Donald Trump: kan han vinna presidentvalet?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Marinlik:

Hade det bara varit en svensk grej så hade det inte blivit en så stor grej. Ett flertal andra kandidater har som exempel gått ut och helt tagit avstånd till KKK(Inte direkt ett svårt val att göra). Det handlar inte bara om att säga att de inte får rösta på honom. Det handlar om att tydliggöra att det Duke och KKK står för, är inte vad han står för. Duke ansåg ju att Trump är KKK medlemmars bästa röst för det KKK står för. Det är hur enkelt som helst att gå ut och säga "jag står verkligen inte för det KKK står för". Istället sidesteppade han och pratade om att han inte behöver någon annans endorsement. Vilket inte är att avsäga KKK på något sätt.

Men samtidigt inte att rättfärdiga deras åsikter på något sätt..

Silence doesn't always mean yes. Sometimes it means; I'm tired of explaining to people who don't even care to understand.

OnT
Ca 2 timmar kvar innan de första resultaten börjar trilla in.
Är taggad och redo

Visa signatur

Desktop: Corsair Carbide 400C | 3770K@4.4GHz | RX 6700 XT | 32GB DDR3 | RM750X | P8Z77-V Deluxe | 860 EVO 1TB
HTPC/Server: FD Array R2 | Intel i5-650 | Zotac 1156 mini-ITX H55 | 8GB DDR3 | 5st WD RED 3TB RAID 5

Permalänk
Hedersmedlem

@lolight: Det känns som att du missade min poäng så jag ska försöka förtydliga.

Skrivet av lolight:

Pga att vänstern tror sig ha de rätta lösningarna, det moraliskt riktiga, mm så kommer det en arrogans av detta.

Jag ser det hela som väldigt ironiskt när du precis innan sagt följande:

Skrivet av lolight:

Det tog mig 10 år av avprogrammering innan jag insåg precis _var jag tänkt fel, och hur saker verkligen funkar. Debattera gärna med mig, om du tror att dina argument kommer att vinna.

En kommentar som 1; insinuerar att alla oliktänkande är inprogrammerade att tänka så, 2; påstår sig veta hur saker "verkligen funkar" och 3; anser sina argument överlägsna andras. Är inte det arrogans så vet jag inte.

Skrivet av lolight:

Istället pratar de om att inte lyssna, att inte debattera, eller att inte tänka på något som motståndare säger. Du själv agerar på detta viset här.

Förtydliga gärna vad det är jag sagt som får dig att dra den slutsatsen. Att påstå att jag är dåligt på att lyssna tar jag till mig direkt. Det finns flertal exempel här på forumet där jag gjort en klackvändning och erkänt det då jag insett mitt fel.

Min kritig var för övrigt riktad mot ditt sätt att argumentera, inte sakfrågan du argumenterar för.

Skrivet av lolight:

Vem som vinner,? Är det åskådare eller är det kanske så att alla vinner på att debattera för det luftar olika aspekter? Om jag kan övertyga om någon enstaka detalj så är det en vinst i sig. Och tvärtom.
När man debatterar så ska man tänka på att dels är debatten kring det objektiva, dvs vad som är sakligt rätt och riktigt. Det finns en sanning där ute. Så om vi pratar antal kilo smör som tillverkas så finns denna siffra. Sedan kan man debattera hur man subjektivt önskar ha något, visionen kring det framtida samhället. Hur ska det vara och varför.
Där kan man helt enkelt bara ha olika åsikter. Några önskar bo i hus som är inredda helt i vitt och krom. Andra vill ha det annorlunda. Kanske ett rocktema?

När vi pratar om Trump, så är det också hans vision om framtiden. Hur han vill ha ett framtida Amerika.

Jag förstår inte riktigt vad din poäng är. Det bemöter eller kritiserar inte mitt påstående på något sätt men försöker samtidigt argumentera för något som jag inte ens har ifrågasatt. Eller var stycket ämnat för någon annan?

Visa signatur

"The more you learn, the more you realize how little you know."

