Premiär! Fyndchans i SweClockers Månadens Drop
Permalänk

Värt att uppdatera x79 dator?

Har idag en dator med följande:

moderkort: Asus x79 deluxe
pcu: Intel i7 3930K
pcu-kylare: Phantek PH-tc14PE med 2st Nocuta 140mm fläktar
minne: Corsair vengeance 16BG 1600Mhz ddr3
psu: corsair XM850
gpu: asus 660ti
hd: 2 ssd Intel 730 som körs i raid 1 som systemdisk, i övrigt flera andra div diskar som enbart används för lagring.
Chassi: Lian-li fulltower med Noctua-chassifläktar.

Spelar egentligen inga krävande spel på datorn fn, blir numera mer konsol för spelande och värdera högt att datorn är tyst. Grafikortet är inget prestandamonster visserligen men vill absolut ha ett tyst grafikkort och klarar inte av minsta lilla coil whine.

Är det värt att uppgradera och vad i så fall?

Permalänk
Medlem

Grafiken enbart i så fall, rör för guds skull inte det andra. Det blir inte snabbare!

Permalänk
Skrivet av Spiffman:

Grafiken enbart i så fall, rör för guds skull inte det andra. Det blir inte snabbare!

Tips på grafikkort om man ska byta kort?

Permalänk

Nu är jag morgonvaken men X79 är väl ändå socket 2011 och i7 4770 är socket 1150 och de är ju inte kompatibla.

Visa signatur

CPU: Ryzen 9 5900X MB: ASUS ROG Crosshair VIII Dark Hero GPU: GIGABYTE Radeon RX 6900 XT AORUS Ultimate Xtreme WaterForce WB RAM: 32GB 3200 MT/s CL 16 Trident Z RGB SSD: WD Black SN750 1 TB PSU: ASUS ROG Loki 1000W SFX-L Skärm: Alienware AW3423DW

Permalänk
Medlem

Grafik är så trist att handla, man väntar alltid på next gen
Personligen skulle jag gå på någon billig fury eller 980 någonstans för en 3 tusing typ.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Spiffman:

Grafik är så trist att handla, man väntar alltid på next gen
Personligen skulle jag gå på någon billig fury eller 980 någonstans för en 3 tusing typ.

Fury eller 980 för 3k, länka gärna!

Permalänk
Medlem
Skrivet av DocStargazer:

Tips på grafikkort om man ska byta kort?

Såg att du ville ha ett tyst grafikkort, kollade på sweclockers senaste grafikkorts test och skulle utifrån det rekommendera ett ASUS Strix 380x. Då du även skriver att du inte spelar särskilt krävande spel så är det nog säkert i några år framöver.

Ljudnivå, senaste grafikkorts testet.

Edit:
Länk till kortet

Visa signatur

*Citera för svar*
Work smart, not hard.

Permalänk
Medlem

@Kakann:
hjärnblödning från min sida. Kunde svurit jag såg ett nano och 980 på rätt sida 3500 men det måste varit något singel ex i mellandagsrean. Usch, fortsätter köra på mitt 7970

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Schackmannen:

Nu är jag morgonvaken men X79 är väl ändå socket 2011 och i7 4770 är socket 1150 och de är ju inte kompatibla.

Precis vad jag också tänkte, det är något som inte stämmer.

Permalänk

Man ska inte skriva tidigt på morgonen :

cpu'n i burken tråden gäller ska vara i7-3930K. Råkade skriva cpu som sitter i en annan burk här.

Permalänk
Medlem

Det enda du behöver uppgradera med den maskinen tycker jag är ett vassare grafikkort. Ett Fury eller ett 980 som andra sagt här.

Visa signatur

https://einridi.bandcamp.com | https://soundcloud.com/einridiofficial
[ASUS 27"][5900X@5GHz w H115i Platinum][MSi X570S MAG Tomahawk][32GB 3600MHz Vengeance LPX][Powercolor RX 7800XT][Corsair RM750x V2][Corsair MP600 500GB][256GB 840 pro][850 EVO 500GB][NI Komplete Audio 6][ADAM T7V][BD DT-1770Pro 250ohm][Bitwig Studio 5.1][Reason 11][Maschine 2.17.5][NI Komplete A49][Arturia MiniLab mk2][NI Maschine JAM & Mikro mk3][Corsair AIR 540][Windows 11 Pro]
"If they're going to pirate somebody, we want it to be us rather than somebody else." -- Microsoft Business Group President Jeff Raikes

Permalänk

Jo, funderar på att försöka hitta ett snabbare och minst lika tyst grafikkort om man inte ska vänta tills nästa generation kommer ut under sommaren/hösten.

