Intel tvingar moderkortstillverkare ta bort stöd för överklockning av låsta processorer

Permalänk
Avstängd
Skrivet av -=Mr_B=-:

Fast i det här fallet är det en intressant jämförelse, eftersom just Mercedes är kända för att ha strypt toppfarten på en del modeller för att de annars konkurrerar med dyrare modeller. Och deras servicepartners är skyldiga att installera den nyaste mjukvaran vid varje service.

Exakt, precis vad jag menade, men för slutkund spelar det ju ingen roll om strypningen är gjord i fabriken eller hos servicestället; resultatet är ju detsamma oavsett.

Permalänk
Skrivet av -=Mr_B=-:

I won't. I refuse to. But these guys know a thing or two about it.

Tackar och bugar!

Permalänk
Medlem
Skrivet av VresiBerba:

Exakt, precis vad jag menade, men för slutkund spelar det ju ingen roll om strypningen är gjord i fabriken eller hos servicestället; resultatet är ju detsamma oavsett.

Mer eller mindre i alla fall. Hade det bara varit från fabriken, hade det varit som vi haft det fram tills nu. När service-stället, i det här fallet moderkortstillverkarna tvingas uppdatera till mjukvara som låser ner motorn igen, så börjar det bli mer diffust. Jag ser det som sagt inte som ett faktiskt problem, vill man kommer det gå att lista ut vad som skiljer mellan olika BIOS'ar, och hacka in samma skillnader i senare BIOS'ar, så det kan rent av sluta med att moderkort som kanske annars inte fått stödet, går att hacka till en bättre lösning.

Skrivet av Clint Eastwood:

Tackar och bugar!

Så lite så.
B!

Visa signatur

Allting jag skriver är om inget annat uttrycks, min åsikt! Ingenting måste vara dagens sanning enligt din åsikt, och gör du antaganden baserade på mina åsikter hoppas jag att du övervägt mer än bara just min åsikt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av -=Mr_B=-:

I won't. I refuse to. But these guys know a thing or two about it.

Fast det är ju precis så det är i dag. Tillverkarna tvingar licensierade servicepartners att installera deras uppdaterade mjukvaror vid service, just för att man inte ska plocka bort strypningen, och kunna konkurrera med deras (mer) premium fordon. Fel på bilen? Spelar ingen roll om det så är rassel från gardinen i bakrutan, utan uppdaterad mjukvara är fordonet inte godkänt för reklamationer. Ny mjukvara, och en eventuell chipptrimning är historia.

Fast så dyrt behöver det ju inte bli. faktum är att de flesta boxar i dag går att programmera via ODB-uttaget, och utrustningen för ett specifikt fordon kostar tusenlappar. Det är betydligt dyrare med mer generell hårdvara, och mjukvara som låter en trimma "alla" märken från samma plattform, men det köper man ju knappast för att ta bort spärren på en bil.

Coolt. Det visste jag inte. Trodde det var dyrare för jag har en polare som jobbar med det där.. Och jag är väl lite så att "han kan ju bilar så han vet", men där ser man. Då kan det ju vara värt.. Om man skippar servicen då för i så fall får man väl automagiskt ny firmware som låser in funktionerna i en stängd modul, typ som chiptillverkare gör med firmware till routrar. Är jättevanligt att man ser på OPEN-WRT firmware att "Nu har vi plockat bort den funktionen för nu har de stängt in inställningen i en blob".

Men hur som helst så tycker jag det är småaktigt och glädjedödande.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Ozzed:

Men hur som helst så tycker jag det är småaktigt och glädjedödande.

Om moderkortstillverkarna har brutit mot eventuella avtal kan jag hålla med om det, speciellt om dom dessutom säljer moderkortet med en 'feature' som inte fullt kan utnyttjas. Nu kan man ju låta bli och uppdatera BIOS'en förstås, det alternativet hade ju inte iphone-ägare när iOS9 plötsligt 'brickade' telefoner vilka har genomgått service hos icke-licensierade serviceställen. "Det kunde vart värre" är ju trist kanske att höra, men, ja, vad skall man säga.

iphone error 53

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ozzed:

Trodde det var dyrare för jag har en polare som jobbar med det där.. Och jag är väl lite så att "han kan ju bilar så han vet", men där ser man.

Systemen de använder kostar oftast i den klassen, men de ska ju hantera, om inte flera (alla) märken på marknaden, och som absolut minst, åtminstone "alla" modeller från en specifik koncern. När man ska ha tag på en till sig själv köper man ju en mer specifikt för sin modell, och de kommer oftast som rena handhållna enheter. Skillnaden är främst att de handhållna enheterna är begränsade till en serie, det kan vara specifik motorserie, eller ett par motorserier, oftast ett par olika bilmodeller. Ovanpå det så får man inte lika mycket info från dem, en bra mappning kräver rullande landsväg, eller körning på väg, för att få värden, ändra andra värden, och hitta vad som är "optimalt". Med billiga handhållna enheter får man antingen nöja sig med "gissningar" och vad resultatet blir när man kollar värdena efteråt, eller köra på vad som motsvarar rena chip-trim. Man läser helt enkelt in kända standardvärden, som någon tagit fram, och som man "vet" är säkra för modellen motor. Rätt många som säljer mappningstjänster säljer de här handhållna enheterna, så att man kan få bilen servad, och lyft in tillverkarens mjukvara, och sen läsa in mappningen man fick av "trim-firman" efteråt. (ibland säljer de riktigt korkade enheter som bara läser in original, eller modifierad mjukvara, inga egna ändringar kan göras. De kostar lika mycket, och jag misstänker att man säljer de här enheterna bara för att hindra kunderna från att inse att de egentligen hade klarat sig själva...)

Skrivet av Ozzed:

Då kan det ju vara värt.. Om man skippar servicen då för i så fall får man väl automagiskt ny firmware som låser in funktionerna i en stängd modul, typ som chiptillverkare gör med firmware till routrar.

Som tur är verkar biltillverkarna inte intresserade av att låsa folk ute. De verkar tycka att steget för att kunna trimma i mjukvara är stort nog i alla fall. Och skulle de börja konstra, så är en eftermarknads ECU billigare än en ny turbo, och oftast kommer de med egen mjukvara för att läsa alla värden "live", en flock färdiga profiler att testa runt och labba med, samt ansluts till vilken laptop som helst via USB. Bäst av allt, de brukar vara rena "plug n' play" system, så du kopplar bara bort original, och ansluter din egen med samma kablage. Färdigt. De är absolut inte det häftigaste som finns, och vad som används för att trimma mer än alla andra... Men det är betydligt mer seriöst än polaren din vanligen får jobba med, och de får garanterat rätt bra resultat i alla fall.

Skrivet av Ozzed:

Men hur som helst så tycker jag det är småaktigt och glädjedödande.

Ja, det är vi helt överens om.
B!

Visa signatur

Allting jag skriver är om inget annat uttrycks, min åsikt! Ingenting måste vara dagens sanning enligt din åsikt, och gör du antaganden baserade på mina åsikter hoppas jag att du övervägt mer än bara just min åsikt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av VresiBerba:

Om moderkortstillverkarna har brutit mot eventuella avtal kan jag hålla med om det, speciellt om dom dessutom säljer moderkortet med en 'feature' som inte fullt kan utnyttjas. Nu kan man ju låta bli och uppdatera BIOS'en förstås, det alternativet hade ju inte iphone-ägare när iOS9 plötsligt 'brickade' telefoner vilka har genomgått service hos icke-licensierade serviceställen. "Det kunde vart värre" är ju trist kanske att höra, men, ja, vad skall man säga.

iphone error 53

Aldrig hört talas om error 53 innan. Läste att en trasig eller skadad skärm kan orsaka felet också. Helt otroligt att Apple inte reparerar telefoner som drabbats av detta, fast samtidigt är jag inte förvånad.

