Vinn nätagg från Seasonic

Nya HP Microserver Gen8

Permalänk
Medlem

Funderar också på att beställa från Dustin idag.
Det jag oroar mig mest för är ljudnivån. Har försökt läsa på om det på något smidigt sätt går att få ner hastigheten på fläkten om man inte ska köra RAID och tex Xpenology utan VM (Läste att man inte kunde läsa in firmware eller drivrutiner om man inte körde via Win eller Linux)
Hittar bara trådar från 2013-14. Måste väl kommit någon lösning nu eller?

Hade tänkt att ha den stående i ett litet gästrum/arbetsrum men är inte så sugen på att behöva stänga av den om någon ska vistas där inne...

Visa signatur

:: Abit IS7-G | P4 2,4C| Zalman ZM-7000A-ALCU | Compucase CI-69U6 | 2x256 TwinMos PC3200 | Seagate Barracuda 120 gb Sata | Radeon 9500pro ::

Permalänk
Medlem
Skrivet av cogo123:

Det jag oroar mig mest för är ljudnivån. Har försökt läsa på om det på något smidigt sätt går att få ner hastigheten på fläkten om man inte ska köra RAID och tex Xpenology utan VM (Läste att man inte kunde läsa in firmware eller drivrutiner om man inte körde via Win eller Linux)

Hade tänkt att ha den stående i ett litet gästrum/arbetsrum men är inte så sugen på att behöva stänga av den om någon ska vistas där inne...

Ja, fläkthastighetsproblemet är löst. Den infon återkommer här och där i denna tråd.

Visa signatur

Intel Core Ultra 7 265K | Asus PROART Z890 CREATOR WIFI | Corsair Vengeance DDR5 7000MHz 2x48GB | ASUS TUF RTX 3080 OC | WD Black SN850X 2TB | WD Black SN850 1TB | Intel 660p 2TB | Crucial MX500 4TB | Noctua NH-D15S Chromax Black | Fractal Design North | Seasonic Focus GX 850W ATX 3.1

Permalänk
Medlem
Skrivet av Micke O:

Ja, fläkthastighetsproblemet är löst. Den infon återkommer här och där i denna tråd.

Tack. Men tyckte att jag läste nyligen att folk fortfarande tyckte den lät för mycket för att ha ståendes på skrivbordet. Men så är inte fallet alltså?

Visa signatur

:: Abit IS7-G | P4 2,4C| Zalman ZM-7000A-ALCU | Compucase CI-69U6 | 2x256 TwinMos PC3200 | Seagate Barracuda 120 gb Sata | Radeon 9500pro ::

Permalänk
Medlem

@MickeMM:
Hej,

vet ej om du fått svar än, men det där verkar vara fel processor, om jag ej har fel så är det bara V2 som fungerar i dessa, dvs sockel 1555.

Mvh
Erik

Permalänk
Medlem
Skrivet av cogo123:

Tack. Men tyckte att jag läste nyligen att folk fortfarande tyckte den lät för mycket för att ha ståendes på skrivbordet. Men så är inte fallet alltså?

Har 2st Gen8. Den ena med bara 1st SSD ännu. Låter väldigt lite.
Den andra är med 1st sata disk. Å stör mig mycket mer på disk ljudet än fläkten.

Visa signatur

[kolla min fina låda på www.webzonen.com]__ AMD XP 2100+ @ enmiljardsjuhundratusensvängningarpersekund..

Permalänk
Medlem
Skrivet av cogo123:

Det där med vad som är acceptabel ljudnivå är ju väldigt subjektivt. Även i min är det diskarna som låter mest. Inga problem att ha på skrivbordet när man sitter där anser jag men jag skulle inte vilja ha den bredvid huvudkudden. Jag tycker att den är som en tyst desktop (ej att förväxla med en fläktlös maskin).

Visa signatur

Intel Core Ultra 7 265K | Asus PROART Z890 CREATOR WIFI | Corsair Vengeance DDR5 7000MHz 2x48GB | ASUS TUF RTX 3080 OC | WD Black SN850X 2TB | WD Black SN850 1TB | Intel 660p 2TB | Crucial MX500 4TB | Noctua NH-D15S Chromax Black | Fractal Design North | Seasonic Focus GX 850W ATX 3.1

Permalänk
Medlem

Lite offtopic.
Är helt novis på de där med vmware.

