Permalänk

Ingen internetåtkomst efter switch

Hej experterna!

Har försökt lösa detta själv en längre tid men nu orkar jag inte längre... När jag flyttade fick jag återgå till ADSL och fick en Technicolor TG799TSvn v2. Fungerar finfint när jag kopplar den direkt till min dator men när jag petade dit en switch (Netgear GS105) så tog det stopp. Har testat flera sladdar och bytt dem mellan portarna på switchen. Över porten med sladden till min dator lyser båda dioderna grönt men där jag kopplat in den andra från TG799 lyser det ej. Vad är det jag har missat? Har sökt vitt och brett men har inte hittat något som hjälpt Tanken är att switchen bara ska vara en förgrenare till flera datorer.

Snälla hjälp mig innan jag börjar hiva allt ur fönstret Tacksam för all hjälp jag kan få!

Permalänk
Medlem

@RoboNurse: Kopplar du in switchen i samma port som det tidigare fungerade med datorn? Följer tråden i alla fall då det verkar vara ett skumt problem. Om det funkade i med datorn direktkopplad till routern men inte genom switchen kopplad i samma port hade jag tippat på att switchen inte fungerar. Testa den hos en kompis och se fall den fungerar där.

Uppdatering: Kolla (alternativt be din internetleverantör) att NAT är på i din router. Om din internetleverantör bara delar ut 2 "skarpa" ip-adresser kommer det inte fungera att koppla in en switch och fler enheter efter den.

Permalänk

Det verkar som om det var något vajsing med telekabeln (verkade lite glapp), har dragit om den och nu fungerar det utmärkt med switchen. Märkligt att det fungerade att koppla en dator direkt dock :/

Jaja, det fungerar iaf Tack för svaret!

Permalänk
Skrivet av Calleuss:

@RoboNurse: Kopplar du in switchen i samma port som det tidigare fungerade med datorn? Följer tråden i alla fall då det verkar vara ett skumt problem. Om det funkade i med datorn direktkopplad till routern men inte genom switchen kopplad i samma port hade jag tippat på att switchen inte fungerar. Testa den hos en kompis och se fall den fungerar där.

Uppdatering: Kolla (alternativt be din internetleverantör) att NAT är på i din router. Om din internetleverantör bara delar ut 2 "skarpa" ip-adresser kommer det inte fungera att koppla in en switch och fler enheter efter den.

Tror det är ganska safe att anta att en isp-levererad router/modem/accesspunkt har NAT aktiverat då det skulle bli knöligt annars när man börjar koppla på lite enheter, trådlösa som trådbundna och alla dessa ska ha publika IP-adresser xD

Visa signatur

z690, 12600k, 32Gb ddr4, rtx 4080, 1000w, 1440p

Permalänk
Medlem

@RoboNurse:
Min gissning är att du kom åt kabel när du stoppade i switchen å därmed blev det glapp. Så det var nog mer en tillfällighet. Bra det löste sig dock!

Visa signatur

.

Permalänk
Medlem
Skrivet av dalledalle:

Tror det är ganska safe att anta att en isp-levererad router/modem/accesspunkt har NAT aktiverat då det skulle bli knöligt annars när man börjar koppla på lite enheter, trådlösa som trådbundna och alla dessa ska ha publika IP-adresser xD

Det är ju dock inte omöjligt att han råkat stänga av den eller att den av annan anledning är avstängd. Visade sig dock inte vara så i detta fallet så det spelar ju ingen roll nu.