Visa signatur

Ryzen 5600X | Asus B550-F Gaming | 32GB G.Skill Trident Z 3600mhz | Powercolor 6800 XT | Seasonic Prime TX 850W

Athlon 64, du har alltid en plats i mitt hjärta. <3

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av -=Mr_B=-:

I won't. I refuse to. But these guys know a thing or two about it.

Eftrsom du kan modda in det i nästan alla BIOS'ar vid det här laget, följ tråden jag länkade till ovan, så känns det inte jätte relevant, men, MSI P67A-GD65 (B3) till min 2500K. Så här långt har jag bara test-kört det som hastigast med lånad PCI-E SSD, så jag vågar inte säga något om det längre perspektivet. Det kommer förhoppningsvis bli en 1tB SSD i en PCI-e slot här under våren.

Stort tack, det var helt nytt för mig faktiskt.
NVMe är något jag sett fram emot med den datoruppgradering jag smått planerat för andra halvan av året. Men nu borde jag nog kunna sitta kvar på min 2700K/Z77-system ett tag till då.

Hoppas den kommande SSD-uppgraderingen fungerar fint med ditt system!

Permalänk
Skrivet av -=Mr_B=-:

Fast det är inte en hållbar ursäkt. Det hade varit skitenkelt att lägga ett register som går att läsa utifrån där man lagrar den högsta klockfrekvensen CPU'n någonsin körts i. Helt automatiskt. Med mindre än att man bränner sönder det registret manuellt går det alltid att läsa ut frekvensen även om CPU'n är helt död. Och bränner man ut registret helt, är det inte längre en garanti, och så slipper man låsa CPU'er på det här viset.
(Det här är en funktion jag tycker man borde ha på allt, i dagsläget betalar jag som är ärlig för alla som reklamerar enheter de har förstört genom överklockning... Vilket är ok om jag köper en produkt som har ett premiumpris just för att de lämnar garantier även vid överklockning, men inte är okaj i normalfallet.)

Och hade det varit olagligt att överklocka, är det INTE tillverkaren som ska leka polis...

Fast det är deras förbannade plikt och skyldighet att ställa upp funktionsrelaterade parametrar som grund för vad som är, och inte är en kvalificerad RMA. Att en CPU inte klockar så bra som man tycker att den borde, är INTE en godtagbar anledning för reklamation. I det fallet har Intel en CPU man kan köpa "tilläggstjänst" för, som låter en göra just det. Att nyttja sin "reklamationsrätt" för att CPU'n inte klockar bra nog, går inte igenom, och klockar man ihjäl den, och reklamerar den i alla fall, trots att man har förstört sin enhet själv, så är det bedrägeri, och olagligt. Att risken för att åka fast är obefintlig, är inte detsamma som att det är ok. Intel har andra verkningsfulla lösningar att ta till, som hade låtit konsumenterna experimentera, men girighet gör att man helt enkelt vill kunna ta lite mer betalt för att tillåta överklockning, även om den inte ens då är en godtagbar grund för reklamation.

Helt ok. Här får du ett val. Du kan köpa en 6600K för 7000:-. Din 6600K kommer från en wafer, där alla CPU'er som inte klarat testerna för att bli en 6600K har kasserats. Man fick fram 5 6600K från sagda wafer, och den kostar lite drygt 25000:-. Efter att alla led har gjort små påslag slutar det med en CPU som kostar, i runda slängar 7000:-, och marginalerna för alla är så små att det knappt är lönt att sälja CPU'er.
Ditt andra alternativ är att köpa en 6600K för 2300:- där skillnaden är att man istället för att kassera resten av kislet har tagit och sorterat alla chip efter hastighet, och antal fungerande kärnor, för att sen låta alla dessa tillsammans bekosta tillverkningskostnaden tillsammans.

Jag vet vilken CPU JAG hade köpt, men du får gärna motivera varför du vill ha en förändring.

Visst skulle det gå. Man skiter fullständigt i klockslag, och hur länge, man skulle bara lagra högsta frekvens. Det hade rent av gått att standardisera så att man kunde läsa av "alla" tillverkares olika enheter via motsvarigheten till en multimeter, som läste ut frekvensen i en display. 2 kontaktytor på ovansidan / kretskortets baksida. Lämpligtvis under en klisterlapp av typen "warranty void if removed, or tampered with". Men det är nu inte den huvudsakliga orsaken till att man låser sina produkter.

Pissigt sätt, och det hade varit skitlätt att förhindra, men det vill inte tillverkarna.

I grund och botten håller jag med dig, men se dig om som hastigast. När det kommer till analogier är bilindustrin ofta utskälld, så varför inte nu med? Hur många bilar kommer med en artificiell varvspärr, eller rent av en limiter på toppfarten? Vad jag menar är att det är ett ganska vanligt sätt att låsa ned en produkt, huvudsakligen så att produkten inte ska konkurrera med de egna premium produkterna. När det kommer till bilar så lagrar man redan alla uppgifter man behöver för att avslå reklamationskrav pga övervarv, osv, så det är helt onödiga begränsningar, som konsumenter inte ens funderar över.

Det tycker jag. Ända tills man använder den på ett sätt som Intel inte garanterat att den ska tåla. Och det är väl där det här bli intressant. Överklocknings"låset" har inte ett skit med din eventuella reklamationsrätt att göra, utan är till 100% ett sätt att se till så att de billiga produkterna inte konkurrerar med premiumsegmentet. Hade man velat komma åt felaktiga krav på reklamationer, så finns det lätta lösningar på det.

Det här är faktiskt det som är mest positivt i hela den här soppan. Eftersom man har listat ut att det är en ren BIOS fråga, så kommer det finnas massor av folk som försöker lista ut exakt vad som ska till, för att sen hacka ihop nya, och gamla bitar av BIOS'ar och bygga nya versioner, som innehåller alla buggfixar, nya funktioner, stöd för nya CPU'er, och fortfarande tillåter överklockning. Det kommer bli mindre mainstream, och mer exklusivt för "riktiga" överklockare. Jag tycker det låter skitbra. Själv sitter jag med en BIOS i mitt moderkort som ger NVMe stöd, trots att standarden inte ens var påtänkt när MSI tillverkade moderkortet, och de då definitivt inte tänker släppa en BIOS med stöd för det... Min kompetens på området är sådan att jag är hemskt tacksam för att andra plockat fram tydliga instruktioner för hur man skulle göra, så att jag bara kunde följa dem.
B!

Jo, visst är det så, men jag menar i sammanhanget så kostar samma cpu med ett K på slutet mer än den utan trots att det högst troligt är samma cpu. Om jag väljer att högerklicka min cpu eller ej ska vara upp till mig och inte upp till dem. Hade icke-K-märkta cpuer varit kassa så hade inte recensenter fått upp dem i de frekvenser som de faktiskt har lyckats med på de billiga modellerna.

Visa signatur

WCG-dator: |AMD 2990WX @ 3.3GHz All Core| |ASRock Taichi X399| |Samsung 970 EVO M.2 500GB| |Quad Channel 64GB Corsair 2933Mhz @ 14-13-13-28-1T| |SilverArrow TR4| |PNY GTX 1080 8GB @ +185/+625MHz| |Corsair AX1200i 1200W| |Thermaltake Level 10 GT Snow Edition|

Permalänk
Avstängd
Skrivet av ThreadRipper:

Om jag väljer att högerklicka min cpu eller ej ska vara upp till mig och inte upp till dem.

