Intel tvingar moderkortstillverkare ta bort stöd för överklockning av låsta processorer

Permalänk
Avstängd

Så är det därför tillverkare inte vill ha open source firmware som öppna BIOS och UEFI implementationer?

Vi behöver öppet firmware som coreboot så att vi kan ha mer flexibilitet och innovation genom projekt och implementationer som SeaBIOS och TianoCore.

Permalänk
Medlem
Skrivet av tyvar1:

väntat menar du va?

Skickades från m.sweclockers.com

Ja det var väntat. Men tycker att man ska få göra vad man vill med sina saker man köper. Och om man då hittar en "bugg" för att få ut mer prestanda tycker jag att det ska vara ok. Men så verkar inte Intel tycka iallafall... Nej för att då ska man köpa en dyrare prosessor som Intel tycker är okej att man överklockar....

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Ozzed:

Och om det är en slags balansakt för dem så borde deras PR-avdelning avgå. En sådan här grej ger betydligt sämre PR än om någon enstaka P12a tror han är haxx och råkar elda upp sin processor.

Nu håller jag med om att ej K modellerna vanliga processerna bara är korkat att blockera, det finns ingen vettig förklaring mer än att marknadsavdelningen har fått för sig att detta är smart.

Däremot processorer riktade emot lite mer seriösa användare (Xeons), så finns det ett stort problem med P30or som att det bara är att överklocka processorn och köra något testprogram och det värsta som kan hända är någon blåskärm.
Då skadan i vekligheten som en korrupt cpu kan orsaka är enorm, den kan t.ex. skapa felaktig data i en databas som kanske aldrig upptäcks, men det resulterar i att någon beräkning alltid kommer att vara fel.
Därför finns det en poäng att skydda seriösa datorsystem främst emot klåfingriga P30or och att man så bra som möjligt kan garantera att inte någon P30 har varit där och testat och överklockat ens för en kort stund.

Nu handlar tråden dock om de vanliga processorerna och där allt handlar om vad marknadsavdelningen tror genererar mest $ till företaget.

Permalänk
Medlem
Skrivet av DunderHoken:

Ingen ska få vara glad och kunna överklocka, för det kostar extra...

Vi snackar inte om stora summor direkt. Det är ingen grundläggande konsumenträttighet att kunna göra saker med en produkt som tillverkaren inte tillverkat produkten för.

Skrivet av tvelander:

Så blir det när dom får bestämma över tillverkarna.
Jag äger min CPU och moderkort ingen annan.

Ägandeskap är en fin grej. Men du likaså mannen ovan har ingen grundläggande konsumenträttighet att få överklocka den. Det är dock din fulla rätt att slå sönder din CPU med en hammare om du så behagar eller rent av kissa på den om du triggas av det. Men att hävda att du äger den och får då använda den i ett syfte som tillverkaren anser inte ska gå är befängt.

Skrivet av Aeig:

Äckligt översittar beteende som dödar kreativitet och allt som är mänskligt, jag kommer inte köpa en Intel processor igen,oavsett hur mycket sämre alternativet är.

Mvh

Att kalla bristen av en funktionalitet för översittarbeteende och kreativitetsdödande är himla märkligt sätt att se på saker och ting. Och sedermera... jag har redan påpekat att det inte är en grundläggande konsumenträttighet, och det är ännu mindre en grundläggande mänsklig rättighet. Vart kommer detta märkliga storhetsvansinne från?

Permalänk
Skrivet av Foxmaner:

oväntat..... Det är trots allt intel vi pratar om... :/

Skrivet av tyvar1:

väntat menar du va?

Skickades från m.sweclockers.com

Kallas för ironi. En utdöende konstart i dagens PK-klimat när "kränktaproffsen" växer sig allt starkare...

Permalänk
Medlem
Skrivet av gabriel15:

Folk köper K-modeller för de har upplåst multipel.

Varför skulle någon köpa dem om en vanlig billigare kan göra samma sak?

Se svaret Aleshi gav. Jag får intrycket av att de flesta som är intresserade av att klocka ändå går på en K-processor.

