Roliga saker vi har hört från okunniga om teknik

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fenix:

När det var väldigt lugnt på jobbet så skruvade jag isär min netbook i fikarummet för att byta till en ssd så kommer en arbetskamrat kommer in och börjar joddla massa datatermer. "Åh har du många jiggabites och triggabites?"

Nä inte ens en Yottabyte.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fenix:

När det var väldigt lugnt på jobbet så skruvade jag isär min netbook i fikarummet för att byta till en ssd så kommer en arbetskamrat kommer in och börjar joddla massa datatermer. "Åh har du många jiggabites och triggabites?"

Vet inte hela sammanhanget (hur jargongen är på jobbet) eller kunskapsnivån. Men för mig låter det som ett skämt han drog.

Visa signatur

Min spel rigg:FD Define R4|VX 550W|i5 2500K|Corsair LP 4GBX2|Mammabräda P67 Extreme4|GTX 670 windforce|23tum u2312hm
Min gamla/HTPC:AMD 6000+|Ram 2GbX2|Radeon HD5770| XFX 450/nu XFX 550
Mitt bygge: ByggloggFri frakt INET:Fraktfritt sweclockers vid köp över 500kr

#Gilla inlägg som är bra & Använd citera/@"namn" vid snabbt svar

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Fenix:

Jiggabites? Får att tänka direkt på Dead or Alive: Extreme serien. Varje ny version av spelet hade en hel del ny "Jiggabyte".

Visa signatur

||NZXT H440 Black/Red||Intel i5 2500k @ 4,2GHz ||Noctua NH-D14 ||GA-Z77X-UD3H ||8 gb Corsair Vengeance 1600mhz DDR3 ||MSI GeForce GTX 970 ||OCZ Agility 3 120GB SSD ||Samsung Spinpoint F3 1TB ||Corsair HX750W||
Software is like sex, it's better when it's free. - Linus Torvalds

Permalänk
Medlem

@Tumnus: hehe.. tuttskumpsimulator deluxe

Visa signatur

GUD VÄLSIGNE DIG!
Ryzen 7 5700X3D - 64Gb DDR4 - RTX3060 - Coolermaster Stacker
---------------------------- www.roaddogs.se ------------------------
------- Bofors Interstellar - A Star Citizen Corporation --------
---------------------------------- Twitch ---------------------------------

Permalänk
Medlem

En bekants pappa vid datorköpet "Hur mycket internetminne har den här datorn?"

Visa signatur

Intel i9 10900K | H150i PRO XT | Asus Rog Strix Z490-E Gaming | Asus Strix 3090 OC | G.Skill Trident Z Royal 4x8GB 3600MHZ CL17 | Corsair Force MP600 1TB | Asus Rog Swift PG278QE | EVGA Supernova T2 1600W

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Tumnus:

Jiggabites? Får att tänka direkt på Dead or Alive: Extreme serien. Varje ny version av spelet hade en hel del ny "Jiggabyte".

Jag kommer mer att tänka på "Jiggawatts" från Doc Brown...

Permalänk
Avstängd
Skrivet av snajk:

Jag kommer mer att tänka på "Jiggawatts" från Doc Brown...

"The fluxcapacitor Marty..."

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

||NZXT H440 Black/Red||Intel i5 2500k @ 4,2GHz ||Noctua NH-D14 ||GA-Z77X-UD3H ||8 gb Corsair Vengeance 1600mhz DDR3 ||MSI GeForce GTX 970 ||OCZ Agility 3 120GB SSD ||Samsung Spinpoint F3 1TB ||Corsair HX750W||
Software is like sex, it's better when it's free. - Linus Torvalds

Permalänk
Medlem

Jobbade på ett sjukhus. Råkade vara på Ögonmottagningen när dom ringde från Gynmottagningen och sa att dom hade problem med musen. Kunde ju inte hålla tyst så det blev allmän munterhet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Det brukar sitta en varning på dem om att man inte får belasta dem lika mycket om det finns kabel kvar på trumman.

Gjorde detta misstag en gång. Hade utlindat kanske 1,5-2 meter kabel utav 5 meter.
Lämnde rummet i cirka 20 minuter och då jag kommer tillbaka så känner hur det luktar bränd elektronik/plast. Så jag börjar genast att leta från vart det kommer ifrån, såklart var det ju sladdvindan som hade börjat smälta och var alldeles mjuk och stekhet.

Kanske ska tillägga att det var 2st konvektorelement på 2kW vardera som var inkopplade.