Det är det också. Men om Intel inte vill att du skall överklocka din processor så vill dom inte det och det finns ingenting i hela världen som säger att det är din rättighet. Du har köpt en vara utav Intel, gör vad du vill med den, till och med överklocka om du kan, men vill inte Intel ge dig verktyg att göra det med, så får du snällt vara utan. Så är det.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ThreadRipper:

Jo, visst är det så, men jag menar i sammanhanget så kostar samma cpu med ett K på slutet mer än den utan trots att det högst troligt är samma cpu. Om jag väljer att högerklicka min cpu eller ej ska vara upp till mig och inte upp till dem. Hade icke-K-märkta cpuer varit kassa så hade inte recensenter fått upp dem i de frekvenser som de faktiskt har lyckats med på de billiga modellerna.

Du betalar mer för utökad funktionalitet. Av naturlig anledning vill Intel segmentera sina produkter, för att rikta sig mot olika marknader.
Någon dag i framtiden får vi kanske drömscenariot, där alla CPU'er är lika snabba, och man betalat för att få använda "upp till" en viss hastighet. Vill man ha utökad funktionalitet, fler kärnor, eller högre frekvens så klickar man in på Intels hemsida, och bockar i önskemålen, samt plockar fram kreditkortet. Det är förstås inte VÅR drömvärld, men det ÄR Intels. Jag vet att datorleverantörer snackade om att börja bygga servrar så redan för 10 år sedan. Sälja system med 4'a socklar, alla bestyckade, men bara låta dig använda så många som du betalat för. När du X år senare behöver mer prestanda, betala lite till, och lås upp mer minne / CPU'er osv. Så vitt jag vet har det inte blivit verklighet, såvida man inte vill hävda att köpa servertjänster i moln är just det.

Hur som helst. Vad Intel än vill göra med sina CPU'er, är det inte mycket att snacka om, så länge de är tydliga med vad man får för pengarna. Om de tvingar moderkortstillverkare att strypa funktionalitet, vill det till att moderkortstillverkarna är tydliga med det i sin dokumentation till de olika BIOS-revisionerna. Och det kommer som sagt högst troligtvis bara leda till att man hackar ihop egna BIOS-bin's med rätt stöd för överklockning, vilket jag ser som en positiv utveckling.
B!

Visa signatur

Allting jag skriver är om inget annat uttrycks, min åsikt! Ingenting måste vara dagens sanning enligt din åsikt, och gör du antaganden baserade på mina åsikter hoppas jag att du övervägt mer än bara just min åsikt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av tvelander:

Så blir det när dom får bestämma över tillverkarna.
Jag äger min CPU och moderkort ingen annan.

Försök det argumentet med film- och musikindustrin...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Finkelzvin:

Försök det argumentet med film- och musikindustrin...

Fast det är nu inte riktigt samma sak. Av någon för mig nästan totalt obegriplig anledning, har de fått rätt att sälja fysiskt material, där bara det fysiska materialet är något kunden äger, det analoga, eller digitala innehållet, det är minsann fortfarande deras. Det avtalet är inte enligt normerna, utan ett särfall som bara gäller viss sorts "konst", för att skydda kulturvärlden, samt mjukvara. (Det gäller inte all konst. Främst "one off's" är den faktiska köparens ägodel helt och hållet. Vad ägaren väljer att göra med den har inte den ursprungliga konstnären att göra med.)
B!

Visa signatur

Allting jag skriver är om inget annat uttrycks, min åsikt! Ingenting måste vara dagens sanning enligt din åsikt, och gör du antaganden baserade på mina åsikter hoppas jag att du övervägt mer än bara just min åsikt.

Permalänk

Inte helt oväntat att det skulle bli på detta viset.

Visa signatur

Apple MacBook Pro 13" 2012 | Apple iPad Air 2013

Permalänk
Moderator
Forumledare

*tråd lätt rensad*

Vill påminna om att på sweclockers.com är man välkommen att diskutera även om ens åsikter går emot majoritetens, under förutsättning att man följer forumets regler och Sveriges lagar.

Visa signatur

Forumets regler | Har du synpunkter på hur vi modererar? Kontakta SweClockers/moderatorerna

Jag stavar som en kratta

Gillar lök på discord

Permalänk
Medlem

Har inte läst hela tråden, men detta kanske leder till att överklockning blir som på "den gamla goda tiden" igen ?

Eller så är jag väl bara gammal och bitter för att kidZen köper gejmerprylar med massa fula plastbitar på och trycker på en knapp för att klocka sitt system utan att förstå vad man håller på med

Överklockning med lödkolv, tunna trådstumpar, silverfärg och allmän modifiering av det man inte borde röra är mer genuint Precis som överklockning mer handlade om att köpa den sämsta CPU:n och klocka skiten ur den och få en dator med riktigt bra prestanda, inte köpa den redan bästa CPU:n och trimma den lite till med någon "app"

Visa signatur

En del av mina bildlänkar hostas på egen maskin, är bildlänkarna trasiga, ha tålamod.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Karaff:

Har inte läst hela tråden, men detta kanske leder till att överklockning blir som på "den gamla goda tiden" igen ?

Vet inte hur många timmar jag har spenderat 'jumprat' moderkort. Det var tider det...

Permalänk
Medlem

@VresiBerba:

Men det var lärorikt.

Precis som det var lärorikt att börja med DOS etc, man får nog en annan förståelse för en dator när man faktiskt kan greppa lite mer vad som händer under skalet, adresser, IRQ, DMA, drivrutiner etc..

Plug and play som fungerar är suveränt, men när det inte fungerar så är det värre.. tyvärr har det väl fått folk o tro att man kan koppla ihop nästan vad som helst om man har en sladd med rätt kontakter i ändarna - utan förståelse till signaler och protokoll
När det fungerar som i Star Trek är jag nöjd

Visa signatur

En del av mina bildlänkar hostas på egen maskin, är bildlänkarna trasiga, ha tålamod.

Permalänk
Skrivet av VresiBerba:

Det är det också. Men om Intel inte vill att du skall överklocka din processor så vill dom inte det och det finns ingenting i hela världen som säger att det är din rättighet. Du har köpt en vara utav Intel, gör vad du vill med den, till och med överklocka om du kan, men vill inte Intel ge dig verktyg att göra det med, så får du snällt vara utan. Så är det.

Ja, Intel sätter marknaden - vill man inte så behöver man inte köpa osv.
Men, om jag köper en kniv så får jag väl vässa den om den rent fysiskt går att vässa? Tillverkaren kan skriva att den inte ska vässas enligt deras önskemål men om någon kommer på ett sätt att göra detta på så är det upp till dem.

Posten, de kan ju säga att "skicka inte brev med ordet 'Hej' inuti", men de ska ge tusan i att öppna folks brev bara för att folk rent fysiskt och praktiskt kan ha gjort det. Samma med Internet - ska staten stänga ned sidor bara för att de tycker att det finns sidor som de inte gillar (fildelning etc)? Är det rätt att Copyswede får hålla på som de gör? Nej jag tycker inte det.

Jag anser att det är min rättighet att inte betala för luft i prissättning.
Ungefär som detta: http://www.svd.se/medicin-blev-5000-procent-dyrare

Det hade varit en helt annan sak om icke-K-CPU:erna inte hade gått att tillverka så att de gick att överklocka. Intels metoder luktar monopolmissbruk, och det är inte tanken att man ska få syssla med i en marknad som skall styras av konkurrens.

