Nvidia Shield TV-uppdatering ger Vulkan-stöd

Permalänk
Melding Plague

Nvidia Shield TV-uppdatering ger Vulkan-stöd

Samsungs stöd för grafikramverket Vulkan i Galaxy S7-telefonerna vara bara startskottet. Nu får även Nvidia Shield TV stöd för Vulkan via systemuppdatering till Android 6.0 "Marshmallow".

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Shield TV är ju redan grym som mediaspelare, men nVidia höjer ribban hela tiden.
Fantastisk liten sak, skall bli otroligt intressant att se vad v2 kommer att bli !

Permalänk
Medlem

Laddar ner uppdateringen nu!

Visa signatur

Chassi: Fractal Design Meshify C Mini | CPU: AMD Ryzen 5 3600 | Kylare: Be Quiet! Dark Rock Pro 4 | Graffe: ASUS 1070 8GB ROG STRIX DC3 | PSU: Corsair RM750X V2 | RAM: Corsair Vengence 32GB 3200 MHz | MOBO: MSI B450M MORTAR MAX
CS:GO-Maps (App) Sweclockers (App)

Permalänk
Medlem

Samma uppdatering är även planerad till Nvidia Shield Tablet inom kort.

Visa signatur

Om du vill att jag ska se ditt svar så tryck på Citera.

Permalänk
Medlem

Väldigt trevligt, är redan för 2 lax värd pengarna som mediaspelare, alla spelfunktioner är ju bara en bonus. Hoppas bara på mer appar för Android TV.

Visa signatur

Tänker inte skryta om alla mina prylar, så det får bli att framföra faktan att jag lagar godare köttbullar än dig.

Permalänk
Medlem
Skrivet av zwete:

Väldigt trevligt, är redan för 2 lax värd pengarna som mediaspelare, alla spelfunktioner är ju bara en bonus. Hoppas bara på mer appar för Android TV.

Instämmer. Köpte den bara för att ha som mediaspelare, men upptäckte relativt snabbt att den även hade potential till att vara en spelkonsol. Emulatorer och att streama från PC är guld värt

Visa signatur

Intel i5 12600K | Asus TUF Gaming Z690-Plus D4 | Asus Geforce RTX 3060 Ti | 32 GB DDR4 | Fractal Design North | Corsair iCue Link H100i | Cooler Master V750 Gold i Multi

Permalänk
Medlem

Trevligt.

Skaffade den här mackapären för att kunna streama spelen in till sovrummet. Att den dessutom klarade av att spela upp alla filmer/serier man lagrar på NAS:en var en trevlig bonus.

Permalänk
Medlem

Wow, äntligen går det att casta Soundcloud direkt ifrån appen till Shielden..

Visa signatur

Chassi: Fractal Design Meshify C Mini | CPU: AMD Ryzen 5 3600 | Kylare: Be Quiet! Dark Rock Pro 4 | Graffe: ASUS 1070 8GB ROG STRIX DC3 | PSU: Corsair RM750X V2 | RAM: Corsair Vengence 32GB 3200 MHz | MOBO: MSI B450M MORTAR MAX
CS:GO-Maps (App) Sweclockers (App)

Permalänk
Medlem

1 point, Vulkan
DX12 where are u?!

Skämt åsido, det är trevligt med hårdvara som kan lära sig nya knep, så heder åt Nvidia för att de ordnat detta.

Permalänk
Medlem

Gött mos. Nu vill se lite spel som stöder det. Gärna på världens bästa OS, Linux.

Visa signatur

Aspirerande Nätverk- och Sysadmin
Ryzen 5 1600|Hd 7950|16 GB RAM|
"Går det att installera Linux på den här brödrosten?"

Permalänk
Medlem
Skrivet av Paddanx:

1 point, Vulkan
DX12 where are u?!

Skämt åsido, det är trevligt med hårdvara som kan lära sig nya knep, så heder åt Nvidia för att de ordnat detta.

Du har ju Talos spelet som har stöd för Vulkan. Source 2 motorn inofficiell stöd för Vulkan. Sedan värt att nämna det är D3D12 inte DX12 som är mer än bara rendering.

Visa signatur

Arch - Makepkg, not war -||- Gigabyte X570 Aorus Master -||- GSkill 64GiB DDR4 14-14-15-35-1T 3600Mhz -||- AMD 5900x-||- Gigabyte RX6900XT -||- 2x Adata XPG sx8200 Pro 1TB -||- EVGA G2 750W -||- Corsair 570x -||- O2+ODAC-||- Sennheiser HD-650 -|| Boycott EA,2K,Activision,Ubisoft,WB,EGS
Arch Linux, one hell of a distribution.

Permalänk

väl värd pengarna för att få ut 4k-content på tvn.

Permalänk
Medlem

Mer Vulkan åt folket!