Visa signatur

Stationär: Fractal Design Meshify 2 Compact, Ryzen 7 5700x, MSI MAG B550 Tomahawk, Kingston HyperX Fury 32GB 3600Mhz CL18, Sapphire Radeon RX 5700 Pulse, Kingston KC3000 1TB, Kingston A2000 1TB, Seasonic Focus GX 650W, Noctua NH-U14S

NAS: Fractal Design Define R5, Ryzen 3 1200AF, Asus Prime B450M-A, 32GB ECC DDR4 @ 2133Mhz, 5x WD Red 4TB (Raidz2), WD Red 2TB (stripe), TrueNAS 12.0

Permalänk
Medlem
Skrivet av nmo:

Vi snackar inte om stora summor direkt. Det är ingen grundläggande konsumenträttighet att kunna göra saker med en produkt som tillverkaren inte tillverkat produkten för.

Eh jo? Det är grunden i ägande, du hyr inte processorn. Du köper den och äger den, den är din.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon159643:

Nu håller jag med om att ej K modellerna vanliga processerna bara är korkat att blockera, det finns ingen vettig förklaring mer än att marknadsavdelningen har fått för sig att detta är smart.

Däremot processorer riktade emot lite mer seriösa användare (Xeons), så finns det ett stort problem med P30or som att det bara är att överklocka processorn och köra något testprogram och det värsta som kan hända är någon blåskärm.
Då skadan i vekligheten som en korrupt cpu kan orsaka är enorm, den kan t.ex. skapa felaktig data i en databas som kanske aldrig upptäcks, men det resulterar i att någon beräkning alltid kommer att vara fel.
Därför finns det en poäng att skydda seriösa datorsystem främst emot klåfingriga P30or och att man så bra som möjligt kan garantera att inte någon P30 har varit där och testat och överklockat ens för en kort stund.

Nu handlar tråden dock om de vanliga processorerna och där allt handlar om vad marknadsavdelningen tror genererar mest $ till företaget.

Jag tycker inte det är samma marknad alls. Nu handlar det ju om konsumentprocessorer där det värsta som kan hända i så fall är att personlig data blir datasallad av. Det har inget med företagsmarknaden att göra.

Och även ur hänseendet mest $ till intel så tror jag detta är en dum idé. Ingen blir glad av att intel återigen stympat processorer som snälla moderkortstillverkare ostympat. Det skapar osämja mellan intel och dess mest lojala kundkrets, och det är ju dumt, och det skapar osämja mellan intel och tillverkarna, och det är ju dumt. Nej som sagt. Deras PR-avdelning borde avgå utan fallskärmar och annat skit. Ut med packet och in med folk som är på kundernas sida istället!

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem

Om man försöker tänka utanför sin lilla låda och iställer försöker förstå anledningen till varför tillverkare, rent allmänt, väljer att låsa sina produkter förstår man kanske varför? Finns en anledning till varför mobiltelefoner inte kommer rootade, varför bilar har varvtalsspärr, varför CPUer har låst frekvens... etc...

Bara för att du förstår begränsningen av produkten du köpt betyder det inte att resten av befolkningen gör det. Sen har man hela biten med att oseriösa försäljare kan utnyttja situationen.

Resultatet kan i vissa fall bli att företaget, i det här fallet Intel, får ta onödig skit. Då tar dom nog hellre skit för att dom inte går att överklocka snarare än att folk uppfattar det som att dom blir blåsta.

Visa signatur

[DESKTOP] FD Define 7XL | VIII Dark Hero (EK-Monoblock) | 5950x | 128GB ECC | RTX3090 (Vector² ABP) | 2*2TB SN850 [SERVER] i5-13400 | 64GB | 108TB (raw)

Permalänk
Master of Overkill
Skrivet av nmo:

Vi snackar inte om stora summor direkt. Det är ingen grundläggande konsumenträttighet att kunna göra saker med en produkt som tillverkaren inte tillverkat produkten för.

Ägandeskap är en fin grej. Men du likaså mannen ovan har ingen grundläggande konsumenträttighet att få överklocka den. Det är dock din fulla rätt att slå sönder din CPU med en hammare om du så behagar eller rent av kissa på den om du triggas av det. Men att hävda att du äger den och får då använda den i ett syfte som tillverkaren anser inte ska gå är befängt.

Att kalla bristen av en funktionalitet för översittarbeteende och kreativitetsdödande är himla märkligt sätt att se på saker och ting. Och sedermera... jag har redan påpekat att det inte är en grundläggande konsumenträttighet, och det är ännu mindre en grundläggande mänsklig rättighet. Vart kommer detta märkliga storhetsvansinne från?