Visa signatur

WCG-dator: |AMD 2990WX @ 3.3GHz All Core| |ASRock Taichi X399| |Samsung 970 EVO M.2 500GB| |Quad Channel 64GB Corsair 2933Mhz @ 14-13-13-28-1T| |SilverArrow TR4| |PNY GTX 1080 8GB @ +185/+625MHz| |Corsair AX1200i 1200W| |Thermaltake Level 10 GT Snow Edition|

Permalänk
Skrivet av -=Mr_B=-:

Du betalar mer för utökad funktionalitet. Av naturlig anledning vill Intel segmentera sina produkter, för att rikta sig mot olika marknader.
Någon dag i framtiden får vi kanske drömscenariot, där alla CPU'er är lika snabba, och man betalat för att få använda "upp till" en viss hastighet. Vill man ha utökad funktionalitet, fler kärnor, eller högre frekvens så klickar man in på Intels hemsida, och bockar i önskemålen, samt plockar fram kreditkortet. Det är förstås inte VÅR drömvärld, men det ÄR Intels. Jag vet att datorleverantörer snackade om att börja bygga servrar så redan för 10 år sedan. Sälja system med 4'a socklar, alla bestyckade, men bara låta dig använda så många som du betalat för. När du X år senare behöver mer prestanda, betala lite till, och lås upp mer minne / CPU'er osv. Så vitt jag vet har det inte blivit verklighet, såvida man inte vill hävda att köpa servertjänster i moln är just det.

Hur som helst. Vad Intel än vill göra med sina CPU'er, är det inte mycket att snacka om, så länge de är tydliga med vad man får för pengarna. Om de tvingar moderkortstillverkare att strypa funktionalitet, vill det till att moderkortstillverkarna är tydliga med det i sin dokumentation till de olika BIOS-revisionerna. Och det kommer som sagt högst troligtvis bara leda till att man hackar ihop egna BIOS-bin's med rätt stöd för överklockning, vilket jag ser som en positiv utveckling.
B!

Visst segmentera era produkter - tillverka en produkt som faktiskt är en 6700K och en som är en annan - men då ska den också vara en annan produkt - dvs inte samma 6700K fast artificiellt strypt. Sälj mig inte all kraft under huven utan att låta mig använda den - sälj produkter som är sådana som ni säljer dem.

Det måste ju stå i sådana fall någonstans att "du köper en CPU modell X med 2 kärnor på 3GHz styck, 8MB cache" om produkten egentligen är en fyrkärnig med 16MB cache och 5GHz. Jag anser verkligen inte att slutprodukten är den som den blir efter att man post-processat den med strypande mjukvara eller liknande. En vara är det den är fysiskt.

Att bygga en raket men sedan endast montera hjul på den och låta den ha Familjen Flinta-drift istället för att låta den flyga, är fel enligt mig att sälja som en "Familjen Flinta-bil" när det är en raket.

Bara för att Copyswede säger att en mobiltelefon är särskilt ämnad för privatkopiering innebär det inte att det är så heller. Det är inte ärligt, och det Intel sysslar med är inte ärligt. Moderkortstillverkarna hade kunnat gå ihop och straffa intel istället för att gå med på deras krav, men de vågade inte.

Ok, hade CPU:erna varit "nästan gratis" så fine, kalla dem vad ni vill. Lås upp och lås ned, det gr detsamma. Men ska jag betala tusenlappar mer för samma CPU bara för att dess namn slutar på "K". Nä, man förstår varför Intel tvingades betala miljardskadestånd till AMD ett antal år sedan för oärliga metoder.

Visa signatur

WCG-dator: |AMD 2990WX @ 3.3GHz All Core| |ASRock Taichi X399| |Samsung 970 EVO M.2 500GB| |Quad Channel 64GB Corsair 2933Mhz @ 14-13-13-28-1T| |SilverArrow TR4| |PNY GTX 1080 8GB @ +185/+625MHz| |Corsair AX1200i 1200W| |Thermaltake Level 10 GT Snow Edition|

Permalänk
Medlem
Skrivet av ThreadRipper:

Visst segmentera era produkter - tillverka en produkt som faktiskt är en 6700K och en som är en annan - men då ska den också vara en annan produkt - dvs inte samma 6700K fast artificiellt strypt. Sälj mig inte all kraft under huven utan att låta mig använda den - sälj produkter som är sådana som ni säljer dem.

Se dig om i verkliga livet. Det mesta, som säljs i flera versioner, är samma vara, med eventuellt med begränsningar påförda för att inte konkurrera med de finare produkterna. Allt från rödbetssallad på ICA, till mercan som står ny hos handlaren. På ICA betalar du mer för att det står "rubin" eller något på salladen, hos Mercedes betalar du mer för att det står "300" på kofferten. Samma innehåll i salladsburken, och när det kommer till Mercan... I en del fall skiljer det småsaker fysiskt, men motorn är samma från C200 till C3004matic. Mjukvaran gör att det skiljer 60 bhp mellan svagaste, och starkaste. Och det här är inget nytt. Det är 10 år sedan Mercedes slutade låtsas som om cylindervolymen i motorn hade något med siffrorna i modellnamnet att göra.

Skrivet av ThreadRipper:

Det måste ju stå i sådana fall någonstans att "du köper en CPU modell X med 2 kärnor på 3GHz styck, 8MB cache" om produkten egentligen är en fyrkärnig med 16MB cache och 5GHz.

Fast det gör det ju. Det står på lådan vilken familj CPU'n tillhör, och är man intresserad innebär det att man kan ta del av de officiella uppgifterna på vilken typ wafer man får. Sen står det den mer intressanta informationen, i klartext , nämligen vad Intel garanterar att du får i lådan, prestanda, och funktionsmässigt. Vad du inte kan vara säker på, är om du faktiskt kan tvinga fram lite extra.

Skrivet av ThreadRipper:

Jag anser verkligen inte att slutprodukten är den som den blir efter att man post-processat den med strypande mjukvara eller liknande. En vara är det den är fysiskt.

Ledsen över att behöva ha en avvikande åsikt, men det är helt enkelt inte så det fungerar. Du köper en snabb, eller långsam CPU, och den är vad den är, eftersom det är vad Intel kan garantera att den klarar av att prestera. CPU'er, även om de kommer från platserna sidan om varandra på en wafer, presterar inte identiskt. Därför testas de för hur snabba, och vid vilka spänningar de är stabila, och hamnar i olika lådor. Av dessa lådor gör man sen CPU'er. Klasserna är oftast uppdelade av nödtvång, tidigt. Man har helt enkelt många chip som inte klarar de högre hastigheterna, en del av cachen är defekt, eller en kärna räknar baklänges. Efterhand som processen blir bättre intrimmad så får man färre och färre av de långsammare, och "defekta" CPU'erna, och plockar därför in från "bättre" grupper när man får ett underskott. Vill du ha en snabbare CPU, med alla funktioner, och beräkningsenheter, ska du vara mycket tacksam för att man gör så här. Speciellt tidigt när man har väldigt få "full fart - allt helt" cpu'er, hade kostnaden för en wafer, maskintider, postproduktion, och forskningskostnader gjort att priset på CPU'n hade varit som en billig, ny bil.

Skrivet av ThreadRipper:

Att bygga en raket men sedan endast montera hjul på den och låta den ha Familjen Flinta-drift istället för att låta den flyga, är fel enligt mig att sälja som en "Familjen Flinta-bil" när det är en raket.

Fast det är nu så marknaden fungerar. Vi köper förvisso inte raketer, men titta på vilken biltillverkare som helst. De säljer samma produkt, med mjukvaruskillnader för att ge mer eller mindre prestanda.

