Donald Trump: kan han vinna presidentvalet?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Santrik:

*foliehatt på*

Tänk om; Donald Trump bara är en lakej för den kandidat som faktiskt blir president; enbart för att amerikanska folket, samt hela världen över, ska säga "tack gode gud för att Donald Trump inte blev president". På så sätt får den kandidat som blir president mera "spelrum" och kommer kunna driva igenom helt galna grejer. För att folk har redan en så vinklad/bestämd vy på vem som är bra och dålig på grund av Donald Trumps kontroversiella uttalanden.

Dem kommer således tro att det skulle blivit ha ännu värre med Donald Trump. Just för att man har lejt Donald Trump till att få resten utav kandidaterna att framstå som bra människor i jämförelse med honom. Man har alltså gjort ett val i förväg hos folket av vem av kandidaterna man tycker är bäst lämpad i förväg.

*foliehatt av*

Det är inte en helt ovanlig eller kontroversiell tanke att de som driver upp Trumps siffror primärt är demokrater, det har hänt förut.

Visa signatur

Huzzbutt! Huzzbutt! Huzzbutt! Huzzbutt!

(Huzzbutt Hatar Klubben nästa möte är flyttat till tisdag, men vi ses som vanligt bakom Statoil. Ta med Chips och glatt humör!)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Stoff3th3m4n:

Här har vi själva kärnan i motsättningarna i hela den här diskussionen. Du slänger dig med så otroligt mycket faktafel, som bland annat @Huzzbutt påpekar gång på gång. Därför har du en världsbild och övertygelse baserad på din känsla inför världen, istället för att ha en faktabaserad sådan.

Det jag tycker är intressant med den här tråden är att den splittrar folk, precis som presidentvalet i USA kommer att göra. Vi är också på väg dit här i Sverige och följderna av denna splittring, som faktiskt vi svenskar står allra mest för, tror jag kommer att bli långt mer förödande för Sverige än vad ni tror att invandringen kommer att bli.

Vart är faktafelen? Jag kollar alltid på siffror och fakta och skapar mina åsikter därifrån istället för att lyssna blint på politiker och journalisters skönmålning och fixerade siffror som alltid motbevisas av riktiga ekonomer.

Det är sant att större delen av splittringen beror på svenskar och smygrasism, men tror inte den går att få bukt med. Majoriteten av alla mångkulturella samhällen har blivit segregerade och skapat motsättningar, det verkar ligga lite i människans natur.

Permalänk
Medlem

@Stoff3th3m4n:

Svarade du verkligen rätt person nu?

Visa signatur

ThermalTake Tsunami Dream "Ljudisolerad", Corsair HX 650W Plus Gold, Gigabyte Z68XP-UD3P, Intel Core i5 2500K 4GHz, 2x Corsair 8GB (2x4096MB) CL9 1600Mhz XMS3 1,5V, MSI GeForce GTX 1060 Gaming X 6G, Samsung SSD 840 Evo 250GB. Vi människor är mystiska varelser
-
http://www.minhembio.com/Camridge

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Huzzbutt:

Det finns inget vetenskapligt stöd för rasbegreppet eller för den delen kulturbegreppet idag. Det vore bra om vi släppte den typen av anti-vetenskapliga ideér.

Nu får du skärpa dig! Det finns inga vetenskapliga grunder för ras/kultur? Vet inte vad du går på men det kan inte vara bra för dig.

Skrivet av Triffid:

Precis, och nu var frågan vad han tror eftersom jag vill veta vad han tror nämnligen. Svårt att greppa?

Vad tror du?

"Vad tror du chansen är att en enskild invandrare och dess avkomma förr eller senare kommer betala för sig och generera en samhällsmässig vinst? Vad tror du arbetslösheten är bland 4e generationens invandrare jämfört med "etnisk svenska"?""

Du kan få använda din egen definition av "etnisk svensk" det är det som är meningen med frågan.

Tror du/ni att en invandrare aldrig någonsin kommer ha betalt för sig och skapa samhällsnytta? 10 generationer? 20 generation? vad TROR du helt enkelt?

Det har ju gått väldigt bra för de svarta i staterna, nej vänta det har det ju inte alls! Trots att det var 150 år sen slutet på slaveriet, under vilken de även blev bättre behandlade än de vita fattigarbetarna från främst Irland. Kan höra dina bortförklaringar ända härifrån innan du ens läst det här "De har blivit förtryckta under alla år sen dess! Det är allas fel utom deras!" eftersom du inte tycker egenansvar är något de ska behöva ha. 'Agency' är ett bra engelskt ord här.

