Premiär! Fyndchans i SweClockers Månadens Drop

Segt wifi, seg surf, buffrar otroligt segt, Snabbt internet -> Swishar 100:- till den som löser detta. Seriöst.

Permalänk
Avstängd

Segt wifi, seg surf, buffrar otroligt segt, Snabbt internet -> Swishar 100:- till den som löser detta. Seriöst.

Ska kortfatta mig så gott jag kan, den som ger mig en lösning så detta problem försvinner swishar jag 100kr, helt seiröst, orkar inte söka runt på internet och få noll respons på åtgärdar, är otroligt frustrerad...

Har en Laptop hp pavillion AMD A10-5745M APU with Radeon(tm) HD 2.10ghz
12gb installerat ram, 64 bitars, windows 8.1

nätverkskort:
Realtek PCIe FE Family Controller
Realtek RTL8723BE 802.11 bgn Wi-Fi Adapter

Har en vanlig standard router med telia sonera.

PROBLEM:

Är cirkus 5 meter ifrån routern, ett fönster och en dörr är emellan, har aldrig varit ett problem i ett par år, tills för några månader sen..
Ibland går internet så jävla fort, allt går sjukt fort, laddar ner på 2-3m/bit i sekunden, laddar upp på 7-10m/bit utan problem, sen BOOM, så går intenret ner till 10kb/s, sen stegrar det 100kbs..200kbs..300kbs..400kbs..1mb..2mb.. sen ner igen, hela jävla tiden.

ibland har jag 2/5 pluppar på wifi ikonen i högerhörnet, ibland 5/5, när jag går in på Nätverkanslutningar->Egenskaper där jag är uppkopplad sen Status står det 19/mbit hastighet, ipv4-anslutning Internet, ipv6-interåtkomst saknas.

jag har alltid internet, det kopplas aldrig ifrån, men 90% av tiden så är det botten, sen ibland så blir det ferrari fart..

ibland kan jag knappt googla, ibland kan jag inte ens öppna ett youtube klipp, det ändras automatiskt till 144p, och någon enstaka gång per tag kan jag sätta på HD och det går svin fort...

Ibland kollar någon i familjen på youtube med ipad, men det ska inte förhindra att jag inte ens kan googla något? vad fan kan jag göra, att jag är 5meter ifrån med ett fönster och en dörr ska inte ha någon betydelse, det har alltid funkat innan.. är det att för mycket saker är uppkopplat? dvs typ 1 ipad, 2 telefoner, 2 laptops? Men det har alltid funkar felfritt innan?

har en gammal dell laptop som har bättre uppkoppling än den här datorn och den datorn har bättre datordelar på exakt alla punkter, det känns som att jag har någon inställning, eller att mitt AVG antivirus, eller chrome, eller adblock, eller fan som helst som gör mig vansinnig.

fråga på om ni behöver veta någon för att ni ska kunna klura ut vad det är, jag har uppdaterat alla drivrutiner, fast 99/100 drivrutiner var redan installerade..

tackar i förhand, jag uppdaterar tråden här aktivt så detta kan lösas.. kom igen nu grabbar hjälp!

stavfel och särskrivna meninger finns, men ni förstår ändå vad jag menar, är otroligt frustrerad... kastar snart sönder allt i min omgivning, dör hela tiden på mina spel och kan inte ens ha ett youtube klipp. >_________>

Permalänk
Avstängd

fråga vad ni vill om info så ni kan hjälpa mig, 100ing på swish väntar, vad fan har jag pillat på för inställning, vrf är det så segt, varför prioriteras inte internet hastigheten, varför på exakt samma plats i sängen kan jag ibland ha 3m/bit och ibland inte ens öppna en internet ruta.. vad som!

Permalänk

Vad har du för typ av bredband och router?

Du skulle kunna prova att uppdatera routerns mjukvara.

Edit.
Är uppkopplingen seg för de andra enheterna också, eller bara din dator?

Permalänk
Medlem

Testa att starta om windows i felsäkert läge med nätverk. Du får många svar på en gång om uppkopplingen plötsligt fungerar fint (kör så ett tag så du ser, så det inte råkar vara en tillfällighet att det blev många "pluppar" på anslutningen).

Visa signatur

Asrock Fatal1ty Z170 Pro Gaming i7 | i7-6700K | MSI RTX 2080 Ti Gaming X Trio | 32 GB Corsair RAM | 1 TB Samsung 850 EVO | 1200W EVGA SuperNOVA P2 | Samsung UE55KS9005 x3 | Logitech G915 + G903 Hero | Fanatec CSL Elite+ Wheel Base | Fanatec CSL Elite P1 Wheel | Fanatec Club Sport v3 Pedals | GT Omega Apex Wheel Stand

Permalänk
Medlem

Precis som Macke skrev kan det vara routerprogramvaran med. Har precis haft exakt samma beskymmer, wifi som jojjar och till och med går från bryter helt till rätt bra. I mitt fall var det routerprogramvaran men i de flesta fall är det troligen nått joxs i datorn. Skulle det vara så att Telia uppgraderat enheten och det är strul, skulle det vara jobbiga arbetsdagar för Telias support

Visa signatur

Asrock Fatal1ty Z170 Pro Gaming i7 | i7-6700K | MSI RTX 2080 Ti Gaming X Trio | 32 GB Corsair RAM | 1 TB Samsung 850 EVO | 1200W EVGA SuperNOVA P2 | Samsung UE55KS9005 x3 | Logitech G915 + G903 Hero | Fanatec CSL Elite+ Wheel Base | Fanatec CSL Elite P1 Wheel | Fanatec Club Sport v3 Pedals | GT Omega Apex Wheel Stand

Permalänk
Medlem

Du kan även testa att dela ut wifi på din mobil och ansluta datorn mot den och utföra tester (viktigt att ha mobilen på samma plats hela tiden). Är det stabilt då utan strul, vet du direkt att det har med routern (troligen programvaran eller inställningar i den) att göra.

