Känner ni era grannar? (Lägenhet)

Permalänk
Entusiast

Känner ni era grannar? (Lägenhet)

Som titeln lyder, känner ni era grannar runtom er i eran lägenhet eller är det bara några varelser som du ignorerar så bra du kan?

Själv vet jag inte ens hur mina 3 närliggande grannars ansikten ser ut eller vilka som bor där efter 6 månader i den här lägenheten.
Visst, jag hälsar ju på alla man möter i trappuppgången men man vet ju aldrig vart de faktiskt bor.

Så jag tänkte kolla om det är normalt eller inte, haha!

Visa signatur

Den digitala högborgen: [Fractal Design Meshify C] ≈ [Corsair RM850x] ≈ [GeForce RTX 3080] ≈ [AMD Ryzen 7 7800X3D ≈ [Noctua NH-U14S] ≈ [G.Skill Flare X5 32GB@6GHz/CL30] ≈ [MSI MAG B650 TOMAHAWK] ≈ [Kingston Fury Renegade 2 TB] ≈

Permalänk

Normalt för en svensk.
Amerikanerna har ju ett uttryck "like a swede"
Att göra något för att aktivt undvika att prata med någon.

"Waiting for the bus, Like a swede."

Känner igen kvinnan i dörren bredvid, men har ingen aning om vad hon heter.
(Bott här i snart fem år)

Visa signatur

GAMINGRIGG: I7 6700K@4,4Ghz. 32GB DDR4. EVGA GTX 1080 TI FTW3 ACX.
SERVER: Core I5 3500K 6x 2Tb WD Caviar Green.
NAS: DS1813+ 5x 4TB Wd Red.
HTPC/VR: i5-7500. 8GB DDR4. EVGA GTX 1080 FTW ACX.

Permalänk
Musikälskare

Nej, jag är Svensk

Visa signatur

❀ Monitor: ASUS Swift 27" @ 1440p/165Hz ❀ CPU: Ryzen 7700X ❀ Cooling: Corsair H170i ELITE 420mm ❀ GPU: MSI 3080 Ti SUPRIM X ❀ Memory: Corsair 32GB DDR5 Vengeance ❀ Motherboard: ASUS Crosshair X670E Hero ❀ M.2: Samsung 980 Pro ❀ PSU: Corsair HX1200 ❀ Chassi: Corsair 7000X ❀ Time Spy: 19 340

📷 Mina fotografier
🎧 Vad lyssnar du på just nu?

Permalänk
Medlem

Säger som de tidigare sagt, känner igen dem flesta men ingen aning vad de heter eller vilken dörr de bor i.

Visa signatur

CPU: Ryzen 5 3600 GPU: Asus Strix 1080 8GB Moderkort: MSI B450 Gaming Plus Max RAM: 32GB Corsair Vengeance 3600MHz LP Chassi: Phanteks Eclipse P400 Svart Fönster Kylare: be quiet! Pure Rock 2 HDD: 1TB Samsung 7200RPM SSD: Samsung Evo Basic 840 120GB, Samsung 850PRO 256GB x2

Permalänk
Medlem

Har mina aningar, bor i ett hus med två lägenheter.

Vissa skulle nog kalla dem "mor" och "far".

Eller rättare sagt, vi äger ett hus med två lägenheter tillsammans, så visst pratar man med "grannarna" ibland. .

Annars har jag aldrig varit en sån där grannfantast

Visa signatur

En del av mina bildlänkar hostas på egen maskin, är bildlänkarna trasiga, ha tålamod.

Permalänk
Medlem

Eftersom jag bor i Sverige så vet jag vad de tjänar, vad de äger och om de är straffade. Men nej känner dem ej.

Men nog vet jag vem som tillhör vilken dörr, även vad de jobbar med och ibland hobbys.
Bara fem dörrar här, tre med pensionärer och tjejen bakom fjärde har pojkvän

Bor dock ej i storstad.