Skrivet av Defeat^:

Vart är faktafelen? Jag kollar alltid på siffror och fakta och skapar mina åsikter därifrån istället för att lyssna blint på politiker och journalisters skönmålning och fixerade siffror som alltid motbevisas av riktiga ekonomer.

Det är sant att större delen av splittringen beror på svenskar och smygrasism, men tror inte den går att få bukt med. Majoriteten av alla mångkulturella samhällen har blivit segregerade och skapat motsättningar, det verkar ligga lite i människans natur.

Viljan att vara med människor som är lik en själv är något alla har, men det är bara dåligt när vita känner det.

Visa signatur

Define R3 | i5 4690k | ASUS Z97-A | 16GB 1600 MHz | Intel 320 120GB | GTX 780 + 660 PhysX | Dell U2311 & 2st Eizo FS2331 Surround

Permalänk
Medlem
Skrivet av Defeat^:

Vet inte var jag ska börja, men det mest lysande av alla exempel var väl när du försökte "bevisa" att ökad befolkning är dåligt genom att försöka jämföra Sverige med Afrikanska länder.

Jag kan respektera främmande ståndpunkter, men då får de presenteras med äkta fakta och inte med manipulerade eller icke-relevanta jämförelser. Du anser att befolkningsökning är dålig, du anser att man inte ska blanda "raser" och du anser att kulturer ska hålla sig inom respektive regioner. Då är det upp till dig att lägga fram äkta bevisföring för dina åsikter, annars blir det svårt att ta det på allvar, eller att bemöta det på något vettigt sätt.

Edit: Lyckades blanda ihop dig och en annan. Bortse från det som inte är riktat till dig.

Visa signatur

AMD RYZEN 9 5900X - ASUS ROG X470-F STRIX - 32GB DDR4 @ 3200MHz - ASUS RTX 3070 Ti

Permalänk
Medlem
Skrivet av GhostsOfOnyx:

Nu får du skärpa dig! Det finns inga vetenskapliga grunder för ras/kultur? Vet inte vad du går på men det kan inte vara bra för dig.
Det har ju gått väldigt bra för de svarta i staterna, nej vänta det har det ju inte alls! Trots att det var 150 år sen slutet på slaveriet, under vilken de även blev bättre behandlade än de vita fattigarbetarna från främst Irland. Kan höra dina bortförklaringar ända härifrån innan du ens läst det här "De har blivit förtryckta under alla år sen dess! Det är allas fel utom deras!" eftersom du inte tycker egenansvar är något de ska behöva ha. 'Agency' är ett bra engelskt ord här.

Viljan att vara med människor som är lik en själv är något alla har, men det är bara dåligt när vita känner det.

Ditt sista resonemang faller ganska pladask bara genom att titta i den här tråden. Du och jag är t ex inte lika på något annat sätt än att vi förmodligen båda är svenska medborgare. Mentaliteten oss emellan är det mil emellan. Varför skulle vi trivas tillsammans?

Visa signatur

AMD RYZEN 9 5900X - ASUS ROG X470-F STRIX - 32GB DDR4 @ 3200MHz - ASUS RTX 3070 Ti

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Stoff3th3m4n:

Ditt sista resonemang faller ganska pladask bara genom att titta i den här tråden. Du och jag är t ex inte lika på något annat sätt än att vi förmodligen båda är svenska medborgare. Mentaliteten oss emellan är det mil emellan. Varför skulle vi trivas tillsammans?

Hade du ens försökt tänka innan du skrev det där?

Skrivet av Stoff3th3m4n:

Vet inte var jag ska börja, men det mest lysande av alla exempel var väl när du försökte "bevisa" att ökad befolkning är dåligt genom att försöka jämföra Sverige med Afrikanska länder.

Det var det jag som gjorde, är det svårt när fler än en är emot dig?

Visa signatur

Define R3 | i5 4690k | ASUS Z97-A | 16GB 1600 MHz | Intel 320 120GB | GTX 780 + 660 PhysX | Dell U2311 & 2st Eizo FS2331 Surround

Permalänk
Medlem
Skrivet av GhostsOfOnyx:

Så ditt bästa svar när man slår hål på dina fantasifoster är att gå till någon form av personangrepp?

