Intel tvingar moderkortstillverkare ta bort stöd för överklockning av låsta processorer

Permalänk
Medlem

Såhär ser det nya konsumtionssamhället ut.
Om du köper en symaskin så kan du välja mellan olika modeller, där insidan ser exakt likadan ut.
Orsaken är att det är billigare att bygga en sorts produkt som man sedan säljer som flera olika sorters produkter (men de billigare är "strypta" på olika sätt mha mjukvara och/eller andra vred tex.).

Skulle tillverkaren tillverka 4-5 helt olika produkter så skulle varje sådan i sig själv bli dyrare eftersom tillverkningsprocessen skulle bli dyrare.
Naturligtvis skulle det prispåslaget landa på oss konsumenter i slutändan.

Visa signatur

Stationär: 7600XT - Radeon 6800 XT
Bärbar: HP Omen 15 - Ryzen 4800H, RTX 2060
Server: Define R3 - Phenom II X6 - WD 3TB Red x3, Seagate Ironwolf 3TB x3

Permalänk
Medlem
Skrivet av ClintBeastwood:

Det är ju ändå Intel som kommer framstå som skit om det börjar rapporteras att mer och mer processorer ifrån dom går sönder. Folk kommer ju säga att dom försökte överklocka en Intel processor och inte skylla på kvalitén på moderkortet.

Och det är vanligt att folk har sönder processorn pga överklockning? Jag har inte hört en enda historia om någon som brännt upp sin K-processor, och det blir samma krets med dessa... Så det där är ett tomt argument. Genom sitt barnunge-beteende har de dessutom redan tagit en fet PR-smäll. Med det resonemanget så måste ju intel kunna garantera att K-processorerna inte kan gå sönder, eftersom de är "tänkta" för överklockning. Men det gör de inte, de säger på egen risk, och detta är ju exakt samma sak. Så det är frågan om Corporate greediness och inget annat. Har inget med att de vill vara snälla mot idioter att göra.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem

För min del är nyheten varken oväntad eller speciellt upprörande. Det känns dock lite ogenomtänkt; faktum är att desktop marknaden för privatpersoner har blivit ganska nischad med åren. Därmed tror jag att produkter som kan ge köparen en känsla av mervärde och 90-tals nostalgi kan locka många gamla nördar att uppgradera från t ex pre-sandybridge även fast de kanske egentligen inte behöver. Och en riktig prestandanörd vill ha en k-märkt processor ändå eftersom de inte nöjer sig med något halvdant. Det känns helt enkelt som ett lite dumsnålt beslut.

Sen kanske Intel resonerar som så att de måste sätta ner foten och ge ett principbeslut för att slippa framtida problem. Alternativt har man något sorts intresse i att moderkortsmarknadens aktörer kan konkurera på ett förutsebart sätt. Rädslan för att tappa i försäljningen av K-processorer kan inte vara hela sanningen.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Ozzed:

Fast vad är i så fall problemet? Som jag skrev i ett tidigare inlägg så finns det termostat på processorerna idag som gör det extremt svårt att ha sönder dem. Och det är inte intels problem för de har aldrig sagt att det ska funka. Det är i så fall moderkortstillverkarna som får ta PR-smällen. Och resultatet blir nu allderles oavsett att de retar upp folk, och för mig personligen flyttas jag ytterligare vänster ut på den politiska skalan och min tveksamhet till företags långtgående friheter växer ännu mer. Bra jobbat Intel.. Eller ska man kanske börja kalla dem för "inte" nu när deras mål med allt verkar vara att begränsa för folk?

Det är bara sensorer, ingen termostat.

Finns inga dedikerade värme/kylningselement i en processor.

Skrivet av Ozzed:

Och det är vanligt att folk har sönder processorn pga överklockning? Jag har inte hört en enda historia om någon som brännt upp sin K-processor, och det blir samma krets med dessa... Så det där är ett tomt argument. Genom sitt barnunge-beteende har de dessutom redan tagit en fet PR-smäll. Med det resonemanget så måste ju intel kunna garantera att K-processorerna inte kan gå sönder, eftersom de är "tänkta" för överklockning. Men det gör de inte, de säger på egen risk, och detta är ju exakt samma sak. Så det är frågan om Corporate greediness och inget annat. Har inget med att de vill vara snälla mot idioter att göra.

Häng på overclock.net så är det många som bränt en processor

Dessutom inte bara av misstag.

