Vilket byggmaterial till basbygge

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Bygg en "kraftig" låda då, tjocka väggar eller ännu hellre ska du använda olika material som du limmar ihop med viskoelastiskt lim http://www.swedac-acoustic.se/produkter/stomljudsdampande/dam...
Handlar det om att lära sig så kanske du ska mäta, räkna och designa en helt egen låda i stället för att kopiera originallådan rakt av.

Kraftig låda lär de nog bli. Att köra dubbla material o sen limma ihop de kommer bli för dyrt.

Sen så kan ja inte bygga en egen låda eftersom jag inte har några parametrar. Det är väl isåfall om jag skaffar nytt element.

Jag vill ha de så billigt som möjligt det är därför jag gör såhär.

Det är första gången som jag bygger en högtalarlåda med hjälp av en ritning så jag vill börja lite lätt först så gör ja de svårare efter varje gång jag bygger en ny låda.

Edit: Jag kommer såklart göra så som du säger i framtiden med att limma ihop olika material

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Chassi: Antec GX500 / HDD: WD blue 1TB / SSD: WD Blue 250GB / CPU: R5 5700X3D / GPU: XFX Radeon RX 5600 XT THICC II PRO / Kylning: Wraith Spire och 3st i chassit 2xpush 1xpull / PSU: Seasonic Core GC 500 / MB: B450A Pro Max / RAM: Corsair Vengance 4x8GB 3200 Mhz / OS: Win10 Home / Mus: Corsair Harpoon TGB Pro / TB: Logitech G610 / Ljud: Audio Pro A28 med Focal Cub Gen1/ Skärm: Lenovo Legion Y34WZ-30

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av jeffan97:

Kraftig låda lär de nog bli. Att köra dubbla material o sen limma ihop de kommer bli för dyrt.

Sen så kan ja inte bygga en egen låda eftersom jag inte har några parametrar. Det är väl isåfall om jag skaffar nytt element.

Det är första gången som jag bygger en högtalarlåda med hjälp av en ritning så jag vill börja lite lätt först så gör ja de svårare efter varje gång jag bygger en ny låda.

Edit: Jag kommer såklart göra så som du säger i framtiden med att limma ihop olika material

Vill du göra det absolut lättast så använder du samma material och tjocklek som kille som gjort ritningen. Då vet du ju ungefär hur lådan kommer att bete sig. Risken är ju att det blir annorlunda med spån.

Visa signatur

Använd gilla för att markera nyttiga inlägg!

Permalänk
Medlem
Skrivet av juniorjesper:

Samt så krymper MDF med tiden, så t.ex skruvar kan komma att sticka upp efter kanske några år.

Um... Va? Det är iofs ett par år sedan jag gjorde mig av med dem, men jag träslöjdade till ett par lådor med 12'or i botten, 10'or ovanpå, dubbla 6.5" mellanregister, och ett par piezo-element till diskanten. Lådan var invändigt delad för de båda basarnas skull, och mellanregisterna hade tätade plastkupor att bo i. Det fungerade bra, och enda anledningen till att jag gjorde mig av med dem efter 10år var att det helt enkelt syntes att det var ett högstadie-skolprojekt.
Om MDF'en krympt borde alla skruvskallar ha stuckit upp, alla limfogar ha haft lim uppstickande, osv. Inget av det var problemet.

Möjligen kan obehandlad MDF svälla och krympa i takt med luftfuktigheten?
B!

Visa signatur

Allting jag skriver är om inget annat uttrycks, min åsikt! Ingenting måste vara dagens sanning enligt din åsikt, och gör du antaganden baserade på mina åsikter hoppas jag att du övervägt mer än bara just min åsikt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av giplet:

Vill du göra det absolut lättast så använder du samma material och tjocklek som kille som gjort ritningen. Då vet du ju ungefär hur lådan kommer att bete sig. Risken är ju att det blir annorlunda med spån.

