Råd om server/NAS till nybörjare. (FreeNAS)

Permalänk
Medlem

Råd om server/NAS till nybörjare. (FreeNAS)

Hej!
Har tänkt att bygga en lite hemma server av en gammal data jag har liggandes o behöver lite råd o rön om sånt.

De som skall lagras på servern/NASen är först o främst film,musik o spel.

Har bestämt mig för att köra FreeNAS på datorn iaf. Men vet inte vilken RAID/RAIDZ2 jag skall köra o eventuell backup. Så tänkte ni med lite erfarenhet av FreeNAS o servrar i övrigt kan han några bra råd?

Permalänk
Avstängd

Har du ECC minne i datorn? Är du rädd för att förlora någon data?
Är svaret nej på båda frågorna, kör på!
Är svaret nej på första men inte andra frågan, fundera på andra OS!

Permalänk
Medlem

@cider123: Nej har inte ECC minnen. O data vill man ju helst inte förlora men är inte allt i världen om de skulle hända.
Vad för OS rekommenderar du isf? Och varför inte köra på FreeNAS?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gutebo:

@cider123: Nej har inte ECC minnen. O data vill man ju helst inte förlora men är inte allt i världen om de skulle hända.
Vad för OS rekommenderar du isf? Och varför inte köra på FreeNAS?

ZFS förlitar sig till större del än andra filsystem på att RAM-minnet fungerar som det ska. Är information i minnet som skrivs till disk korrupt så kan det i värsta fall leda till att hela volymen förloras. Ska man säkerhetskopiera/lagra viktiga grejer så är det såklart alltid viktigt att kunna lita på hårdvaran. Men antagligen ännu mer om du ska köra ZFS. Rekommenderar att titta på en HP Microserver som finns att köpa för ett par tusenlappar. Har tre stycken själv

ZFS

Visa signatur

[ 3.6GHz EM64T | 2GB DDR2 533MHz | 2x160GB 8MB | 256MB X850XT PE | Audigy2 ZS | 24" TFT | GigaWorks 7.1 | DVD+/-RW DL ]
[ 2.2GHz Northwood | 1 GB RDRAM | GF4 Tit 4600 | 1x80 2x120 1x250 | 19" Trinitron | 18,1" TFT ]
[ Börja om från början... Formatera om på nytt! ]

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nixus:

ZFS förlitar sig till större del än andra filsystem på att RAM-minnet fungerar som det ska. Är information i minnet som skrivs till disk korrupt så kan det i värsta fall leda till att hela volymen förloras. Ska man säkerhetskopiera/lagra viktiga grejer så är det såklart alltid viktigt att kunna lita på hårdvaran. Men antagligen ännu mer om du ska köra ZFS. Rekommenderar att titta på en HP Microserver som finns att köpa för ett par tusenlappar. Har tre stycken själv

ZFS

Aha okej Men har dock inte lust att köpa någon sådant nu du jag har allt annat hemma reda. Första tanken är väl bara att leka runt lite med de jag har. Sen skall jag bara lagra Film, musik o spel och sånt kan man alltid få tag på igen om något skulle paja
Men nackdelen är att jag vill ha plats för typ minst 8 diskar o då springer prislappen iväg om man skall köpa en komplett NAS eller liknande Sen hade jag tänka att köra med raidz2 o tycker de räcker med säkerhet för min del. vill mest veta vad ni med erfarenhet tycker så vet man lite mer om man vill bygga ut o köpa nytt sen i framtiden

Permalänk

@Gutebo: Supermicro Storageserver SC826 2xE5620 3ware 9750-4i 12×3.5″ SAS-expander 2x PSU 5000kr på gg serverparts är en bra början

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rutger jörnåker:

@Gutebo: Supermicro Storageserver SC826 2xE5620 3ware 9750-4i 12×3.5″ SAS-expander 2x PSU 5000kr på gg serverparts är en bra början

Är ju de att jag redan har en bra början hemma Men tack för tipset

Permalänk
Medlem

Kan man inte köra med ECC minnen är det en rekommendation att man kör något annat än ZFS. Använd Windows, och deras dynamiska diskfunktion. Du kan förlora enstaka filer för att Windows hittar på dumheter, men en stuck bit i ett felande minne ger total dataförlust med ZFS. RAID-kort av bättre sort håller på med samma sorts data-integritetskontroll som ZFS, och har därför ECC minne på kortet, så att inte de ställer till det. Windows gör inte, så risken för att windows ska få en fis på tvären och orsaka en total dataförlust är... mindre.