Fel
Har redan mobo med rätt BIOS och CPU så jag bryr mig inte.
Men Intel har ingen rätt tvinga dom.
Och jo det är min rätt göra vad jag vill med dom.

Visa signatur

CASE Caselabs SMA8-A + TH10+PED + Louqe Ghost S1 CPU 9900k @5.3GHz (No AVX) 9800X @4.8GHz GPUs RTX 3090 FE RAM 4x16GB Corsair Dominator Platinum 3533MHz CL13 + 2x16GB Corsair Dominator Platinum RGB 3000MHz PSU EVGA T2 1600W + Corsair SFF 750W SSD 905p 480GB, 4x Samsung 970 Pro M.2 Headphones Audeze Maxwell + FOSTEX TR-X00 + Audeze LCD-2 + Moon Cable DAC/AMP Chord Mojo, Schiit Magni&Modi Screen LG 48CX 4K 120Hz HDR + ASUS ROG SWIFT PG258Q 240Hz
Motherboard X299 EVGA DARK + ASUS ROG Strix Z390-I Watercooling 560+480+480+280+360. 240+240

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gainsgoblin:

Eh jo? Det är grunden i ägande, du hyr inte processorn. Du köper den och äger den, den är din.

Klockrent exempel på att folk idag tror att "äga" betyder att man lånar produkten av tillverkaren och gör som tillverkaren säger, och att tillverkaren får betalt.

Men så är det ju inte. Har du på laglig väg köpt en produkt är den DIN och ingen jävel ska tala om för dig vad du får och inte får göra med den, sålänge du inte gör något olagligt.. Och sist jag kollade är det inte olagligt att överklocka.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Peking:

Frågan är ju om det verkligen är ett stort problem för Intel. De flesta som vill överklocka köper väl trots allt en K-processor ändå?

behöver inte vara så, jag hade tex tänkt köpa en 6100 och dra upp den till 4ghz till tjejen. hon spelar ändå bara spel mellan 2006-2010. istället för att lägga dubbla pengarna på något hon inte utnyttjar

Visa signatur

Min dator: Silent Base 600 | 1700X @ 3.9Ghz | MSI Gaming X 1080TI | RM750X | 512Gb M2 | 16Gb 3200mhz Ram | S34E790C @ 3440x1440
Tjejens dator: Define r4 | i5 3570k @ 4.2ghz | GTX Titan | 750w Supernova | 240gb SSD | 32gb ram
Citera/Tagga för svar!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gainsgoblin:

Eh jo? Det är grunden i ägande, du hyr inte processorn. Du köper den och äger den, den är din.

Ägandeskap har ingenting som helst att göra med att känna sig kränkt som konsument när tillverkaren stryper till saker som den i första början inte var tänkt för. Hyresargumentet är bara befängt, du köpte produkten med vetskap om exakt vad den var ämnad för enligt tillverkaren. Sen kan du som sagt hamra den, kissa på den, jag repeterar... men även där tar ägandeskapet stopp.

Jag skriver ju att ägande är en fin grej. Men se gärna vart ägandet tar stopp också. Här handlar det om att folk köpt en produkt som de från första början vet EXAKT vad den är ämnad för, och nu blir butthurt för att tillverkaren går in och sätter stopp för skit som inte borde ha fungerat från första början.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Christley:

behöver inte vara så, jag hade tex tänkt köpa en 6100 och dra upp den till 4ghz till tjejen. hon spelar ändå bara spel mellan 2006-2010. istället för att lägga dubbla pengarna på något hon inte utnyttjar

Behöver spel från 2006-2010 en överklockad Skylake för att flyta på? Sen kan du ju också köpa i3or upp till 3,9ghz.

Visa signatur

Ryzen 5 7600
Rx 6650xt
32Gb

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ozzed:

Klockrent exempel på att folk idag tror att "äga" betyder att man lånar produkten av tillverkaren och gör som tillverkaren säger, och att tillverkaren får betalt.

Men så är det ju inte. Har du på laglig väg köpt en produkt är den DIN och ingen jävel ska tala om för dig vad du får och inte får göra med den, sålänge du inte gör något olagligt.. Och sist jag kollade är det inte olagligt att överklocka.