Visa signatur

i9 11900k ||32GB 4000MHz CL15||ASUS ROG STRIX Z590-E||Noctua NH-D15s
Intel Arc a750 ||Samsung 980 pro|| EVGA Supernova G3 850W
Asus xonar essence STX|| Lian-Li O11 Dynamic XL
Asus VG27AQ 165Hz IPS, Sennheiser HD650, Logitech g502 Hero, fUnc f30r, Vortex TAB90M, Audio-Technicha ATR2500x-USB
Server: x10SL7-F, Xeon E3 1230v3, 32GB Samsung ECC ram, 6x3TB WD RED, FD Node 804.

Permalänk

Skulle lagt till att "känner inte bara igen mina grannar, utan också vet vart dessa bor", har inte närmare kontakt än hälsar och vet närmaste grannarna bor. Även vet att det har flyttat en del folk i lägenheten bredvid.

Men förnamn har jag ingen aning om. Bor mindre stad med.

Visa signatur

Min spel rigg:FD Define R4|VX 550W|i5 2500K|Corsair LP 4GBX2|Mammabräda P67 Extreme4|GTX 670 windforce|23tum u2312hm
Min gamla/HTPC:AMD 6000+|Ram 2GbX2|Radeon HD5770| XFX 450/nu XFX 550
Mitt bygge: ByggloggFri frakt INET:Fraktfritt sweclockers vid köp över 500kr

#Gilla inlägg som är bra & Använd citera/@"namn" vid snabbt svar

Permalänk
Arvid Nordqvist-mannen

I min trappuppgång är det 9 lägenheter. Dessa känner man igen, men i A-porten blir det jobbigare tyvär.
Enda sammankomsten för mig med nästan alla är vår/höststädningar annars blir det spontant i trappen.

Permalänk
Medlem

Jag hatar alla mina grannar, vill inte ens veta vilka de är
Jag borde bo i skogen men det kan jag inte av olika anledningar
Bara att se dem gör mig sur, arg och purken och det är nog tur att ja inte är finsk

Kanske ska tilläggas att jag bor i en av sveriges mest lyhörda kåkar där man faktiskt kan höra folk fisa genom väggar/tak etc

Visa signatur

fanns inte plats för alla mina leksaker här:(

Permalänk
Medlem

En granne jobbar på statoil bredvid så pratar ofta med hon. En annan granne har barn i samma ålder som våran så dom brukar leka. Dom 2 andra dörrarna som finns på den här våningen har jag ingen aning om vilka det är har aldrig sett dom.

Visa signatur

i5-12600KF | Noctua NH-D15S Chromax Black | MSI MAG B660M | 64 GB G.Skill Trident Z | 3 * WD Black SN750 | Asus TUF OC RTX 3080 | Fractal Design Torrent | Corsair RM750W | Samsung Odyssey G9 49" |

Permalänk
Medlem

Best. Thread. EVAR.

Permalänk
Medlem

@Serzarian AHA! En som suttit och lyssnat på Sveriges radio P4!

Visa signatur

Snälla citera när ni svarar :D

Wololo

Permalänk
Skäggig legend

Jag tror mina grannar är rädda för mig med tanke på hur mycket jag skriker: JAG TAR BOMBEN! HJÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄLP MIG PÅ GANDALF! DÖÖÖÖÖÖÖÖÖÖÖÖÖÖ

eehm....

Visa signatur

Tråden om Skägg!
My cave...
Ryzen 5 3600@4,3Ghz - 16GB CL16 - RTX 3070 - Kingston Fury M.2 2TB
🎧Schiit Hel + DT-770 PRO - NAD C316 - B&W 685 - LG 65" OLED B6
 Watch Series 5 4G - Macbook Pro 13" 2015 - iPhone 11 PRO 256GB 

Permalänk
Entusiast
Skrivet av Broken-arrow:

Skulle lagt till att "känner inte bara igen mina grannar, utan också vet vart dessa bor".