Visa signatur

R7 3700X | X570 Aorus Master | 32GB | EVGA 1080 Ti FTW3 | Noctua NH-D15S | FD Meshify C Copper
R7 1700 | X370 Gaming-ITX | 16GB | RX Vega 64 LE | Noctua U12S | Node 304
2 x HPE ProLiant Microserver Gen 8 | 1265L V2 | 16GB | 20TB

Permalänk
Medlem
Skrivet av SeF.Typh00n:

Det är bara sensorer, ingen termostat.

Finns inga dedikerade värme/kylningselement i en processor.

Vad det än är så ser det till att strömmen bryts innan det är någon fara för kretsarna, så man får hålla på med riktigt extrema grejer om man ska lyckas ha sönder en processor idag. Intels processorer throttlar väl dessutom när de börjar bli för varma?

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ozzed:

Vad du gör med din processor eller moderkortet är helt upp till dig. Vad tillverkaren gör är dock både upp till tillverkaren OCH Intel.

Vill du modifiera för att kunna överklocka är det upp till dig. Det skiter Intel fullständigt i. Det är en helt annan sak när en tillverkare gör det.

Skulle Sapphire spela goodguy o släppa 290 Pro BIOS till 290 modeller (det skulle visserligen skada deras egna försäljning, troligen därför det inte hänt) så skulle det toligen bli ett jävla liv från AMD.

Visa signatur

[DESKTOP] FD Define 7XL | VIII Dark Hero (EK-Monoblock) | 5950x | 128GB ECC | RTX3090 (Vector² ABP) | 2*2TB SN850 [SERVER] i5-13400 | 64GB | 108TB (raw)

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Ozzed:

Vad det än är så ser det till att strömmen bryts innan det är någon fara för kretsarna, så man får hålla på med riktigt extrema grejer om man ska lyckas ha sönder en processor idag. Intels processorer throttlar väl dessutom när de börjar bli för varma?

Här finns ett intressant dokument:
http://www.intel.se/content/dam/www/public/us/en/documents/wh...

Det är värden från ett interface, som triggar som PROCHOT# eller THERMTRIP#

Citat:

PROCHOT# PECI value = 0. (Processor Hot) will go active when the
processor‟s temperature monitoring sensor detects that the
processor has reached its maximum safe operating
Temperature. This indicates that the Thermal Control Circuit
(TCC) has been activated, if enabled. The TCC will remain
active until shortly after the processor deasserts PROCHOT#.

Citat:

PECI reads 0 still or error. Assertion of THERMTRIP# (Thermal
Trip) indicates the processor junction temperature has reached
a temperature beyond which permanent silicon damage may
occur.

Men ja, lite offtopic skrev bara för intressets skull.

Visa signatur

R7 3700X | X570 Aorus Master | 32GB | EVGA 1080 Ti FTW3 | Noctua NH-D15S | FD Meshify C Copper
R7 1700 | X370 Gaming-ITX | 16GB | RX Vega 64 LE | Noctua U12S | Node 304
2 x HPE ProLiant Microserver Gen 8 | 1265L V2 | 16GB | 20TB

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tbax:

Vad du gör med din processor eller moderkortet är helt upp till dig. Vad tillverkaren gör är dock både upp till tillverkaren OCH Intel.

Vill du modifiera för att kunna överklocka är det upp till dig. Det skiter Intel fullständigt i. Det är en helt annan sak när en tillverkare gör det.

Skulle Sapphire spela goodguy o släppa 290 Pro BIOS till 290 modeller (det skulle visserligen skada deras egna försäljning, troligen därför det inte hänt) så skulle det toligen bli ett jävla liv från AMD.

Så med andra ord är det helt OK om intel dikterar vilkoren för moderkortstillverkare? Det tycker inte jag. Vill intel ha begränsningar kan de ju börja göra egna moderkort igen. Jag tycker intel ska se det som en ren förmån att de har moderkortstillverkare. Utan moderkort, ingenstans att stoppa processorn liksom.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ozzed:

Fast det spelar ingen roll vad en produkt är ämnad för och inte, annat än att intel inte kan garantera funktionen om man inte använder den enligt deras spec..

