Nya HP Microserver Gen8

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aene:

Antar det beror på vad man gör med den, men kanske kan:

http://homeservershow.com/forums/index.php?/topic/5639-prolia...

vara informativ vid jämförelser.

...

Perfa! Dock kanske man ska bortse från några procent ifall turboläget måste stängas av...

Permalänk
Medlem
Skrivet av HerrNilsson:

@Micke O, vad menar du med att snapshots via hypervisorn inte fungerar?

Många som kör FreeNAS gör det såvitt jag förstår för att använda ZFS. ZFS behöver direktåtkomst till diskarna för att komma till sin rätt och för att åstadkomma det på en ESXi-host t ex så måste man använda sig av passthrough för VMen till diskcontrollern, detta gör att du inte kan snapshot:a VMen eftersom hypervisorn inte har kontroll över diskarna i fråga.

Visa signatur

Intel Core Ultra 7 265K | Asus PROART Z890 CREATOR WIFI | Corsair Vengeance DDR5 7000MHz 2x48GB | ASUS TUF RTX 3080 OC | WD Black SN850X 2TB | WD Black SN850 1TB | Intel 660p 2TB | Crucial MX500 4TB | Noctua NH-D15S Chromax Black | Fractal Design North | Seasonic Focus GX 850W ATX 3.1

Permalänk
Medlem
Skrivet av Micke O:

Många som kör FreeNAS gör det såvitt jag förstår för att använda ZFS. ZFS behöver direktåtkomst till diskarna för att komma till sin rätt och för att åstadkomma det på en ESXi-host t ex så måste man använda sig av passthrough för VMen till diskcontrollern, detta gör att du inte kan snapshot:a VMen eftersom hypervisorn inte har kontroll över diskarna i fråga.

Ja det har du rätt i. Men snapshot kan du göra ändå vad jag vet. Jag är 99% säker på att jag har gjort det på en gammal 2008 R2 för några år sedan, men jag kan ha fel.

Den som testar först får en glass :).

Permalänk
Medlem
Skrivet av HerrNilsson:

Ja det har du rätt i. Men snapshot kan du göra ändå vad jag vet. Jag är 99% säker på att jag har gjort det på en gammal 2008 R2 för några år sedan, men jag kan ha fel.

Den som testar först får en glass :).

Kanske, men den kommer inte att snapshot:a diskarna som sitter på controllern du gjort passthrough till...

Visa signatur

Intel Core Ultra 7 265K | Asus PROART Z890 CREATOR WIFI | Corsair Vengeance DDR5 7000MHz 2x48GB | ASUS TUF RTX 3080 OC | WD Black SN850X 2TB | WD Black SN850 1TB | Intel 660p 2TB | Crucial MX500 4TB | Noctua NH-D15S Chromax Black | Fractal Design North | Seasonic Focus GX 850W ATX 3.1

Permalänk
Medlem
Skrivet av Micke O:

Kanske, men den kommer inte att snapshot:a diskarna som sitter på controllern du gjort passthrough till...

Nejnej. Men VMen och om du t.ex har OSet på en virtuell disk. Vilket var det jag menade från början om jag nu var lite otydlig.

Permalänk
Medlem

Du kan inte heller göra live snaps på en VM med något PCI-device (passthrough).

Snaps på storagen får man köra inne i NAS VM'n. För att svara på MickeO's frågeställning så antar jag att man kör NAS under en hypervisor för man vill kunna köra flera VM'n. (inget bra svar då man lika gärna kan ha ett OS med Storage och som hypervisor, men tror flesta tänker så...)

Alla är så inne på FreeNAS, varför inte köra ett Storage OS som stödjer att köra i VM, ex OmniOS + napp-it?
Nu kanske dom mjuknat på FN om att köra under hypervisor, men ändå. OmniOS är dessutom snabbare

Visa signatur

En server här, några servrar där.

