Eizo Foris FS2735 – Gamingskärm med Freesync och 144 Hz IPS-panel

Permalänk
Medlem
Skrivet av Underklockaren:

Svindyr skärm utan GSYNC... FLOPP !!!!

Älskar min XB270HU som kostade hälften av denna. Nu har även all form av clouding försvunnit och svärtan är verkligen kolsvart så skärmen är så underbart perfekt att man tappar hakan. 1440p med denna skärm och dess otroligt levande färger är mindblowing och jag tröttnar aldrig på att sitta och titta på snygga 1440p skrivbordsbakgrunder eller 4K-Youtubeklipp
Och att man behöver vara raketfysiker för att "möjligen" få Freesync att fungera är ju bara så EPIC FAIL ! Jag har aldrig behövt göra något för att Gsync ska fungera, och det är lätt att stänga av och på och vill man köra det i fönsterläge är det inga problem... Nä, detta med freesync verkar vara en riktig flopp, precis som AMD's grafikkort.. "Du måste köra i 2560x1440" och de vill ha nästan 15 lax för denna skärm, tala om EPIC FAIL !!!

Det är nackdelen med öppen teknik. Tyvärr verkar ingen tillverkare satsa på adaptive-sync fullt ut, nvidia å sin sidan lägger sig i betydligt mer som t.ex special scaler. Men även dom har insett att g-sync inte fungerar i laptops och där verkar ju adaptive-sync fungera (dom har ju koll på både skärm och mjukvara så det hjälper en hel del).

Skulle personligen välja öppet alternativ över ett låst (då kör jag ända 670) men idag väljer jag ingen av teknikerna.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Min spel rigg:FD Define R4|VX 550W|i5 2500K|Corsair LP 4GBX2|Mammabräda P67 Extreme4|GTX 670 windforce|23tum u2312hm
Min gamla/HTPC:AMD 6000+|Ram 2GbX2|Radeon HD5770| XFX 450/nu XFX 550
Mitt bygge: ByggloggFri frakt INET:Fraktfritt sweclockers vid köp över 500kr

#Gilla inlägg som är bra & Använd citera/@"namn" vid snabbt svar

Permalänk
Bildexpert 📺
Skrivet av MarkSix:

Angående: "Bild- och färgkvaliteten är mycket bra, nästintill perfektion ihop med mätutrustning... Men kör du AMD-grafikkort klipps signalnivåer."
Testade du med något nVidia kort?

Japp, Nvidia-kort samt en signalgenerator. Långa läsningen i artikeln för detaljerna.

Permalänk
Medlem

@Laxpudding: Trevligt att se dig framför kameran. Du ska även ha en eloge för närvaron i Skärm-forumet, är inne och läser nu och då och ser ofta informativa svar från dig.

Var intresserad av vad denna skärm skulle klara av, men lite besviken på valmöjligheterna för strobing / blur reduction. Glappet mellan 60 och 100Hz är långt, hade varit fint med 75 och/eller 85Hz också (samt single strobe för 60Hz utan dubbelbild).

Permalänk

Lite stelt och nervöst, men annars roligt att se att ni prövar något nytt. Hoppas att man kan se mer i framtiden.

Permalänk

Starkt jobbat Thomas, trevligt att se en till av redaktionen i rutan.

Visa signatur

[Bärbar1]: Steam Deck | SteamOS
[Bärbar2]: Macbook Air | M2 | Sonoma
[Stationär1]: i5 4590s | RTX3060 | Win10
[Stationär2]: MacMini | M1 | Sonoma
[Foto]: FreakyLeo on Flickr

Permalänk
Medlem

Ängel eller arsle. Hahaha

Visa signatur

FD define r4 vitt// ASUS ROG Strix B550-F Gaming (Wi-Fi) II + Corsair 32GB (2x16GB) DDR4 3600MHz CL16 Vengeance RGB RT Svart// Ryzen 7 5700X 3.4 GHz + Corsair iCUE H100i RGB PRO XT// Sapphire RX5600XT Pulse// AOC 27G2UG4 IPS 144Hz// Win11 på wd_black sn850x 1tb// Corsair RM750x// MATTA: SWECLOCKERS 90cm// Corsair Dark Core RGB PRO Wireless // Google pixel 8 Pro// HyperX Cloud II

Permalänk
Medlem

Välkommet att äntligen få se dig i rutan Thomas!
Hoppas att någon kan flytta kameran och visa lite hur ditt testlab ser ut och hur de olika testerna går till. Vore väldigt spännande att se.
Grymt jobbat!