Kör FreeNAS och något annat än ZFS för lagringen, det går det med. Det är just ZFS och icke ECC minnen som är en... problematisk kombination. Fast å andra sidan är det gott om folk på forumet som glatt rekommenderar andra att köra ZFS utan ECC, trots att de själva aldrig skulle göra det.
B!

Visa signatur

Allting jag skriver är om inget annat uttrycks, min åsikt! Ingenting måste vara dagens sanning enligt din åsikt, och gör du antaganden baserade på mina åsikter hoppas jag att du övervägt mer än bara just min åsikt.

Permalänk

Citat från annan tråd om ZFS

Skrivet av ronnylov:

Rädslan för att köra ZFS utan ECC-minne är starkt överdriven. Det är bättre att köra ZFS utan ECC än något annat filsystem utan ECC. Självklart är det bästa att ha ECC oavsett filsystem men världen går inte under om man inte har det.
Bra artikel om detta: http://jrs-s.net/2015/02/03/will-zfs-and-non-ecc-ram-kill-you...

Permalänk
Medlem
Skrivet av robertlindgren82:

Citat från annan tråd om ZFS

Läste de förut. så värkar vara bättre o köpa ett moderkort som stödjer ECC o minne till de.

Permalänk
Medlem

Tänkte isf att man kan köpa ett ASRock C2550D4I och sen ett Samsung 8GB DDR3 1600MHz ECC minne. Borde duga finfint att köra FreeNAS på? tycker jag?

Permalänk
Medlem

Folk brukar välja 2750 i stället för 2550, men visst, det fungerar utmärkt. Anledningen är bland annat att 2550 klarar av att transcoda en 1080p ström, medan 2750 klarar 2.
Det var en del problem med att en del moderkort slutade fungera, men så vitt jag vet har ASRock löst det. Annars går det på garantin, bara till att byta moderkort, och köra vidare. Trist att systemet är nere medan man väntar på utbytes, men...

Hur mycket lagringsutrymme hade du tänkt köra? Tumregler för allt möjligt, FreeNAS "bör" ha 8gB minst. Sen "bör" man ha 1gB för varje tB över 8. Plex, om man ska hålla på med transcoding, "bör" få sina 2gB RAM, eller mer. Men det ger dig något att utgå ifrån i alla fall.
Är det budgeten som begränsar, så är en ensam 8'a smart att börja med, då kan du stoppa i en andra lite senare, och få dual channel på minnena... Tacksamt.

@robertlindgren82: ZFS är helt byggt runt att man kan lita till 100% på vad som finns i minnet. Man går aggressivt in och läser / skriver data för att kontinuerligt motarbeta "bit rot" som roterande diskar ofelbart drabbas av. En stuck bit, betyder att allt på dina diskar blir oåterkalleligt korrupt. Något som helt enkelt inte händer med sämre filsystem. Där drabbas man i stället av bit röta, enstaka filer blir möjligen skadade, men bara filer som aktivt kopieras / flyttas blir skadade av problem med minnet. Kan man köra ZFS utan ECC? Visst. Men det är sämre sett till dina datas säkerhet än att köra NTFS, och dynamiska diskar. (Och NTFS dynamiska diskar är inte en bra lösning) Hela poängen med ZFS är just att det ska vara säkert, så ZFS ska ha ECC.
B!

Visa signatur

Allting jag skriver är om inget annat uttrycks, min åsikt! Ingenting måste vara dagens sanning enligt din åsikt, och gör du antaganden baserade på mina åsikter hoppas jag att du övervägt mer än bara just min åsikt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av -=Mr_B=-:

Folk brukar välja 2750 i stället för 2550, men visst, det fungerar utmärkt. Anledningen är bland annat att 2550 klarar av att transcoda en 1080p ström, medan 2750 klarar 2.
Det var en del problem med att en del moderkort slutade fungera, men så vitt jag vet har ASRock löst det. Annars går det på garantin, bara till att byta moderkort, och köra vidare. Trist att systemet är nere medan man väntar på utbytes, men...

