Permalänk
Medlem

multibox telnet?

Hallå!

Behöver er hjälp,

Jag har ett större arbete framför mig som bör kunna förenklas avsevärt. Jag ska ställa in ett antal switchar av samma modell via CLI. (antal=väldigt många)

Jag kan göra det styckvis men det lär ta dagar.

Vet ni om man på något sätt kan logga in på, vi säger 100 olika switchar, 192.168.1.2 till 192.168.1.102 med telnet samtidigt och få kommandona man skriver skickade till alla sessioner samtidigt?

mvh!

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Calleuss:

Hallå!

Behöver er hjälp,

Jag har ett större arbete framför mig som bör kunna förenklas avsevärt. Jag ska ställa in ett antal switchar av samma modell via CLI. (antal=väldigt många)

Jag kan göra det styckvis men det lär ta dagar.

Vet ni om man på något sätt kan logga in på, vi säger 100 olika switchar, 192.168.1.2 till 192.168.1.102 med telnet samtidigt och få kommandona man skriver skickade till alla sessioner samtidigt?

mvh!

http://expect.sourceforge.net/

Visa signatur

///M4

Permalänk
Medlem

@hoski: Du är en hjälte. Jag ska försöka fixa imorgon.

Permalänk
Rekordmedlem

Telnet ? Sånt gör att man du borde få mardrömmar.
Finns det inget säkrare sätt typ SSH att nå dem om de ska kunna fjärrstyras så du som första kommando kan börja med att stänga av Telnetaccessen ?

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Calleuss:

Vet ni om man på något sätt kan logga in på, vi säger 100 olika switchar, 192.168.1.2 till 192.168.1.102 med telnet samtidigt och få kommandona man skriver skickade till alla sessioner samtidigt?

Nej det funkar inte så. Men telnet loggar du in i en (1) burk. Däremot finns det inget hinder för att sätta upp flera telnet sessioner samtidigt.

Men med hjälp av t.ex expect kan du automatisera ditt konfigurerande, det kommer fortfarande fortfarande göras sekventiellt, telnet till en switch åt gången, men det kommer att gå betydligt snabbare.

På min arbetsplats använder vi expect-skript för att konfigurera om tusentals switchar.

Skrivet av mrqaffe:

Telnet ? Sånt gör att man du borde få mardrömmar.

Det är inget större fel på telnet om det används i en sluten miljö. Svagheten med telnet är att trafiken skickas okrypterat men vet du att ingen kan lyssna på trafiken så är detta inget problem.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Telnet ? Sånt gör att man du borde få mardrömmar.
Finns det inget säkrare sätt typ SSH att nå dem om de ska kunna fjärrstyras så du som första kommando kan börja med att stänga av Telnetaccessen ?

I vårt fall är det inga problem att använda telnet då switcharna ligger på ett slutet management nät.

Skrivet av madtop:

Nej det funkar inte så. Men telnet loggar du in i en (1) burk. Däremot finns det inget hinder för att sätta upp flera telnet sessioner samtidigt.

Men med hjälp av t.ex expect kan du automatisera ditt konfigurerande, det kommer fortfarande fortfarande göras sekventiellt, telnet till en switch åt gången, men det kommer att gå betydligt snabbare.

På min arbetsplats använder vi expect-skript för att konfigurera om tusentals switchar.

Expect förenklar arbetet. Det jag är ute efter är att kunna öppna flera sessioner samtidigt och skicka samma kommando i flera sessioner samtidigt.

Till exempel att öppna 100 telnet sessioner mot 100 olika ip adresser för att sedan få det jag skriver skickat till alla öppna sessioner.

Permalänk
Medlem

Om vi antar att det är enterprise-level switchar finns det sannolikt stöd för ngn form av auto provisioning, zero touch config, etc.
Dvs: (kraftigt förenklat) switchen out-of-the-box bootar, får IP via DHCP, inkl options. Laddar automatiskt ev FW + config. Klart.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Calleuss:

med telnet samtidigt och få kommandona man skriver skickade till alla sessioner samtidigt?

Du kan skicka till flera sessioner med SecureCRT, vilket är programmet jag använder mest för telnet/ssh till routrar och switchar.

Annars så kan du alltid skriva ett python skript med t.ex en "for loop" som sedan skickar konfiguration, om det nu skall vara samma på alla.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tanis:

Om vi antar att det är enterprise-level switchar finns det sannolikt stöd för ngn form av auto provisioning, zero touch config, etc.
Dvs: (kraftigt förenklat) switchen out-of-the-box bootar, får IP via DHCP, inkl options. Laddar automatiskt ev FW + config. Klart.

Switcharna stödjer auto-provisioning och vi ska så småningom implementera ZEM (zero effort managment) men vi är inte där än. Annars är detta det bästa alternativet.

Skrivet av VexedRelic:

Du kan skicka till flera sessioner med SecureCRT, vilket är programmet jag använder mest för telnet/ssh till routrar och switchar.

Annars så kan du alltid skriva ett python skript med t.ex en "for loop" som sedan skickar konfiguration, om det nu skall vara samma på alla.

Det låter som att det är detta jag letar efter nu! Tack.