Klockrent idiotiskt exempel menar du va? Här handlar det inte om att jag anser att folk inte får göra precis vad man vill med saker man köper. Men kom inte och grina, och prata om kreativitetsdödande och rent trams när tillverkaren vidtar åtgärder för att det inte ska gå göra saker med deras produkt som man redan vid köptillfället vet att den inte var ämnad för. Det är kontentan av det jag försöker att säga... inte att man inte får göra precis vad man vill med sin produkt inom lagliga ramar.

Vidden av det här sjuka icke-problemet ser inga gränser hos dagens konsumenter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av tvelander:

Fel
Har redan mobo med rätt BIOS och CPU så jag bryr mig inte.
Men Intel har ingen rätt tvinga dom.
Och jo det är min rätt göra vad jag vill med dom.

Klart Intel har rätt att tvinga tillverkarna att följa deras riktlinjer.
Om du själv väljer att modifiera varan så lär inte intel ha mycket att säga till om däremot och inte lär dom bry sig heller.

Visa signatur

[DESKTOP] FD Define 7XL | VIII Dark Hero (EK-Monoblock) | 5950x | 128GB ECC | RTX3090 (Vector² ABP) | 2*2TB SN850 [SERVER] i5-13400 | 64GB | 108TB (raw)

Permalänk
Medlem
Skrivet av nmo:

Klockrent idiotiskt exempel menar du va? Här handlar det inte om att jag anser att folk inte får göra precis vad man vill med saker man köper. Men kom inte och grina, och prata om kreativitetsdödande och rent trams när tillverkaren vidtar åtgärder för att det inte ska gå göra saker med deras produkt som man redan vid köptillfället vet att den inte var ämnad för. Det är kontentan av det jag försöker att säga... inte att man inte får göra precis vad man vill med sin produkt inom lagliga ramar.

Vidden av det här sjuka icke-problemet ser inga gränser hos dagens konsumenter.

Precis man köper en processor billigt och är medveten om att man ska köpa K modellerna för att kunna överklocka vettigt.

Men samtidigt kan jag tycka det är tråkigt och dåligt av intel att låsa sina styrkretsar och processorer bättre att ha det som förr och AMD fortfarande har på sina flesta processorer. Även om intel kanske säljer en aning färre av sina värstingprocessorer tror jag deras kunder blir mycket gladare och trognare. Nu har de ju kunder mest för att AMD saknas i topp nivån när det kommer till CPU.

Visa signatur

Ryzen 5 7600
Rx 6650xt
32Gb

Permalänk
Medlem
Skrivet av jOnÄTÄn:

Behöver spel från 2006-2010 en överklockad Skylake för att flyta på? Sen kan du ju också köpa i3or upp till 3,9ghz.

nej, de behöver man inte. men likaväl som att man kan argumentera till varför folk köper en 6600k och överklockar den till 4.5ghz för att bara spela csgo. och ska man köpa en i3a på 3.9ghz kan man lika väl skaffa en i5a på 2.7ghz som kostar 100kr mer.
köper man en i3a vill man spara pengar. 6100 är 500kr billigare än den som redan är på 3.9ghz

Visa signatur

Min dator: Silent Base 600 | 1700X @ 3.9Ghz | MSI Gaming X 1080TI | RM750X | 512Gb M2 | 16Gb 3200mhz Ram | S34E790C @ 3440x1440
Tjejens dator: Define r4 | i5 3570k @ 4.2ghz | GTX Titan | 750w Supernova | 240gb SSD | 32gb ram
Citera/Tagga för svar!

Permalänk
Hjälpsam

"Ordnung muss sein"

Finns det förresten några I3 med HT som är K-modeller.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 1700 | Saphire RX 5700 Pulse XT (Silent Mode) | 64 GB Kingston ECC | https://valid.x86.fr/z2ljhr | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W.
AMD Ryzen 9 5900X | AMD RX 5700 | 64 GB Micron ECC | https://valid.x86.fr/5krwxf
HTPC | https://valid.x86.fr/uuzli0 |

Permalänk
Medlem

Fast vi har ju själva sett, och dragit nytta av, detta faktum otaliga gånger förut. Det är klart att de vill kunna sälja samma produkt i alla möjliga skepnader utan att behöva ställa om produktionen (kostnadsfråga). Är t.ex inte AMDs r9 280x typ samma kort som 7970? Finns väl en miljon exempel till just i datorbranschen.