Skrivet av ThreadRipper:

Bara för att Copyswede säger att en mobiltelefon är särskilt ämnad för privatkopiering innebär det inte att det är så heller. Det är inte ärligt, och det Intel sysslar med är inte ärligt.

Intel är väldigt öppna med hur processen fungerar. Att säga att de inte är ärliga, är helt enkelt inte möjligt att ta på allvar.

Skrivet av ThreadRipper:

Moderkortstillverkarna hade kunnat gå ihop och straffa intel istället för att gå med på deras krav, men de vågade inte.

Här har du helt rätt. Tillverkarna kan säga till Intel att de inte bryr sig om deras krav på att man inte ska kunna överklocka "icke K" serien CPU'er. Och, för 15 år sedan hade de sagt det. I dag är det tyvärr så att om du ska bygga ett moderkort till en Intel CPU, behöver du ett par chip från Intel. Alla tredje-partstillverkare har sadlat om till annat. Det går helt enkelt inte att be Intel dra åt skogen, för då säljer de så klart inga chipset till en.

Skrivet av ThreadRipper:

Ok, hade CPU:erna varit "nästan gratis" så fine, kalla dem vad ni vill. Lås upp och lås ned, det gr detsamma. Men ska jag betala tusenlappar mer för samma CPU bara för att dess namn slutar på "K".

Tusenlappar? Förlåt, men, nu tror jag att du tappat det helt.i7 6700 med vs utan "K" skiljer med... 300 spänn. Det är mindre än 10% av det totala priset, på den utan K. Med tanke på att överklockare glatt betalat en tusenlapp för att få kylare som duger att klocka med, tror jag ditt klagomål är... orealistiskt.

Skrivet av ThreadRipper:

Nä, man förstår varför Intel tvingades betala miljardskadestånd till AMD ett antal år sedan för oärliga metoder.

Det där är ett märkligt argument, som jag aldrig riktigt förstått. Intel straffades för att de erbjöd större rabatter om en större andel av försäljningsvolymen använde deras CPU. Något som i det närmaste är normalt när det kommer till volym-försäljning mellan företag. Köp större kvantitet, få bättre marginaler, visa att du promotar vårt varumärke, och få ännu bättre pris.
Jag läste en del av papperna runt det där, och ingenstans hittade jag ens argument för att Intel skulle använt fula metoder. "Säljer ni AMD's prylar, får ni inte handla av oss" fanns helt enkelt inte i underlaget. Problemet består egentligen i att Intel hade en så stor andel av marknaden, så att de vanliga avtalen helt enkelt innebar att de fick ett defakto monopol. I dag är det betydligt värre, och AMD klarar snart inte av att hålla sig kvar på konsument PC marknaden längre. Sjukt trist, eftersom Intel bara kommer släppa liiite liiite bättre CPU'er, bara så pass mycket 'snabbare' att man "måste" uppgradera, men de kommer inte vara blyga med priserna. De har i princip helt slutat sänka priserna på CPU'erna över tid, lägg i hopa de båda, så sitter vi med en prisbild om 5 år, där en "billig" CPU kostar 2-3000:-, och våra överklockningsbara prestanda versioner kostar i 7-10000:- området.
Det enda som kan hålla tillbaka utvecklingen något är det faktumet att AMD händer med rätt bra på serversidan, och om Intel skruvar upp trycket för högt, blir det mer lönsamt att köpa Xeon's till spelburkar, än i5/i7'or.

Skrivet av Karaff:

Har inte läst hela tråden, men detta kanske leder till att överklockning blir som på "den gamla goda tiden" igen ?

Som på den gamla goda tiden när man bytte kristaller, och drog ett par sladdar för att få rätt spänningar, kommer det nog aldrig bli igen. Men jag är rätt säker på att den närmaste framtiden kommer innebära samma typ av överklockning som vi sett på grafikkort i flera generationer. BIOS'hack för att låsa upp funktioner, i det här fallet överklockningen, för grafikkorten oftast avstängda beräkningsdelar. Det bästa är dock att inget av det här hade varit möjligt utan att man fått tag i BIOS'ar med samma funktionalitet, men överklockningen av & på. Något som Intel nu tvingar fram. Det kommer alltså sluta med att "alla" moderkort som överhuvudtaget duger att överklocka med, kan få en hackad BIOS som låter en klocka icke K versioner, i stället för som moderkortstillverkarna hade tänkt sig, speciella moderkort, som de kunde ta lite extra betalt för.
Jag tror det kan bli bra. Riktigt bra. Frågan är bara hur länge samma hack kommer fungera. Risken finns ju att Intel designar bort möjligheten med nästa generation chipset. I så fall blir nog ända möjligheten att hacka moderkort "avsedda" för att överklocka med K versionerna, och bara om man listar ut hur man både ska lura BIOSen att tro att det ÄR en K så att överklockningen blir tillgänglig, och peta in hacket, så att det faktiskt fungerar. Det kan bli spännande att följa en del BIOS-moddar forum.
B!

Visa signatur

Allting jag skriver är om inget annat uttrycks, min åsikt! Ingenting måste vara dagens sanning enligt din åsikt, och gör du antaganden baserade på mina åsikter hoppas jag att du övervägt mer än bara just min åsikt.

Permalänk

Det är lite roligt att läsa denna tråden, speciellt dom bitarna när man hävdar att Intel bara tänker på pengarna. Men om man då ska tolka dessa inlägg, så handlar det ju bara om pengarna hos dom som klagar med det argumentet. Dom vill ju ha samma möjlighet med en icke K-modell som med en K-modell, fast för mindre pengar.

Visa signatur

Legion T530-28ICB Desktop (Lenovo) - Type 90L3 > Intel Core i5-9400F Processor > 2x8GB DDR4 2666Mhz > GTX 1660 TI 6GB > 256GB M.2

Permalänk
Avstängd
Skrivet av ThreadRipper:

Ja, Intel sätter marknaden - vill man inte så behöver man inte köpa osv.
Men, om jag köper en kniv så får jag väl vässa den om den rent fysiskt går att vässa?

Självklart, och går det och överklocka en icke k-märkt processor så får du överklocka den precis så mycket du vill, det är ingen som hindrar dig att göra det. Vad Intel har gjort är att dom inte längre förser dig med verktyg att göra det. Det är deras val och ingen kan peka på dom och säga att dom gör fel, för det är helt upp till dom att göra vad dom vill med sina produkter innan dom hamnar i dina händer. Därefter är det helt upp till dig, och ingenting har förändrats på den biten.

Permalänk
Skrivet av VresiBerba:

Självklart, och går det och överklocka en icke k-märkt processor så får du överklocka den precis så mycket du vill, det är ingen som hindrar dig att göra det. Vad Intel har gjort är att dom inte längre förser dig med verktyg att göra det. Det är deras val och ingen kan peka på dom och säga att dom gör fel, för det är helt upp till dom att göra vad dom vill med sina produkter innan dom hamnar i dina händer. Därefter är det helt upp till dig, och ingenting har förändrats på den biten.

Ja, men det handlar ju om att det nu kom verktyg för "att vässa kniven" dvs överklocka CPU:n (ny bios). Men nu tar alltså Intel in sig i var mans hem (som är var och ens egna egendom) och tar sönder din knivvässare (ny bios). ASRock tex gick ju till och med ut med SkyOC eller vad det ny hette som en funktion. Folk köpte ju moderkort baserat på detta och sedan försvinner funktionen i en ny bios-version. Jättevackert!