Det säger ju ganska mycket.

Hade DU istället försökt att tänka lite hade du förstått att jag vill få till en liknelse där du kanske kan förstå att ras eller etniskt ursprung inte per automatik får människor att känna gemenskap. Det kan även liknande mentalitet få, och där faller hela korthuset eftersom så otroligt många människor med samma etniska bakgrund kan ha helt och hållet olika mentaliteter.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av GhostsOfOnyx:

Istället för att börja förolämpa kan du ju komma med rimliga argument. Du kommer aldrig vinna gehör när du skriver sådär.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Stoff3th3m4n:

Så ditt bästa svar när man slår hål på dina fantasifoster är att gå till någon form av personangrepp?

Det säger ju ganska mycket.

Hade DU istället försökt att tänka lite hade du förstått att jag vill få till en liknelse där du kanske kan förstå att ras eller etniskt ursprung inte per automatik får människor att känna gemenskap. Det kan även liknande mentalitet få, och där faller hela korthuset eftersom så otroligt många människor med samma etniska bakgrund kan ha helt och hållet olika mentaliteter.

Skrivet av foxzox7:

Istället för att börja förolämpa kan du ju komma med rimliga argument. Du kommer aldrig vinna gehör när du skriver sådär.

Jag skrev att folk gillar att vara med folk som är lika en själv, Stoff3 skrev att vi inte var lika och undrade varför jag tyckte vi skulle tycka om varandra. Han håller alltså med mig i mitt resonemang om att lika barn leka bäst.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av GhostsOfOnyx:

Jag skrev att folk gillar att vara med folk som är lika en själv, Stoff3 skrev att vi inte var lika och undrade varför jag tyckte vi skulle tycka om varandra. Han håller alltså med mig i mitt resonemang om att lika barn leka bäst.

Nu vet jag faktiskt inte vad du yrar om. Vi baserar uttrycket "lika barn lika bäst" på helt olika saker och håller därför knappast med varandra. Du försöker påstå att ras eller etnicitet skulle vara den främsta källan till samhörighet, jag påstår att mentalitet är det.

Men ska jag vara ärlig är det faktiskt så att det är lite sorgligt att du bara kan känna samhörighet med de som på utsidan är lika dig.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Trump kommer bli USAs nästa president.

MVH

Visa signatur

Asus ROG Strix B650E-F - AMD Ryzen 7 7800X3D - 64GB DDR5 - ASUS RTX 5090 ROG Astral OC - Corsair MP700 - WD Black SN850 - WD Black SN850X - WD Black HDD - Noctua NH-D15 G2 - Fractal Design Define 7 - Seasonic Prime Ultra Gold 1000W - Alienware AW3423DWF QD-OLED

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aeig:

MVH

Högst osannolikt då han får smisk av båda demokraternas kandidater.

MVH

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Stoff3th3m4n:

Nu vet jag faktiskt inte vad du yrar om. Vi baserar uttrycket "lika barn lika bäst" på helt olika saker och håller därför knappast med varandra. Du försöker påstå att ras eller etnicitet skulle vara den främsta källan till samhörighet, jag påstår att mentalitet är det.

Men ska jag vara ärlig är det faktiskt så att det är lite sorgligt att du bara kan känna samhörighet med de som på utsidan är lika dig.

Var skrev jag att det endast baseras på etnicitet?

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av GhostsOfOnyx:

(Det är intressant att du hela tiden byter ämne.)
Ordet kultur används endast som ett affix för att beskriva vissa primärt arkeologiska fenomen exempelvis clovis-kulturen eller trattbägar-kulturen. Ordet 'kultur' är inte definierat utan ett abstrakt samlingsbegrepp som blir innehållslöst i en vetenskaplig text.

Rasbegreppet har inte använts inom seriös vetenskap sedan 50-talet. Som sagt, vi kan nog lämna dessa antivetenskapliga tramsteorier i backspegeln.

Visa signatur

(Huzzbutt Hatar Klubben nästa möte är flyttat till tisdag, men vi ses som vanligt bakom Statoil. Ta med Chips och glatt humör!)

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Huzzbutt:

Ordet kultur används endast som ett affix för att beskriva vissa primärt arkeologiska fenomen exempelvis clovis-kulturen eller trattbägar-kulturen. Ordet 'kultur' är inte definierat utan ett abstrakt samlingsbegrepp som blir innehållslöst i en vetenskaplig text.