Permalänk
Inaktiv

@moron: FreeNAS är väl "typ" en frontens till FreeBSD? Du kan ju köra VMs med FreeNAS i grunden.
Jag personligen vill att NAS mjukvaran ska vara nära plåten så risken för fel är minimal. Sen VMs är slit och släng i princip.. Skönt att FreeNAS kör automatiskt snaps. Alla sätt är väl bra förutom dom som går åt helvete

Permalänk
Inaktiv

Kanske är av intresse för någon.
Xeon E3-1220L v2 US $124.99 + $31 import
http://www.ebay.com/itm/Dell-SR0R6-Intel-Xeon-E3-1220L-v2-2-3...

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon246659:

Kanske är av intresse för någon.
Xeon E3-1220L v2 US $124.99 + $31 import
http://www.ebay.com/itm/Dell-SR0R6-Intel-Xeon-E3-1220L-v2-2-3...

Tack! Nöp en så slipper jag kolla så mycket mer

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Inaktiv

Vilken processor är den kraftfullaste man kan sätta i den och vad skulle en sådan kosta?

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av MickeMM:

Vilken processor är den kraftfullaste man kan sätta i den och vad skulle en sådan kosta?

Det har redan diskuterats i massor i tråden, även relativt nyligen, så sök gärna.

Visa signatur

W10, Intel 5820K, Asus X99-S, Crucial DDR4 2133MHz 32GB, Sapphire 290X Tri-X, Intel 730 SSD, WD Black+Green+HGST, Silverstone FT02, Corsair AX1200, Corsair K90, Logitech MX518, Eizo 2736w, Eaton 5115 UPS. Pixel 7 pro

Permalänk
Inaktiv

Installerade nyligen en Xeon e3 1230v2, som jag direkt stängde av Turbo Boost på.
Idag hade jag rätt tråkigt så jag ville se om det gick att köra Turbo Boost påslaget utan att den blev för varm eller för ljudlig.

Testet utförde jag i en VM, OS Ubuntu tilldelad 8 logiska processorer. Körde 'Stress -c 8' i 3 timmar.

Vanlig idle belastning. 10% Fanspeed

Jag trodde först att det var något fel då tempen stod kvar på 40C (vilket verkar vara minimum som sensorn kan läsa av). Så för att se om sensorn fungerade tog jag av skalet för att förstöra luftcirkulationen.. Efter bara nån minut gick tempen upp till 55C, så det var bara till att sätta tillbaka skalet och starta om tiduret.

Full belastning efter 3 timmar. 19% Fanspeed.

Verkar som att den där jakten många verkar ha efter lågvolts processorerna är lite onödig.. Samt att kylsystemet i lilla lådan är underskattad.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon246659:

Installerade nyligen en Xeon e3 1230v2, som jag direkt stängde av Turbo Boost på.
Idag hade jag rätt tråkigt så jag ville se om det gick att köra Turbo Boost påslaget utan att den blev för varm eller för ljudlig.

Testet utförde jag i en VM, OS Ubuntu tilldelad 8 logiska processorer. Körde 'Stress -c 8' i 3 timmar.

http://hem.bredband.net/zarxan/12.jpg
Jag trodde först att det var något fel då tempen stod kvar på 40C (vilket verkar vara minimum som sensorn kan läsa av). Så för att se om sensorn fungerade tog jag av skalet för att förstöra luftcirkulationen.. Efter bara nån minut gick tempen upp till 55C, så det var bara till att sätta tillbaka skalet och starta om tiduret.

http://hem.bredband.net/zarxan/23.jpg

Verkar som att den där jakten många verkar ha efter lågvolts processorerna är lite onödig.. Samt att kylsystemet i lilla lådan är underskattad.