Visa signatur

AMD FX 8120 @ 4,5GHz, ASUS Sabertooth 990FX 2.0, 16gb Corsair XMS3, Sapphire Radeon 7950@1100/1575, 120+500gb SSD

Permalänk
Inaktiv

@Laxpudding

Grymt jobbat. Jag minns fortfarande första fredagspanelen, Emil och Jonas var kanske inte de bästa människor framför kameran. Dock blir det mesta bättre med övning. Thomas, du är sjukt kunnig inom ditt område och det är en fröjd att se dig gå utanför din "comfort-zone" och bara kötta. Hatten av!

Permalänk
Quizmästare Gävle 2022
Skrivet av anon2110:

@Laxpudding

Grymt jobbat. Jag minns fortfarande första fredagspanelen, Emil och Jonas var kanske inte de bästa människor framför kameran. Dock blir det mesta bättre med övning. Thomas, du är sjukt kunnig inom ditt område och det är en fröjd att se dig gå utanför din "comfort-zone" och bara kötta. Hatten av!

Jag tycker att både Jonas och Emil vuxit ordentligt med uppgiften.

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av anon5930:

Mer eller mindre alla FreeSync-skärmar ska fungera bra idag.

Problemet är ju dock att många AMD-entusiaster har en betydligt högre toleransnivå för framförallt krångel med mjukvara. Jag har en PG279Q på vilken jag pluggade in DP-kabel/strömkabel och startade upp datorn. Nvidia-kontrollpanelen ställde automatiskt om alternativet Bildskärmsteknik till G-SYNC, vilket annars kunde varit den enda acceptabla manuella åtgärden för att få det att funka i min värld. En hårdvarubaserad och låst lösning, som skärmtillverkarna inte kan klabba runt med själva, borgar för en mycket högre driftsäkerhet.

Gratis är inte alltid bäst...

Permalänk
Medlem

Tummen upp för video-recensioner av skärmar, mer sånt.
Dock verkar skärmen vara rätt bedrövlig med tanke på priset, jag hade väntat mig något utöver det vanliga och utan krångel.

Visa signatur

Define R4 | Asus z97-Pro Gamer| 4790K ~ 4.6Ghz | Gainward 1080 Phoenix | Corsair Vengeance 2x8GB 1600MHz | Phanteks PH-TC14PE | EVGA SuperNova G2 750W | Samsung 850 Evo 256gb

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Sveklockarn:

Problemet är ju dock att många AMD-entusiaster har en betydligt högre toleransnivå för framförallt krångel med mjukvara. Jag har en PG279Q på vilken jag pluggade in DP-kabel/strömkabel och startade upp datorn. Nvidia-kontrollpanelen ställde automatiskt om alternativet Bildskärmsteknik till G-SYNC, vilket annars kunde varit den enda acceptabla manuella åtgärden för att få det att funka i min värld. En hårdvarubaserad och låst lösning, som skärmtillverkarna inte kan klabba runt med själva, borgar för en mycket högre driftsäkerhet.

Gratis är inte alltid bäst...

Vilket var vad min AOC G2460 PF / Crimson också gjorde. Fast FreeSync då såklart.

Permalänk
Medlem

Härligt med thomas i rutan!

lite oslipat men inget man kan klaga på då det är första recensionen. Det var intressant att lyssna på.

bre på med göteborgshumor nästa gång så blire klockrent!

Visa signatur

Dator 1: i7 5960X | ASUS X99-E WS | EVGA Titan X + MSI Titan X SLI | 3x Qnix 2710| 1.2TB PCI-E SSD+120gb SSD | 64gb RAM | Seasonic X-1250
Dator 2: i5 4670k | 1x 780 | 256gb SSD | 16gb RAM | BeQuiet L8 650w
Laptop: Asus G551jm | GTX 860m | i7 4710HQ | 8gb RAM

Permalänk
Medlem

Kick-as skärm Men Thomas måste som sagt släppa taget lite tycker jag. Inte för att vara dum men något saknades, kanske mer hype som Jonas gör, något som tåls att tänka på kanske? Skit bra annars! Thomas hoppas du stannar!