Visa signatur

Chassi: CM NR200P Kylare: Scythe Fuma 2
CPU
:
R5 5600x@4,6Ghz GPU: ASUS RTX 3080 TUF OC V2
Moderkort
:
ASUS X570-I Gaming Minne: 32GB 3600Mhz
Lagring
:
2xSamsung 970 EVO 500GB
Nätaggregat: Corsair SF750W

Permalänk
Skrivet av Fenix:

Det kan jag verkligen relatera till. Enligt dessa människor är det skitkul men jag kan inte hålla med efter hundratals gånger. Att försöka förklara eller lära upp vissa är även det meningslöst..

Visa signatur

CPU:Intel i9 9900k RAM:16gb Corsair 3200mhz GPU: Msi RTX 2070 Armor MB: MSI z390-A PRO SSD: Adata sp900 256gb HDD: WD red 3tb(lagring), Toshiba 2tb(mer lagring) Chassi: Fractal design define R2 XL PSU: Corsair RM650 CPU Kylning: Noctua NH-D15

Permalänk
Medlem

Det här är ju en rolig tråd Jag minns när jag i ett supportsamtal med Dustin (finns ingen anledning att inte ange dem här) och där supportkillen påstår att det absolut inte går att boota en dator från en CD-skiva. Dvs starta t ex en Windows eller Linuxinstallation direkt från CD utan man blev absolut tvungen att ha en startdiskett. Detta var trots allt in bit in på 2000-talet...! Men har man ej installerat något operativsystem seden Windows 95 och ej har uppdaterade kunskaper sedan dess så är det fullt förståeligt. Dock ej på något sätt förståeligt att man kan få sitta på en support avdelning med så dåliga kunskaper..! För övrigt är jag oerhört less på okunnig supportpersonal som frågar en riktiga idiotfrågor rent generellt.

Ytterligare en fånig sak som hände mig var att jag fick byta termostathus med integrerad tempgivare på en bil, tempmätaren på bilens instrumentpanel visar för låg temperatur. Jag frågar killen på BDS där jag köpt termostathuset om det förekom olika tempgivare med olika biasresistans och att det kunde vara därför som den visade helt fel? Jag trodde först på fullaste allvar att om man säljer reservdelar och dessutom har en bilverkstad att man vet vad biasresistans på en tempgivare är för något. Jag fick ett svar som liknande "delen är märkes anpassad, goddag yxskaft heter jag" Biasresistansen är den resistans en tempgivare har vid rumstemperatur och kan mycket välj skilja sig mellan olika tempgivare mellan olika bilmärken och stämmer den ej så visar instrumentpanelens tempgivare helt fel vilket är ren baskunskap.

Det jag vill poängtera är att en del säljare/supporttekniker tror sig veta mycket mer än vad de egentligen kan. Det kan bli många konstigheter när det blir lite mer tekniska detaljer som kanske kräver mer kunskap inom ämnet och framförallt ett genuint tekniskt intresse.

Visa signatur

AMD 3700x, 1700 GB SSD, 18 TB HDD, 32 GB RAM, MSI RTX3070, Dubbla Blueray brännare.

Permalänk
Hedersmedlem

Det går väl inte exakt in under tekniskt okunnig men rent ut lat person.

Jag kontaktade min hyresvärd för att jag misslyckats aktivera insamling av köpoäng. I processen fastnade jag på en sida som inte ville skicka mig vidare utan stod och tuggade. Var noggrann i min förklaring. Vad får man till svar?

"Tack för ditt mail. Jag har skickat ett nytt lösenord i posten"

"It's not my f-ing job"-award

Permalänk
Avstängd

"varför är elräkningen så jävla hög, jo de är för att ni lämnar era jävla konsoler på hela tiden"

Ungefär sådär lät de för 10år sedan när morsan trodde att lysdioden på konsolen när den var av, var anledning till att elräkningen var 1000kr högre en normalt.

The more you know

Permalänk
Avstängd

Men varför var elräkningen 1000 kr mer än normalt för er då? Kanske för att ni satt och spelade mycket mer då. Så din morsa kanske inte hade så fel ändå :=)

Skrivet av Granter:

"varför är elräkningen så jävla hög, jo de är för att ni lämnar era jävla konsoler på hela tiden"

Ungefär sådär lät de för 10år sedan när morsan trodde att lysdioden på konsolen när den var av, var anledning till att elräkningen var 1000kr högre en normalt.

The more you know

Visa signatur

Inte Core i7 4790K
Asus Z97-A
Asus Nvidia GTX 970 STRIX
Kingston DDR3 HYPERX Genesys 16 GB 1600MHZ

Permalänk
Medlem

Jag gick i Gymnasiet tidigt 2000, tror jag gick ut 2002.