Har begreppen bytts nu igen? Vad är då det nya, nu när kulturdelen av mångkultur är passé?

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av GhostsOfOnyx:

Har begreppen bytts nu igen? Vad är då det nya, nu när kulturdelen av mångkultur är passé?

Mångkultur är ett begrepp i sig som betyder att människor med olika härkomst återfinns i samma samhälle. Begreppet knyter inte an till förekomsten av traditioner, jag tror att få av oss skulle kalla en helsvensk stad där invånarna försökte efterapa andras sedvänjor och traditioner för "mångkulturell".

Visa signatur

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Huzzbutt:

Mångkultur är ett begrepp i sig som betyder att människor med olika härkomst återfinns i samma samhälle. Begreppet knyter inte an till förekomsten av traditioner, jag tror att få av oss skulle kalla en helsvensk stad där invånarna försökte efterapa andras sedvänjor och traditioner för "mångkulturell".

Mångkulturell är alltså ett ord för folk som inte vågar säga mångetniskt? Och hela debatten om kulturkrockar och dylikt vid konflikter kodord för att blandade etniciteters problem inte skall uppdagas?

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av GhostsOfOnyx:

USA är också en dålig jämförelse. Som du själv nämner är dom svarta i USA inte ens invandrare, men dessutom har USA inte fri utbildning, vilket givetvis sätter enorma käppar i hjulen om man vill försöka sig på att ta sig uppåt.

En mer rimlig jämförelse är att kolla vad som hänt med de som invadrade till sverige för än 60 år sedan eller så... dvs vad jag efterfrågade, inte hur det ser ut för svarta i USA vilket är smärtsamt irrelevant. Men det verkar ju vara ditt favoritdrag när du inte kan svara / svaret inte passar in i din förvrängda verklighetsuppfattning. Vad blir nästa rökridå?

Visa signatur

“Every atom in your body came from a star that exploded. And, the atoms in your left hand probably came from a different star than your right hand. It really is the most poetic thing I know about physics: You are all stardust. ... The stars died so that you could be here today.” - Lawrence M. Krauss

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aeig:

MVH

Troligen inte.

Den intressanta frågan är dock om han kommer vinna Republikanernas primärval före deras 'general election.', och vad detta får för konsekvenser oss GOP.

Permalänk
Medlem
Skrivet av GhostsOfOnyx:

Mångkulturell är alltså ett ord för folk som inte vågar säga mångetniskt? Och hela debatten om kulturkrockar och dylikt vid konflikter kodord för att blandade etniciteters problem inte skall uppdagas?

Etnicitet är inte heller ett begrepp som har någon vetenskaplig vikt idag.
Ja du försökte "bevisa" att 'mångkultur' leder till fler konflikter för några sidor sedan, det gick inte så bra: Först hävdade du att Europas länder var mer etniskt homogena förut, det stämde inte. Sen försökte du förklara den långa brottsligheten i Japan med att Japan är etniskt homogent, funkade väl inte heller så bra med tanke på att Japan var i konstant inbördeskrig och ytterst fragmenterat fram tills USA bröt isoleringen.

Nej som sagt dessa teorier om Ras, Religion, Etnicitet och kultur är anti-vetenskapligt trams.

Visa signatur

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Huzzbutt:

Etnicitet är inte heller ett begrepp som har någon vetenskaplig vikt idag.
Ja du försökte "bevisa" att 'mångkultur' leder till fler konflikter för några sidor sedan, det gick inte så bra: Först hävdade du att Europas länder var mer etniskt homogena förut, det stämde inte. Sen försökte du förklara den långa brottsligheten i Japan med att Japan är etniskt homogent, funkade väl inte heller så bra med tanke på att Japan var i konstant inbördeskrig och ytterst fragmenterat fram tills USA bröt isoleringen.

Nej som sagt dessa teorier om Ras, Religion, Etnicitet och kultur är anti-vetenskapligt trams.

Nu måste jag be om en källa på att etnicitet är anti-vetenskapligt trams. Sen måste du lära dig att krig och brott inte är samma sak.

Men eftersom min anledning till att Japan hade så låg brottslighet enligt dig är felaktig önskar jag höra din förklaring, kom ihåg att du inte får använda varken ras, religion, etnicitet eller kultur.