Tack för infon! Det kanske blir en Xeon e3 1230v2 till min burk ändå.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon246659:

http://hem.bredband.net/zarxan/12.jpg

http://hem.bredband.net/zarxan/23.jpg

Jakten på lågvolts CPU kanske inte är onödig trots allt, beror ju på vad strömförsörjningen till CPU på moderkortet orkar mata i längden också... 19% fanspeed är ungefär vad min idlar sommartid, just nu 14%. Verkar mysko att den skulle köra på endast 19% och ha så låg temp vid full last.

VR P1 Zone på min ligger på 52*C idle, dessutom har min andra värden för Caution (88C) och Critical (93C) än vad din har :-S

Visa signatur

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Micke O:

Jakten på lågvolts CPU kanske inte är onödig trots allt, beror ju på vad strömförsörjningen till CPU på moderkortet orkar mata i längden också... 19% fanspeed är ungefär vad min idlar sommartid, just nu 14%. Verkar mysko att den skulle köra på endast 19% och ha så låg temp vid full last.

VR P1 Zone på min ligger på 52*C idle, dessutom har min andra värden för Caution (88C) och Critical (93C) än vad din har :-S

Det har du helt rätt i! Men jag tror (vet ej alltså) inte man behöver oroa sig över det med denna maskin.
Har du senaste bios? De ändrade ju fläktkontroll vid AHCI.
Har du kollat så din kylfläns inte är ojämn? Har läst om några som haft problem med det.

Udda att du har andra värden.. Vad har du för processor samt biosversion i din?

EDIT: Det var fel screen. Ändrade nu

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon246659:

Det har du helt rätt i! Men jag tror (vet ej alltså) inte man behöver oroa sig över det med denna maskin.
Har du senaste bios? De ändrade ju fläktkontroll vid AHCI.
Har du kollat så din kylfläns inte är ojämn? Har läst om några som haft problem med det.

Udda att du har andra värden.. Vad har du för processor samt biosversion i din?

EDIT: Det var fel screen. Ändrade nu

System ROM J06 07/16/2015
iLO Firmware Version 2.30 Aug 19 2015
Intel(R) Celeron(R) CPU G1610T @ 2.30GHz

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Har kört min n54l länge nu och är sugen på att köpa en gen 8. Mest för pass-through stödet. Hur är de om man installerar servern med esxi. Men sen i framtiden vill uppgradera processorn måste man göra om alla installationer då? Eller är de bara uppgradera och tuta å köra.

Permalänk
Medlem

Hej!
Har precis beställt mig en Microserver gen8 Entry, med uppgradering till 16Gb ram. Blir förmodligen ett processor byte längre fram också men lugnar mig tillsvidare.

Dock skulle jag vilja köra de 4 diskarna i Raid 5, något som den inbyggda Raid kontrollern inte klarar om jag förstått det rätt. Vilket Raid kontroller kort rekommenderar ni för denna uppgiften?
Eller hur hade ni löst det hela?

Buggen med AHCI mode och fläktkurvan verkar vara löst i någon senare bios version om jag fattat rätt. Vad tjänar man på att köra AHCI?

Är det så att man kan köra AHCI och mjukvaru RAID 5 istället kanske?

Tacksam för tips!

Visa signatur

Mvh. Robban aka. douzE
Kaffe: Rocket Espresso R Cinquantotto | Niche Zero
Desktop: 12700K. EK-AIO 240. Z690-A Gaming Wifi. 32GB DDR4. RTX 3070 Master. 980 Pro. MF V-Can
Laptop: Macbook Pro M4 Pro

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Micke O:

System ROM J06 07/16/2015
iLO Firmware Version 2.30 Aug 19 2015
Intel(R) Celeron(R) CPU G1610T @ 2.30GHz

De senaste alltså.. hmm.. Du borde kolla så detta inte har hänt dig.
http://homeservershow.com/forums/index.php?/topic/6762-anyone...

Permalänk
Medlem

@Eawo: Bara tuta o köra!

Jag uppgraderade CPU, RAM och lade till p410. Hade redan satt upp 3 enklare VMs.