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Casgar:

@lolight: Det känns som att du missade min poäng så jag ska försöka förtydliga.
Jag ser det hela som väldigt ironiskt när du precis innan sagt följande:
En kommentar som 1; insinuerar att alla oliktänkande är inprogrammerade att tänka så, 2; påstår sig veta hur saker "verkligen funkar" och 3; anser sina argument överlägsna andras. Är inte det arrogans så vet jag inte.

Ungefär så. Det är varken mer eller mindre arrogant än vänstern. Och det är upp till dig att påvisa mig fel. Om jag nu verkligen inte har hittat den objektiva sanningen, dvs. Det blir då enkelt för dig att visa detta att så inte är fallet.

Citat:

Förtydliga gärna vad det är jag sagt som får dig att dra den slutsatsen. Att påstå att jag är dåligt på att lyssna tar jag till mig direkt. Det finns flertal exempel här på forumet där jag gjort en klackvändning och erkänt det då jag insett mitt fel.
Min kritig var för övrigt riktad mot ditt sätt att argumentera, inte sakfrågan du argumenterar för.

Vad precis är det du vill att jag ska svara på här? Kom med lite vi kan debattera om, eller fortsätta tråden. Detta leder ingen vart.

Citat:

Jag förstår inte riktigt vad din poäng är. Det bemöter eller kritiserar inte mitt påstående på något sätt men försöker samtidigt argumentera för något som jag inte ens har ifrågasatt. Eller var stycket ämnat för någon annan?

Jag kan inte debattera åt dig. Du får ställa konkreta frågor eller formulera dig på något nytt sätt, så ska du se att frågan kan mötas i alla fall. Även om du inte förstod poängen, så kvittar det. Jag kommer skriva mera och nya poänger oroa dig inte för detta. mvh

Permalänk
Medlem

Nu är det inte alls avgjort än men många medier har vågat gå ut med preliminära resultat.

Som de flesta gissade tog Bernie hem Vermont med stor marginal och Hillary verkar ta hem resten än så länge. Dock finns det chans för Bernie att rycka ytterligare 1 eller ett par delstater.

Sen går det väldigt bra för Trump ikväll vilket jag tycker är kul!

De republikanska väljarna visar tydligt att de tröttnat på etablissemanget. Flera undersökningar pekar på en missnöjdhetsgrad på närmare 50%! Ska bli spännande att se hur de höga ledarna inom republikanerna kommer att hantera Trump under morgondagen.

Visa signatur

Desktop: Corsair Carbide 400C | 3770K@4.4GHz | RX 6700 XT | 32GB DDR3 | RM750X | P8Z77-V Deluxe | 860 EVO 1TB
HTPC/Server: FD Array R2 | Intel i5-650 | Zotac 1156 mini-ITX H55 | 8GB DDR3 | 5st WD RED 3TB RAID 5

Permalänk
Medlem

Trump har nu vunnit 5 stater medens Cruz vinner Texas och Oklahoma.

CNN konstaterar att Trump och Cruz är de "minst valbara" kandidaterna men att de har vunnit för mycket (8 av 8 stater) för att lämna rum för någon annan kandidat.

Vidare konstaterar de att den bästa jämförelsen av valet mellan dessa kandidater är som att välja mellan att skjuta eller förgifta sig själv. Jag skrattade men tycker att det ligger något i deras analys ^^

Edit

Trump kommer snart tala från Palm Beach

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hurtigbullen:

Personligen dömer jag inte ut honom, jag bara ogillar honom och hoppas att det ska ta stopp. Men visst gör jag det pga av den bild som man får av honom genom media och vad man kan läsa sig till på nätet, men inte för att jag tror att han är korkad, utan just för att jag tror att han är rätt slipad och troligtvis kan hantera medier rätt bra. Därmed så tror jag att bilden jag fått av honom genom media åtminstone delvis är den bild som han själv vill förmedla.

Här skulle jag vilja lägga till ... för att nå presidentposten. Efter att ha läst om honom så känns de "spektakulära" utspelen som välplanerade utspel för att vinna stöd hos väljare och för att få media att prata om honom. Jag tror också att retoriken kommer att ändras när han står som presidentkandidat mot Hillary. Vi kommer förmodligen få se högst en, kanske två utspel som väcker samma ramaskri som under hela valkampanjen under vintern. Du har alltså helt rätt i att han vill förmedla den här bilden. Jag tror att han gör det för att vinna mark men att han inser att det inte fungerar om man är ett steg från att bli president.