Hur som helst, "Datorkunskap" var ett rätt nytt ämne, och jag tror att de la ut en allmän fråga i lärarrummet och hoppades att någon skulle nappa.

Vi fick en riktig stjärna som lärare.

Fråga på "slutprovet";

- I vilken enhet mäter man lagringsutrymme?
1. Byte 2. Megabyte 3. Gigabyte.

Självklart är svaret nummer 3! Nummer 1 som jag svarade var helt galet "ingen har så små hårddiskar".

Hon berättade om hur hon bett sin son lägga fram en cd-skiva på datorn
"Och kan ni förstå, han la den på burken på golvet, inte på datorn på skrivbordet! (Skärmen...)"

Visa signatur

In the real world, size matters. And the big guy always win.

Jag har en svart dator med skärm och tangentbord.

Permalänk

Hört när jag jobbade i support (reporter på gp som ringer)
Hej, det här hänt något med min dator...Jag råkade välta min hårddisk i golvet och nu startar inte datorn längre. (jag) jaha, är det en extern bärbar hårddisk som ramlat? (hon) ja den där lådan som som datorn är kopplad till....Japp hon hade vält dator burken i golvet ... Skärm = dator XD

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rugbyspelaren:

Hört när jag jobbade i support (reporter på gp som ringer)
Hej, det här hänt något med min dator...Jag råkade välta min hårddisk i golvet och nu startar inte datorn längre. (jag) jaha, är det en extern bärbar hårddisk som ramlat? (hon) ja den där lådan som som datorn är kopplad till....Japp hon hade vält dator burken i golvet ... Skärm = dator XD

Alltid ironiskt hur dessa kan tro att skärmen är datorn (startar dom aldrig datorn på golvet).

Är samma med mina föräldrar förr, dom har inte koll på ram och hårddiskutrymme (men dom har faktiskt lärt sig under åren). Men en kul grej min mamma sa när jag köpte ny dator "kommer internet gå fortare nu?".

På sätt och vis stämmer det (den gamla var förbannat slö, så den nya var som att sätta in ssd för första gången).

Visa signatur

Min spel rigg:FD Define R4|VX 550W|i5 2500K|Corsair LP 4GBX2|Mammabräda P67 Extreme4|GTX 670 windforce|23tum u2312hm
Min gamla/HTPC:AMD 6000+|Ram 2GbX2|Radeon HD5770| XFX 450/nu XFX 550
Mitt bygge: ByggloggFri frakt INET:Fraktfritt sweclockers vid köp över 500kr

#Gilla inlägg som är bra & Använd citera/@"namn" vid snabbt svar

Permalänk
Medlem

Jobbar på ett callcenter sen 2.5 år tillbaka. Satt från början på en skrivarsupport, där har man fått höra mycket roligt.

Hade till exempel en kund som precis hade köpt ny skrivare, ringde in för att den inte fungerade. Den startade inte. Jag frågar kunden om han har kopplat in strömmen. Får svaret "Nej, den ska ju vara trådlös".

Det var egentligen inte det mest komiska med samtalet. Det mest komiska var nog den 20 minuters diskussion jag hade med honom efteråt då han påstod att "trådlös el har kommit så långt att det här borde funka, det säljs ju på Ikea".

Efter 20 minuters diskussion fick jag till slut övertygat honom om att det inte fungerade så, att skrivaren behövde ha ström. Då skulle han gå tillbaka till butiken och reklamera skrivaren. Hade velat vara en fluga på väggen i den butiken just då...

Permalänk
Medlem

Igår så hade vi en driftstörning i ett system, så vi mailade ut till berörda. I stil med "hej, [SYSTEMET] lider just nu av en driftstörning och kommer därför inte fungera som väntat."

En timme senare får jag svar, på mitt mail; "Hej, jag kan inte öppna [SYSTEMET], inte heller min kollega, är detta något du kan lösa åt mig?"..

Alltså folk förvånar mig.

Visa signatur

.:[Main System - Chassi: Fractal Design Define R2 XL - Moderkort: TUF Z370-PLUS GAMING - CPU: Intel i5-8600K - RAM: Corsair Vengeance 2133mhz 8GB x2 - GFX: Nvidia GeForce GTX 1080]:.
Citera för svar!

Permalänk
Medlem

Hört på bussen - två unga tjejer diskuterar val av dator till skolan.
- Du borde köpa en Mac!
- Varför det?
- Jo, men, den är som en PC, fast den kan inte gå sönder.