Det är ju i stort sett vad jag tänkte med alternativ 2 för det innebär ju att man faktiskt vet om att det är ens grannar

Skrivet av Woods:

AHA! En som suttit och lyssnat på Sveriges radio P4!

Jag lovar att jag inte gjort det vad det nu än handlade om.
Den här svenska tanken bara ploppade upp av sig självt

Visa signatur

Den digitala högborgen: [Fractal Design Meshify C] ≈ [Corsair RM850x] ≈ [GeForce RTX 3080] ≈ [AMD Ryzen 7 7800X3D ≈ [Noctua NH-U14S] ≈ [G.Skill Flare X5 32GB@6GHz/CL30] ≈ [MSI MAG B650 TOMAHAWK] ≈ [Kingston Fury Renegade 2 TB] ≈

Permalänk
Medlem

Jag är ordförande i min BRF så jag vet precis vad det är för folk som bor i huset.
Sen snackar man lite med dom när man stöter in i dom i huset eller utanför.

Men har dom inte på sociala medier eller något sådant. Bara ytligt bekanta. Men jag kan nog säga att samtliga är trevliga.

Jag har till och med gått och lånat mjöl och liknande av några av mina grannar!

Visa signatur

And Jesus said "Come forth and I will grant you eternal life!" I came fifth and won a blender.
| MSI X99A Raider | i7-6850K | 32GB Corsair Vengeance DDR4 3000MHz | Palit GTX 1080 Super Jetstream | ASUS ROG Swift PG279Q |

Permalänk
Medlem

Jag känner mina grannar rätt väl och händer att man träffas i bland.

Visa signatur

Server: Fractal design Define 7 XL | AMD Ryzen 7 5800X 8/16 | ASUS ROG CROSSHAIR VIII DARK HERO | 64GB Corsair @ 3000MHz | ASUS Radeon RX 460 2GB | Samsung 960 PRO 512 GB M.2 | 2x 2TB Samsung 850 PRO SSD | 6x Seagate Ironwolf Pro 10TB
WS: Phantex Entoo Elite | AMD Ryzen Threadripper 1950X 16/32 | ASUS Zenith extreme | 128GB G.Skill @ 2400MHz | ASUS Radeon HD7970 | 3x 2TB Samsung 960PRO M.2 | 6x Seagate Ironwolf Pro 10 TB
NEC PA301W 30" @ 2560x1600 | Linux Mint 21.3 Cinnamon

Permalänk
Medlem

Fikar ofta med mina grannar och snackar mycket på gården med dom
Har underbara grannar

Visa signatur

╔ Corsair 32GB DDR4 CL15 3000Mhz VENGEANCE RGB ■
╠ ASUS-ROG-MAXIMUS-X-HERO ■ ASUS-ROG-STRIX-RTX2070-OC ■ i7 8700K
╠ DeepCool Captain 280EX RGB ■ 2x Samsung 970 EVO 500GB■
╠ Deepcool NEW ARK 90 Electro Limited Edition NR58 ■ XFX PRO1000W Limited Black Edition
╚ Samsung SE790C 34" Ultrawide 3440x1440@75Hz

Permalänk
Medlem

känner knappt igen deras ansikten. dock är jag nyinflyttad.
pratar aldrig någonsin med dom och kommer aldrig om dom inte tilltalar mig först.
samma sak gällde förra lägenheten. kände igen dom men aldrig någonsin pratar jag med dom

Visa signatur

Min dator: Silent Base 600 | 1700X @ 3.9Ghz | MSI Gaming X 1080TI | RM750X | 512Gb M2 | 16Gb 3200mhz Ram | S34E790C @ 3440x1440
Tjejens dator: Define r4 | i5 3570k @ 4.2ghz | GTX Titan | 750w Supernova | 240gb SSD | 32gb ram
Citera/Tagga för svar!

