ASUS Maximus VIII Hero crossfire och PIC-e bussar hjälp!

Permalänk

ASUS Maximus VIII Hero crossfire och PIC-e bussar hjälp!

Tjena! Har köpt ett ASUS VIII Hero moderkort nu och tänkte köra crossfire med 2 stycken R9 280X.
Datorn (varken enhetshanteraren eller AMD settings) hittar kortet i den andra pci bussen. När jag kör ett kort i bara den andra porten så går det, jag har provat att byta plats på korten och båda funkar individuellt i båda bussarna. Jag har installerat om drivrutinerna 2 gånger och letat runt i BIOS efter något men har inte lyckats lista ut vad felet är. Läste någonstans att man manuellt skulle ställa in X8/X8 i BIOS för annars gick den i x16/0 men lyckade inte hitta vart. kollade på tools\Graphics card information och hittade Bus interface, men där kunde jag inte välja något annat alternativ än "PCIEX16\X8_1".
Någon som har ett tips? har letat runt på google och många har samma problem men ingen har någon lösning

Permalänk
Medlem

Har du läst manualen, jag har tagit mej tid att läsa DIN manual och där står de på sidan 3-52 att man kan välja vilken bus som grafikortet sitter i, så gissar man måste ange där att man har kort i slot1 och 2

Permalänk

@BTLulle: Det har jag, glömde skriva att jag var inne där och kollade men fanns ingenting man kunde göra där. Gick in igen för att vara säker så passade på att ta en bild.
http://imgur.com/L36FH0k

Permalänk
Medlem

Har du stängt av grafiken på moderkortet.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av MarreKarlssson:

@BTLulle: Det har jag, glömde skriva att jag var inne där och kollade men fanns ingenting man kunde göra där. Gick in igen för att vara säker så passade på att ta en bild.
http://imgur.com/L36FH0k

Väldigt basics men som inte framgår så tyvärr måste jag fråga det: Har du satt på bryggan som kopplar ihop dessa två kort?

Permalänk

Har provat att uppdatera BIOS för jag läste någon som rekommenderade det när ingenting dök upp i GPU post, hjälpte inte.

Skrivet av BTLulle:

Har du stängt av grafiken på moderkortet.

Ja-, om du menar iGPU (eller något i den stilen) som fanns i BIOS, annars får du gärna förklara hur

Skrivet av anon226320:

Väldigt basics men som inte framgår så tyvärr måste jag fråga det: Har du satt på bryggan som kopplar ihop dessa två kort?

Självklart.

Permalänk

Märkte nu i AMD Settings att bussen är satt som X8 så då borde den rimligtvis känna av att det finns något annat inkopplat?

Permalänk

Har ännu inte löst problemet, funderar på att skicka tillbaka kortet men känns väldigt tråkigt.