Hur mycket lagringsutrymme hade du tänkt köra? Tumregler för allt möjligt, FreeNAS "bör" ha 8gB minst. Sen "bör" man ha 1gB för varje tB över 8. Plex, om man ska hålla på med transcoding, "bör" få sina 2gB RAM, eller mer. Men det ger dig något att utgå ifrån i alla fall.
Är det budgeten som begränsar, så är en ensam 8'a smart att börja med, då kan du stoppa i en andra lite senare, och få dual channel på minnena... Tacksamt.

@robertlindgren82: ZFS är helt byggt runt att man kan lita till 100% på vad som finns i minnet. Man går aggressivt in och läser / skriver data för att kontinuerligt motarbeta "bit rot" som roterande diskar ofelbart drabbas av. En stuck bit, betyder att allt på dina diskar blir oåterkalleligt korrupt. Något som helt enkelt inte händer med sämre filsystem. Där drabbas man i stället av bit röta, enstaka filer blir möjligen skadade, men bara filer som aktivt kopieras / flyttas blir skadade av problem med minnet. Kan man köra ZFS utan ECC? Visst. Men det är sämre sett till dina datas säkerhet än att köra NTFS, och dynamiska diskar. (Och NTFS dynamiska diskar är inte en bra lösning) Hela poängen med ZFS är just att det ska vara säkert, så ZFS ska ha ECC.
B!

Intressant läsning Har väl tänkt börja med 6st 2TB diskar för har de liggandes. Sen köpa 2750 o 2st 8GB minne, är okej för min budget billigare än att köpa en färdig NAS för 6 diskar iaf Sen kan man alltid utöka diskarna för finns ju 12 SATA platser på kortet o mer plats till minne.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rutger jörnåker:

@Gutebo: Supermicro Storageserver SC826 2xE5620 3ware 9750-4i 12×3.5″ SAS-expander 2x PSU 5000kr på gg serverparts är en bra början

Särskilt om du köper satabeasten också

Permalänk
Medlem

Här är en bra review om freenas-mini som använder asrock 2750.
https://cyberj0ck.wordpress.com/2014/05/05/my-review-of-the-f...
Han påstår sig kunna trancoda iallafall 3 streams samtidigt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av -=Mr_B=-:

Folk brukar välja 2750 i stället för 2550, men visst, det fungerar utmärkt. Anledningen är bland annat att 2550 klarar av att transcoda en 1080p ström, medan 2750 klarar 2.
Det var en del problem med att en del moderkort slutade fungera, men så vitt jag vet har ASRock löst det. Annars går det på garantin, bara till att byta moderkort, och köra vidare. Trist att systemet är nere medan man väntar på utbytes, men...

Hur mycket lagringsutrymme hade du tänkt köra? Tumregler för allt möjligt, FreeNAS "bör" ha 8gB minst. Sen "bör" man ha 1gB för varje tB över 8. Plex, om man ska hålla på med transcoding, "bör" få sina 2gB RAM, eller mer. Men det ger dig något att utgå ifrån i alla fall.
Är det budgeten som begränsar, så är en ensam 8'a smart att börja med, då kan du stoppa i en andra lite senare, och få dual channel på minnena... Tacksamt.

@robertlindgren82: ZFS är helt byggt runt att man kan lita till 100% på vad som finns i minnet. Man går aggressivt in och läser / skriver data för att kontinuerligt motarbeta "bit rot" som roterande diskar ofelbart drabbas av. En stuck bit, betyder att allt på dina diskar blir oåterkalleligt korrupt. Något som helt enkelt inte händer med sämre filsystem. Där drabbas man i stället av bit röta, enstaka filer blir möjligen skadade, men bara filer som aktivt kopieras / flyttas blir skadade av problem med minnet. Kan man köra ZFS utan ECC? Visst. Men det är sämre sett till dina datas säkerhet än att köra NTFS, och dynamiska diskar. (Och NTFS dynamiska diskar är inte en bra lösning) Hela poängen med ZFS är just att det ska vara säkert, så ZFS ska ha ECC.
B!

