Felsökning - Acer Aspire V3-571G - Video bifogas

Permalänk

Felsökning - Acer Aspire V3-571G - Video bifogas

Det problem jag har med datorn uppstod efter att jag halka på en kal fläck med datorn i en väska. Fallet var inte särskilt hårt och höjden datorn föll i samband med det kan inte ha varit från en höjd högre än 1 meter.

En video bifogas med problemet (bara några sekunder långt).
Videon:

Hade uppskattat om man kunde få en ungefärlig förståelse vad för problem det kan vara så man kan utvärdera ifall det är värt att skicka den till verkstaden.

Tack på förhand, Robin.

Permalänk

Hmm. Första antagandet när en laptop drösar i backen är hårddisken (särskilt om datorn var igång vid olyckan) men här hörs inga karaktäristiska "klick". Det låter inte ens som den kommer såpass långt i uppstart att den börjar leta efter hddn. Eftersom den hinner börja blåsa med fläktar och grejer är det troligen inte PSUn som är paj heller. Har du kollat så RAM stickorna sitter i ordentligt? Borde finnas en lucka på undersidan av laptopen. Där brukar även det trådlösa kortet sitta så det kan du dubbelkolla samtidigt.

Visa signatur

Asrock Z490M-ITX/ac | i5 10600 | RTX 2060 FE | 16GB DDR4-3200 | Corsair SF450 | A-DATA SP900 128GB | Samsung 970 EVO 500GB | Noctua NH-L9i | Kolink Rocket

Permalänk
Skrivet av magkliarn:

Hmm. Första antagandet när en laptop drösar i backen är hårddisken (särskilt om datorn var igång vid olyckan) men här hörs inga karaktäristiska "klick". Det låter inte ens som den kommer såpass långt i uppstart att den börjar leta efter hddn. Eftersom den hinner börja blåsa med fläktar och grejer är det troligen inte PSUn som är paj heller. Har du kollat så RAM stickorna sitter i ordentligt? Borde finnas en lucka på undersidan av laptopen. Där brukar även det trådlösa kortet sitta så det kan du dubbelkolla samtidigt.

Har kollat RAM stickorna och dom sitter i och verkar till synas vara oskadda. Vad menar du med trådlösa kortet?
Några ytterligare funderingar?
Skruvade även bort hela "chassit" och ingenting verkar se ut att vara skadat och allt såg att att sitta på sin plats.

Permalänk

Hårddisken verkar vara fungerande iallafall då jag kopplat in den i min stationära och allt verkar finnas kvar och fungera utmärkt. Vad kan då vara problemet?

Permalänk
Medlem

Kan hända att moderkortet fått sig en törn.

Jag kan dock rekommendera att skicka in den till verkstaden. Acer erbjuder gratis felsökning, och skulle det vara så att dom kommer fram till att fallet orsakat skadan så får du ett kostnadsförslag. Vill du inte betala skickar dom tillbaka datorn till dig oreparerad, kostnadsfritt