Och Intel försåg mig i det fallet inte med verktygen - moderkortstillverkarna gjorde det. Dvs tredjepartsverktyg. "Knivslipen" kommer inte från knivtillverkaren så Intel borde koncentrera sig på att göra CPU:er och moderkortstillverkarna på att leverera så bra moderkort som möjligt.
Så jag får inte alls göa som jag vill med CPU:n - den gick ju visst att överklocka visade det sig och då gjorde jag det. Sedan kom Intel och gjorde att så att det inte gick längre.

Och, att bundla primtalsfixen i samma version som låsningen av CPU:ns BCLK är ju väldigt fint det med - Intel borde gå med svansen mellan benen för beräkningsbuggen, de är inte i en position där de kan föra sig hur som helst mot kunderna (i praktiken är de det pga monopol). Att de inte skäms. De borde knäböja och be varje kund som köpt deras buggiga CPU (på vilken det inte fanns angivet vid köptillfället att den inte klarade vissa primtal) om ursäkt och kanske låta de "billiga" CPU:erna få vara överklockningsbara som plåster på såren.

Visa signatur

WCG-dator: |AMD 2990WX @ 3.3GHz All Core| |ASRock Taichi X399| |Samsung 970 EVO M.2 500GB| |Quad Channel 64GB Corsair 2933Mhz @ 14-13-13-28-1T| |SilverArrow TR4| |PNY GTX 1080 8GB @ +185/+625MHz| |Corsair AX1200i 1200W| |Thermaltake Level 10 GT Snow Edition|

Permalänk
Avstängd
Skrivet av -=Mr_B=-:

Här har du helt rätt. Tillverkarna kan säga till Intel att de inte bryr sig om deras krav på att man inte ska kunna överklocka "icke K" serien CPU'er. Och, för 15 år sedan hade de sagt det. I dag är det tyvärr så att om du ska bygga ett moderkort till en Intel CPU, behöver du ett par chip från Intel. Alla tredje-partstillverkare har sadlat om till annat. Det går helt enkelt inte att be Intel dra åt skogen, för då säljer de så klart inga chipset till en.

Och i detta fallet kan det ju mycket väl bero på avtalsbrott, att moderkortstillverkarna helt enkelt inte fått lov att bygga förbi multipelspärren och man är därför tvungna att ta bort funktionen med hot om dyra viten, för att inte tala om rena stämningar. Saken är att vi helt enkelt inte vet och kan därför endast spekulera.

Permalänk
Skrivet av StarglowOne:

Det är lite roligt att läsa denna tråden, speciellt dom bitarna när man hävdar att Intel bara tänker på pengarna. Men om man då ska tolka dessa inlägg, så handlar det ju bara om pengarna hos dom som klagar med det argumentet. Dom vill ju ha samma möjlighet med en icke K-modell som med en K-modell, fast för mindre pengar.

Ja, för att K-modellerna är bara ett luftslott, fluff!
Det finns inga K-modeller - mer eller mindre alla modeller är egentligen K-modeller. Alla går att klocka egentligen - inte med garanti för en viss clock men det är möjligt.
På samma sätt som "öppningsavgifter" är ju rent trams idag. Kallar ni det för öppningsavgift? Ja då förväntar jag mig att komma till en operatör som jag kan prata med och som fysiskt kopplar mitt samtal. 1kr öppningsavgift per samtal, kalla det för vad det är - lurendrejeri. De kan inte ens komma på ett namn för avgifterna så att de på något vis är verklighetsförankrade.
Konsumenterna är i underläge så det är befogat. Det är David mot Goliat.

Visa signatur

WCG-dator: |AMD 2990WX @ 3.3GHz All Core| |ASRock Taichi X399| |Samsung 970 EVO M.2 500GB| |Quad Channel 64GB Corsair 2933Mhz @ 14-13-13-28-1T| |SilverArrow TR4| |PNY GTX 1080 8GB @ +185/+625MHz| |Corsair AX1200i 1200W| |Thermaltake Level 10 GT Snow Edition|

Permalänk
Avstängd
Skrivet av ThreadRipper:

Ja, men det handlar ju om att det nu kom verktyg för "att vässa kniven" dvs överklocka CPU:n (ny bios). Men nu tar alltså Intel in sig i var mans hem (som är var och ens egna egendom) och tar sönder din knivvässare (ny bios). ASRock tex gick ju till och med ut med SkyOC eller vad det ny hette som en funktion. Folk köpte ju moderkort baserat på detta och sedan försvinner funktionen i en ny bios-version. Jättevackert!

Ja, men det där får ju ASRock ta på sig, det är ju dom som har marknadsfört en vara som dom sedan inte kan stå för. Jag tror knappast att Intel burdust sparkar in dörren hemma hos ASRock och 'I'm going to give you an offer you can't refuse!!11

Permalänk
Avstängd
Skrivet av -=Mr_B=-:

I dag är det betydligt värre, och AMD klarar snart inte av att hålla sig kvar på konsument PC marknaden längre. Sjukt trist, eftersom Intel bara kommer släppa liiite liiite bättre CPU'er, bara så pass mycket 'snabbare' att man "måste" uppgradera, men de kommer inte vara blyga med priserna. De har i princip helt slutat sänka priserna på CPU'erna över tid, lägg i hopa de båda, så sitter vi med en prisbild om 5 år, där en "billig" CPU kostar 2-3000:-, och våra överklockningsbara prestanda versioner kostar i 7-10000:- området.

Fast det där kommer inte påverka konsumentmarknaden något nämnvärt för är det någon bransch som är duktig på att anpassa sig till marknaden så är det ju just datorbranschen. Vi kommer helt enkelt inte märka någon skillnad då vi inte kommer ha några referenspunkter på hur bra ett spel kan se ut eller hur mycket beräkningskraft man egentligen skulle kunna ha.

Vi kommer fortfarande att bli hänförda när nya spel lanseras med nyare och nyare finesser och kvaliteter, så länge det är bättre än innan så kommer alla vara nöjda och glada. Ingen sitter ju här och är ledsen för att 3DFX eventuellt skulle kunna ha drivit på marknaden ännu mer och vi kanske skulle ha spel idag som egentligen är två år in i framtiden, men vi vet ju inte, man kan ju inte sakna något som aldrig har funnits, och om AMD kilar vidare och vi bara har Intel/Nvidia om två år, kommer vi tycka precis likadant då.

Permalänk
Medlem
Skrivet av StarglowOne:

Det är lite roligt att läsa denna tråden, speciellt dom bitarna när man hävdar att Intel bara tänker på pengarna.