Det är ju intressant att åtminstone 1 av personerna bakom zfs inte riktigt håller med dig. Matt ahrens säger så här i en tråd om detta
"
There's nothing special about ZFS that requires/encourages the use of ECC RAM more so than any other filesystem. If you use UFS, EXT, NTFS, btrfs, etc without ECC RAM, you are just as much at risk as if you used ZFS without ECC RAM. Actually, ZFS can mitigate this risk to some degree if you enable the unsupported ZFS_DEBUG_MODIFY flag (zfs_flags=0x10). This will checksum the data while at rest in memory, and verify it before writing to disk, thus reducing the window of vulnerability from a memory error.

I would simply say: if you love your data, use ECC RAM. Additionally, use a filesystem that checksums your data, such as ZFS."

Permalänk
Medlem

Kika på denna annars. Har en kollega som kör den på en gammal micro server, och den går nu som ett spjut
https://www.synology.com/en-us/support/download

Kör själv freenas, är väldigt nöjd. Men synology OS verkar så sjukt mycket smidigare... Och nej, kör inte med ECC minnen.

Mvh
Marcus

Permalänk
Medlem
Skrivet av samots:

Han påstår sig kunna trancoda iallafall 3 streams samtidigt.

Det kan han säkert med. Men då gör man inget annat samtidigt. 2, samtidigt som burken fortsätter arbeta, med allt annat, fungerar garanterat, 3, då börjar man få ont om CPU-tid. Det "kan" gå, beroende på vad man har burken att göra vid sidan av.

Skrivet av aluser:

Det är ju intressant att åtminstone 1 av personerna bakom zfs inte riktigt håller med dig. Matt ahrens säger så här i en tråd om detta

Möjligt. Vad han har för agenda framgår inte, men i verkligheten har det kostat folk högt prisade data att göra erfarenheten att de skulle använt ECC.

Skrivet av aluser:

There's nothing special about ZFS that requires/encourages the use of ECC RAM more so than any other filesystem.

Här ljuger han i alla fall. ZFS går aktivt in, läser data från disk, kontrollerar checksums, och skriver tillbaka dem. För att göra det enkelt, så står det "00000000" på disken, och checksum stämmer med det, så skriver systemet tillbaka "00000000", läser det, och skriver en ny checksum. Om du har en "stuck bit" och position 7 alltid är 1 i ditt defekta minne, så när systemet skriver tillbaka blir det "00000010", och checksum ändras för att reflektera det nya värdet. Slutresultatet blir att funktionen för att säkerställa att dina data är säkra aktivt trashar alla data. Över natten försvinner allt man samlat på sig. Och det här gör FreeNAS automatiskt, enligt schema. Det finns ingen motsvarande funktion i våra vanliga filsystem.

Skrivet av aluser:

I would simply say: if you love your data, use ECC RAM. Additionally, use a filesystem that checksums your data, such as ZFS."

Du ser kanske i vilken ordning han sätter behoven här? Helt enkelt för att ZFS ska ha ECC. Drar alla andra system fördel av ECC? Visst. Men inget annat kommer aktivt och o-återkalleligt skada dina data bortom all återställning. Visst ska man alltid ha en backup, men i realiteten är en FreeNAS, och dess lagringsyta "backuppen" man gör. Möjligen har man för avsikt att faktiskt göra en riktig extern backup periodiskt, men FreeNAS burken fungerar ju så bra att det inte prioriteras...
B!

Visa signatur

Allting jag skriver är om inget annat uttrycks, min åsikt! Ingenting måste vara dagens sanning enligt din åsikt, och gör du antaganden baserade på mina åsikter hoppas jag att du övervägt mer än bara just min åsikt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av -=Mr_B=-:

Folk brukar välja 2750 i stället för 2550, men visst, det fungerar utmärkt. Anledningen är bland annat att 2550 klarar av att transcoda en 1080p ström, medan 2750 klarar 2.
Det var en del problem med att en del moderkort slutade fungera, men så vitt jag vet har ASRock löst det. Annars går det på garantin, bara till att byta moderkort, och köra vidare. Trist att systemet är nere medan man väntar på utbytes, men...