Det växlar ständigt mellan om vi som konsument får mer eller mindre bang for buck, och numera är ju tillverkarna oerhört medvetna om överklockningen. Back in the days så brydde de sig inte/tänkte inte på det. Folk låste ju upp processorer med blyertspennor.

Det ni ser är en konsekvens av att vinstintresset styr. Ingen skillnad mot att kinesiska sweatshops gör märkeskläder på dagarna och lågprismärken på kvällarna. En annan variant är att det finns ett företag i Sverige som omsätter miljarder på att sälja klockor för 1200 kr styck när de kostar 20 spänn styck för de kinesiska arbetarna att tillverka dem.

Vinst är överordnat allt, och i princip alla stora företag jobbar likadant. Inget nytt under solen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av tvelander:

Fel
Har redan mobo med rätt BIOS och CPU så jag bryr mig inte.
Men Intel har ingen rätt tvinga dom.
Och jo det är min rätt göra vad jag vill med dom.

Du kan säga "fel" så många gånger du vill, det förändras inte automatiskt för det

Om jag utgår från dina egna påståenden så bör Intel ha lika mycket rättighet att "tvinga" som i det här fallet innebär "gör som vi säger eller upphör med samarbetet, your choice" som du har att göra vad du vill med processorn... allt enligt din logik.

Permalänk
Medlem
Skrivet av nmo:

Klockrent idiotiskt exempel menar du va? Här handlar det inte om att jag anser att folk inte får göra precis vad man vill med saker man köper. Men kom inte och grina, och prata om kreativitetsdödande och rent trams när tillverkaren vidtar åtgärder för att det inte ska gå göra saker med deras produkt som man redan vid köptillfället vet att den inte var ämnad för. Det är kontentan av det jag försöker att säga... inte att man inte får göra precis vad man vill med sin produkt inom lagliga ramar.

Vidden av det här sjuka icke-problemet ser inga gränser hos dagens konsumenter.

Fast det spelar ingen roll vad en produkt är ämnad för och inte, annat än att intel inte kan garantera funktionen om man inte använder den enligt deras spec..

Hur i helvete skulle t. ex konstprojektet där någon fyllde massa skor med smör och ställde dem på en bergstopp blivit till om man haft den sjuka uppfattningen "Nej så får du inte göra!!!!! SKOR SKA MAN HA PÅ FÖTTERNA FÖR DET ÄR DET DE ÄR ÄMNADE TILL!!!!!!1111111"

Det intel håller på med är ett exempel på varför jag tycker att kapitalismen idag har fått för stort spelrum, och uppenbarligen lyckats manipulera folk att tro att det är så det ska vara.

Om det vore så att man hyrde processorn och överklockning inte ingick i hyresavtalet? Fine.. Men nu har man köpt den, och då ska de ge FAN i vad man sedan gör med den.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Christley:

nej, de behöver man inte. men likaväl som att man kan argumentera till varför folk köper en 6600k och överklockar den till 4.5ghz för att bara spela csgo. och ska man köpa en i3a på 3.9ghz kan man lika väl skaffa en i5a på 2.7ghz som kostar 100kr mer.
köper man en i3a vill man spara pengar. 6100 är 500kr billigare än den som redan är på 3.9ghz

Den i5an 6400 du talar om presterar med stor sannolikhet sämre än i3an 6320 speciellt i äldre spel som körs på en tråd. Den har ju turbo upp till endast 3,3ghz.

Men kör du på i3 6100 den går ju i 3,7ghz vilket är rätt bra. Hade själv en I3 4170 ett tag och var nöjd sett till vad den kostade. De som klockar 6600k för CS go är antagligen sådana som behöver 300 fps för att få kills jag har själv inte testat spelet tillräckligt för att veta om det behövs eller ej jag sög så av installerade det .

Visa signatur

Ryzen 5 7600
Rx 6650xt
32Gb

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ozzed:

Och även ur hänseendet mest $ till intel så tror jag detta är en dum idé. Ingen blir glad av att intel återigen stympat processorer som snälla moderkortstillverkare ostympat. Det skapar osämja mellan intel och dess mest lojala kundkrets, och det är ju dumt, och det skapar osämja mellan intel och tillverkarna, och det är ju dumt. Nej som sagt. Deras PR-avdelning borde avgå utan fallskärmar och annat skit. Ut med packet och in med folk som är på kundernas sida istället!