Det jag tycker är bäst, eller värst, hur man nu väljer att se det, är hur lite förståelse för hur affärsvärlden fungerar, folk har. I grund och botten handlar det så klart om pengar. Både för kunden, och för tillverkaren. Intel tillverkar sina egna kiselbitar, så kostnaden är inte känd, men baserat på alla andra tillverkares kostnad, så ligger en tom wafer, på ca $500. Från en sådan får man teoretiskt strax under 1000 i3 CPU'er. (Någon kommer säga att det inte stämmer, vilket är sant, här är inte taget hänsyn till grafik-kretsen, som är nästan dubbelt så stor som CPU-delen) Några av dessa är så pass defekta att man inte kan använda dem, och för argumentets skull säger vi 10%. nu hade det ju varit skönt om priset från Intel hade varit 500/900, eftersom det är lite drygt 55 cent. Med alla påslag längs resans gång, hade priset på en i3'a i handeln varit runt 5 dollar. (Alla ska ha vinst.)
Tyvärr så är processen med att göra CPU'er inte helt gratis, och kostnaden är sådan, mellan tumme och pekfinger, att prislappen på en färdig CPU'wafer är runt 10 gånger högre. Så, 10 gånger högre pris. 5 dollar, i stället för 50 cent. Kommer ni ihåg det där om GPU'n ovan? Den är integrerad i paketet, så det är bara en kiselbit, vilket gör att det hela kostar 3x5 dollar. Då har vi en kostnad för Intel, på 15 dollar / chip. När allt är sagt och gjort, vill så klart Intel ha tjänat en slant på sin försäljning, så det är ju inte vad de säljer dem för. Lite beroende på hur många led CPU'erna ska passera innan den hamnar hos din lokala handlare, så stiger priset olika mycket, återigen, alla ska tjäna pengar. Med samma logik som ovan, 55 cent blev en femtilapp, så blir 15 dollar 150 dollar. Normalt är priset för en vara här i Sverige 10x dollar priset, så varför säljer man i3'or av senaste generation från 1200 spänn? Svaret är faktiskt skitenkelt, även om den första tanken "dina siffror stämmer inte" garanterat är korrekt, alla mina siffror är garanterat för låga, och det till trots säljer man CPU'erna så här billigt. Varför?
Därför att det enda Intel egentligen bryr sig om, är att de totalt sett ska gå med vinst. De kan sälja 25% av CPU'erna som i3 6320, och kasta resten, men då ska de dra in hela kostnaden själva. Det hade blivit en grundkostnad på, för Intel, på runt 60 dollar. Istället för 15. Det är alltså betydligt billigare för slutkund att man sorterar bort de som inte "håller måttet", och säljer dem med begränsad funktionalitet. Det gör att man kan sälja de billigaste CPU'erna för mindre än den faktiska tillverkningskostnaden, eftersom de då hjälper till och dra ned den kostnaden som resten av CPU'erna ska dra in. Totalen måste hamna på vinst, och det gör den, med råge.

Det är den här biten som folk tydligen inte förstår. Visst skulle du kunna kräva att alla chip som säljs ska vara olåsta, full hastighet, och alla funktioner, och att resten av chipen ska kastas direkt vid produktion. Men eftersom en brutalt snäll uppskattning är att av den totala produktionen under en CPU's tillverkningstid, är bara 50% av dem kapabla att faktiskt gå för fullt, och med alla funktioner, och en i5/i7 är betydligt större än i3'an i exemplet... Har vi verkligen så bråttom att få CPU'er för 10.000+kr som enda alternativ i handeln? Intel är helt klart inte intresserade, eftersom det skulle skära in brutalt i deras vinst, men faktum är att vi, slutkunder, direkt drar fördel av den nuvarande ordningen.

Tillverkare tillverkar en produkt, paketerar och säljer den som flera, för att det blir billigare, för alla. Dig, mig, och dem. Störst nytta drar du av det om du köper den billiga varianten, men även de dyraste, är betydligt billigare än de hade varit utan inkomsterna för de billiga, när det gäller att få tillbaka satsat kapital. När det kommer till CPU'er är fallet extremt, så nyttan för oss som är kunder är större än på i stort sett alla andra marknader.
B!

Edit

Skrivet av ThreadRipper:

Ja, för att K-modellerna är bara ett luftslott, fluff!

Fast det är ju nu en ren lögn. K versionerna har olåst multipel. Icke K versionerna har aldrig haft, och överklockningen man kunde ägna sig åt var bara via basfrekvensen. Det man köper, för "tusenlappar extra" som blev ett par hundra, är en funktionalitet som inte är, och aldrig var tillgänglig på icke K versionerna.
/Edit

Visa signatur

Allting jag skriver är om inget annat uttrycks, min åsikt! Ingenting måste vara dagens sanning enligt din åsikt, och gör du antaganden baserade på mina åsikter hoppas jag att du övervägt mer än bara just min åsikt.

Permalänk
Skrivet av -=Mr_B=-:

Se dig om i verkliga livet. Det mesta, som säljs i flera versioner, är samma vara, med eventuellt med begränsningar påförda för att inte konkurrera med de finare produkterna. Allt från rödbetssallad på ICA, till mercan som står ny hos handlaren. På ICA betalar du mer för att det står "rubin" eller något på salladen, hos Mercedes betalar du mer för att det står "300" på kofferten. Samma innehåll i salladsburken, och när det kommer till Mercan... I en del fall skiljer det småsaker fysiskt, men motorn är samma från C200 till C3004matic. Mjukvaran gör att det skiljer 60 bhp mellan svagaste, och starkaste. Och det här är inget nytt. Det är 10 år sedan Mercedes slutade låtsas som om cylindervolymen i motorn hade något med siffrorna i modellnamnet att göra.

Fast det gör det ju. Det står på lådan vilken familj CPU'n tillhör, och är man intresserad innebär det att man kan ta del av de officiella uppgifterna på vilken typ wafer man får. Sen står det den mer intressanta informationen, i klartext , nämligen vad Intel garanterar att du får i lådan, prestanda, och funktionsmässigt. Vad du inte kan vara säker på, är om du faktiskt kan tvinga fram lite extra.

Ledsen över att behöva ha en avvikande åsikt, men det är helt enkelt inte så det fungerar. Du köper en snabb, eller långsam CPU, och den är vad den är, eftersom det är vad Intel kan garantera att den klarar av att prestera. CPU'er, även om de kommer från platserna sidan om varandra på en wafer, presterar inte identiskt. Därför testas de för hur snabba, och vid vilka spänningar de är stabila, och hamnar i olika lådor. Av dessa lådor gör man sen CPU'er. Klasserna är oftast uppdelade av nödtvång, tidigt. Man har helt enkelt många chip som inte klarar de högre hastigheterna, en del av cachen är defekt, eller en kärna räknar baklänges. Efterhand som processen blir bättre intrimmad så får man färre och färre av de långsammare, och "defekta" CPU'erna, och plockar därför in från "bättre" grupper när man får ett underskott. Vill du ha en snabbare CPU, med alla funktioner, och beräkningsenheter, ska du vara mycket tacksam för att man gör så här. Speciellt tidigt när man har väldigt få "full fart - allt helt" cpu'er, hade kostnaden för en wafer, maskintider, postproduktion, och forskningskostnader gjort att priset på CPU'n hade varit som en billig, ny bil.

Fast det är nu så marknaden fungerar. Vi köper förvisso inte raketer, men titta på vilken biltillverkare som helst. De säljer samma produkt, med mjukvaruskillnader för att ge mer eller mindre prestanda.

Intel är väldigt öppna med hur processen fungerar. Att säga att de inte är ärliga, är helt enkelt inte möjligt att ta på allvar.

Här har du helt rätt. Tillverkarna kan säga till Intel att de inte bryr sig om deras krav på att man inte ska kunna överklocka "icke K" serien CPU'er. Och, för 15 år sedan hade de sagt det. I dag är det tyvärr så att om du ska bygga ett moderkort till en Intel CPU, behöver du ett par chip från Intel. Alla tredje-partstillverkare har sadlat om till annat. Det går helt enkelt inte att be Intel dra åt skogen, för då säljer de så klart inga chipset till en.

Tusenlappar? Förlåt, men, nu tror jag att du tappat det helt.i7 6700 med vs utan "K" skiljer med... 300 spänn. Det är mindre än 10% av det totala priset, på den utan K. Med tanke på att överklockare glatt betalat en tusenlapp för att få kylare som duger att klocka med, tror jag ditt klagomål är... orealistiskt.