Hur i helvete skulle t. ex konstprojektet där någon fyllde massa skor med smör och ställde dem på en bergstopp blivit till om man haft den sjuka uppfattningen "Nej så får du inte göra!!!!! SKOR SKA MAN HA PÅ FÖTTERNA FÖR DET ÄR DET DE ÄR ÄMNADE TILL!!!!!!1111111"

Det intel håller på med är ett exempel på varför jag tycker att kapitalismen idag har fått för stort spelrum, och uppenbarligen lyckats manipulera folk att tro att det är så det ska vara.

Om det vore så att man hyrde processorn och överklockning inte ingick i hyresavtalet? Fine.. Men nu har man köpt den, och då ska de ge FAN i vad man sedan gör med den.

Befängt. Det spelar absolut roll vad produkten är avsedd för när man gråter och använder korkade argument som förts i den här tråden. Och rent krasst så talar inte Intel om för DIG vad du får eller inte får göra. Intel lägger tryck på moderkortstillverkarna. Intel har inte enligt någon lag försökt få DIG som konsument att inte använda din produkt som du så fint äger precis så som du vill använda den. Det hade varit ett rejält övertramp. Men så är inte fallet.

Det finns på tok för många som i dag anser att man äger företaget och deras ståndpunkt bara för att man köpt och äger en produkt som företaget tillverkat. Det finns även på tok för många som anser att saker och ting ska komma med förmåner som man varken som konsument eller människa har rätt till. Du äger produkten och du får göra precis vad du vill med den. Men om tillverkaren stryper åt användningsåtgärden för sånt som den inte var ämnad för när du köpte skiten så kan du i slutändan inte hävda någonting över huvud taget. Kalla Intel monster, inte, eller valfritt annat humoristiskt epitet... det förändrar ändå inte situationen över huvud taget. Kapitalismen har dåliga sidor, men det här är inte en av dem. Kvalitet kommer inte av att folk enbart jobbar för kunderna, det kommer delvis av pengar. Jag vet inte hur du känner, men jag är redo att betala bra pengar för bra produkter. Inte betala så lite som möjligt för undermåligt skräp.

Dina skor med smör i argument tar jag inte ens i med tång. Just så jäkla barnsligt är det.

Permalänk
Skrivet av ClintBeastwood:

Det är ju ändå Intel som kommer framstå som skit om det börjar rapporteras att mer och mer processorer ifrån dom går sönder. Folk kommer ju säga att dom försökte överklocka en Intel processor och inte skylla på kvalitén på moderkortet.

Tycker den mentaliteten är udda. Det är som att gnälla på Volvo när ens minderåriga son har kört 200km/h i en bergvägg.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Master of Overkill

"Ägandeskap är en fin grej. Men du likaså mannen ovan har ingen grundläggande konsumenträttighet att få överklocka den. "

Rätt att inte överklocka ehhh, kan fortfarande BCLK klocka.

DOM BLOCKAR enbart överklock för att 1 : sälja K cpur som är dyrare 2: att dom vill ha lägre RMA rate på CPUr.

EXAKT samma sak som satans NVIDIA gjorde med låsta BIOS för att för många idioter inte vet hur man klockar.....

Därför köper jag aldrig skit som är låst. för det är mina saker och gör jag sönder dom så är det fan mitt fel.

PROBLEMET är folk utnyttjar det....

Visa signatur

CASE Caselabs SMA8-A + TH10+PED + Louqe Ghost S1 CPU 9900k @5.3GHz (No AVX) 9800X @4.8GHz GPUs RTX 3090 FE RAM 4x16GB Corsair Dominator Platinum 3533MHz CL13 + 2x16GB Corsair Dominator Platinum RGB 3000MHz PSU EVGA T2 1600W + Corsair SFF 750W SSD 905p 480GB, 4x Samsung 970 Pro M.2 Headphones Audeze Maxwell + FOSTEX TR-X00 + Audeze LCD-2 + Moon Cable DAC/AMP Chord Mojo, Schiit Magni&Modi Screen LG 48CX 4K 120Hz HDR + ASUS ROG SWIFT PG258Q 240Hz
Motherboard X299 EVGA DARK + ASUS ROG Strix Z390-I Watercooling 560+480+480+280+360. 240+240

Permalänk
Master of Overkill
Skrivet av nmo:

Befängt. Det spelar absolut roll vad produkten är avsedd för när man gråter och använder korkade argument som förts i den här tråden. Och rent krasst så talar inte Intel om för DIG vad du får eller inte får göra. Intel lägger tryck på moderkortstillverkarna. Intel har inte enligt någon lag försökt få DIG som konsument att inte använda din produkt som du så fint äger precis så som du vill använda den. Det hade varit ett rejält övertramp. Men så är inte fallet.