Fortsättningsvis är Trump även ett intressant inspel i den konservativa gren som sedan länge visat sig stark i USA. Att han skulle bli republikanernas val finns det minns sagt många röster som går emot. Det pågår en splittring (eller delning) inom rep. som kan leda till mycket intressanta år framöver. Han anklagas t.ex. för att inte vara republikan i grunden utan vänster (med amerikanska mått mätt) då han vill ha högre skatter för rika samt att han är för aborträtt och homosexuellas rättigheter. Hjärtefrågor som normalt tydliggörs mest hos demokraterna och som flitigt används mot just Trump.

Som sagt, jag tror det blir en intressant vår/sommar/höst. Ska följa valet med stort intresse när vi börjar närma oss 8:e november.

Visa signatur

NAS: DS918+
Laptop: Macbook Pro M1 Max 16", 1TB, 32 GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av flukke:

Trump har nu vunnit 5 stater medens Cruz vinner Texas och Oklahoma.

CNN konstaterar att Trump och Cruz är de "minst valbara" kandidaterna men att de har vunnit för mycket (8 av 8 stater) för att lämna rum för någon annan kandidat.

Vidare konstaterar de att den bästa jämförelsen av valet mellan dessa kandidater är som att välja mellan att skjuta eller förgifta sig själv. Jag skrattade men tycker att det ligger något i deras analys ^^

Edit

Trump kommer snart tala från Palm Beach

Varför? Det är ju hemskt på riktigt.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av lolight:

Ungefär så. Det är varken mer eller mindre arrogant än vänstern. Och det är upp till dig att påvisa mig fel. Om jag nu verkligen inte har hittat den objektiva sanningen, dvs. Det blir då enkelt för dig att visa detta att så inte är fallet.

Som sagt så är det ditt sätt att argumentera jag ifrågasatte då jag tycker att du är arrogant och har en viss dubbelmoral, inte sakfrågan du argumenterade för, i det här fallet politik, som jag för övrigt medvetet inte har lagt något egen värdering på eftersom det inte har något med min poäng att göra! Men eftersom du nu erkänner att du håller med om det så kan vi ju lämna den punkten åt sidan.

Skrivet av lolight:

Vad precis är det du vill att jag ska svara på här? Kom med lite vi kan debattera om, eller fortsätta tråden. Detta leder ingen vart.

Skrivet av lolight:

Jag kan inte debattera åt dig. Du får ställa konkreta frågor eller formulera dig på något nytt sätt, så ska du se att frågan kan mötas i alla fall. Även om du inte förstod poängen, så kvittar det. Jag kommer skriva mera och nya poänger oroa dig inte för detta. mvh

Vad är det för fråga du pratar om? Jag har ifrågasatt din dubbelmoral och arrogans (som du nu erkänt) och samtidigt visat att du verkar ha svårt att hålla en röd tråd i dina argument utan att sväva iväg till ovidkommande saker. Jag tycker du är dålig på att argumentera, inte att sakerna du argumenterar för är dåliga.

Jag har även frågat om du kan förklara vad exakt du menar när du säger att jag inte lyssnar, vill debattera (ironiskt vid det här laget) eller tänka på vad motståndaren säger. Anledningen är för att jag inte förstår hur du kan komma till den slutsatsen och vill därför få en förklaring med dina egna ord vad exakt det är du menar. Mitt andra alternativ skulle vara att jag fortsätter argumentera genom att hoppa till förhastade slutsatser och antaganden om ovidkommande saker och riskera att måla in mig själv i ett hörn. Du inser nog vilket som är det föredragna alternativet.

Visa signatur

"The more you learn, the more you realize how little you know."