Ska jag gissa så är det nog så att de vill undvika en shitstorm på nätet av finniga överklockare som hört av polaren att det är bara att köpa det billigaste och maXXa! För att inte tala om alla möjliga retur-ärenden som följer för att på något forum kunde de minsann nå 50.000Mhz!

Denna grupp låter nog mer än överklockarna som vet vad dom ska ha. För de som vill spara en slant finns där den billigare. Inget att gnälla över (fast jag håller med - det var roligare förr ).

Permalänk
Medlem

Folk köper väl en k-processor om man ska överklocka i vilket fall?

Visa signatur

sweclockers prestandaindex

Efter 10 kommer 11.
Efter 99 kommer 100.

Permalänk
Medlem
Skrivet av TuHack:

Ska jag gissa så är det nog så att de vill undvika en shitstorm på nätet av finniga överklockare som hört av polaren att det är bara att köpa det billigaste och maXXa! För att inte tala om alla möjliga retur-ärenden som följer för att på något forum kunde de minsann nå 50.000Mhz!

Denna grupp låter nog mer än överklockarna som vet vad dom ska ha. För de som vill spara en slant finns där den billigare. Inget att gnälla över (fast jag håller med - det var roligare förr ).

Fast vad är i så fall problemet? Som jag skrev i ett tidigare inlägg så finns det termostat på processorerna idag som gör det extremt svårt att ha sönder dem. Och det är inte intels problem för de har aldrig sagt att det ska funka. Det är i så fall moderkortstillverkarna som får ta PR-smällen. Och resultatet blir nu allderles oavsett att de retar upp folk, och för mig personligen flyttas jag ytterligare vänster ut på den politiska skalan och min tveksamhet till företags långtgående friheter växer ännu mer. Bra jobbat Intel.. Eller ska man kanske börja kalla dem för "inte" nu när deras mål med allt verkar vara att begränsa för folk?

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ClintBeastwood:

Folk köper väl en k-processor om man ska överklocka i vilket fall?

Vissa tycker att det är roligt att klocka diverse saker som inte är tänkt att clockas

Visa signatur

5900X | 32GB DDR4 | EVGA T2 1000W | Nvidia 3080Ti

Permalänk
Medlem
Skrivet av gabriel15:

Folk köper K-modeller för de har upplåst multipel.

Varför skulle någon köpa dem om en vanlig billigare kan göra samma sak?

Intel säljer särskilda K-modeller bara för att det finns folk som är beredda på att betala mer för dem. Hade ingen velat betala extra skulle alla deras processorer vara olåsta. Så som det var förr alltså. Det här är ett sätt att försöka styra över konsumenterna.

Själv tycker jag att man är ganska korkad som entusiast om man betalar mer pengar för något man kan få billigare om man bara låter bli att betala för onödigt dyra delar.

Edit:
Som upplagt för missförstånd, men det får jag leva med.

Visa signatur

Skriv jätteintressant information här.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ozzed:

Fast vad är i så fall problemet? Som jag skrev i ett tidigare inlägg så finns det termostat på processorerna idag som gör det extremt svårt att ha sönder dem. Och det är inte intels problem för de har aldrig sagt att det ska funka. Det är i så fall moderkortstillverkarna som får ta PR-smällen. Och resultatet blir nu allderles oavsett att de retar upp folk, och för mig personligen flyttas jag ytterligare vänster ut på den politiska skalan och min tveksamhet till företags långtgående friheter växer ännu mer. Bra jobbat Intel.. Eller ska man kanske börja kalla dem för "inte" nu när deras mål med allt verkar vara att begränsa för folk?

Det är ju ändå Intel som kommer framstå som skit om det börjar rapporteras att mer och mer processorer ifrån dom går sönder. Folk kommer ju säga att dom försökte överklocka en Intel processor och inte skylla på kvalitén på moderkortet.

Visa signatur

sweclockers prestandaindex

Efter 10 kommer 11.
Efter 99 kommer 100.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Citrona:

Vissa tycker att det är roligt att klocka diverse saker som inte är tänkt att clockas

Det kan jag köpa. Jag har alltid trott att folk körde på k-modellen, både för bättre andrahandsvärde och överklockning, men med tanke på hur många i tråden som verkar påverkade utav detta så kanske jag hade fel.

Visa signatur

sweclockers prestandaindex

Efter 10 kommer 11.
Efter 99 kommer 100.