Det finns på tok för många som i dag anser att man äger företaget och deras ståndpunkt bara för att man köpt och äger en produkt som företaget tillverkat. Det finns även på tok för många som anser att saker och ting ska komma med förmåner som man varken som konsument eller människa har rätt till. Du äger produkten och du får göra precis vad du vill med den. Men om tillverkaren stryper åt användningsåtgärden för sånt som den inte var ämnad för när du köpte skiten så kan du i slutändan inte hävda någonting över huvud taget. Kalla Intel monster, inte, eller valfritt annat humoristiskt epitet... det förändrar ändå inte situationen över huvud taget. Kapitalismen har dåliga sidor, men det här är inte en av dem. Kvalitet kommer inte av att folk enbart jobbar för kunderna, det kommer delvis av pengar. Jag vet inte hur du känner, men jag är redo att betala bra pengar för bra produkter. Inte betala så lite som möjligt för undermåligt skräp.

Dina skor med smör i argument tar jag inte ens i med tång. Just så jäkla barnsligt är det.

Så då borde det va olagligt att ROOTA sin iPhone då för Apple väljer att låsa dom?
.....

Seriöst nej man borde få göra exakt vad man vill med sina produkter man köper.

Dom låser dom bara för att dom vill inte få RMA avdelningen att jobba + dom vill sälja massa K cpur.

EXAKT samma jävla skit när NVidia låste Laptop överklock för att "IDIOTER vet inte hur man använder det"

Det är okunnighet som skapar dessa saker och folk som RMA'r saker dom själva bränt...

Dom förstör för alla andra.

Visa signatur

CASE Caselabs SMA8-A + TH10+PED + Louqe Ghost S1 CPU 9900k @5.3GHz (No AVX) 9800X @4.8GHz GPUs RTX 3090 FE RAM 4x16GB Corsair Dominator Platinum 3533MHz CL13 + 2x16GB Corsair Dominator Platinum RGB 3000MHz PSU EVGA T2 1600W + Corsair SFF 750W SSD 905p 480GB, 4x Samsung 970 Pro M.2 Headphones Audeze Maxwell + FOSTEX TR-X00 + Audeze LCD-2 + Moon Cable DAC/AMP Chord Mojo, Schiit Magni&Modi Screen LG 48CX 4K 120Hz HDR + ASUS ROG SWIFT PG258Q 240Hz
Motherboard X299 EVGA DARK + ASUS ROG Strix Z390-I Watercooling 560+480+480+280+360. 240+240

Permalänk
Medlem
Skrivet av Wasted Hobbit:

Tycker den mentaliteten är udda. Det är som att gnälla på Volvo när ens minderåriga son har kört 200km/h i en bergvägg.

Skickades från m.sweclockers.com

Nu kanske du skulle läst det fetade i inlägget jag svarade på där han skrev att det är moderkortstillverkaren som skulle få ta smällen. Tror du folk hade nämnt Intel lite i förbifarten och lastat skiten på moderkortstillverkaren som gjort det möjligt i så fall?

För övrigt var det nog den mest överdrivna biljämförelsen jag har läst.

Visa signatur

sweclockers prestandaindex

Efter 10 kommer 11.
Efter 99 kommer 100.

Permalänk

Jag kan förstå att tillverkare som Intel och många andra skapar endast en produkt och säljer den som olika, för att det blir billigare så i slutändan.

Men, och det finns ett stort MEN: Åtminstone känner jag som konsument en extrem frustration över att ha all hårdvara som krävs fast jag inte kan utnyttja den fullt ut p.g.a artificiell strypning via mjukvara t.ex. Frustrerade konsumenter ger inga pluspoäng för Intel. Skulle aldrig sitta med Intel-CPU i datorn idag om AMD inte hade tabbat sig med Bulldozer. AMDs CPU:er har man så långt jag kan minnas oftast kunnat klocka med bussfrekvensen åtminstone.

Om jag sitter i något CPU-intensivt och vet att jag denna process som programmet kör skulle kunna gå mycket snabbare med den hårdvara jag redan har installerad men att jag blir hindrad från att göra det på artificiell väg, det känns bara fel. När jag betalar pengar för en produkt så vill jag betala för de funktioner som fysiskt är möjliga med produkten, inte följa någon affärsmodell från Intel. Vill Intel att jag ska sluta klaga? Ja, sälj en CPU som faktiskt är en unik produkt och inte en annan CPU som man låtsas är en mycket sämre variant. Det betyder att alltså är det möjligt att skapa och sälja den dyrare hårdvaran till ett lägre pris och att det högre priset på en snabbare CPU-modell (som egentligen är samma chip) endast är luft.