Permalänk
Lego Master

Inte egentligen relaterat till ID:10t-folk, men ändå...

Fått ny version av ett system på jobb, ska börja med att lägga upp användare. Skapar användaren och ska därefter använda en knapp för att "set password". Skriver in lösenordet användaren ska ha, trycker OK. Får en error; "User not found".

Och här kommer det riktigt ironiska:
Gör en sökning i systemets hjälpavsnitt på "user not found".

Gissa vad svaret blir?

"Nothing found".

Visa signatur

* Vänsterhänt högerskytt med tummen mitt i handen.
* A franchises worst enemies are its biggest fans.
* 🖥️ i5 12600K | Z690 | 32GB | RTX 3070 | Define R6 | 48" 4K OLED | Win11 | 💻 Surface Go 3
* ⌨️ G915 Tactile | ⌨️ G13 | 🖱️ G502 X | 🎧 Pro X | 🎙️ QuadCast | 📹 EOS 550D | 🕹️ X52 Pro | 🎮 Xbox Elite 2
* 📱 Galaxy Fold4 | 🎧 Galaxy Buds Pro | ⌚ Galaxy Watch5 Pro | 📺 65" LG OLED | 🎞️ Nvidia Shield

Permalänk
Medlem
Skrivet av oobum:

Jag gick i Gymnasiet tidigt 2000, tror jag gick ut 2002.

Hur som helst, "Datorkunskap" var ett rätt nytt ämne, och jag tror att de la ut en allmän fråga i lärarrummet och hoppades att någon skulle nappa.

Vi fick en riktig stjärna som lärare.

Fråga på "slutprovet";

- I vilken enhet mäter man lagringsutrymme?
1. Byte 2. Megabyte 3. Gigabyte.

Självklart är svaret nummer 3! Nummer 1 som jag svarade var helt galet "ingen har så små hårddiskar".

Hon berättade om hur hon bett sin son lägga fram en cd-skiva på datorn
"Och kan ni förstå, han la den på burken på golvet, inte på datorn på skrivbordet! (Skärmen...)"

Alla 3 svaren är ju rätt, det här hade jag tagit upp med rektorn. Är ju som att ställa frågan: "vad är pengar?" 1.enkrona 2.femtiolapp 3.tusenlapp...
Riktigt korkad lärare ni måste haft, bara att beklaga. Dock tog vi studenten samma år. Ett mycket bra år med mindre bekymmer än idag

Visa signatur

🧠i9-10900k @ 3,7GHz 📹3080Ti STRIX OC 12GB 📼Corsair Vengeance 64GB
📰MSI MEG z490 Unify 💽Samsung 970 EVO plus 500GB/1TB 📺Asus PG348Q 34"

Permalänk
Medlem
Skrivet av griid:

Alla 3 svaren är ju rätt, det här hade jag tagit upp med rektorn. Är ju som att ställa frågan: "vad är pengar?" 1.enkrona 2.femtiolapp 3.tusenlapp...
Riktigt korkad lärare ni måste haft, bara att beklaga. Dock tog vi studenten samma år. Ett mycket bra år med mindre bekymmer än idag

Nja, skall man hårdra det så efterfrågas faktiskt enheten vilket är byte.
Kilo, mega, giga, tera osv. är bara prefix...

Visa signatur

Dator 1. MSI Z370 GAMING PRO CARBON, Intel Core i7 8700K 3.7 GHz 12MB, Gigabyte AORUS GeForce GTX 1080 Ti 11GB, Corsair 16GB (2x8GB) DDR4 3000Mhz CL15 Vengeance, passivt vattenkyld.

Dator 2. MK MSI X79A-GD45, Intel i7-3820 @ 4,0 GHz, EVGA 980Ti med vattenblock, 16 Gig DDR3, vattenkyld

Specialskärm: ~124 tum 3840 X 1080, 178° FOV (2 x BenQ 1070+)

Permalänk
Medlem
Skrivet av ZAIZAI:

Nja, skall man hårdra det så efterfrågas faktiskt enheten vilket är byte.
Kilo, mega, giga, tera osv. är bara prefix...

ja men prefixen spelar i det här fallet ingen roll. Det är fortfarande storlek som man mäter lagring i. Jag hävdar att alla svaren fortfarande är rätt även om det första är kanske "mest rätt"

Visa signatur

🧠i9-10900k @ 3,7GHz 📹3080Ti STRIX OC 12GB 📼Corsair Vengeance 64GB
📰MSI MEG z490 Unify 💽Samsung 970 EVO plus 500GB/1TB 📺Asus PG348Q 34"

Permalänk
Medlem

En gång på teknisk support pratade jag med en kund som inledde med att berätta om att han jobbat med Apple-datorer i 15 år, så jag kunde fråga honom om precis vad som helst. Jag bad honom ta fram nätverkskortets MAC-adress, varpå han drygt svarade: "Ja, nu är ju det här då som sagt en Apple, så den har ju inget sådant".