Det där är ett märkligt argument, som jag aldrig riktigt förstått. Intel straffades för att de erbjöd större rabatter om en större andel av försäljningsvolymen använde deras CPU. Något som i det närmaste är normalt när det kommer till volym-försäljning mellan företag. Köp större kvantitet, få bättre marginaler, visa att du promotar vårt varumärke, och få ännu bättre pris.
Jag läste en del av papperna runt det där, och ingenstans hittade jag ens argument för att Intel skulle använt fula metoder. "Säljer ni AMD's prylar, får ni inte handla av oss" fanns helt enkelt inte i underlaget. Problemet består egentligen i att Intel hade en så stor andel av marknaden, så att de vanliga avtalen helt enkelt innebar att de fick ett defakto monopol. I dag är det betydligt värre, och AMD klarar snart inte av att hålla sig kvar på konsument PC marknaden längre. Sjukt trist, eftersom Intel bara kommer släppa liiite liiite bättre CPU'er, bara så pass mycket 'snabbare' att man "måste" uppgradera, men de kommer inte vara blyga med priserna. De har i princip helt slutat sänka priserna på CPU'erna över tid, lägg i hopa de båda, så sitter vi med en prisbild om 5 år, där en "billig" CPU kostar 2-3000:-, och våra överklockningsbara prestanda versioner kostar i 7-10000:- området.
Det enda som kan hålla tillbaka utvecklingen något är det faktumet att AMD händer med rätt bra på serversidan, och om Intel skruvar upp trycket för högt, blir det mer lönsamt att köpa Xeon's till spelburkar, än i5/i7'or.

Som på den gamla goda tiden när man bytte kristaller, och drog ett par sladdar för att få rätt spänningar, kommer det nog aldrig bli igen. Men jag är rätt säker på att den närmaste framtiden kommer innebära samma typ av överklockning som vi sett på grafikkort i flera generationer. BIOS'hack för att låsa upp funktioner, i det här fallet överklockningen, för grafikkorten oftast avstängda beräkningsdelar. Det bästa är dock att inget av det här hade varit möjligt utan att man fått tag i BIOS'ar med samma funktionalitet, men överklockningen av & på. Något som Intel nu tvingar fram. Det kommer alltså sluta med att "alla" moderkort som överhuvudtaget duger att överklocka med, kan få en hackad BIOS som låter en klocka icke K versioner, i stället för som moderkortstillverkarna hade tänkt sig, speciella moderkort, som de kunde ta lite extra betalt för.
Jag tror det kan bli bra. Riktigt bra. Frågan är bara hur länge samma hack kommer fungera. Risken finns ju att Intel designar bort möjligheten med nästa generation chipset. I så fall blir nog ända möjligheten att hacka moderkort "avsedda" för att överklocka med K versionerna, och bara om man listar ut hur man både ska lura BIOSen att tro att det ÄR en K så att överklockningen blir tillgänglig, och peta in hacket, så att det faktiskt fungerar. Det kan bli spännande att följa en del BIOS-moddar forum.
B!

Jo tack, jag har sett mig om i livet och på detta samhälle och det är därför jag reagerar starkt mot Intel i detta fall. Jag vet hur marknaden fungerar och att bilar säljs som olika modeller men med samma motor osv. Skillnaden mot en rödbetssallad som det står "rubin" på men som i övrigt är likadan är att ICA inte ger sig på mig bara för att jag försöker göra en "Rubinsallad" trots att jag köpte icke-rubinmärkta motsvarigheten (vilket Intel gör, via moderkortstillverkarna).

En i5:a utan HT med 4 kärnor borde likväl kunna vara en i7:a med HT och 4 kärnor - i synnerhet nu när det gått ett tag och fler CPU:er borde kunna passera som OK på fler delar och platsa in som i7:or. Minns inte att AMD gav sig på folk när de låste upp, klockade och ritade med blyerts på deras CPU:er. Dessa tappade garantin och det är väl chans/risk nog för båda parter. Går CPU:n sönder så köper de kanske en ny, var glada att ni sålde en CPU. Hur som helst, mellan en "billig" i5:a 6400 en i7 6700K skiljer det faktiskt i ordningen tusenlappar - trots att de nog är samma chip med skillnad på HT on/off och lite cache. Det verkar dessutom som att recensenter lyckats klocka billiga i5:or rätt väl så att de skulle vara så pass kassa att de inte skulle klara kraven för att åtminstone vara en K-märkt CPU (med lite högre spänning kanske) känns inte speciellt troligt. Låt entusiasterna leka med dem då. Intel går ju fria från ansvar och hade skillnaden i pris inte varit så stor 300kr som du nämner (det är just det som är grejen att man inte behöver jämföra med 6700 och 6700k eftersom att de billigare modellerna kan (kunde) klockas upp väldigt väl ungefär som 6700K med kanske lite mer spänning om man har otur), varför är det då en så big deal för Intel. Struntsamma, småpotatis kan de säga. Lite god PR och pånyttfött intresse hos entusiaster för våra CPU:er är det väl värt med tanke på hur små skillnader det varit sedan vi fick monopol? Den genomsnittlige personen som köper en PC på stormarknaden påverkas ju knappast av att det nu går att överklocka i5 6400. Betyder mycket för entusiaster, men väldigt lite finansiellt för Intel (om det inte till och med skulle gynna dem - för att inte tala om moderkortstillverkarna) och för icke-entusiaster.

Nej, jag köper inte en "snabb eller långsam CPU", jag köper en CPU som jag anser har potential till att stilla mitt intresse och /bli/ snabb. Intel är mycket väl medvetna om det (eftersom att de kör med K-märkningen och allt). Jag är dock inte gjord av pengar och jag vill ju ha känslan av att ha klämt ut ett mervärde ur hårdvaran via OC också, men om K-CPU:erna är de enda som tillåts klockas och de kostar betydligt mer så blir det lite *gäääässp* på den punkten. Då blir det bara att man köper den för att pilla upp multipeln så att man får en mycket snabbare CPU än vad Intel säljer @ stock ändå. Kul förvisso, men...inte lika kul som annars.

Som sagt så vet jag hur marknaden fungerar, med förklädda produkter överallt. Men jag tycker inte att det är bra och just nu är det Intel som fick kritiken från min sida. Imorgon kan det lika gärna vara köttbullarna från "Favorit". Nej, varken Intel eller ICA eller Favorit är ärliga. Jag står för det. Intel för allt tidigare nämnt och det ovan. ICA och Favorit för att de säljer skräp istället för livsmedel och mat. Gemensamt för dem alla är att de vill sälja samma produkter i olika förpackningar och det anser jag är oärligt. Åtminstone jag skulle skämmas oerhört om jag skulle göra så. Men ok, det är ju finansnissar som sitter i de stora bolagen så det är inte mycket man kan förvänta sig utav sådant folk när det kommer till andra kvaliteter än kortfristig inkomst antar jag.

Nåväl, allt är väl som det är och inget av detta kan ändå ändra på något eller få djävulen att lämna tillbaka finansnissars själar från det samvetslösa fördärvet så det är väl ingen idé att ens rapportera om sådana nyheter eller ha en entusiasthopp alls när allt är nedlåst och meningslöst :/

Visa signatur

WCG-dator: |AMD 2990WX @ 3.3GHz All Core| |ASRock Taichi X399| |Samsung 970 EVO M.2 500GB| |Quad Channel 64GB Corsair 2933Mhz @ 14-13-13-28-1T| |SilverArrow TR4| |PNY GTX 1080 8GB @ +185/+625MHz| |Corsair AX1200i 1200W| |Thermaltake Level 10 GT Snow Edition|