Jag vill betala varuvärde (Tillverkningskostnad + fast xx% påslag för försäljning) oavsett om modellen heter 6700K eller någon i3 med två kärnor. Påslaget ska inte variera med modell. Priset ska sålunda bero på den faktiska tillverkningskostnaden som grund och alla modeller har därefter samma procentuella prispåslag. Ska jag betala mycket för en produkt, ja då ska den också ha kostat mycket att tillverka!

Visa signatur

WCG-dator: |AMD 2990WX @ 3.3GHz All Core| |ASRock Taichi X399| |Samsung 970 EVO M.2 500GB| |Quad Channel 64GB Corsair 2933Mhz @ 14-13-13-28-1T| |SilverArrow TR4| |PNY GTX 1080 8GB @ +185/+625MHz| |Corsair AX1200i 1200W| |Thermaltake Level 10 GT Snow Edition|

Permalänk
Skrivet av Tbax:

Vad du gör med din processor eller moderkortet är helt upp till dig. Vad tillverkaren gör är dock både upp till tillverkaren OCH Intel.

Vill du modifiera för att kunna överklocka är det upp till dig. Det skiter Intel fullständigt i. Det är en helt annan sak när en tillverkare gör det.

Skulle Sapphire spela goodguy o släppa 290 Pro BIOS till 290 modeller (det skulle visserligen skada deras egna försäljning, troligen därför det inte hänt) så skulle det toligen bli ett jävla liv från AMD.

Det går att låsa upp r9 290 till X på egen risk. Fanns tillochmed en grupp som sålde upplåsta 290s.

Edit: fanns väl även moderkort som låste upp kärnor på phenom prollar.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av nmo:

Befängt. Det spelar absolut roll vad produkten är avsedd för när man gråter och använder korkade argument som förts i den här tråden. Och rent krasst så talar inte Intel om för DIG vad du får eller inte får göra. Intel lägger tryck på moderkortstillverkarna. Intel har inte enligt någon lag försökt få DIG som konsument att inte använda din produkt som du så fint äger precis så som du vill använda den. Det hade varit ett rejält övertramp. Men så är inte fallet.

Det finns på tok för många som i dag anser att man äger företaget och deras ståndpunkt bara för att man köpt och äger en produkt som företaget tillverkat. Det finns även på tok för många som anser att saker och ting ska komma med förmåner som man varken som konsument eller människa har rätt till. Du äger produkten och du får göra precis vad du vill med den. Men om tillverkaren stryper åt användningsåtgärden för sånt som den inte var ämnad för när du köpte skiten så kan du i slutändan inte hävda någonting över huvud taget. Kalla Intel monster, inte, eller valfritt annat humoristiskt epitet... det förändrar ändå inte situationen över huvud taget. Kapitalismen har dåliga sidor, men det här är inte en av dem. Kvalitet kommer inte av att folk enbart jobbar för kunderna, det kommer delvis av pengar. Jag vet inte hur du känner, men jag är redo att betala bra pengar för bra produkter. Inte betala så lite som möjligt för undermåligt skräp.

Dina skor med smör i argument tar jag inte ens i med tång. Just så jäkla barnsligt är det.

Jo det är jättefint på papper. Men det här handlar ju om moderkortet. Jag har köpt ett moderkort som fått en funktion, som sedan intel i slutändan tvingar företaget att ändra på, så att det begränsar min jävla lagstadgade rätt att göra vad fan jag vill med en produkt jag har köpt.

I kapitalismens linda hette det "Kunden har alltid rätt", men det är som bortblåst idag och folk köper det. Vi äger inte det vi äger längre utan vi är brickor i ett spel där tillverkarna gör vad de vill.

Hade det varit 50-talet hade intel frågat sig "Vad vill kunden?" Men nu är det "Hur pressar vi upp vinsten ytterligare lite till?" Det är vidrigt, och det får mig att må riktigt illa. Såhär gör man bara inte. Kunden är helt bortglömd idag i företagens hetsjakt på vinst vinst vinst.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av tvelander:

"Ägandeskap är en fin grej. Men du likaså mannen ovan har ingen grundläggande konsumenträttighet att få överklocka den. "

Rätt att inte överklocka ehhh, kan fortfarande BCLK klocka.