Har iaf fått in esxi 6.0 på min microserver. Fått in dubbla os osv. Inga konstigheter.
Men kan man boota upp datorn med skärm och använda den som den är?
Eller måste den stå i ett hörn å "bara" vara server nu?

Tack på förhand.

Visa signatur

[kolla min fina låda på www.webzonen.com]__ AMD XP 2100+ @ enmiljardsjuhundratusensvängningarpersekund..

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rangoon:

Lite offtopic.
Är helt novis på de där med vmware.

Har iaf fått in esxi 6.0 på min microserver. Fått in dubbla os osv. Inga konstigheter.
Men kan man boota upp datorn med skärm och använda den som den är?
Eller måste den stå i ett hörn å "bara" vara server nu?

Tack på förhand.

Nej, det enda du kommer åt är VMwares consol. Det är möjligt att det kan gå att komma runt genom att stoppa i ett grafikkort och köra passthrough på detta till en VM men eftersom du behöver fråga så är svaret "nej". Sannolikheten för strul är större än att det skulle funka bra

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Någon som har en bra lösning på boot problemet med ODD. Jag kör AHCI med SSD på ODD porten plus fyra hårddiskar. Tyvärr så går det ju inte att boota från ODD när man kör AHCI så det blir lite meckigt. På en av mina servrar bootar jag istället från ett SD-kort som i sin tur bootar ODD. Det fungerar bra. På min andra server så har jag inte lyckats få till det än, så istället måste jag mounta en iso med HirensBootCD i iLO remote appen. I menyn på HirensBootCD väljer jag bara att boota från hårddisken så bootar den snällt upp Windows Server 2012 på ODD.

Finns det något annat hack för att boota ODD utan att krångla med SD-kort eller extra SATA-kort?

Permalänk
Hedersmedlem

*Tråd rensad.*

Citat:

§ 9
Marknadsföring och annonsering

Forumet får inte användas för annonsering eller marknadsföring av egen eller andras verksamhet. Privatpersoner ska använda Marknad för all slags handel. Det räknas alltid som marknadsföring att sprida länkar som är utformade så att någon tjänar pengar, får poäng eller liknande när de används. Ett annat exempel är platsannonser. För sådana hänvisar vi till vår särskilda jobbavdelning.

http://www.sweclockers.com/forum/regler

Visa signatur

*-<|:C-<-<

Nytt namn, samma bismak.

Permalänk
Medlem

Sådär, efter mycket trixande för att kunna köra diskarna i AHCI men ändå boota från en SSD liggandes på platsen för DVD-läsaren börjar jag nu bli klar.

Dock började jag fundera på hur ni andra gör med "Spin down" av diskarna osv. Jag kör nu 4st WD Red diskar som lagring och funderar helt enkelt på om jag skulle ta och låta dom gå i viloläge för att minska ljud och strömförbrukning.

Hur har ni gjort?

Visa signatur

Mvh. Robban aka. douzE
Kaffe: Rocket Espresso R Cinquantotto | Niche Zero
Desktop: 12700K. EK-AIO 240. Z690-A Gaming Wifi. 32GB DDR4. RTX 3070 Master. 980 Pro. MF V-Can
Laptop: Macbook Pro M4 Pro

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av cogo123:

Uppdatera firmware gör du via ILO. Så det behöver du inte oroa dig över

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av CrazyDriver:

Någon som har en bra lösning på boot problemet med ODD. Jag kör AHCI med SSD på ODD porten plus fyra hårddiskar. Tyvärr så går det ju inte att boota från ODD när man kör AHCI så det blir lite meckigt. På en av mina servrar bootar jag istället från ett SD-kort som i sin tur bootar ODD. Det fungerar bra. På min andra server så har jag inte lyckats få till det än, så istället måste jag mounta en iso med HirensBootCD i iLO remote appen. I menyn på HirensBootCD väljer jag bara att boota från hårddisken så bootar den snällt upp Windows Server 2012 på ODD.

Finns det något annat hack för att boota ODD utan att krångla med SD-kort eller extra SATA-kort?