Jo det hade ju tyvärr vart enklast så :/ Killen i videon använde 18mm MDF medans jag kommer använda 19mm spånskkiva

Visa signatur

Chassi: Antec GX500 / HDD: WD blue 1TB / SSD: WD Blue 250GB / CPU: R5 5700X3D / GPU: XFX Radeon RX 5600 XT THICC II PRO / Kylning: Wraith Spire och 3st i chassit 2xpush 1xpull / PSU: Seasonic Core GC 500 / MB: B450A Pro Max / RAM: Corsair Vengance 4x8GB 3200 Mhz / OS: Win10 Home / Mus: Corsair Harpoon TGB Pro / TB: Logitech G610 / Ljud: Audio Pro A28 med Focal Cub Gen1/ Skärm: Lenovo Legion Y34WZ-30

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av jeffan97:

Billigt och kraftigt är golvspånskivor, de är inte så stora men de räcker nog för det du vill göra den här gången, ta en kik ppå dem, typ dessa skivor.
https://www.byggmax.se/skivmaterial/byggskivor/spanskivor/gol...

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

Allt snack om skivors "resonans".
Det beror ju helt på hur stor yta du har som kan svänga med.
Och jag tvivlar starkt på att ens en ostagad 1x1m skiva av spån/MDF/plywood har väldigt olika resonansfrekvenser.
Som sagt ovan så är det konstruktionen som är det viktigaste.
Skulle man mot förmodan hitta någon utstickande resonansfrekvens i en välbyggd låda så kommer den garanterat inte att vara i basregistret utan möjligen högre mellanregister
Och MDF väljs för att det är så oerhört lättjobbat.
PA grejer får laminerat för att det är mycket tåligare mot allt.
.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Billigt och kraftigt är golvspånskivor, de är inte så stora men de räcker nog för det du vill göra den här gången, ta en kik ppå dem, typ dessa skivor.
https://www.byggmax.se/skivmaterial/byggskivor/spanskivor/gol...

Aha jag kikade faktiskt på dem igår Dock så ligger inte byggmax så bra till för det går inga bussar i närheten där. Har bara beijer som ligger bra till för min del.

Detta kanske funkar åxå

http://www.beijerbygg.se/store/privat/byggmaterial/byggskivor...

Eller detta

Visa signatur

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av jeffan97:

Aha jag kikade faktiskt på dem igår Dock så ligger inte byggmax så bra till för det går inga bussar i närheten där. Har bara beijer som ligger bra till för min del.

Detta kanske funkar åxå

Eller detta

Golvspånskivor lär fungera bra oavsett fabrikat och desto tjockare desto starkare.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Golvspånskivor lär fungera bra oavsett fabrikat och desto tjockare desto starkare.

Antar att Golvspån funkar bättre än det byggspånet som jag länkade innan

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Men vi får hoppas att jag gör en projekt tråd om detta eller vad tycker ni ?

Visa signatur

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av jeffan97:

Antar att Golvspån funkar bättre än det byggspånet som jag länkade innan

Skrivet av jeffan97:

Men vi får hoppas att jag gör en projekt tråd om detta eller vad tycker ni ?

Golvskivorna är tjocka och starkare och ja dokumentera bygget, det är ju en modifiering av ett ljudsystem som många har.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Golvskivorna är tjocka och starkare och ja dokumentera bygget, det är ju en modifiering av ett ljudsystem som många har.

vabra då tar jag golvspån istället. Sen så gör jag ett projekt/bygglogg av det hela.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

En fråga: Vad är det för typ av baslåda som jag ska bygga? Är de en transmissions linje?

Visa signatur

Permalänk
Skrivet av jeffan97:

En fråga: Vad är det för typ av baslåda som jag ska bygga? Är de en transmissions linje?

Man skulle kunna tro det, med den där långa, slingrande labyrintgrejen. Det är dock en väldigt lång basreflexport med rektangulärt tvärsnitt. Den blir så där förbannat lång eftersom

• lådans volym är liten

• portens tvärsnittsarea är stor

• avstämningsfrekvensen är låg

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hieronymus Bosch:

Man skulle kunna tro det, med den där långa, slingrande labyrintgrejen. Det är dock en väldigt lång basreflexport med rektangulärt tvärsnitt. Den blir så där förbannat lång eftersom

• lådans volym är liten

• portens tvärsnittsarea är stor

• avstämningsfrekvensen är låg

Vad är det som skiljer en T-linje och den typen av basreflexlåda som jag ska bygga?