Visa signatur

[DESKTOP] FD Define 7XL | VIII Dark Hero (EK-Monoblock) | 5950x | 128GB ECC | RTX3090 (Vector² ABP) | 2*2TB SN850 [SERVER] i5-13400 | 64GB | 108TB (raw)

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon246659:

De senaste alltså.. hmm.. Du borde kolla så detta inte har hänt dig.
http://homeservershow.com/forums/index.php?/topic/6762-anyone...

Jag tror att "VR" står för "Voltage Regulator" och har med strömmatningen till moderkortet/CPU att göra snarare än proppens kontakt med flänsen Enligt grafen i iLO sitter den ganska nära mitten i bakkant, dvs inte där CPU sitter. Jag såg nu att vid idle ligger våra ganska lika, dock har jag inte provat hur varm min blir vid lite last. Tänkte att det kanske kunde vara en indikering på hur hårt strömmatningen till CPU mm får jobba med en törstigare propp

Visa signatur

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Micke O:

Jag tror att "VR" står för "Voltage Regulator" och har med strömmatningen till moderkortet/CPU att göra snarare än proppens kontakt med flänsen Enligt grafen i iLO sitter den ganska nära mitten i bakkant, dvs inte där CPU sitter. Jag såg nu att vid idle ligger våra ganska lika, dock har jag inte provat hur varm min blir vid lite last. Tänkte att det kanske kunde vara en indikering på hur hårt strömmatningen till CPU mm får jobba med en törstigare propp

Jo det förstod jag. Var lite pinig och tog fel skärmdump haha.
Men jag förstår inte varför din fläkt kämpar på så mycket jämfört med min. Det var det jag ville komma fram till. Hursom tror jag inte det är några problem med strömmatning på dessa maskiner

Permalänk
Medlem

Hej,

Jag har precis slängt iväg en beställning på en HP Microserver Gen8 Entry.
Kompletterar med 16 GB minne + 250 gb SSD. Eventuellt uppgraderar jag även processorn lite senare, om det behövs.
Har sedan tidigare ett par WD Red 4 TB för lagring.

Jag ska primärt ha denna server till labb/test men det är möjligt att jag sätter upp lite annat skoj som NAS på sikt också.
Lite frågeställningar som dyker upp:

1. Jag tänker nog köra ESXi i botten, bör jag gå på 5.5 eller 6? Senast jag höll på med vmware var version 4.x, kanske hänt en del sen dess
2. Tanken är att lägga ESXi på en USB-sticka, eller bör jag lägga det på SSD:n? Vad är best practice?
3. Går det att komma åt iLon direkt och konfa allt därifrån, eller behöver jag KVM initialt?
3. Något annat jag bör tänka på kring design/installation/konfiguration innan jag sätter i gång?

Tack på förhand.

Permalänk
Medlem
Skrivet av hagen018:

Hej,

Jag har precis slängt iväg en beställning på en HP Microserver Gen8 Entry.
Kompletterar med 16 GB minne + 250 gb SSD. Eventuellt uppgraderar jag även processorn lite senare, om det behövs.
Har sedan tidigare ett par WD Red 4 TB för lagring.

Jag ska primärt ha denna server till labb/test men det är möjligt att jag sätter upp lite annat skoj som NAS på sikt också.
Lite frågeställningar som dyker upp:

1. Jag tänker nog köra ESXi i botten, bör jag gå på 5.5 eller 6? Senast jag höll på med vmware var version 4.x, kanske hänt en del sen dess
2. Tanken är att lägga ESXi på en USB-sticka, eller bör jag lägga det på SSD:n? Vad är best practice?
3. Går det att komma åt iLon direkt och konfa allt därifrån, eller behöver jag KVM initialt?
3. Något annat jag bör tänka på kring design/installation/konfiguration innan jag sätter i gång?

Tack på förhand.

