Premiär! Fyndchans i SweClockers Månadens Drop

Råd om server/NAS till nybörjare. (FreeNAS)

Permalänk
Medlem

Kan man inte i FN använda typ XFS natively?

Andra alternativ är t.ex. OpenMediaVault som bygger eller ligger över Debian, så kör du EXT4 eller nåt.

Visa signatur

En server här, några servrar där.

Permalänk

@-=Mr_B=-:

Tack för ditt utförliga svar
Tanken är ju att "NASen" ska rulla 24/7 så risken ökar "väl" markant gentemot min vanliga "dator" att fel ska uppstå.
Självklart skulle jag välja ett ECC system och köra ZFS men många av oss sitter med en dator med standard DRAM som har några år på nacken men som skulle passa bra som NAS. Gillar inte färdigbyggda NASar, som visserligen är smidigt men väldigt begränsande pga låst hårdvara. Det är bara att fortsätta läsa på om olika lösningar, men måste se till att hitta en bra lösning snart

Permalänk
Medlem

@bingoofsweden:
Återigen, läs detta: http://jrs-s.net/2015/02/03/will-zfs-and-non-ecc-ram-kill-you...

Även om du inte har ECC är det ändå värt att köra ZFS. Jag har snabbt hittat problem med glappande SATA-kablar, hårddiskar som börjar ge läsfel långt innan SMART varnar med mera. Den hjälpen är långt mycket mer värd än den nästan obetydliga risken att något skulle gå fel med filsystemet på grund av att du inte har ECC. Verkar nästan vara någon religiös förställning att ECC och ZFS i kombination skulle vara livsfarligt. Skulle något trots allt hända så får man väl återställa från sina backuper. Det kan alltid hända något som förstör alla dina data oavsett filsystem, typ av minne eller andra omständigheter. Räkna med detta så slipper du bli besviken.

Men FreeNAS kan även köra UFS filsystem som alternativ. Kan ju vara bra om man har äldre hårdvara som inte klarar stora mängder RAM-minne eller som inte är 64-bit kapabel (ZFS fungerar bäst med 64-bit och mycket RAM, gärna 8GB eller mera).

Självklart finns andra alternativ än FreeNAS. Själv har jag aldrig kört FreeNAS men däremot OpenSolaris, FreeBSD och numera Linux med ZFS. Det finns även andra filsystem med liknande principer som ZFS. Kör du Linux kan du välja btrfs som alternativ och få inbyggt stöd i kärnan. Finns många olika filsystem för Linux, där har man riktigt stor valfrihet.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av ronnylov:

@bingoofsweden:
Återigen, läs detta: http://jrs-s.net/2015/02/03/will-zfs-and-non-ecc-ram-kill-you...

Även om du inte har ECC är det ändå värt att köra ZFS. Jag har snabbt hittat problem med glappande SATA-kablar, hårddiskar som börjar ge läsfel långt innan SMART varnar med mera. Den hjälpen är långt mycket mer värd än den nästan obetydliga risken att något skulle gå fel med filsystemet på grund av att du inte har ECC. Verkar nästan vara någon religiös förställning att ECC och ZFS i kombination skulle vara livsfarligt. Skulle något trots allt hända så får man väl återställa från sina backuper. Det kan alltid hända något som förstör alla dina data oavsett filsystem, typ av minne eller andra omständigheter. Räkna med detta så slipper du bli besviken.

Men FreeNAS kan även köra UFS filsystem som alternativ. Kan ju vara bra om man har äldre hårdvara som inte klarar stora mängder RAM-minne eller som inte är 64-bit kapabel (ZFS fungerar bäst med 64-bit och mycket RAM, gärna 8GB eller mera).

Självklart finns andra alternativ än FreeNAS. Själv har jag aldrig kört FreeNAS men däremot OpenSolaris, FreeBSD och numera Linux med ZFS. Det finns även andra filsystem med liknande principer som ZFS. Kör du Linux kan du välja btrfs som alternativ och få inbyggt stöd i kärnan. Finns många olika filsystem för Linux, där har man riktigt stor valfrihet.

Skulle precis länka,

"OK. “Authority” in this case doesn’t get much better than Matthew Ahrens, one of the cofounders of ZFS at Sun Microsystems and current ZFS developer at Delphix. In the comments to one of my filesystem articles on Ars Technica, Matthew said “There’s nothing special about ZFS that requires/encourages the use of ECC RAM more so than any other filesystem.”"