Visa signatur

Rigg: AMD Ryzen 9 7900X3D, ASUS ROG Strix B650E-F Gaming, Kingston 64GB DDR5 (6000 MHz), MSI Ventus 3X RTX 5090 OC, Corsair RM1200x Shift
Tillbehör: LG C2 48" OLED, Razer Kraken V4X, Razer Ornata V2, Razer Basilisk V3

Permalänk
Medlem
Skrivet av griid:

ja men prefixen spelar i det här fallet ingen roll. Det är fortfarande storlek som man mäter lagring i. Jag hävdar att alla svaren fortfarande är rätt även om det första är kanske "mest rätt"

Om nu frågan är rätt citerad så efterfrågas endast enheten. Sedan att ett prefix underlättar är ju trevligt men en annan sak.
Fråga vilken purist som helst (naturvetare helst en fysiker)...

Visa signatur

Dator 1. MSI Z370 GAMING PRO CARBON, Intel Core i7 8700K 3.7 GHz 12MB, Gigabyte AORUS GeForce GTX 1080 Ti 11GB, Corsair 16GB (2x8GB) DDR4 3000Mhz CL15 Vengeance, passivt vattenkyld.

Dator 2. MK MSI X79A-GD45, Intel i7-3820 @ 4,0 GHz, EVGA 980Ti med vattenblock, 16 Gig DDR3, vattenkyld

Specialskärm: ~124 tum 3840 X 1080, 178° FOV (2 x BenQ 1070+)

Permalänk
Medlem
Skrivet av rinosaur:

En bekants pappa vid datorköpet "Hur mycket internetminne har den här datorn?"

Inte så att han frågade om "internminne" och din polare inte förstod termen och tolkade det som att hans farsa sa "internetminne"?

Är ju inte helt sällan man hör historier om "teknikanalfabeter" som i själva verket är mycket mer kunniga än de som återger historien.
Som någon som berättade om sin blåsta kompis som trodde att en dators grafikprestanda enbart berodde på hur bra uppkoppling man hade. Verkade ju mest som att hans "blåsta" kompis menat att det är internetuppkopplingen som avgör om det laggar, men idioten som återgav berättelsen inte visste skillnad mellan lagg och låg framerate.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aleshi:

Inte så att han frågade om "internminne" och din polare inte förstod termen och tolkade det som att hans farsa sa "internetminne"?

Är ju inte helt sällan man hör historier om "teknikanalfabeter" som i själva verket är mycket mer kunniga än de som återger historien.
Som någon som berättade om sin blåsta kompis som trodde att en dators grafikprestanda enbart berodde på hur bra uppkoppling man hade. Verkade ju mest som att hans "blåsta" kompis menat att det är internetuppkopplingen som avgör om det laggar, men idioten som återgav berättelsen inte visste skillnad mellan lagg och låg framerate.

Det är precis som jag berättade. Är väl snarare farsan som snart är pensionär som inte vet vad internminne är än min kompis på 30 år.

Visa signatur

Intel i9 10900K | H150i PRO XT | Asus Rog Strix Z490-E Gaming | Asus Strix 3090 OC | G.Skill Trident Z Royal 4x8GB 3600MHZ CL17 | Corsair Force MP600 1TB | Asus Rog Swift PG278QE | EVGA Supernova T2 1600W

Permalänk
Medlem
Skrivet av griid:

Jag tog upp det, och fick även några frågor till strukna på provet. Minns dock ej vad det var, men var i samma klass.

Och ja, alla är ju rätt, så hur man kan få fel på den frågan...

Visa signatur

In the real world, size matters. And the big guy always win.

Jag har en svart dator med skärm och tangentbord.

Permalänk
Medlem

Någon skrev på sin annons att han hade en oöppnad produkt, till min förvåning så ser man på bildannonsen en bruten förpackning.

Visa signatur

Corsair AX 1600i | Z690 Asus Rog Maximus Extreme | G.skill trident Z DDR5 16x2 (32gb)| M.2 Samsung 980 Pro 2 tb | Intel I9-14900ks 24 cores / 32 threads | Uhd 770 > 4xxx series(överpris) | Asus rog 360 mm III | Asus Hyperion gr701 White | Windows 11 Pro 64 bit