Läst om folk som satt varje disk som egen volym i raid array. Lite småful lösning men det har funkat

EDIT: Annars är det ju den lösningen du redan har. http://jakobpetersson.se/booting-hp-microserver-gen8-from-odd...

Permalänk
Medlem
Skrivet av CrazyDriver:

Jag har löst det såhär:
Då bakplanet till de fyra frontmatade diskplatserna ändå inte är "hotswap" så skruvade jag helt enkelt bort kontakten med Sata och ström från Port 1 och satte i min SSD som ligger uppe vid DVD platsen. Sata kabeln från ODD porten har jag sedan dragit in till disken på plats 1 ihop med en lös strömkabel.

På detta sätt har jag fått SSD:n bootbar och har ändå 4 3,5" diskar igång. Det enda man måste tänka på är ju att man inte kan rycka ur disk 1 utan att lossa kablarna först. Vilket jag kan leva med då jag inte kommer hålla på och skifta diskar fram och tillbaka.

Visa signatur

Mvh. Robban aka. douzE
Desktop: 12700K. EK-AIO 240. Z690-A Gaming Wifi. 32GB DDR4. RTX 3070 Master. 980 Pro. MF V-Can

Permalänk
Medlem
Skrivet av cogo123:

Bytte till en Noctua-fläkt i helgen, visst blir temperaturerna lite högre men inget som genererar varningar. Kommer en YouTube-video på det inom kort. Efter uppgraderingen är det värsta fläktljudet borta och jag upplever inte det som störande. Den går fortfarande att höra. Misstänker att det är den lilla fläkten i nätagget (och diskarna såklart) som låter men som sagt en stor förbättring blev det.

EDIT: Värt att tillägga att jag kör med en XEON E3-1230V2 så det kan mycket väl vara så att orginalfläkten fick jobba mer än med en processor med lägre TDP.

Permalänk
Medlem

Vart/hur får man hem iLO mjukvaran?

Visa signatur

Desktop: Ryzen 9 3950x | RTX 2060 | 16Gb RAM | 512Gb + 256Gb SSD
NAS: HP Microserver Gen8 | 8GB Ram | 3x2Tb ZFS | FreeNAS
SRV: HP ML350p Gen8 | 64GB Ram | 2x E5-2630v2 | ESXI

Permalänk
Medlem

Hej
Har precis fått hem en Gen8a, kunde inte motstå Dustins helgpris.

Mitt primära mål är att använda den som en "säker" fillagring till alla mina bilder och plex-server
via eventuellt Linux/Mediavault. Jag har 3 st 3TB Red diskar, har även ett par SSD diskar att tillgå. Vad rekommenderar ni att köra för Disk-setup ? Kan även nämnas att det vore intressant att testa lite virtualisering.

Mina tankar är:
1a. Testa ESXi ( på SD/UBB disk ) och SSD med VMar(openmediavault på en) och köra mjukvaru raid5 på alla 3 Diskarna via en VM ( går det ? )

1b. Testa ESXi ( på SD/UBB disk ) SSD med VMar(openmediavault på en) + köpa en till 3TB Red och köra HW-Raid10

2a. Köra en Ren "bare metal" linux(openMediavault) installation på SSDn (bootas via SD/grub tricket nämns tidigare i tråden) + köpa en till 3TB Red & köra HW-RAID10

2b. Samma som 2a men köra mjukvaru RAID5 via openMediavault

2c. Samma som 2a men att endast ha två diskar i HW-RAID1

Vad anser ni i övrigt om Mjukvaru-Raid vs HW-Raid ?

Visa signatur

P4 2.8@3.2Ghz HT, 1 Gig Ram, Asus 9800XT, Audigy Zs paltinum Pro, 193P

Permalänk
Medlem

Precis fått hem min och sitter och configurerar för glatta livet.

Började med att kolla firmware update och blev ställd direkt.

Följande står i första kolumnen: "HP Integrated Lights-Out 4. Installed Version: 2.20"... i nästa kolumn står 2.10 i blå färg..