Permalänk
Medlem

Skulle väl inte säga att jag känner och/eller umgås med någon av mina grannar, men vet väl på ett ungefär vilket ansikte som hör till vilken dörr. Säger dock alltid "hej" om man möts i trappen.

Vet även i vilken generell riktning husets borrmarodör bor, som ständigt och jämt kör med sin förbannade jävla slagborr i väggen och kan sätta igång alla dagar i veckan och alla tider mellan 07-22 och köra en stund, vilket han gjort i flera år nu. Samma sak gäller de som har den där hunden som skäller dygnet runt.

De enda grannar som jag med jämna mellanrum faktiskt pratar med är grannfrun i lägenheten bredvid och vice värden några trappor ner.

Visa signatur

CPU: i5 9600K GPU: Asus GTX 1080 Ti MB: Asus Prime Z390-A RAM: Corsair Vengeance LPX 32GB 3000MHz SSD: Samsung 970 EVO Plus 500GB Chassi: Fractal Design Define 7 Compact PSU: Seasonic Focus GX 750 CPU kylare: Noctua NH-D15 Ljudkort: Sound Blaster Z Skärm: LG 27GL83A
Laptop: Lenovo Thinkpad L380 CPU: i5 8250U RAM: 16GB SSD: Samsung 970 EVO Plus 500GB

Permalänk
Medlem

@Serzarian Ook De var ett program om det här ämnet på P4 strax innan du skrapade tråden.

Visa signatur

Snälla citera när ni svarar :D

Wololo

Permalänk
Inaktiv

Jag känner mina närmaste grannar rätt så bra,

Permalänk
Medlem

Jag flyttade nyss från studentkorridor till "riktigt" lägenhet. Då var vi som en stor familj som hängde mycket varje dag, nu småpratar jag med några enstaka grannar men umgås inte med någon av dem. Bor med min flickvän nu men tycker ändå att det kan bli ganska ensamt utan 10personersfamiljen.

Visa signatur

MS-7673 | i5-2500K @ 4.4Ghz | GTX 670 @ ~1.3GHz | Corsair 24GB VENGEANCE LP | Corsair AX 860W 80+ Platinum | Fractal Design R4

Permalänk
Medlem

Flyttade i november förra året till ett nytt område i Stockholm efter att ha bott i en asocial byggnad i 10 år, där grannarna bl.a. väntade med att gå ur dörren tills de ser via fönstret att man har gått ut ur byggnaden för att undvika kontakt i hallen (ja, jag gjorde det också...). Testade att vara extra trevlig här då det är många här som ursprungligen kommit från både södra och norra delarna av Sverige och man fick många "hej" tillbaka när man hälsat på varandra i hallarna under de första 2 veckorna.

Spola fram tills idag: grannarna verkar ha "stockholmfierats" och undviker ögonkontakt när man passerar dem i hallen genom att snabbt dra fram mobilen och kolla på en svart skärm (finns en spegel i hallen och har sett det hända några ggr). Har sagt "hej" ett par gånger i hissen och får oftast en konstig blick tillbaka, men ibland blir det ett tyst mumlande "hej" tillbaka utan vare sig någon ögonkontakt eller ett leende.

Sociala och trevliga grannar verkar inte finnas i Stockholm då folk generellt undviker en så fort man beter sig lite "konstigt" (t.ex. säger något till någon i t-banan, eller någon annanstans utanför platser med alkohol och alkoholpåverkade personer), men har för mig att det är bättre i de mindre städerna (t.ex. Västerås)?

Visa signatur

12c/24t 4.0GHz (Zen2) • 2x16GiB 3200MHz C14 • RTX 2080 FE 1965MHz 7000MHz • X570 I PW • Ghost S1 MKII

Permalänk
Medlem

Jag känner igen grannen mitt emot oss. När vi flyttade in och stod parkerade på gatan utanför skulle han köra ut från parkeringen och lyckas köra in i både släpet bakom sig och staketet framför innan hans fru stoppade honom. Han säger inte hej efter det...

