Ingen Wi-Fi när jag kopplar en ethernet kabel till routern?

Permalänk
Medlem

Ingen Wi-Fi när jag kopplar en ethernet kabel till routern?

Tjena.

Har ett problem jag inte har kunnat klura ut, det är så att så fort jag kopplar en ethernet kabel från en ubuntu dator till routern så fungerar inte wifit längre, men det fungerar ifall man kör med kabel från laptopen.

Använder en n66u router, trodde det var fel på den och testade en annan router och blev då samma sak trots en annan tillverkare.

Förstår inte vad det är som händer :<, har testat med samma kabel på en annan dator och får då ut hastigheten jag skall ha.

mvh,
OwNii

Permalänk
Medlem

Vd menar du med att wifi inte fungerar? Får du wifi-anslutning rent tekniskt men ingen internetkoppling? Eller kopplar den inte ens upp mot wifi't?

Hur är ubuntu-datorn inställd vad gäller IP? Är den inställd på DHCP?.

Permalänk
Medlem
Skrivet av teejee:

Vd menar du med att wifi inte fungerar? Får du wifi-anslutning rent tekniskt men ingen internetkoppling? Eller kopplar den inte ens upp mot wifi't?

Hur är ubuntu-datorn inställd vad gäller IP? Är den inställd på DHCP?.

Har en 100/100 uppkoppling, Wi-fi't syns när man söker efter den, ibland så kommer man in, ibland inte. När man kommer in och gör en mätning så får jag 1-2mb. När jag däremot drar ur ethernet kabeln till ubuntun så fungerar allt normalt, jag får ut hastigheten utan några problem.

Ubuntun är inställd på DHCP.

Permalänk
Medlem
Skrivet av OwNii:

Tjena.

Har ett problem jag inte har kunnat klura ut, det är så att så fort jag kopplar en ethernet kabel från en ubuntu dator till routern så fungerar inte wifit längre, men det fungerar ifall man kör med kabel från laptopen.

Använder en n66u router, trodde det var fel på den och testade en annan router och blev då samma sak trots en annan tillverkare.

Förstår inte vad det är som händer :<, har testat med samma kabel på en annan dator och får då ut hastigheten jag skall ha.

mvh,
OwNii

Har läst men ej förstått riktigt

Skriv om det där.

Men du menar alltså (tror jag) att om du kopplar in en vis dator med kabel till routern så slutar wifi fungera för alla andra enheter.
Men kopplar du in alla andra datorer med kabel så sker inte detta problem.

Visa signatur

Acer Predator Helios 300

Permalänk
Medlem
Skrivet av ggustavsson:

Har läst men ej förstått riktigt

Skriv om det där.

Men du menar alltså (tror jag) att om du kopplar in en vis dator med kabel till routern så slutar wifi fungera för alla andra enheter.
Men kopplar du in alla andra datorer med kabel så sker inte detta problem.

Yes,

När jag kopplar en dator med ubuntu installerat till routern så fungerar wifi't knappt, man kan ansluta ibland till wifit med laptopen, telefonen. Men då har man enbart 1-2 mbit hastighet av 100.

När man kopplar samma laptop med kabel får jag ut 100mbit trots att ubuntu datorn också är inkopplad med kabel.

När jag drar ut kabeln till ubuntu datorn så fungerar wifit normalt.

hoppas jag förklarde bättre.

Permalänk
Medlem

Lastar Ubuntun ner nätverket? Går det mycket trafik till och från den?
Skickar den t.ex en massa multicast som floodar wifi-länken?

Permalänk
Medlem

Det är inte så att du ställt in Ubuntun som DHCP Server dvs att den delar ut IP adresser och att allt nät går genom den? Skulle förklara varför nätet går långsamt.

Visa signatur

CPU: Ryzen 5600xGPU: 1080 TI ROG Strix RAM:2x16GB G.skill Trident @ 3600MHz MoBo: Asus B550FPSU: Corsair SF750
En resa till Nordkorea
2 dagar i Tjernobyl

Permalänk
Medlem
Skrivet av madtop:

Lastar Ubuntun ner nätverket? Går det mycket trafik till och från den?
Skickar den t.ex en massa multicast som floodar wifi-länken?

Det går ingen trafik alls, formaterade om flera gånger, trodde att jag hade fått virus på linux eller något

Skulle en massa multicast flooda wifi-länken om den är connectad med ethernet kabel? Den har aldrig körts från wifi och det är bara wifi som den orsakar problem för. Kopplar man laptopen via en ethernet kabel i någon annan utgång på routern så får man den hastighet man skall ha.

Skrivet av Pelegrino:

Det är inte så att du ställt in Ubuntun som DHCP Server dvs att den delar ut IP adresser och att allt nät går genom den? Skulle förklara varför nätet går långsamt.

Tror inte, installerade normalt bara :P, men den "belastar" bara wifit? Den tar kål på den helt o hållet, men med kabel så fungerar det hur fint som helst även om ubuntun är ikopplad.

Fattar ingenting vafan som händer.