Kan jag använda en gammal Netgear router som switch i det här fallet?

Permalänk
Medlem

Kan jag använda en gammal Netgear router som switch i det här fallet?

Jo, nu är det så att vi har fått en ny modern router med modem från Comhem. Därmed behövs inte den gamla vita platta Netgearen med en liten antenn på. Men nu är det så att i våras hus så är dotterns dator kopplad med vanlig nätverkssladd och sen går en nätverkssladds vidare till sonens dator. Så dottern använder sig av microsofts inbyggda brygga/router? till sonens stationära.

Problemet är dottern stänger av datorn ibland och då får han inget internet.

Kan man använda den gamla netgearen (kommer inte ihåg namnet, kostade bara 400kr typ, och var version 9) och klarar bara 54mbit/s Wifi?

Är det möjligt?
Eller måste jag köpa en riktig switch?

Permalänk
Medlem

Hej,

Om du kopplar in din netgear-router i Comhem-routern mellan två LAN-portar kommer den agera switch.

Permalänk
Avstängd

Jag kör så och har fiber modem med anslutning till varje rum men i ett rum har jag 3 datorer och en nätverks slot så kör ett modem där som delar nät till dom 3 sen wifi till mobiler och bärbara och man kan lösa det på flera sätt men det funkar att göra så utan problem

Visa signatur

i3 6100 - MSI b150m pro-vd - 8gb 2133 ddr4 - GTX 950 GAMING 2G - z400s 120gb ssd - 1tb WD blue - Corsair 500w

Permalänk
Medlem

Jag är inte grym på sånt här... och fattar trångt.
Men om jag har kvar 10meter sladden från (comhem-modemet som också är en router) och kopplar in den till neatgearens WAN-kontakt i dotterns rum. Sen en kort nätverksladd från routern i hennes rum till hennes dator. Sen har kvar nätverkskabeln från pojkens datorn fast nu sätta den i routern.

Och låter DHCP vara på.

Funkar detta?

Permalänk
Medlem

som du beskriver är rätt förutom att du ska använda LAN-portarna och inte Wan-porten. Inget ska vara kopplat i wan-porten på netgear "routern"

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av mostek:

Jag är inte grym på sånt här... och fattar trångt.
Men om jag har kvar 10meter sladden från (comhem-modemet som också är en router) och kopplar in den till neatgearens WAN-kontakt i dotterns rum. Sen en kort nätverksladd från routern i hennes rum till hennes dator. Sen har kvar nätverkskabeln från pojkens datorn fast nu sätta den i routern.

Och låter DHCP vara på.

Funkar detta?

Det blir slumpmässig funktion, du bör stänga av dhcpservern i Netgearen och du bör troligen även byta adress på den så att dess adminiterface inte har samma ip som nått annat och framförallt inte samma som standard-gatewayen

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

Jag kör som du menar och det fungerar utmärkt. Har själv en Netgear som agerar grenuttag till PS3, Apple TV och lite annat tjafs eftersom jag bara har två uttag i väggen bakom TV:n och en av dem är till digitalboxen som inte vill sitta i nätverket.

Det brukar finnas en inställning i Netgear-routern där du säger åt den att endast agera accesspunkt/repeater. Då delar den själv inte ut några ip-adresser eller skapar nätverk, utan blir bara switch.

Visa signatur

Ryzen 7600X - Geforce RTX 4080 - Custom Loop - Samsung 34" Ultra Wide
Intel i7 9700K - Radeon VII

Permalänk
Skrivet av mostek:

Jag är inte grym på sånt här... och fattar trångt.
Men om jag har kvar 10meter sladden från (comhem-modemet som också är en router) och kopplar in den till neatgearens WAN-kontakt i dotterns rum. Sen en kort nätverksladd från routern i hennes rum till hennes dator. Sen har kvar nätverkskabeln från pojkens datorn fast nu sätta den i routern.

Och låter DHCP vara på.

Funkar detta?

Fick du igång det? Har lite svårt att förstå hur allting är kopplat. Har du möjlighet att göra en enklare skiss i typ paint eller liknande tror jag folk kan hjälpa dig lättare

Visa signatur

z690, 12600k, 32Gb ddr4, rtx 4080, 1000w, 1440p

Permalänk
Medlem

Ja som tidigare talare sagt, Stäng av DHCP och byt IP-adress på den så att den inte har samma som första routern, samt använd inte wan-porten så kommer det gå bra. Behöver du inte wifi stänger du av det med.