Visa signatur

FormD T1 || i9 10850K || MSI MEG Z490i UNIFY || Nvidia RTX3080FE || 32GB G.SKILL Trident Z Neo 3600MHz CL16 || WD SN550 1TB && Kingston Fury Renegade 2TB|| Corsair SF750 Platinum
Dell S2721DGFA|HP Omen 34C
BenQ W1300 | Yamaha RX-A830 | Playstation 3

Permalänk
Medlem

Har själv 5 grannar i trappan (6 lägenheter), 3 trappor i radhuset och jag känner via ansikte en hel del av dem. I min trapp är vi både sociala, pratar om saker osv, dock inte via sociala media utan "face to face". Varför ska jag prata med en granne via internet?!!?

Visst, jag vet inte alla detaljer om alla i trappan, men det betyder inte att jag inte vill ha bra kontakt med dem. Man delar ju allt från tvättstuga till P-platser och så med dem. Är en fördel att ha grannarna snälla nog att ha koll på ens lägenhet om man är bortrest tex också. Har passat husdjur hos dem och de hos mig. Man har samma grannar i garageplatserna och vi hjälps att hålla ögonen öppna för tjuvar mm.

Antar att Malmö inte är lika ill som Stockholm i denna aspekten då, trots att vi har kraftig blandning av kulturer och ursprungsland.

Kanske är sällsynt att det är så, men ofta är det helt enkelt så för att man själv inte gör mer än säger "hej" och sen stänger dörren.

Permalänk

Jag tror grannen bredvid mig har bytts ut iallafall 3-4 gånger sen jag flytta in...

Visa signatur

Anything that can go wrong will go wrong.

Permalänk
Medlem

Hälsar och ler i korridoren utanför lägenhetsdörrarna för att hålla god ton med dom, mer än så sträcker jag mig inte

Visa signatur

Ryzen 5 1600, Gigabyte 1070, MSI B350M MORTAR, Crucial 16GB, Samsung EVO 500GB, Define Mini C, Corsair RM550x (╯°□°)╯​︵ ┻━┻

Permalänk
Skrivet av djwalle:

Jag flyttade nyss från studentkorridor till "riktigt" lägenhet. Då var vi som en stor familj som hängde mycket varje dag, nu småpratar jag med några enstaka grannar men umgås inte med någon av dem. Bor med min flickvän nu men tycker ändå att det kan bli ganska ensamt utan 10personersfamiljen.

Kan bara hålla med dig.
Tråkigt nog ingen kontakt med de nya, bodde i en studentkorridor fram tills för nårgra månader sen där man kände alla även om vi inte delade kök men nu i en riktig lägenhet har vi kommit så långt som att jag hälsat på ett par personer i trapphuset i alla fall men inte mer...

Permalänk
Medlem

Känner igen ansikten, inte många som hälsar när man säger hej i trapphuset. ungdomar är dåligt uppfostrade idag.

Visa signatur

🧠i9-10900k @ 3,7GHz 📹3080Ti STRIX OC 12GB 📼Corsair Vengeance 64GB
📰MSI MEG z490 Unify 💽Samsung 970 EVO plus 500GB/1TB 📺Asus PG348Q 34"

Permalänk

har väl pratat med de flesta runtom min lägenhet nån gång när de varit upp och bett mig sänka volymen vid nyårsafton nått år.

han i dörren brevid har man väl supit ihop med nån gång också han brukar alltid kliva in om han hör att de e liv hos mig å ta en bärs me oss andra..

Visa signatur

ASUS B550-f-Gaming, R9 5800X3D, HyperX 3200Mhz cl16 128Gb ram, rtx 3070ti.
[Lista] De bästa gratisprogrammen för Windows
[Diskussion] De bästa gratisprogrammen för Windows