Hur mycket lagringsutrymme hade du tänkt köra? Tumregler för allt möjligt, FreeNAS "bör" ha 8gB minst. Sen "bör" man ha 1gB för varje tB över 8. Plex, om man ska hålla på med transcoding, "bör" få sina 2gB RAM, eller mer. Men det ger dig något att utgå ifrån i alla fall.
Är det budgeten som begränsar, så är en ensam 8'a smart att börja med, då kan du stoppa i en andra lite senare, och få dual channel på minnena... Tacksamt.

@robertlindgren82: ZFS är helt byggt runt att man kan lita till 100% på vad som finns i minnet. Man går aggressivt in och läser / skriver data för att kontinuerligt motarbeta "bit rot" som roterande diskar ofelbart drabbas av. En stuck bit, betyder att allt på dina diskar blir oåterkalleligt korrupt. Något som helt enkelt inte händer med sämre filsystem. Där drabbas man i stället av bit röta, enstaka filer blir möjligen skadade, men bara filer som aktivt kopieras / flyttas blir skadade av problem med minnet. Kan man köra ZFS utan ECC? Visst. Men det är sämre sett till dina datas säkerhet än att köra NTFS, och dynamiska diskar. (Och NTFS dynamiska diskar är inte en bra lösning) Hela poängen med ZFS är just att det ska vara säkert, så ZFS ska ha ECC.
B!

Fast om du läste min länk så är det fruktansvärt osannolikt att en stuck bit skulle göra hela filsystemet korrupt.
http://jrs-s.net/2015/02/03/will-zfs-and-non-ecc-ram-kill-you...
" In other words, random bit-flipping won’t do – you need some bit flipping in the data (with or without some more bit-flipping in the checksum) that adds up to the corrupt data correctly hashing to the value in the checksum. By default, ZFS uses 256-bit SHA validation hashes, which means that a single bit-flip has a 1 in 2^256 chance of giving you a corrupt block which now matches its checksum. To be fair, we’re using evil RAM here, so it’s probably going to do lots of experimenting, and it will try flipping bits in both the data and the checksum itself, and it will do so multiple times for any single block. However, that’s multiple 1 in 2^256 (aka roughly 1 in 10^77) chances, which still makes it vanishingly unlikely to actually happen… and if your RAM is that damn evil, it’s going to kill your data whether you’re using ZFS or not."

Jag säger inte att det är dåligt att använda ECC, men det verkar ju inte vara någon anledning för att man skulle välja något annat filsystem bara för att man inte har ECC. Men använd gärna ändå ECC, det minskar ju risken att filerna blir korrupta i datorns minne innan de skrivs ner till filsystemet. Och då även i alla klientdatorer som sparar ner data på din NAS för vad säger att filerna inte blir korrupta i de andra datorerna innan de sparas över till din NAS om du inte använder ECC?

Jag vidhåller att det är väldigt överdrivet att påstå att man måste ha ECC för att kunna lita på ZFS och att man i så fall hellre skulle använda något annat filsystem och fortsätta låta bli ECC. Man gör då bara saken ännu värre.

Permalänk
Medlem
Skrivet av -=Mr_B=-:

Möjligt. Vad han har för agenda framgår inte, men i verkligheten har det kostat folk högt prisade data att göra erfarenheten att de skulle använt ECC.

Här ljuger han i alla fall. ZFS går aktivt in, läser data från disk, kontrollerar checksums, och skriver tillbaka dem. För att göra det enkelt, så står det "00000000" på disken, och checksum stämmer med det, så skriver systemet tillbaka "00000000", läser det, och skriver en ny checksum. Om du har en "stuck bit" och position 7 alltid är 1 i ditt defekta minne, så när systemet skriver tillbaka blir det "00000010", och checksum ändras för att reflektera det nya värdet. Slutresultatet blir att funktionen för att säkerställa att dina data är säkra aktivt trashar alla data. Över natten försvinner allt man samlat på sig. Och det här gör FreeNAS automatiskt, enligt schema. Det finns ingen motsvarande funktion i våra vanliga filsystem.