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Nybörjare på Linux? Se hit! #15665841

Permalänk
Medlem

Vad kan man ändra mer i hemskärmen??? Fick min uppdatering igår vid 21-22 tiden och kikade igenom allt då men jag kan inte ändra mer än förut på hemskärmen.

Skulle uppskatta svar

Visa signatur

Chassi Lian Li O11 MINI Black MB Asus ROG Strix X570-F CPU Ryzen 5900x / NZXT Z63 RAM 64Gb DDR4 HyperX SSD 2T+2 M.2 + Seagate 2Tb + 2 Ssd GPU Asus Strix GTX3080Ti Oc PSU Corsair SF750 Skärm Odyssey G9 G93SC/ 2x27" LG GP850.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Paddanx:

Skämt åsido, det är trevligt med hårdvara som kan lära sig nya knep, så heder åt Nvidia för att de ordnat detta.

Tycker också att det är riktigt bra att Nvidia gör detta istället för att se det som en möjlighet att kränga en eventuell Shield 2.

Det är rätt mycket hårdvara där ute som skulle kunna få Vulkan-drivrutiner men jag misstänker att Qualcomm och Samsung är mer intresserade av att använda det som ett försäljningsargument för att sälja nya telefoner/tablets.

Visa signatur

CPU: Ryzen 5 1600 GPU: Asus GeForce GTX 1060 6GB DUAL Moderkort: MSI B350M Mortar
RAM: 16GB Corsair Vengeance DDR4 3200MHz PSU: Corsair RM750X
Laptop: ThinkPad T480s, Core i7 8550U, 16GB RAM Mobil: Samsung Galaxy S10

Permalänk
Medlem
Skrivet av Commander:

Du har ju Talos spelet som har stöd för Vulkan. Source 2 motorn inofficiell stöd för Vulkan. Sedan värt att nämna det är D3D12 inte DX12 som är mer än bara rendering.

Okej okej... ketchup or catsup, Potato and potatoes...
Du förstår vad menar iaf

Skrivet av Lasse Laserman:

Tycker också att det är riktigt bra att Nvidia gör detta istället för att se det som en möjlighet att kränga en eventuell Shield 2.

Det är rätt mycket hårdvara där ute som skulle kunna få Vulkan-drivrutiner men jag misstänker att Qualcomm och Samsung är mer intresserade av att använda det som ett försäljningsargument för att sälja nya telefoner/tablets.

Precis så jag tänkte. Typiska för Nvidia hade varit att göra en Shield 2, nu med Vulkan... och just därför blev jag förvånad och positivt överraskad.

Problemet med gamla telefoner är ju att de sällan får just ny mjukvara, oavsett om det är vulkan, ny android version eller ens säkerhets patchar :=/
Kommer nog dock custom ROMs med det rätt snart

Permalänk
Medlem
Skrivet av Paddanx:

Okej okej... ketchup or catsup, Potato and potatoes...
Du förstår vad menar iaf

Precis så jag tänkte. Typiska för Nvidia hade varit att göra en Shield 2, nu med Vulkan... och just därför blev jag förvånad och positivt överraskad.

Problemet med gamla telefoner är ju att de sällan får just ny mjukvara, oavsett om det är vulkan, ny android version eller ens säkerhets patchar :=/
Kommer nog dock custom ROMs med det rätt snart

Mja problemet är att Vulkan är bara D3D. DX12 är mycket mer, fönsterhantering, inputhantering, ljud osv. Vulkan + SDL skulle vara något likt DX12. Låter kanske lite men men.

När det kommer till Vulkan på Android är till stor del på Google samt Qualcom/Samsung samt diverse 3eparts tillverkare som måste implementera drivrutiner som Android sedan skall använda sig av. I Nvidias fall är det tegra och jag tror att de gör just nu allt för att försöka få upp marknaden. Tittar man just på "gaming" så är fortfarande mobilsidan väldigt underrepresenterad. Med rätt "move" så är det inte precis svårt att få utvecklare hoppa på Vulkan tåget med tanke på att det funkar på alla operativsystem som har större marknad samt skall ge rejält med prestandaboost på mobilsidan.

Kommer de få en stabil grund i Android lär de återgå till sitt vanliga, köp loss, stäng, och sälj mot en extra "fee". Tog bara 1+ år att släppa deras signerade firmware till OpenSource nvidia utvecklare, men att ge stöd för deras Tegra så var de fastklistrade som SD på invandrare & muslimer.

Visa signatur

Arch - Makepkg, not war -||- Gigabyte X570 Aorus Master -||- GSkill 64GiB DDR4 14-14-15-35-1T 3600Mhz -||- AMD 5900x-||- Gigabyte RX6900XT -||- 2x Adata XPG sx8200 Pro 1TB -||- EVGA G2 750W -||- Corsair 570x -||- O2+ODAC-||- Sennheiser HD-650 -|| Boycott EA,2K,Activision,Ubisoft,WB,EGS
Arch Linux, one hell of a distribution.