Visa signatur

Linux Kalle - Skaffa dig ett liv!
Torrent Johan - Får ta och tanka hem ett!
-----------------------------------------------------
Overclocking during summer is a bitch!

Permalänk

Fantastiskt, mer Thomas i rutan!

Permalänk
Medlem
Skrivet av 20kr:

Tummen upp för video-recensioner av skärmar, mer sånt.
Dock verkar skärmen vara rätt bedrövlig med tanke på priset, jag hade väntat mig något utöver det vanliga och utan krångel.

Bedrövlig? För skärmen är otrolig men kanske inte prislappen.Är det priset du menar då?

Visa signatur

Linux Kalle - Skaffa dig ett liv!
Torrent Johan - Får ta och tanka hem ett!
-----------------------------------------------------
Overclocking during summer is a bitch!

Permalänk
Avstängd
Skrivet av ClintBeastwood:

Jag trodde Eizo var kända för billiga skärmar.

Och Apple för sina plastiga och billiga laptops..

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

||NZXT H440 Black/Red||Intel i5 2500k @ 4,2GHz ||Noctua NH-D14 ||GA-Z77X-UD3H ||8 gb Corsair Vengeance 1600mhz DDR3 ||MSI GeForce GTX 970 ||OCZ Agility 3 120GB SSD ||Samsung Spinpoint F3 1TB ||Corsair HX750W||
Software is like sex, it's better when it's free. - Linus Torvalds

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Bean:

Bedrövlig? För skärmen är otrolig men kanske inte prislappen.Är det priset du menar då?

Njae.. Har en skärm de problem som den ovan till det priset så är den inte "otrolig".

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

||NZXT H440 Black/Red||Intel i5 2500k @ 4,2GHz ||Noctua NH-D14 ||GA-Z77X-UD3H ||8 gb Corsair Vengeance 1600mhz DDR3 ||MSI GeForce GTX 970 ||OCZ Agility 3 120GB SSD ||Samsung Spinpoint F3 1TB ||Corsair HX750W||
Software is like sex, it's better when it's free. - Linus Torvalds

Permalänk
Medlem

Wow. 13000 kr. Det får man ju i princip Asus nya 21:9 skärm för.

Kul med lite nya ansikten i rutan också! Bra recension.

Permalänk
Medlem

Trevlig video! Lugnt och fint så att man förstår. Har man bråttom och egentligen inte är intresserad av skärmen så kan man ju navigera till kapitel 12. Ser gärna mer
Hade vart kul om du kunde göra recensioner på TV-apparater också!

Visa signatur

Intel i7 2600k @ 4.4Ghz | Palit GTX 1060 3GB | Asus Maximus IV Extreme P67 | Corsair Vengeance 16Gb | Corsair AX 850W 80+ Gold

Permalänk
Medlem

För lång video, tråkig kille ändå om det innehåller mycket fakta. Han behöver jobba på för att stå framför kameran.

Visa signatur

WINDOWS 11 X64 | ASUS X570 | AMD RYZEN 3950X | RX 7900 XTX | G.SKILL 3600MHZ 32GB | SAMSUNG 980 PRO 2TB | WD 16TB | NZXT KRAKEN X73 | RAZER ORNATA CHROMA | EVGA SUPERNOVA T2 850W | LOGITECH G604 MUS | PHANTEKS NV7 | LG 34GK950F | LG OLED77G1 |

Permalänk
Medlem

Mycket bra video!! Intressant ämne, något som man lätt glömmer bort att en bra skärm ger en bra upplevelse och att det är den man sitter och stirrar på i massor med timmar..
Skälva videon med Tomas var ju bra. Han var ju saklig men lite synd att han inte gav tips på skärmar som är snarlika. Vore kul att jämföra både pris och prestanda..

