Permalänk
Medlem

2,4GHz och 5GHz

Min nya router har både 2,4 och 5 GHz.
Ansluter man till den ena eller den andra eller båda?

Permalänk
Moderator
Forumledare
Skrivet av CGD:

Min nya router har både 2,4 och 5 GHz.
Ansluter man till den ena eller den andra eller båda?

Man kan ansluta till en frekvens per enhet åt gången. Vissa routrar kan köra båda frekvenserna samtidigt.
5ghz är oftast en mindre belastad frekvens då där är mindre prylar som kan störa (väldigt generellt talat).
Vad är det för router du har köpt?

Visa signatur

Forumets regler | Har du synpunkter på hur vi modererar? Kontakta SweClockers/moderatorerna

Jag stavar som en kratta

Gillar lök på discord

Permalänk
Medlem
Skrivet av CGD:

Min nya router har både 2,4 och 5 GHz.
Ansluter man till den ena eller den andra eller båda?

Det gäller ju att den anslutande enheten har stöd för 5 GHz. Vilken du utnyttjar beror ju på omgivningen.

Permalänk
Medlem

Simpelt: 5GHz=Snabbare, kortare räckvidd.
2.4GHz=långsammare, dock längre räckvidd

Visa signatur

5600x, x470-f, 3080 10GB

Permalänk
Avstängd

Aktuell SweC-artikel om den sunkiga 2,4 Ghz frekvensen.....

http://www.sweclockers.com/nyhet/21714-apple-och-cisco-dodfor...

Visa signatur

ASUS K56CB i7, W10 > Asus VivoBook S15 S530UN
HTC 10
ASUS Transformer Prime 32GB, Nougat :)
Ubiquiti Edge Lite, UniFi AP-AC-Lite (AP) samt ASUS AC68U och N66U (AP), fiber 500/100Mbit/s.
Mitt nätverk: https://imgur.com/aco9XQz Bild https://imgur.com/oQ2WG9Y

Permalänk
Medlem
Skrivet av Spelaspel:

Simpelt: 5GHz=Snabbare, kortare räckvidd.
2.4GHz=långsammare, dock längre räckvidd

Det är inte så enkelt. 2,4 GHz-bandet är ofta överbelastat så det fungerar dåligt trots bra signalstyrka. Den längre räckvidden gäller ju också alla störkällor.

Permalänk
Medlem

Tack för era svar.
När jag mäter ser jag att det är många runt mig som har 2,4 GHz och flera på samma kanal som jag. På 5 GHz däremot kan jag bara se tre. Jag på kanal 100 och två på kanal 36. Så eftersom allt jag behöver koppla upp trådlöst klarar 5 Ghz var det inte så svårt att välja.
Jag ska senare göra en mätning med Bredbandskollen och se om jag får några skillnader mellan 2,4 och 5 GHz. Om inte för något annat så enbart för att pröva.

Permalänk
Medlem

Du ska alltid välja 5 GHz bandet om du kan!

Permalänk
Medlem

Jag får typ 60 ner 40 upp via min dator om jag kör 2,4GHz och 190 ner 120 upp via 5GHz

5GHz for life när man inte kan köra kabel <3

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

PC Specifications:
| i7 13700KF | RTX 3070 LHR | MSI Z790 Pro | 1.5TB M.2 NVMe | Fractal Design R6 TG, Connect D1, S2 Vision FP | Fractal Design 1000W | Noctua D15 Chromax | Corsair 32GB 3600MHz | NZXT HUE+ | 6x Fractal Prisma |

Permalänk
Medlem

Det finns olika standarder. Den nya - och klart snabbaste - heter .ac. Den stöds bara på 5GHz-bandet. Bara för att routern har 5GHz är det dock inte givet att den klarar .ac-standard, men om den stödjer den är det defintivt den särklassigt snabbaste om bara räckvidden är tillräcklig.

Själv har jag med mina Ubiquiti AC haft dålig anslutning via 5GHz. Nu fick jag ett par Aruba och då går .ac faktiskt klart bättre. Vet inte om de har bättre antenner eller om det bara hänger på det faktum att aruba bättre styr klienterna till vad som är bäst för dem.