Visa signatur

Asrock Fatal1ty Z170 Pro Gaming i7 | i7-6700K | MSI RTX 2080 Ti Gaming X Trio | 32 GB Corsair RAM | 1 TB Samsung 850 EVO | 1200W EVGA SuperNOVA P2 | Samsung UE55KS9005 x3 | Logitech G915 + G903 Hero | Fanatec CSL Elite+ Wheel Base | Fanatec CSL Elite P1 Wheel | Fanatec Club Sport v3 Pedals | GT Omega Apex Wheel Stand

Permalänk
Medlem

Prova...

Skrivet av fittinternet:

Har en Laptop hp pavillion AMD A10-5745M APU with Radeon(tm) HD 2.10ghz
12gb installerat ram, 64 bitars, windows 8.1

nätverkskort:
Realtek PCIe FE Family Controller
Realtek RTL8723BE 802.11 bgn Wi-Fi Adapter

Har en vanlig standard router med telia sonera.

PROBLEM:

Är cirkus 5 meter ifrån routern, ett fönster och en dörr är emellan, har aldrig varit ett problem i ett par år, tills för några månader sen..
Ibland går internet så jävla fort, allt går sjukt fort, laddar ner på 2-3m/bit i sekunden, laddar upp på 7-10m/bit utan problem, sen BOOM, så går intenret ner till 10kb/s, sen stegrar det 100kbs..200kbs..300kbs..400kbs..1mb..2mb.. sen ner igen, hela jävla tiden.

ibland har jag 2/5 pluppar på wifi ikonen i högerhörnet, ibland 5/5, när jag går in på Nätverkanslutningar->Egenskaper där jag är uppkopplad sen Status står det 19/mbit hastighet, ipv4-anslutning Internet, ipv6-interåtkomst saknas.

jag har alltid internet, det kopplas aldrig ifrån, men 90% av tiden så är det botten, sen ibland så blir det ferrari fart..

ibland kan jag knappt googla, ibland kan jag inte ens öppna ett youtube klipp, det ändras automatiskt till 144p, och någon enstaka gång per tag kan jag sätta på HD och det går svin fort...

Ibland kollar någon i familjen på youtube med ipad, men det ska inte förhindra att jag inte ens kan googla något? vad fan kan jag göra, att jag är 5meter ifrån med ett fönster och en dörr ska inte ha någon betydelse, det har alltid funkat innan.. är det att för mycket saker är uppkopplat? dvs typ 1 ipad, 2 telefoner, 2 laptops? Men det har alltid funkar felfritt innan?

har en gammal dell laptop som har bättre uppkoppling än den här datorn och den datorn har bättre datordelar på exakt alla punkter, det känns som att jag har någon inställning, eller att mitt AVG antivirus, eller chrome, eller adblock, eller fan som helst som gör mig vansinnig.

fråga på om ni behöver veta någon för att ni ska kunna klura ut vad det är, jag har uppdaterat alla drivrutiner, fast 99/100 drivrutiner var redan installerade..

tackar i förhand, jag uppdaterar tråden här aktivt så detta kan lösas.. kom igen nu grabbar hjälp!

Två reflektioner:
1. Att ha flera uppkopplade enheter till samma router (eller andra enheter som sänder på samma frekvenser) kan mycket väl störa uppkoppling och bandbredd till just din dator. Prova att tillfälligt stänga av övriga enheter och prova. Funkar din dator bra när övriga är avstängda så har du identifierat problemet. Min gissning är att det är detta som är problemet, särskilt om din dator endast kommunicerar på 2,4GHz-bandet med din router (vilket inte framgår i frågan).

2. Att en enskild annan enhet (du nämnder iPad med Youtube) äter upp all bandbredd kan också mycket väl vara orsaken till ditt problem. Säg till exempel att en annan dator i ditt nätverk har en bättre anslutning än din dator, då kan den datorn äta upp all tillgänglig bandbredd. Det enda vettiga sättet att åtgärda detta problem är att tillämpa QoS eller helt enkelt stänga av datorn som äter upp bandbredden.

Båda de beskrivna reflektionerna ovan kan möjligen åtgärdas med en bättre router. Förbättringen kan kan antingen vara att routern tillämpar bättre switching (kan erbjuda en mer jämn fördelning av den samlade trafiken), bättre frekvenshantering (både 2,4 och 5 GHz-banden, eventuellt kombinerat med dynamisk hantering av flera antenner, sk mimo) eller kombinationer av samtliga nämnda förbättringar.

Lycka till !