Permalänk

Tycker du borde vänta på polaris 10 eller 11 som ska släppas i sommar. Känns inte lönt att köpa något nytt så nära inpå nylansering om du frågar mig .

Permalänk

Ni har helt rätt om att det är bättre att vänta på nästa gen. grafikkort. För att stilla begäret om att bygga blev det ett nytt chassi som rubbet flyttades över till. Blev ett Frontal design R5 med fönstersida och lite led-belysning. Mkt nöjd men ska nog byta ut chassifläktarna mkt tystare tror jag.

Permalänk
Medlem
Skrivet av DocStargazer:

Ni har helt rätt om att det är bättre att vänta på nästa gen. grafikkort. För att stilla begäret om att bygga blev det ett nytt chassi som rubbet flyttades över till. Blev ett Frontal design R5 med fönstersida och lite led-belysning. Mkt nöjd men ska nog byta ut chassifläktarna mkt tystare tror jag.

Varför kör du i raid 1 istället för raid 0?
Vad har du för skärm?, om du inte har lagt särskilt mycket pengar på skärm så kanske en freesync-skärm en fin uppgradering.

Visa signatur

[Tiger MP. 2xAMD Athlon MP 1.4GHz , 2x512MB ddr, ?350w PSU, 80GB HDD, Geforce4 ti 4600]
[i7 950, ASUS p6t, xfx 650w, 30GB SSD a-data, 3x2GB corsair xms3, 8800GT, ][i7 920, 3x4GB Vengeance, gtx 260] [i5 3570k, MSI twin frozr PE GTX 570, Corsair 4x2GB xms3]
[3930k, GA-X79-UD3, EVGA GTX 780SC ACX, Corsair Force 3 120GB, XFX 850w, Corsair Air 540, Corsair h100i, Corsair 4x4GB Vengeance]

Permalänk

@Layon:
föredrar den ökade säkerheten som raid 1 ger. Har varit med om ett par diskar som rasat och då var det guld med raid 1.

När det gäller skärm tänker jag nog byta skärm i samband med bytet av grafikkortet. Har en ok 24" skärm fn. Tycker det är lite klent utbud på 27" riktigt bra skärmar just nu och med tanke på grafikkortet jag har nu känns det inte riktigt lönt. 32" blir för stort tycker jag, ska se snyggt ut också.

Permalänk
Medlem
Skrivet av DocStargazer:

@Layon:
föredrar den ökade säkerheten som raid 1 ger. Har varit med om ett par diskar som rasat och då var det guld med raid 1.

När det gäller skärm tänker jag nog byta skärm i samband med bytet av grafikkortet. Har en ok 24" skärm fn. Tycker det är lite klent utbud på 27" riktigt bra skärmar just nu och med tanke på grafikkortet jag har nu känns det inte riktigt lönt. 32" blir för stort tycker jag, ska se snyggt ut också.

Försök testa en 27'' för att se om du gillar det, spelupplevelsen är bättre men det känns som att det blir förr vitt så att man inte ser grejer på flanken lika bra, tycker jag.

Visa signatur

[Tiger MP. 2xAMD Athlon MP 1.4GHz , 2x512MB ddr, ?350w PSU, 80GB HDD, Geforce4 ti 4600]
[i7 950, ASUS p6t, xfx 650w, 30GB SSD a-data, 3x2GB corsair xms3, 8800GT, ][i7 920, 3x4GB Vengeance, gtx 260] [i5 3570k, MSI twin frozr PE GTX 570, Corsair 4x2GB xms3]
[3930k, GA-X79-UD3, EVGA GTX 780SC ACX, Corsair Force 3 120GB, XFX 850w, Corsair Air 540, Corsair h100i, Corsair 4x4GB Vengeance]

Permalänk
Medlem

Det enda är grafikkortet. Men som redan sagt.. Vänta några månader på den nya generationen. Om inte annat för att de gamla korten kommer rasa ordentligt i pris.

Permalänk

@DocStargazer:
jag har exakt detta chassit och jag har delade känslor om det. jag har dessutom S versionen och jag tycker inte den är speciellt "silent" . det är dock jävligt snyggt. största problemet är enligt mig att platsen för näraggregatet saknar vibrationsdämpande material på delen som liggger mot sidan på nätagget. Det skapade i mitt fall en svag vibration som surrade och var jobbigt som tusan, och jag var först rädd att jag hade någon form av spoltjut. jag fixade problemet genom att sätta en liten gummigrej där emellan, sen ahr det varit br. som du sa är fläktarna lite högljudda, men furutom den där vibrerande sidodörren pga nätaggregaten, som ju går att fixa med rubber pads så är det ett väldigt schysst chassi.