Visa signatur

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Triffid:

USA är också en dålig jämförelse. Som du själv nämner är dom svarta i USA inte ens invandrare, men dessutom har USA inte fri utbildning, vilket givetvis sätter enorma käppar i hjulen om man vill försöka sig på att ta sig uppåt.

En mer rimlig jämförelse är att kolla vad som hänt med de som invadrade till sverige för än 60 år sedan eller så... dvs vad jag efterfrågade, inte hur det ser ut för svarta i USA vilket är smärtsamt irrelevant. Men det verkar ju vara ditt favoritdrag när du inte kan svara / svaret inte passar in i din förvrängda verklighetsuppfattning. Vad blir nästa rökridå?

Exempel som inte bevisar din åsikt är irrelevanta, uppfattat.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av GhostsOfOnyx:

Exempel som inte bevisar din åsikt är irrelevanta, uppfattat.

Dina exempel är ju inte speciellt relevanta. Det är ungefär som att ha en tävling i vem som är mest gul och då jämföra en banan med en gurka.

Hade dina exempel varit valida hade det i alla fall gått att ha en diskussion kring dem, men här blir det bara komiskt då det finns otaliga underliggande faktorer som gör att jämförelser inte blir rättvisa.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av GhostsOfOnyx:

Nu måste jag be om en källa på att etnicitet är anti-vetenskapligt trams. Sen måste du lära dig att krig och brott inte är samma sak.
Men eftersom min anledning till att Japan hade så låg brottslighet enligt dig är felaktig önskar jag höra din förklaring, kom ihåg att du inte får använda varken ras, religion, etnicitet eller kultur.

Japans låga brottslighet tillskrivs i regel det faktum att Japan har en upp och nervänd befolknings pyramid och högt välstånd. brott begås framförallt av unga människor och Japan har relativt sett: få unga människor därtill så är japan ett rikt land och detta bidrar till en låg brottslighet. Att Etnicitet, Kultur, Religion och Ras är antivetenskapligt trams kan du enkelt ta reda på själv, du kommer inte att finna något av dessa begrepp användas som förklaring för kausalitet i någon modern forskning.
Du har rätt i att krig inte är detsamma som brott men Inbördeskrig är per definition brottslighet

Nej och återigen: den sortens lätta, antivetenskapliga förklaringar du vill ha har inget stöd i verkligheten.

Visa signatur

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Stoff3th3m4n:

Dina exempel är ju inte speciellt relevanta. Det är ungefär som att ha en tävling i vem som är mest gul och då jämföra en banan med en gurka.

Hade dina exempel varit valida hade det i alla fall gått att ha en diskussion kring dem, men här blir det bara komiskt då det finns otaliga underliggande faktorer som gör att jämförelser inte blir rättvisa.

Du har sagt det är några gånger nu men aldrig förtydligat vilka dessa underliggande faktorer är så jag kan undvika dem i fortsättningen och kanske ändra om några gamla exempel så de är relevanta enligt dig.

Väntar för övrigt fortfarande på var jag sa att det endast var etnicitet som gällde för mitt 'Lika barn leka bäst'. Speciellt när etniciteter tydligen inte finns:

Skrivet av Huzzbutt:

Japans låga brottslighet tillskrivs i regel det faktum att Japan har en upp och nervänd befolknings pyramid och högt välstånd. brott begås framförallt av unga människor och Japan har relativt sett: få unga människor därtill så är japan ett rikt land och detta bidrar till en låg brottslighet. Att Etnicitet, Kultur, Religion och Ras är antivetenskapligt trams kan du enkelt ta reda på själv, du kommer inte att finna något av dessa begrepp användas som förklaring för kausalitet i någon modern forskning.
Du har rätt i att krig inte är detsamma som brott men Inbördeskrig är per definition brottslighet

Nej och återigen: den sortens lätta, antivetenskapliga förklaringar du vill ha har inget stöd i verkligheten.

Sitter och kollar på wiki om Japans historia och krig och hittar inget inbördeskrig sedan Satsumaupproret 1877 och det kan ju inte vara rätt, måste vara blind, kan du peka mig i rätt riktning?

Det är du som kommer med påståendet så du får allt visa källor, väntar för övrigt fortfarande på exempel av ett samhälle med majoritet tredje-världen befolkning som inte är skräp.

Visa signatur

Permalänk
Inaktiv

Jag tror han kommer bli nästa president ganska lätt. Om man ser på publikerna han drar så inser man att det faktiskt är en rörelse. Det kom typ 15k människor till ett tal nyligen alla fick inte plats. Motståndarna får max 3k typ men oftast några hundra.