Du ser kanske i vilken ordning han sätter behoven här? Helt enkelt för att ZFS ska ha ECC. Drar alla andra system fördel av ECC? Visst. Men inget annat kommer aktivt och o-återkalleligt skada dina data bortom all återställning. Visst ska man alltid ha en backup, men i realiteten är en FreeNAS, och dess lagringsyta "backuppen" man gör. Möjligen har man för avsikt att faktiskt göra en riktig extern backup periodiskt, men FreeNAS burken fungerar ju så bra att det inte prioriteras...
B!

Det finns garanterat folk som tappat sin data när dom kör zfs och det är möjligt det var pga avsaknad av ecc ram. Folk har å andra sidan tappat data med system med ecc på vart enda minne och enterprisehårdvara rätt över konfigurerat av leverantören också vilket är skälet till att man har backup.

Att hävda att mannen som varit med att ta fram zfs och som deltar i koordination av den öppna version av zfs ljuger är rätt magstarkt men du och cyberjock (eller är du cyberjock) vet säkert bättre än honom och jrs systems analys (http://jrs-s.net/2015/02/03/will-zfs-and-non-ecc-ram-kill-you...) av cyberjocks påstående (https://forums.freenas.org/index.php?threads/ecc-vs-non-ecc-r...) är säkert fullständigt felaktig.

Permalänk
Skrivet av Gutebo:

Tänkte isf att man kan köpa ett ASRock C2550D4I och sen ett Samsung 8GB DDR3 1600MHz ECC minne. Borde duga finfint att köra FreeNAS på? tycker jag?

Inte säkert att alla minnen fungerar till det moderkortet.

Välj sticka med detta modell nummer istället:
KVR16E11/8I

Visa signatur

Every time I see some piece of medical research saying that caffeine is good for you, I high-five myself. Because I'm going to live forever.
~ Linus Torvalds (2010-08-03)

Permalänk
Medlem
Skrivet av aluser:

Att hävda att mannen som varit med att ta fram zfs och som deltar i koordination av den öppna version av zfs ljuger är rätt magstarkt men du och cyberjock (eller är du cyberjock) vet säkert bättre än honom

Möjligen magstarkt, men sant. Kontexten är rätt viktig, så därför citerar jag det.

Skrivet av aluser:

There's nothing special about ZFS that requires/encourages the use of ECC RAM more so than any other filesystem. If you use UFS, EXT, NTFS, btrfs, etc without ECC RAM, you are just as much at risk as if you used ZFS without ECC RAM.

ZFS är helt unikt i det att man från filsystemets sida aktivt går in och skriver om data som ligger inaktiva för att "rätta" dataförändringar som sker slumpvis. (eller av hårdvarufel) För att den funktionen ska vara 100% tillförlitlig, måste minnet vara 100% tillförlitligt. Det minnet finns inte. ECC kan korrigera 1-bit's fel, och upptäcka / stoppa 2-bit's fel. 3-bit's fel kan flyga helt under radarn och förbli oupptäckta. Att hävda att ZFS inte ställer högre krav på minnet än vad andra filsystem gör är helt enkelt lögn.

Skrivet av aluser:

(eller är du cyberjock)

Japp. Som mitt alter ego kan jag inte ett ord svenska, och det enda jag gjort i den svenska delen av forumet för FreeNAS är länkat in "Boten Anna". Ett av mina andra alter egon är strålmannen, (killen med solkatten som bländar fortkörande fartdårar, kör du för fort har du garanterat råkat ut för mig...) och det är fan det alter egot som får ta mest tid i anspråk numera.
B!

Visa signatur

Allting jag skriver är om inget annat uttrycks, min åsikt! Ingenting måste vara dagens sanning enligt din åsikt, och gör du antaganden baserade på mina åsikter hoppas jag att du övervägt mer än bara just min åsikt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gutebo:

Tänkte isf att man kan köpa ett ASRock C2550D4I och sen ett Samsung 8GB DDR3 1600MHz ECC minne. Borde duga finfint att köra FreeNAS på? tycker jag?

Skrivet av mechersmith:

Inte säkert att alla minnen fungerar till det moderkortet.