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Den där lådan liknar mer ett exponentialhorn än en basreflex. Men en snabb titt så ser det ut som att det inte är någon exponentiell utvidgning av hornet utan bara parallella kanaler.

Jag hade lätt byggt denna låda av MDF. Med alla dessa väggar så lär du spela väldigt högt innan något flexar eller vibrerar. 18mm känns till och med onödigt tjockt för den där konstruktionen.

Biltema har helt ok spraylim också om du ska ha tyg på den.

Visa signatur

///Arch

Permalänk
Medlem
Skrivet av M3Johan:

Den där lådan liknar mer ett exponentialhorn än en basreflex. Men en snabb titt så ser det ut som att det inte är någon exponentiell utvidgning av hornet utan bara parallella kanaler.

Jag hade lätt byggt denna låda av MDF. Med alla dessa väggar så lär du spela väldigt högt innan något flexar eller vibrerar. 18mm känns till och med onödigt tjockt för den där konstruktionen.

Biltema har helt ok spraylim också om du ska ha tyg på den.

Ursäkta för alla dessa frågor men vad är ett exponentialhorn?

Vi får väl se om det blir MDF. Jag får fråga hur mycket det kostar för den mängd jag behöver. Om det blir för dyrt så får det bli spånskiva istället.

Visa signatur

Permalänk
Skrivet av jeffan97:

Vad är det som skiljer en T-linje och den typen av basreflexlåda som jag ska bygga?

Vad jag fattat det som:

T-line har ingen låda utan bara porten/pipan

Medans portad låda/labyrint låda har en låda med en lång slotport?

Visa signatur

Intel I5 7600K @ 4.8Ghz undervolt, Hyper 212 Evo | 16GB ddr4 | Kingston m2 1TB | Msi 1060 6GB

Legion 5 Pro: Intel 12500H | 16GB ram | Samsung 980 Pro 1TB | RTX 3060 mobile

Permalänk
Medlem

Hur ska jag stadga lådan? Räcker det med klossar på alla sidor eller ska jag stadga den med hjälp av triangelkonstruktion?

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Jaha då förstår jag

Visa signatur

Permalänk

19mm spånplatta räcker mer än väl till den basen,enda anledningen till att använda mdf är för finishens skull.
Och i ditt fall spelar det ingen roll. Misstänker att orginallådan är bygd i spån?
En spånskiva är uppbyggd med tre lager två hårda ytterst och ett poröst i mitten. Dom hårda skikten är ungefär lika tjocka på alla tjocklekar,det är alltså det mittre porösa som blir större vid större tjocklek. Alltså blir inte tjockare spånskivor inte procentuellt styvare ju tjockare dom är.

Permalänk

@jeffan97: Du behöver inte staga lådan om du bygger den i 19mm spån. Men man brukar sätta trekantslister i långa porta för att få ett jämnare luftflöde och minska missljud.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tegelbruket:

Misstänker att orginallådan är bygd i spån?

Orginallådan är byggd i MDF

Visa signatur

Permalänk
Skrivet av jeffan97:

Orginallådan är byggd i MDF

Jaha där ser man.....fel som vanligt!

Permalänk

Jag har byggt väldigt många högtalare genom åren och 75% av dom har varit spånlådor.
Och räkna med att både spån och mdf krymper något beroende på hur skivorna har varit lagrade och var i traven dom har legat.
Låt skivorna ligga otravade i rumstemperatur några dagar innan bygget!

Permalänk
Medlem

När jag byggde baslådor för många år sen så använde alla Spånskiva 19 eller 22mm. Många proffs använde det då det ger bättre resonans än MDF på nåt vis. Dock var det viktigare att man använde tjockt material, inte 10 eller 12mm. Ska det inte vara för ett profssbygge så spelar det nog ingen jätteroll.
Nåt som jag märkt dock är att MDF är betydligt skörare än spånskiva. Hörnen skadas lätt och spricker och materialet repas lättare.