Tycker alla hans poänger hittills är ganska sunda och logiska i det stora hela.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Stoff3th3m4n:

Jag kan respektera främmande ståndpunkter, men då får de presenteras med äkta fakta och inte med manipulerade eller icke-relevanta jämförelser. Du anser att befolkningsökning är dålig, du anser att man inte ska blanda "raser" och du anser att kulturer ska hålla sig inom respektive regioner. Då är det upp till dig att lägga fram äkta bevisföring för dina åsikter, annars blir det svårt att ta det på allvar, eller att bemöta det på något vettigt sätt.

Edit: Lyckades blanda ihop dig och en annan. Bortse från det som inte är riktat till dig.

Men va?? När har jag försökt bevisa att ökad befolkning är dåligt och när har jag jämfört med afrikanska länder?? :S Att snabbt öka befolkningen och omfördela resurser till den nya befolkningen är varken bra eller dåligt för ekonomin som helhet, BNP kommer ligga still. Men för de som redan bor här är det direkt dåligt eftersom BNP/capita relativt sett sjunker och vi får således nöja oss med sämre välfärd och lägre offentliga löner etc. På lång sikt (+30 år) är det varken bra eller dåligt. Det är snarare de som hävdar att vi TJÄNAR på invandringen som bör komma med siffror.

Du slänger åsikter i min mun nu! Jag anser att "rasblanding" varken är bra eller dåligt eftersom "ras" inte existerar.

Att jag anser att mångkultur är dåligt är för att det visat sig skapa motsättningar i princip överallt som det existerat. Jag är för en stark välfärd och jag tror inte den kommer gå att uppehålla i ett splittrat samhälle där olika grupper inte känner samhörighet eller empati för varandra, men jag tror att utbyte av influenser mellan olika kulturer är bra. Jag tror att de som flyttar hit måste anpassa sig till våran kultur precis som vi anpassar oss och tar influenser från deras kultur, men som det ser ut idag är det ju parallella segregerade samhällen på sina håll vilket jag tror är direkt dåligt.

Något som jag tycker är intressant är att både vänstern och högern har enats om hög invandring, men av helt olika anledningar som helt går emot varandra. Vänstern vill ha hög invandring av humanitära och sympatiska skäl medan högern vill ha det för att försöka skapa en ny låglöneklass som tvingar oss att montera ned välfärden. Jag skulle blivit väldigt misstänksam som vänster när jag ser Fredrik Reinfeldt stå och propagera för öppna hjärtan och att hjälpa människor i nöd; samme Fredrik Reinfeldt som skrivit boken "Det sovande folket" och som ägnat större delen av sitt liv till att försöka montera ned välfärden.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Huzzbutt:

USA är också ett ganska rikt land, är brottsligheten låg där med?

Jag har hört många experter som pratar om vilken potential vissa u-länder har att bli tigerekonomier etc, och där har en homogen befolkning nämnts som en fördel eftersom det tenderar att minska motsättningar och bli lättare att få med sig hela samhället åt ett och samma håll.

Snälla, nämn ETT mångkulturellt samhälle som fungerar bra? USA har stora motsättningar, Spanien har stora motsättningar mellan rikare Katalonien och resten av landet. Till och med Storbritannien har stora motsättningar där Skottland vill bli självständigt. Räcker att kolla inom euro-samarbetet för att hitta allvarliga motsättningar mellan nord och syd med grava fördomar om varandra, och då är ändå dessa "kulturer" relativt lika.

Jag tror att ett land vars befolkning känner samhörighet och delar grundläggande värderingar är ett måste för en välfärdsstat och tenderar att ha en stabiliserande effekt eftersom de flesta fakta tyder på det. Men det är vad jag tror.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aeig:

MVH

Hoppas. Vi får hålla tummarna

Visa signatur

| Fractal Design Define Mini C | MSI Z490M MPG GAMING EDGE | Corsair RM750X 750W v2 | Intel Core i5 10600K |
|GIGABYTE RTX 3070 AORUS Master |Corsair 32GB DDR4 3200MHz CL16 |
| Asus Strix Raid DLX | Acer 27" Predator XB271HK G-Sync 4K IPS | Tobii 4C |
| LG OLED55B6V | nVidia Shield V2 |