Permalänk
Medlem
Skrivet av Crill333:

Jag har en nyköpt Zenbook ux305 , och när jag håller på den kan jag känna en viss elektricitet.

Ännu en märkligare grej:
Tjejen satt och skrev med sin Macbook (utan strömkabel) och jag satt med min Asus Zenbook (med strömkabel). Då samtidigt som jag höll min ena hand på datorn och rörde henne så fick vi stötar av varandra. (Aj! vad gör du!? skrek hon!) haha... Stötarna försvann då jag pluggade ur min strömkabel från Asus Zenbooken.

Skumt, den laddaren är dubbelisolerad om den ser ut som på bilden. Det kan inte vara så att ni blev laddade av soffan?

Permalänk
Moderator
Festpilot 2020, Antiallo

Det är en bieffekt i hur laddaren är konstruerad och hur man har jordat i chassit.

Kort och gott, det är potential skillnader mellan din dator och tjejens dator. Denna potentialskillnad märker ni genom stötar.

Som på den gamla goda tiden om man körde desktopen i ett ojordat uttag och sedan kommer åt ett element med vattenburen värme (inte el).
Då kysser det till ordentligt.

Visa signatur

 | PM:a Moderatorerna | Kontaktformuläret | Geeks Discord |
Testpilot, Skribent, Moderator & Geeks Gaming Huvudadmin

Permalänk
Medlem

@DavidtheDoom: Nja, all laddning måste kommit från dem själva eftersom Zenbooken är dubbelisolerad och Macbooken inte var ikopplad. Så att hon höll i Macbooken ska inte ha någon betydelse - I värsta fall kanske metallhöljet ger henne ett par pF mer i kapacitans men inte mer än så.

I desktopfallet som du beskriver ger ju elementet en väg till jord, det finns inte här. Om nu inte Macbooken var kopplad till jord på något annat sätt, t.ex. via kabel till stereoanläggning eller liknande, då är det såklart precis samma krets som du beskriver.

Permalänk
Medlem

Nu kanske jag tänker fel här, men hur ska ni kunna jorda en laddare som inte har jordad kontakt?
Är det bara jag som tycker att det gränsar till magi, eller?

Visa signatur

fanns inte plats för alla mina leksaker här:(

Permalänk
Medlem

Tror det kan vara att eluttaget inte är jordat.

Visa signatur

CPU: Intel Core i7 8700K 3.7 GHz | Mobo: Asus ROG Strix Z370E Gaming ATX | Minne: G.Skill Ripjaws V Black DDR4 3200MHz 2x8GB C14 | GPU: Asus GeForce GTX 1080ti Strix Gaming 11GB | SSD: Samsung 970 EVO Plus 1TB SSD | HDD: 3TB Seagate Barracuda | Nätagg: Corsair HX750i 750W 80 Plus Platinum | CPU-kylare: NZXT Kraken X62 v2 | Chassi: Fractal Design Define C Temp G | Chassi-fläktar: 2st 120mm fläktar

Permalänk
Avstängd
Skrivet av kalleanka123:

Hej!
köpte en Zenbook ux302LG idag och när jag kopplar i strömmen känner jag att chassit är lite lätt ledande.
Detta försvinner när jag drar ut ladningskabeln.
Är det normalt för metalchassin? Eller är något trasigt? tex laddaren?
Tack

Metall är ledande, så det är fullt normalt att ett chassi gjort av just metall också är ledande. Metallens ledningsförmåga försvinner dock inte om man drar ur sladden, som du påstår.