Visa signatur

Since man cannot live without miracles, he will provide himself with a miracle of his own making. He will believe in any kind of deity, even though he may otherwise be a heretic, an atheist and a rebel.

Permalänk
Medlem
Skrivet av killawife:

När jag byggde baslådor för många år sen så använde alla Spånskiva 19 eller 22mm. Många proffs använde det då det ger bättre resonans än MDF på nåt vis. Dock var det viktigare att man använde tjockt material, inte 10 eller 12mm. Ska det inte vara för ett profssbygge så spelar det nog ingen jätteroll.
Nåt som jag märkt dock är att MDF är betydligt skörare än spånskiva. Hörnen skadas lätt och spricker och materialet repas lättare.

Om jag skaffar MDF vilken tjocklek ska jag använda. 16mm eller 19mm? Eller om det blir spån sk ja ta 19 eller 22mm?

Visa signatur

Permalänk

19mm spån är billigt och bra,det blir perfekt.
En länk till ett av mina byggen med 19mm spån och en REJÄL 12 tums bas,och det är inget skrammel från den lådan!!
http://www.minhembio.com/Lisa91/236425/

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tegelbruket:

19mm spån är billigt och bra,det blir perfekt.
En länk till ett av mina byggen med 19mm spån och en REJÄL 12 tums bas,och det är inget skrammel från den lådan!!
http://www.minhembio.com/Lisa91/236425/

Klockrent bygge, väldigt fint Jag blev riktigt imponerad över det runda fina hålet du sågade ur för basen jämfört med mig

Inte så jämt haha

Visa signatur

Permalänk
Skrivet av jeffan97:

Bägge lådtyperna (och lådor med slavbas/"passive radiator", mer om denna typ senare) ger en brantare avrullning än en sluten låda. I gengäld har de jämn frekvensgång djupare än slutna lådor.

Bilden snodd från en tråd på Gearslutz. Skalan på Y-axeln är tyvärr för stor för att tydligt visa att basreflexlådan har jämn nivå längre ned i frekvens.
Blå kurva är en sluten låda, röd kurva en låda med basreflexrör/slavbas eller en transmissionslinjelåda. Som synes är basreflex-/transmission line-lådan frekvenskurva är rak längre ned i frekvens än den slutna lådans frekvenskurva, men faller snabbare. För riktigt låga frekvenser kommer den slutna lådan att kunna spela starkare.

Basreflex respektive transmission line uppnår den jämna frekvensgången längre ned i frekvens på olika sätt:

• Basreflex och slavbas placerar en massa (antingen slavbasens membran eller luften i basreflexröret) så att den utsätts för en kraft (via luften i högtalarlådan) när högtalarelementet rör sig. Massan är avstämd så att den inom ett ganska smalt frekvensband rör sig i takt med högtalarelementets membran och således förstärker ljudet från högtalaren inom detta frekvensband. Vid frekvenser över avstämningsfrekvensen "hinner" inte massan sättas i rörelse, varvid lådan fungerar som en sluten låda. Vid frekvenser under avstämningsfrekvensen rör sig massan i motsatt riktning mot högtalarmembranet och motverkar därför ljudet från högtalaren. Förändring av avstämningsfrekvensen görs normalt genom att öka eller minska längden på basreflexröret eller fästa vikter på den rlrliga delen av slavbasen.

• Transmission line-högtalare använder sig av den fördröjning som uppstår när ljudet färdas en längre sträcka. Vid den frekvens som motsvarar 1/4 av transmissionsledningens längd kommer ljudet som kommer ur transmissionsledningens mynning att vara i fas med ljudet som kommer från högtalaren och därmed förstärka detta. Förändring av avstämningsfrekvensen görs genom att öka eller minska längden på transmissionsledningen.

I och med att de bägge typerna uppnår (ungefär) samma sak på olik sätt ställs olika krav på högtalarelementen. För slavbas- och basreflexlådor brukar högtalarelement med svagt resonant beteende (lågt Qts) passa bra, medan det motsatta gäller för transmissionsledningshögtalare.