DOM BLOCKAR enbart överklock för att 1 : sälja K cpur som är dyrare 2: att dom vill ha lägre RMA rate på CPUr.

EXAKT samma sak som satans NVIDIA gjorde med låsta BIOS för att för många idioter inte vet hur man klockar.....

Därför köper jag aldrig skit som är låst. för det är mina saker och gör jag sönder dom så är det fan mitt fel.

PROBLEMET är folk utnyttjar det....

Detta med RMA har jag funderat på. Borde inte CPU, GPU tillverkarna med flera kunna lagra klockfrekvenserna, spänningarna och temperaturen inne i deras produkter och de sedan kan köra att garantin försvinner vid överklock? Nu är det ej så mycket ledigt minne i en CPU, men högsta värden plus klockslag borde gå att spara. (klockslag kräver självklart att klockan är rätt inställd)
Nu skulle väl detta gå att hacka bort allt annat, vilket kanske gör det meningslöst och skapar mer problem än nytta.

Permalänk
Skrivet av ClintBeastwood:

Nu kanske du skulle läst det fetade i inlägget jag svarade på där han skrev att det är moderkortstillverkaren som skulle få ta smällen. Tror du folk hade nämnt Intel lite i förbifarten och lastat skiten på moderkortstillverkaren som gjort det möjligt i så fall?

För övrigt var det nog den mest överdrivna biljämförelsen jag har läst.

Överdriven ja men det är samma princip, när jag gör fel ska inte någon annan sota för det. Bara folk som lever i sin offerkofta eller bara hatar allt eller rent av dumma som gör det.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Livsnjutare 😎

Där kom det.

Alla visste det, inte en fråga OM de skulle, utan NÄR.

Visa signatur

Citera eller Svara för respons! •
• Life is a playground {|;^) •

Permalänk
Master of Overkill
Skrivet av Wasted Hobbit:

Överdriven ja men det är samma princip, när jag gör fel ska inte någon annan sota för det. Bara folk som lever i sin offerkofta eller bara hatar allt eller rent av dumma som gör det.

Skickades från m.sweclockers.com

Exakt....

Blir så förbannad på sånt...

Visa signatur

CASE Caselabs SMA8-A + TH10+PED + Louqe Ghost S1 CPU 9900k @5.3GHz (No AVX) 9800X @4.8GHz GPUs RTX 3090 FE RAM 4x16GB Corsair Dominator Platinum 3533MHz CL13 + 2x16GB Corsair Dominator Platinum RGB 3000MHz PSU EVGA T2 1600W + Corsair SFF 750W SSD 905p 480GB, 4x Samsung 970 Pro M.2 Headphones Audeze Maxwell + FOSTEX TR-X00 + Audeze LCD-2 + Moon Cable DAC/AMP Chord Mojo, Schiit Magni&Modi Screen LG 48CX 4K 120Hz HDR + ASUS ROG SWIFT PG258Q 240Hz
Motherboard X299 EVGA DARK + ASUS ROG Strix Z390-I Watercooling 560+480+480+280+360. 240+240

Permalänk
Master of Overkill
Skrivet av anon159643:

Detta med RMA har jag funderat på. Borde inte CPU, GPU tillverkarna med flera kunna lagra klockfrekvenserna, spänningarna och temperaturen inne i deras produkter och de sedan kan köra att garantin försvinner vid överklock? Nu är det ej så mycket ledigt minne i en CPU, men högsta värden plus klockslag borde gå att spara. (klockslag kräver självklart att klockan är rätt inställd)
Nu skulle väl detta gå att hacka bort allt annat, vilket kanske gör det meningslöst och skapar mer problem än nytta.

Mm jag tex fick sota när jag brände min X58 moderkort. MEN JAG VA ÄRLIG mot ASUS och jag fråga inte ens efter rabbat men fick ett nytt för 400kr billigare.

Men resten av idioter dom RMA och får ett helt nytt.

Jag överlocka för hårt och jag visste det.