Borde det inte stå tvärt om ifall man skall uppgradera? Är inte så sugen att göra en downgrade av misstag. Någon som känner igen problematiken?

edit: den låter mig gå vidare i installationen om jag vill, utan varningar för downgrade.. Varnar dock givetvis för att där inte finns någon återvändo

förtydling
Visa signatur

-----

AMD 5600x :: 3080 :: Oculus Rift S + Flygnördsprylar

Permalänk
Medlem
Skrivet av broccoli:

Hej
Har precis fått hem en Gen8a, kunde inte motstå Dustins helgpris.

Mitt primära mål är att använda den som en "säker" fillagring till alla mina bilder och plex-server
via eventuellt Linux/Mediavault. Jag har 3 st 3TB Red diskar, har även ett par SSD diskar att tillgå. Vad rekommenderar ni att köra för Disk-setup ? Kan även nämnas att det vore intressant att testa lite virtualisering.

Mina tankar är:
1a. Testa ESXi ( på SD/UBB disk ) och SSD med VMar(openmediavault på en) och köra mjukvaru raid5 på alla 3 Diskarna via en VM ( går det ? )

1b. Testa ESXi ( på SD/UBB disk ) SSD med VMar(openmediavault på en) + köpa en till 3TB Red och köra HW-Raid10

2a. Köra en Ren "bare metal" linux(openMediavault) installation på SSDn (bootas via SD/grub tricket nämns tidigare i tråden) + köpa en till 3TB Red & köra HW-RAID10

2b. Samma som 2a men köra mjukvaru RAID5 via openMediavault

2c. Samma som 2a men att endast ha två diskar i HW-RAID1

Vad anser ni i övrigt om Mjukvaru-Raid vs HW-Raid ?

Jag skulle nog köra openmediavault direkt utan ESXI och köra software raid-5 och lägga in plex pluginen och se glad ut

Permalänk
Medlem

Har nu hämtat ut min beställda microserver.
När tid finnes tänkte jag påbörja installationen av Xpenology å Synology DSM.
Om jag bootar Xpenology på USB-sticka å därefter installerar Synology DSM förstod jag det som att det sprids ut på de installerade hårddiskarna?
Om jag kommer att ha 4st hårddiskar varav det bara är en av dom som det kommer skrivas till hela tiden, kommer dom andra tre hårddiskarna inte gå ner i spindown eftersom den kör DSM från dom diskarna?

Å är det någon som rekommenderar någon guide till installation av Synology DSM 5.2?
Har laddat hem filerna från Xpenology.me men jag har inte hittat någonstans där det står om hur man ska göra med updateringerna till DSM som ligger länkade.
(Update 1,2,3,5)

Visa signatur

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av KiWo:

EDIT: Värt att tillägga att jag kör med en XEON E3-1230V2 så det kan mycket väl vara så att orginalfläkten fick jobba mer än med en processor med lägre TDP.

Hur mycket fick du ge för den? Och var köpte du den?

Permalänk
Inaktiv

@MickeMM: Inte mig du frågade men. Jag fick ge 1200:- SEK inkl frakt, beg från ebay.

@Zepophan: Var det inte backup bioset som visades då?

Permalänk
Medlem
Skrivet av MickeMM:

Hur mycket fick du ge för den? Och var köpte du den?

Skrivet av anon246659:

@MickeMM: Inte mig du frågade men. Jag fick ge 1200:- SEK inkl frakt, beg från ebay.

Är ju bra pris, men tänk på att den är 69W TDP.
Jag köpte en E3-1260L för 2000:-, då är den på 45W TDP.

Tyckte det var värt dom extra pengarna för att få ner värmeutvecklingen och därmed kunna behålla original kyllösning.
De som monterat CPU:er med de högre TDP värdena brukar få eftermontera aktiv kylning.
Finns mycket att läsa på: http://homeservershow.com/

Bara ett tips.

Visa signatur

Mvh. Robban aka. douzE

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av depalma:

Är ju bra pris, men tänk på att den är 69W TDP.
Jag köpte en E3-1260L för 2000:-, då är den på 45W TDP.

Tyckte det var värt dom extra pengarna för att få ner värmeutvecklingen och därmed kunna behålla original kyllösning.
De som monterat CPU:er med de högre TDP värdena brukar få eftermontera aktiv kylning.
Finns mycket att läsa på: http://homeservershow.com/

Bara ett tips.