Visa signatur

Dell U2311H / MSI Optix MAG274QRF-QD
[ FD 7 Black TG Dark ][ MSI Z690 EDGE WIFI DDR4][ I7 12700K ][ Noctau NH-D15 Black ][ Kingston Fury Renegade 32GB 3600Mhz CL16 DDR4][ WD Blue M2 1TB][ Samsung 860 500 GB ][ WD Caviar Green (EZRX) 1TB ][ Corsair RM850x v3 ][ MSI GTX 1060 GamingX 6GB ][ Backup WD Caviar Green (EARX) 2TB ] [ Backup Seagate BarraCuda (ST2000DM006) 2TB ]
[ Qpad MK-50 ][ SteelSeries Sensei Ten ]

Permalänk
Medlem
Skrivet av Djinn:

För lång video, tråkig kille ändå om det innehåller mycket fakta. Han behöver jobba på för att stå framför kameran.

Håller inte med alls. Ska erkänna att jag inte är intresserad av skärmen då den är för dyr, men jag tycker det var underbart med en video som verkligen vågar gå på djupet.

Skulle älska om han kunde göra samma recension av Asus PG348Q

Permalänk
Skrivet av ronz:

Eizo har väl alltid haft dyra skärmar?

Jo, kom ihåg min gamla Eizo Flexscan 21" CRT , som jag köpte någon gång på mitten av 90-talet, för ca: 20000

Permalänk
Hedersmedlem

Skoj att se lite förhållandevis nytt folk i rutan, bra jobbat!

Visa signatur

Kom in och häng med oss på Discord!

Permalänk

Starkt första (ensamt) videoframträdande! Tydligt och bra. Den lilla knackighet som finns löser snabbt så det lär inte dröja länge innan det blir Emil-och-Jonas-nivå!

Permalänk
Medlem

Vansinnigt dyr.

Japp... det räcker så.

Visa signatur

DATOR i bruk: ASUS ROG STRIX B550-F Gaming, Ryzen 7 5900X. 4x16 GB Ballistix MAX RGB @ 3800 MT/s 16-17-18-34-51 (1T)/~58 ns. MSI RTX 4090 Ventus x3. Samsung 980 Pro 1 TB. EK AIO Elite 360.
DATOR 2011 års modell: Underbara Sandy Bridge, i7 2600K@4,7 GHz på ett P67 Sabertooth-bräde. Radeon HD 7770

Permalänk
Medlem
Skrivet av Underklockaren:

Öm tå ? Varför inte bara erkänna att röda laget är överlägset på alla punkter.

Precis

Permalänk
Medlem

TRETTONTUSEN???
Vi snackar inte OLED och 4K utan en vanlig fyrkantig LCD skärm!
Galet!

Permalänk
Master of Overkill
Skrivet av Broken-arrow:

Det är nackdelen med öppen teknik. Tyvärr verkar ingen tillverkare satsa på adaptive-sync fullt ut, nvidia å sin sidan lägger sig i betydligt mer som t.ex special scaler. Men även dom har insett att g-sync inte fungerar i laptops och där verkar ju adaptive-sync fungera (dom har ju koll på både skärm och mjukvara så det hjälper en hel del).

Skulle personligen välja öppet alternativ över ett låst (då kör jag ända 670) men idag väljer jag ingen av teknikerna.

Skickades från m.sweclockers.com

Va G-SYNC funkar visst i laptops eller va menar du?
Testat även en med 100Hz ASUS G-SYNC laptop...

Visa signatur

CASE Caselabs SMA8-A + TH10+PED + Louqe Ghost S1 CPU 9900k @5.3GHz (No AVX) 9800X @4.8GHz GPUs RTX 3090 FE RAM 4x16GB Corsair Dominator Platinum 3533MHz CL13 + 2x16GB Corsair Dominator Platinum RGB 3000MHz PSU EVGA T2 1600W + Corsair SFF 750W SSD 905p 480GB, 4x Samsung 970 Pro M.2 Headphones Audeze Maxwell + FOSTEX TR-X00 + Audeze LCD-2 + Moon Cable DAC/AMP Chord Mojo, Schiit Magni&Modi Screen LG 48CX 4K 120Hz HDR + ASUS ROG SWIFT PG258Q 240Hz
Motherboard X299 EVGA DARK + ASUS ROG Strix Z390-I Watercooling 560+480+480+280+360. 240+240