Visa signatur

CASE Caselabs SMA8-A + TH10+PED + Louqe Ghost S1 CPU 9900k @5.3GHz (No AVX) 9800X @4.8GHz GPUs RTX 3090 FE RAM 4x16GB Corsair Dominator Platinum 3533MHz CL13 + 2x16GB Corsair Dominator Platinum RGB 3000MHz PSU EVGA T2 1600W + Corsair SFF 750W SSD 905p 480GB, 4x Samsung 970 Pro M.2 Headphones Audeze Maxwell + FOSTEX TR-X00 + Audeze LCD-2 + Moon Cable DAC/AMP Chord Mojo, Schiit Magni&Modi Screen LG 48CX 4K 120Hz HDR + ASUS ROG SWIFT PG258Q 240Hz
Motherboard X299 EVGA DARK + ASUS ROG Strix Z390-I Watercooling 560+480+480+280+360. 240+240

Permalänk
Medlem

Suck... det var kul så länge det varade. Intel är likt Nvidia väldigt måna om sina artificiella låsningar och uppdelning av marknaden.

Permalänk
Medlem
Skrivet av tvelander:

Mm jag tex fick sota när jag brände min X58 moderkort. MEN JAG VA ÄRLIG mot ASUS och jag fråga inte ens efter rabbat men fick ett nytt för 400kr billigare.

Men resten av idioter dom RMA och får ett helt nytt.

Jag överlocka för hårt och jag visste det.

Och det är precis så det SKA gå till. Asus har jobbat hårt och offrat lite för att förmodligen få dig som kund igen.. Inte som intel som förväntar sig att alla ska köpa och le upp till öronen oavsett vad skit de hittar på. Helt ofattbart för mig att folk försvarar sådant.

Det är JAG som är kund. Det är MINA pengar, och vill någon annan ha dem får de fan BEVISA att de förtjänar dem.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Master of Overkill
Skrivet av Ozzed:

Och det är precis så det SKA gå till. Asus har jobbat hårt och offrat lite för att förmodligen få dig som kund igen.. Inte som intel som förväntar sig att alla ska köpa och le upp till öronen oavsett vad skit de hittar på. Helt ofattbart för mig att folk försvarar sådant.

Det är JAG som är kund. Det är MINA pengar, och vill någon annan ha dem får de fan BEVISA att de förtjänar dem.

Alla slutar köpa Intel CPUs = Intel lyssnar, men det händer inte att folk slutar konsumera.
Idag kan man skita på kunderna.

Problemet är vi som köper det för att ingen annan finns.

Samma sak med förbokning av spel....

Visa signatur

CASE Caselabs SMA8-A + TH10+PED + Louqe Ghost S1 CPU 9900k @5.3GHz (No AVX) 9800X @4.8GHz GPUs RTX 3090 FE RAM 4x16GB Corsair Dominator Platinum 3533MHz CL13 + 2x16GB Corsair Dominator Platinum RGB 3000MHz PSU EVGA T2 1600W + Corsair SFF 750W SSD 905p 480GB, 4x Samsung 970 Pro M.2 Headphones Audeze Maxwell + FOSTEX TR-X00 + Audeze LCD-2 + Moon Cable DAC/AMP Chord Mojo, Schiit Magni&Modi Screen LG 48CX 4K 120Hz HDR + ASUS ROG SWIFT PG258Q 240Hz
Motherboard X299 EVGA DARK + ASUS ROG Strix Z390-I Watercooling 560+480+480+280+360. 240+240

Permalänk
Avstängd
Skrivet av tvelander:

Alla slutar köpa Intel CPUs = Intel lyssnar.

Problemet är vi som köper det för att ingen annan finns.

Samma sak med förbokning av spel....

Det är dock svårt, för den målgruppen som vi är del av är så mikroskopiskt liten.
En niche-grupp inom en redan liten niche-grupp.
Det kommer göra nästintill noll och nada skillnad för det är inte här pengarna finns.

Visa signatur

R7 3700X | X570 Aorus Master | 32GB | EVGA 1080 Ti FTW3 | Noctua NH-D15S | FD Meshify C Copper
R7 1700 | X370 Gaming-ITX | 16GB | RX Vega 64 LE | Noctua U12S | Node 304
2 x HPE ProLiant Microserver Gen 8 | 1265L V2 | 16GB | 20TB

Permalänk
Medlem

@Ozzed: Jo det är ju en vacker teori. Och i teorin håller jag med, men verkligheten ser tyvärr ganska annorlunda ut. Många som snackar men få som skulle "put one's money where one's mouth is" så att säga...

