Premiär! Fyndchans i SweClockers Månadens Drop

Bahnhof - Sämst support i branschen?

Permalänk
Medlem

Bahnhof - Sämst support i branschen?

Hej

Tänkte berätta om mitt fall då jag blivit återfakturerad för 1,5 år tillbaka för ett internetabonnemang (fiber 100/10) som jag inte använt för en lägenhet som jag inte bor i.
Jag flyttade Juni 2014 och avbeställde få mitt abonnemang på adress X hos Bahnhof. Tydlige så fick dem in en beställning på nytt abonnemang den 11 Juli från adress X via Qmarket(stadsnät?) Detta helt utan min vetskap.
Jag fick hem en faktura förra veckan då dem tydligen missat detta abonnemang och vill nu att jag ska betala.
Personen som bor nu på adress X har Comhem som operatör av internet och betalar dem för det sedan 1,5 år tillbaka och har aldrig varit i kontakt med Bahnhof.

Får noll hjälp av supporten hos Bahnhof utan dem vill bara att jag ska betala, tydligen kan dem återfakturera 3 år tillbaka om dem vill mot privatpersoner. Riktiga långa väntetider i telefon har dem också, spelar ingen roll när man ringer.

Kommer aldrig ha med Bahnhof att göra igen.

Permalänk
Medlem

Kontakta din lokala konsumentsrätts vägledare hos kommunen? Kan behövas mer krafter för att få rätt mot större bolag.

Permalänk
Medlem

Så det kom alltså en faktura på ett abonnemang i ditt namn? Då har någon bedragit både dig och Bahnhof.

Visa signatur

PS3 Slim 320GB (1TB) | Wii U Premium | Xbox 360 250GB | X1 1TB | PS5 + Corsair MP600 Core 2TB | New 3DS XL + Katsukity's Capture Card | PS Vita 32GB | Ryzen 5800X3D, 32GB DDR4 3000Mhz, 240GB SSD, 4TB SSD (Kingston KC3000), Radeon 6700XT, 3TB+4TB HDD, B450M-DS3H | Nintendo Switch

Permalänk
Medlem

@beejac: Japp ska göra det.

Permalänk
Medlem
Skrivet av 037180:

Så det kom alltså en faktura på ett abonnemang i ditt namn? Då har någon bedragit både dig och Bahnhof.

Det låter konstigt, men vem vill beställa ett abonnemang till en adress där dem inte bor? och Qmarket måste man inte vara inkopplad från den lgh där man vill ha abonnemanget?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Urven:

Det låter konstigt, men vem vill beställa ett abonnemang till en adress där dem inte bor? och Qmarket måste man inte vara inkopplad från den lgh där man vill ha abonnemanget?

Precis, du kommer inte åt QMarket utan att sitta kopplad i ett av "deras" uttag.

Visa signatur

Intel i7 6700K @ 4,4 Ghz | MSI Z170 KRAIT GAMING 3X | be quiet! Dark Rock 4 | 16 GB Kingston HyperX Fury 2133 Mhz | Asus RTX 3060 OC | PNY XLR8 CS3030 500 GB | Samsung 860 QVO 1 TB

Permalänk
Medlem
Skrivet av Urven:

Det låter konstigt, men vem vill beställa ett abonnemang till en adress där dem inte bor? och Qmarket måste man inte vara inkopplad från den lgh där man vill ha abonnemanget?

Vilken granne som helst kan beställa i någon annans namn i samma byggnad.

Oavsett, så länge dem inte kan bevisa att specifikt du har gjort en beställningen så är det bedrägeri från deras sida, eller någon annan mot dem och dig. Problemet kan lika gärna vara systematiskt, datorer är ju bara så felaktiga som vi gör dem - och det är mänskligt att fela.

Edit:

Man måste ju inte heller använda Qmarket för att beställa, räcker med att ringa Bahnhof.

Visa signatur

PS3 Slim 320GB (1TB) | Wii U Premium | Xbox 360 250GB | X1 1TB | PS5 + Corsair MP600 Core 2TB | New 3DS XL + Katsukity's Capture Card | PS Vita 32GB | Ryzen 5800X3D, 32GB DDR4 3000Mhz, 240GB SSD, 4TB SSD (Kingston KC3000), Radeon 6700XT, 3TB+4TB HDD, B450M-DS3H | Nintendo Switch

Permalänk
Medlem
Skrivet av 037180:

Vilken granne som helst kan beställa i någon annans namn i samma byggnad.