Yes! Jag har testat mig fram. Stänger man av turbo så är det inga större problem. Ska fräsa in plats för 2st 40mm för att vara på säkra sidan. Det är ju trots allt sweclockers vi är på.. IF it aint broken, mod it!

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Goda nyheter! HP "erkänner" prestandaproblem med hpvsa-drivers nyare än 0.88...

...som ger usel diskprestanda i ESXi när man använder B120i: http://h20566.www2.hpe.com/hpsc/doc/public/display?docId=c05026755

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon246659:

Yes! Jag har testat mig fram. Stänger man av turbo så är det inga större problem. Ska fräsa in plats för 2st 40mm för att vara på säkra sidan. Det är ju trots allt sweclockers vi är på.. IF it aint broken, mod it!

Skickades från m.sweclockers.com

Helt rätt, den planen har jag också haft om det skulle behövas mer kylning.

Visa signatur

Mvh. Robban aka. douzE

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon246659:

@Zepophan: Var det inte backup bioset som visades då?

Eftersom man är otålig så körde jag vidare med att uppdatera bios. nu blev det 2.1.. och försöker man igen så står där 2.1 installed och 2.1 som uppgradering.. så 2.2 är som borta. Jäkligt märkligt att de levereras med iLO 4 med 2.2 fast deras servers är kvar på 2.1...

Får forskas mer i detta. Givetvis vill man ha det senaste

Visa signatur

-----

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zepophan:

Eftersom man är otålig så körde jag vidare med att uppdatera bios. nu blev det 2.1.. och försöker man igen så står där 2.1 installed och 2.1 som uppgradering.. så 2.2 är som borta. Jäkligt märkligt att de levereras med iLO 4 med 2.2 fast deras servers är kvar på 2.1...

Får forskas mer i detta. Givetvis vill man ha det senaste

Är det inte iLO version som du menar, med 2.1 och 2.2 versioner. Jag har uppdaterar mina servrar till 2.30.

Sedan så har jag installerat följande: HP ProLiant System ROM J06 07/16/2015.

iLO GUI: Information -> System Information -> Firmware Version Info

Permalänk
Medlem
Skrivet av C0mbat:

Är det inte iLO version som du menar, med 2.1 och 2.2 versioner. Jag har uppdaterar mina servrar till 2.30.

Sedan så har jag installerat följande: HP ProLiant System ROM J06 07/16/2015.

iLO GUI: Information -> System Information -> Firmware Version Info

Tack för infon!
och jo, det är iLO jag menar. Ska uppdatera manuellt till 2.30 och sedan ge mig på firmware då den som levererades var 06/06/2014 om jag kommer ihåg rätt.

Små korta steg tar en framåt i alla fall, speciellt med hjälp här ifrån SweC!
Har aldrig rört mig med serversystem innan, så det är otrampad mark.

Visa signatur

-----

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zepophan:

Precis fått hem min och sitter och configurerar för glatta livet.

Började med att kolla firmware update och blev ställd direkt.

Följande står i första kolumnen: "HP Integrated Lights-Out 4. Installed Version: 2.20"... i nästa kolumn står 2.10 i blå färg..

Borde det inte stå tvärt om ifall man skall uppgradera? Är inte så sugen att göra en downgrade av misstag. Någon som känner igen problematiken?

edit: den låter mig gå vidare i installationen om jag vill, utan varningar för downgrade.. Varnar dock givetvis för att där inte finns någon återvändo

Noterade också detta. Orsaken är att 2.20 är återkallad.
Det dumma i kråksången är dock att anledningen till nedgraderingen är problem som orsakas vid uppgradering från 2.10 till 2.20 - något som inte händer oss som precis köpte en maskin som redan har 2.20...

Ser att 2.30 kom 1:a oktober 2015 men varför hittar inte Itelligent Provisioning denna då? Hm...
http://h20564.www2.hpe.com/hpsc/swd/public/readIndex?sp4ts.oi...

Visa signatur

There are two kinds of people: 1. Those that can extrapolate from incomplete data.
Min tråkiga hemsida om mitt bygge och lite annat smått o gott: www.2x3m4u.net