Själv kör jag ESXi 5.5 från USBsticka, VMs på en 120GB SSD. Ångrar att ja snålade och inte köpte en 250gb (eller 2 för RAID1). Installerade via iLO. Du får 30? dagars iLO till att börja med. En licens kostar 200ish på Ebay. Köpte en men har inte direkt använt den, lär dock behövas om jag skulle få för mig att göra om ESXi installationen då min trail gått ut.

EDIT; iLO utan licens funkar fram tills att OS bootar då stänger det av efter 30 sekunder.

Visa signatur

[DESKTOP] FD Define 7XL | VIII Dark Hero (EK-Monoblock) | 5950x | 128GB ECC | RTX3090 (Vector² ABP) | 2*2TB SN850 [SERVER] i5-13400 | 64GB | 108TB (raw)

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon246659:

Jo det förstod jag. Var lite pinig och tog fel skärmdump haha.
Men jag förstår inte varför din fläkt kämpar på så mycket jämfört med min. Det var det jag ville komma fram till. Hursom tror jag inte det är några problem med strömmatning på dessa maskiner

En förklaring kan vara att inkommande luft höll 24*C hos mig, 21 hos dig, därav skillnaden i fläkthastighet.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Tittade in på Dustin och såg de fanns några demo x billigt
https://www.dustinhome.se/product/5010901313/proliant-microse...

Är mitt i ett husköp så måste avvakta en månad eller två tyvärr.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tbax:

Själv kör jag ESXi 5.5 från USBsticka, VMs på en 120GB SSD. Ångrar att ja snålade och inte köpte en 250gb (eller 2 för RAID1). Installerade via iLO. Du får 30? dagars iLO till att börja med. En licens kostar 200ish på Ebay. Köpte en men har inte direkt använt den, lär dock behövas om jag skulle få för mig att göra om ESXi installationen då min trail gått ut.

EDIT; iLO utan licens funkar fram tills att OS bootar då stänger det av efter 30 sekunder.

Tack för svar. Någon anledning till att du inte klivit upp på 6.0?
Kom på en till grej, hur har folk löst biten med att montera en 2.5" SSD i denna maskin?
Såg någon som köpt en sån här: http://www.amazon.com/EZConvert-MB882SP-1S-2B-Weight-Converte...

/H

Permalänk
Skrivet av Eawo:

Tittade in på Dustin och såg de fanns några demo x billigt
https://www.dustinhome.se/product/5010901313/proliant-microse...

Är mitt i ett husköp så måste avvakta en månad eller två tyvärr.

Tackar för tipset, jag nöp en nu på morgonen och då fanns det två kvar efter jag tog en.

Permalänk
Medlem

@hagen018: Jag har fultejpat min SSD i toppen (där CD-läsare skall ha plats), rätt vanligt. SSD är kopplad till ODD porten medans diskar bor i bur via SFF-8087 kabeln är väl det vanligast sättet att göra det på.

Alternativt kan du köra karborre och fästa den längsmed PSUn. Finns även mountbracket för att fästa diskar på samma plats. Här finns den.

Då det är första gången jag leker med ESXi körde jag in 5.5 av bara farten. Det funkar fint och jag saknar inget direkt. Någon annan kanske kan ge pros/cons varför man ska gå upp till 6.0, så man inte missar något?

Visa signatur

Permalänk
Medlem

När jag försöker starta Intelligent Provisioning så laddar det en liten stund. Sen rebootar servern.. Mycket möjligt att jag har för lite kylpasta, den tog slut när jag applicerade.. Men ILO visar inga höga temperaturer på CPU..
Uppgraderad med en e3-1240v2 och 16GB kingston RAM

Visa signatur

#1: Z370N ITX | i7 8700k | GTX 1080 | 32GiB
#2: P8Z77-M pro | i7 3770k | GTX 1050ti | 16GiB

Server: Z370-G | i5 8600T | 64GiB | UnRAID 6.9.2 | 130TB
Smartphone: Samsung Z Flip 5 | Android 13 | Shure SE535