Oavsett, så länge dem inte kan bevisa att specifikt du har gjort en beställningen så är det bedrägeri från deras sida, eller någon annan mot dem och dig. Problemet kan lika gärna vara systematiskt, datorer är ju bara så felaktiga som vi gör dem - och det är mänskligt att fela.

Edit:

Man måste ju inte heller använda Qmarket för att beställa, räcker med att ringa Bahnhof.

ah ok, men det känns som bevisbördan ligger på mig? jag har iaf kontaktat telekområdgivarna, så får vi se vad jag får för svar från dem
Beställningen var tydligen gjord via Qmarket enligt Bahnhof.

Permalänk
Medlem

Du har väll bestridigt fakturan?
Börja med det, det måste du göra så dom inte kan skicka det vidare till inkasso/kronofogden

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

🇸🇪 VR Sverige Discord server - Svensk VR Community
https://discord.com/invite/avnhs6mgjc

Permalänk
Medlem

För att återkoppla till trådens rubrik så håller jag med om att deras kundtjänst är usel. Jag är nöjd med de tjänster jag prenumererar på men det brukar ta någon vecka att få svar på frågor via mail, telefonkö ids jag inte ens bemöda mig med om det inte är något akut så det kan jag inte uttala mig om.

Visa signatur

NZXT H5 | Asus Strix B550-F | 5800X3D | NZXT Kraken Elite 240 | 32GB Kingston Fury 3600MHz CL18 | Corsair RM850x Shift | Kingston Fury 2TB NVMe | 4070 Super FE | Dell G2724D 165Hz

Permalänk
Skrivet av ågren:

För att återkoppla till trådens rubrik så håller jag med om att deras kundtjänst är usel. Jag är nöjd med de tjänster jag prenumererar på men det brukar ta någon vecka att få svar på frågor via mail, telefonkö ids jag inte ens bemöda mig med om det inte är något akut så det kan jag inte uttala mig om.

Min erfarenhet av Bahnhofs telefonsupport har varit kanon. Kompetenta människor, som fort inser att jag besitter i alla fall lite mer kunskap än faster Agda. Var i kontakt med dom ang. ett rätt udda problem, och de undersökte det samt förklarade fint för mig vad som var grund till problemet samt åtgärder.

Permalänk
Medlem

Har precis ringt Bahnhofs support - ärendet var att jag behövde få hjälp med deras DHCP-tjänst. Bytte router förra veckan och registrerade den i deras dhcp mot en "svart" ip-adress. Nu ville jag regga om den i deras dhcp och knyta den mot min publika ip-adress istället. Enkelt jobb. Trodde jag....

en timme och en kvart i telefonkö. Sen får jag prata med Anton, den nya praon. Han kunde faktiskt ingenting. Han skulle skicka ärendet vidare till "second hand", men jag frågade om det var deras second line han menade

Innan vi lade på frågade jag om det var en jobbigt första dag på jobbet och att han borde kräva att få lite utbildning innan dom får jobba med skarpa kund-case.

Bahnhof - bra internet, men herrejävvlar vilken usel support!

Permalänk
Medlem

Börja med att bestrida fakturan som @[Molotov] säger, sen tar du kontakt med din konsument vägledare om dom fortsätter bråka.
Har förörvigt bara haft positiva erfarenheter av Bahnhofs support, möjligen aningen långa teletider när man ringer. Men för en som satt fast i BBB's uppköp av Tele2 härva förra året och fick sitta 7! (yepp, 7!) h i kö är rätt så härdad.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

🖥️ Fractal Design Node 804 • Asrock Fatal1ty X99M Killer • Intel 5820K • Noctua NH-U12S • Corsair Vengeance 16GB • Gigabyte GTX 970 • be quiet! Dark Power Pro 550w • 2x Intel 520 120GB • 2x 1TB • 1x 3TB
💻 Microsoft Surface Pro (8GB/128GB)
 iPhone 11 64GB 🎧 SONY WH-1000XM3
🎵📲 SONY NW-ZX300 64GB [Region changed & Mr Walkman custom firmware loaded] + 256GB xtra • Audio Technica ATH-M50X

Permalänk
Inaktiv

Bestrid fakturan. Det är ganska enkelt att förstå att du inte har tillgång till lägenheten vid tidpunkten som beställningen gjordes. Det är ett bedrägligt beteende och Bahnhof kan se om internet har använts via uttaget som lägenheten är kopplad till. Du kan inte förlora det här case:t. Det viktigaste är att bestrida fakturan.

Skickades från m.sweclockers.com