltningsdomstolen tar 6 månader på sig för att bestämma om de ska ta upp ärendet eller inte.. Om de tar upp det, så kommer ett nytt mål och domstolsförhandlingar i några månader. Tar de inte upp det är tidigare dom gällande och vinner laga kraft.
Möjligt att det går att överklaga till ännu högre instans i så fall.. jag vet inte.

Visa signatur