Anmäl dig till Roborock Challenge!

Uppgradera fabrikdator (Lenovo) - begränsningar?

Permalänk
Medlem

Uppgradera fabrikdator (Lenovo) - begränsningar?

Tjenamors, hoppas ni har det bra där ute i grådiset. Förra året slog jag till på vad jag tror var en bra deal och köpte den här burken begagnat: http://www.prisjakt.nu/produkt.php?e=1686057 (det är exakt den där).

Kortfattat:

i7 3770 @ 3.4 ghz
GTX 660
16 gb DDR3

Syftet var mest att spela enklare spel (CS GO) vilket har funkat prima men börjar bli lite sugen på att uppgradera burken för lite nyare spel! Jag har gått i tankarna om att det räcker med ett nytt grafikkort (åtminstone tillsvidare) och möjligtvis behövs då även ett nytt nätagg. Så till frågeställningen:

Finns där några direkta svagheter med att slänga in en bättre GPU i en fabriksdator? T.ex. att någonting orsakar en flaskhals eller att det inte hjälper särskilt mycket till nyare spel. Är det värt att köpa ett bättre grafikkort och nyttja det som redan finns i datorn? Eller är det bättre att göra ett större byte i framtiden (t.ex. chassi & moderkort)?

Slutligen, hur långt kan en uppgradering av enbart GPU:n räcka? Fixar den något nyare spel på hyfsade inställningar (den kör ju t.ex. AC Syndicate på low utan några problem just nu).

Vad tror ni?

M.v.h.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mrbond:

Tjenamors, hoppas ni har det bra där ute i grådiset. Förra året slog jag till på vad jag tror en bra deal och köpte den här burken begagnat: http://www.prisjakt.nu/produkt.php?e=1686057 (det är exakt den där).

Kortfattat:

i7 3770 @ 3.4 ghz
GTX 660
16 gb DDR3

Syftet var mest att spela enklare spel (CS GO) vilket har funkat prima men börjar bli lite sugen på att uppgradera burken för lite nyare spel! Jag har gått i tankarna om att det räcker med ett nytt grafikkort (åtminstone tillsvidare) och möjligtvis behövs då även ett nytt nätagg. Så till frågeställningen:

Finns där några direkta svagheter med att slänga in en bättre GPU i en fabriksdator? T.ex. att någonting orsakar en flaskhals eller att det inte hjälper särskilt mycket till nyare spel. Är det värt att köpa ett bättre grafikkort och nyttja det som redan finns i datorn? Eller är det bättre att göra ett större byte i framtiden (t.ex. chassi & moderkort)?

Slutligen, hur långt kan en uppgradering av enbart GPU:n räcka? Fixar den något nyare spel på hyfsade inställningar (den kör ju t.ex. AC Syndicate på low utan några problem just nu).

Vad tror ni?

M.v.h.

Kolla upp måtten i ditt chassi så att tex ett gtx 970 passar samt Nätagg så de är tillräckligt kraftigt.
Bytte själv till ett gtx 970 för att lira GTA v och ac syndicate vilket blev ett rejält lyft för min del.

Visa signatur

Desktop|Intel i5 12600|Asus Prime B760 Plus|Nvidia RTX 3070|Corsair DDR5 2x16GB|1TB M.2/1TB SSD
Mouse|Sensei Ten|Keyboard|Xtrfy K4|Monitor|Asus PG279AQDM|Asus PG279QZ
Laptop|HP ProBook 4320s I3|525GB SSD|4GB DDR3|NAS|Synology 412+ 30TB
Phone|iPhone 13 128GB|Tab|Mi Pad 4 64GB|HTPC|Google TV|Server|Intel Nuc

Permalänk
Medlem

@bärplockaren: Tack för svar, ska kika i chassit imorgon! Såg att det var några centimeter längre, kanske blir tight.

Permalänk
Medlem

Vet inte om det spelar någon roll egentligen, men är ganska säker på att garantin ryker om du modifierar datorn på ett sådant sätt.

I och med att du köpt den begagnad spelar det nog ingen större roll dock

Ett 970 ska dock inte vara några problem så länge PSU:n klarar av det, vilket tidigare talare redan nämnt.

Permalänk
Medlem

@Tneegarn: Tjenare och tack för svar

Kikade i chassit och finns åtminstone 7-8 cm till godo när det kommer till längden på GPU:n så det torde vara lugnt. Vad gäller nätagget är det på 450 W så antar att det är lämpligt med ett nytt nätagg. Räcker 550? 600?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mrbond:

@Tneegarn: Tjenare och tack för svar

Kikade i chassit och finns åtminstone 7-8 cm till godo när det kommer till längden på GPU:n så det torde vara lugnt. Vad gäller nätagget är det på 450 W så antar att det är lämpligt med ett nytt nätagg. Räcker 550? 600?

Ett 970 klarar sig nog på det som finns i datorn, frågan är mera kvaliteten på nätaggregatet. Men eftersom 660 fungerar bra och 970 endast är lite hungrigare borde det nog duga bra.
Till och med 350W räcker, men om du köper nytt hade jag nog ändå tagit åtminstone 550W.

Visa signatur

De köper en bil. Säljaren säljer bilen till dem. Var är du? Vart ska du? Varifrån kom du?

Permalänk
Medlem

@ArcticFire: Då så, hade ändå inga planer på att överklocka någonting tillsvidare så testar nog med det nätagget som sitter i. Finns det någon risk för någon form av skada om det inte räcker till?

Permalänk
Medlem

@Mrbond: Kikade precis på vad Nvidia själva rekommenderar, och dom tycker att man ska ha 500W minst

Permalänk
Medlem

Mitt Zotac GTX970 var mindre än mitt Gigabyte GTX660. Så det borde inte vara några problem.

Nätagget däremot kan ställa till det, jag fick byta ut mitt 530W mot ett 750W efter bytet av grafikkort. Men sen var det nätagget också 8 år gammalt

Visa signatur

Ryzen 7 5700X3D | Gigabyte B550 Gaming X V2 | 32 GB HyperX Beast 3600 MT/s | Asrock RX 9070 | 1 TB Kingston Fury Renegade | 2 TB Samsung 860 EVO | EVGA G2 750W | FD Define R5 Ti | 2 x 27" MSI MAG274QRF-QD

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tneegarn:

@Mrbond: Kikade precis på vad Nvidia själva rekommenderar, och dom tycker att man ska ha 500W minst

Tillverkarna har dock ingen aning om vad resten av datorn består av, eller vilken kvalité det är på nätagget. Så deras rekommendationer är alltid rejält överdrivna. I Sweclockers recension av 970 så drog testdatorn som mest 310W från väggen, och det med en rejält mycket strömtörstigare CPU (överklockad 4960X). Så 450W ska inte vara något problem, så länge som det är av hyffsad kvalité och faktiskt orkar leverera.