Skulle Intel gå ut med faktiska tillverkningskostnader för alla deras processorer och sedan låta köparna betala vad de tycker att Intel borde få, hur länge tror du Intel skulle hålla sig från konkurs?

Visa signatur

Stationär: 7600XT - Radeon 6800 XT
Bärbar: HP Omen 15 - Ryzen 4800H, RTX 2060
Server: Define R3 - Phenom II X6 - WD 3TB Red x3, Seagate Ironwolf 3TB x3

Permalänk
Skrivet av Ozzed:

Jo det är jättefint på papper. Men det här handlar ju om moderkortet. Jag har köpt ett moderkort som fått en funktion, som sedan intel i slutändan tvingar företaget att ändra på, så att det begränsar min jävla lagstadgade rätt att göra vad fan jag vill med en produkt jag har köpt.

I kapitalismens linda hette det "Kunden har alltid rätt", men det är som bortblåst idag och folk köper det. Vi äger inte det vi äger längre utan vi är brickor i ett spel där tillverkarna gör vad de vill.

Hade det varit 50-talet hade intel frågat sig "Vad vill kunden?" Men nu är det "Hur pressar vi upp vinsten ytterligare lite till?" Det är vidrigt, och det får mig att må riktigt illa. Såhär gör man bara inte. Kunden är helt bortglömd idag i företagens hetsjakt på vinst vinst vinst.

jag är nyfiken. Hur har Intel begränsat din rätt att använda ditt moderkort?

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Core i7 6700k, Msi Z170m mortar, 16gb Hyperx DDR4, Evga GTX 970 4gb ACX 2.0+ SSC, Corsair hydro H100i , Corsair Carbide Air 240 , Fractal Design Integra M 750w

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Varg:

Intel säljer särskilda K-modeller bara för att det finns folk som är beredda på att betala mer för dem. Hade ingen velat betala extra skulle alla deras processorer vara olåsta. Så som det var förr alltså. Det här är ett sätt att försöka styra över konsumenterna.

Själv tycker jag att man är ganska korkad som entusiast om man betalar mer pengar för något man kan få billigare om man bara låter bli att betala för onödigt dyra delar.

Edit:
Som upplagt för missförstånd, men det får jag leva med.

Ja det finns folk som är villiga att betala mer för bra saker tycker du det är något konstigt med det?

På 90-talet kanske det fanns olåsta cpuer men efter det så var de låsta till k-modellerna kom förutom just extreme edition som kostade en hel del.

Permalänk
Medlem
Skrivet av tvelander:

Mm jag tex fick sota när jag brände min X58 moderkort. MEN JAG VA ÄRLIG mot ASUS och jag fråga inte ens efter rabbat men fick ett nytt för 400kr billigare.

Men resten av idioter dom RMA och får ett helt nytt.

Jag överlocka för hårt och jag visste det.

Varför kontaktade du ens ASUS då?

Visa signatur

sweclockers prestandaindex

Efter 10 kommer 11.
Efter 99 kommer 100.

Permalänk
Master of Overkill
Skrivet av SeF.Typh00n:

Det är dock svårt, för den målgruppen som vi är del av är så mikroskopiskt liten. En niche-grupp inom en redan liten niche-grupp.
Det kommer göra nästintill noll och nada skillnad för det är inte här pengarna finns.

Jo jag vet...
Sen kan Intel skita i hela konsument sidan bara leva på Enterprise så dom behöver oss inte ens....

Men varför blocka en niche som inte skadar?

Jag menar hur många köper en i3 och klockar skiten ur den? av % andel.

Visa signatur

CASE Caselabs SMA8-A + TH10+PED + Louqe Ghost S1 CPU 9900k @5.3GHz (No AVX) 9800X @4.8GHz GPUs RTX 3090 FE RAM 4x16GB Corsair Dominator Platinum 3533MHz CL13 + 2x16GB Corsair Dominator Platinum RGB 3000MHz PSU EVGA T2 1600W + Corsair SFF 750W SSD 905p 480GB, 4x Samsung 970 Pro M.2 Headphones Audeze Maxwell + FOSTEX TR-X00 + Audeze LCD-2 + Moon Cable DAC/AMP Chord Mojo, Schiit Magni&Modi Screen LG 48CX 4K 120Hz HDR + ASUS ROG SWIFT PG258Q 240Hz
Motherboard X299 EVGA DARK + ASUS ROG Strix Z390-I Watercooling 560+480+480+280+360. 240+240