Välj sticka med detta modell nummer istället:
KVR16E11/8I

På mitt Asrock kort fungerar KVR16E11/8I klanderfritt
Skall du vara garanterad att minnet fungerar till 100% så bör man köpa någon av dom som finns på Asrock Memory QVL:
Asrockracks Memory QVL

Kingstons minneskonfigurator visar inte att KVR16E11/8I är garanterat att fungera med C2550D4I
Kingstons C2550D4I sida
Jag har även varit i mailkontakt med deras support och de avrådde ifrån att använda minnet. Men jag och en del andra på forumet har inte problem med modellen på C2x50D4I

Visa signatur

Celeron 300A @ 450MHz

Permalänk
Medlem

Intressant läsning allt detta ni skriver
Men i slutändan känns de bäst att köpa ett 2750 och passande minne till de kortet för att minska risken för eventuella fel.
Är ju ingen stor prislapp på kortet o minnet Sen köra mina 6st 2TB diskar i RAIDZ2? I min synvinkel verkar de vara en bra början?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gutebo:

Intressant läsning allt detta ni skriver
Men i slutändan känns de bäst att köpa ett 2750 och passande minne till de kortet för att minska risken för eventuella fel.
Är ju ingen stor prislapp på kortet o minnet Sen köra mina 6st 2TB diskar i RAIDZ2? I min synvinkel verkar de vara en bra början?

Det är en lösning som du kommer vara mycket nöjd med.

Visa signatur

En server här, några servrar där.

Permalänk
Medlem

Okej

Men kom o tänka lite om backupen. Om man kör freenas vad skall man använda för backup och hur gör man?
Har aldrig hållit på med backup o sånt så vet ingenting om det så kunde vara lite intressant

Permalänk
Medlem

Realistiskt sett kör man ingen backup. Man ska så klart, men ska man se det lite praktiskt, är den enda möjliga backuppen ett likadant system, som man speglar allt till, och stänger ned.

Det brukar sluta med att man har en USB disk man kopierar "det viktiga" till, resten hoppas man inte försvinner, på vinst och förlust.

Jag slarvar mer än så. "det viktiga" ligger på 2 olika nätverksburkar, och lokalt på minst en dator. Ingen offline backup existerar. Ytterst lite av det ligger på någon "molntjänst" och hamnar automatiskt på deras diskar, men även där är det fortfarande "online" och riskerar att förstöras om något händer.
B!

Visa signatur

Allting jag skriver är om inget annat uttrycks, min åsikt! Ingenting måste vara dagens sanning enligt din åsikt, och gör du antaganden baserade på mina åsikter hoppas jag att du övervägt mer än bara just min åsikt.

Permalänk
Medlem

Jag tänker att jag vill behålla åtminstone bilder i molnet. Håller också på att bygga en FreeNAS och tänker mig, helt utan vetskap om det går att lösa, att jag ska låta Dropbox synka en av mapparna på min NAS..

Permalänk

Om FreeNAS nu "kräver" ECC för att vara påtagligt mer säkert, vad finns det för alternativ?

Permalänk
Medlem

FreeNAS kräver inte ECC, filsystemet man normalt använder, ZFS, gör. Och det är inte "för att vara påtagligt mer säkert", utan för att förhindra total dataförlust. Det är inget vanligt problem, men det är föga tröst när du har råkat ut för det. Hade ZFS utan ECC varit lika säkert som alla andra system utan ECC, hade det varit hugget som stucket, men i realiteten ger det en (liten) chans till total dataförlust som man inte har på andra plattformer.

Du har alltså ett par olika alternativ. Du kan hacka dig igenom processen för att använda ett annat filsystem, och kämpa för att få det att fungera, eller välja ett annat OS, och/eller en annan hårdvarulösning. Windowsbaserade lösningar med mjukvarulösningar är populära eftersom de är billiga. Microsofts integrerade fungerar, men "bättre" är Stablebit's drivepool. Själv är jag partisk till hårdvaru RAID, men båda sorternas lösning ger samma effekt. Problem med minnet är betydligt mindre troligt att det ger en total dataförlust, men inget i de här lösningarna skyddar mot att de individuella filerna blir påverkade.
B!

Visa signatur

Allting jag skriver är om inget annat uttrycks, min åsikt! Ingenting måste vara dagens sanning enligt din åsikt, och gör du antaganden baserade på mina åsikter hoppas jag att du övervägt mer än bara just min åsikt.