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Casgar:

Som sagt så är det ditt sätt att argumentera jag ifrågasatte då jag tycker att du är arrogant och har en viss dubbelmoral, inte sakfrågan du argumenterade för, i det här fallet politik, som jag för övrigt medvetet inte har lagt något egen värdering på eftersom det inte har något med min poäng att göra! Men eftersom du nu erkänner att du håller med om det så kan vi ju lämna den punkten åt sidan.
Vad är det för fråga du pratar om? Jag har ifrågasatt din dubbelmoral och arrogans (som du nu erkänt) och samtidigt visat att du verkar ha svårt att hålla en röd tråd i dina argument utan att sväva iväg till ovidkommande saker. Jag tycker du är dålig på att argumentera, inte att sakerna du argumenterar för är dåliga.

Jag tycker du ska lägga mindre tid på att prata om mig som person, min stil eller vad det är som stör dig.
Och mera tid på att dels förklara din modell, målen, visionen, vägen, den objektiva verkligheten så som du ser den.
Det du jobbar med nu är att försöka få mina argument felaktiga genom proxy. Dvs är jag arrogant så är också mina poänger felaktiga, något som inte stämmer. Klassisk blanda bort korten taktik när man känner att man inte klarar debattera sakfrågorna?
Ja, är uppriktigt intresserad av att lära mig om din syn på politik och dina mål. Så ja, berätta mera om detta. Samt hur det relaterar till det Amerikanska valet.

Citat:

Jag har även frågat om du kan förklara vad exakt du menar när du säger att jag inte lyssnar, vill debattera (ironiskt vid det här laget) eller tänka på vad motståndaren säger. Anledningen är för att jag inte förstår hur du kan komma till den slutsatsen och vill därför få en förklaring med dina egna ord vad exakt det är du menar.

Ställ om frågan så tar vi det från den punkten.

Citat:

Mitt andra alternativ skulle vara att jag fortsätter argumentera genom att hoppa till förhastade slutsatser och antaganden om ovidkommande saker och riskera att måla in mig själv i ett hörn. Du inser nog vilket som är det föredragna alternativet.

Så kommer det bli oavsett, det får vi räkna med. Jag ska dock vara extra tydlig som du önskar.
Justeringar sker sedan löpande. Så missförstånd undviks. mvh

Permalänk
Medlem

Alltså detta är helt galet i den amerikanska valrörelsen. Fattar ärligt talat inte hur jänkarna tänker som röstar på Trump. Eller hur republikanerna tänker som satsar på två extrema högerkandidater i Trump/Cruz som slåss om samma väljare. Exakt hur ska man göra i valet i höst sedan mot Clinton när det gäller att locka till sig mer moderata väljare och minirotetsgrupper som Latinos och Afroamerikaner? Trodde inte det kunde bli värre än när republikanerna satsade på McCain/Palin 2008 men jag hade uppenbarligen fel.

Permalänk
Medlem
Skrivet av flukke:

Men samtidigt inte att rättfärdiga deras åsikter på något sätt..

Silence doesn't always mean yes. Sometimes it means; I'm tired of explaining to people who don't even care to understand.

Den som tiger samtycker heter det ju. En politiker bör ge klara svar i vilka värderingar dom står för. Detta var bara ytterligare ett tillfälle där Trump tydligt undviker att visa vad han står för och mest vänder kappan efter vinden. Vad skulle Trump förresten kunna komma med för förklaring, "jag gillar KKK och samtycker till det dom står för"? Om han verkligen tycker det så bör han vara man nog att stå för det.

Visa signatur

"I have a hammer! I can put things together! I can knock things apart! I can alter my environment at will and make an incredible din all the while! Ah, it’s great to be male!"

Permalänk
Medlem
Skrivet av lolight:

Du får ställa konkreta frågor eller formulera dig på något nytt sätt, så ska du se att frågan kan mötas i alla fall. Även om du inte förstod poängen, så kvittar det. Jag kommer skriva mera och nya poänger oroa dig inte för detta. mvh

Du får gärna svara på min fråga om vad du menade med ditt vaccinuttalande.

Visa signatur

"I have a hammer! I can put things together! I can knock things apart! I can alter my environment at will and make an incredible din all the while! Ah, it’s great to be male!"

Permalänk
Medlem

*** raderat ***

On topic: ser tråkigt ut för Sanders tyvärr... och mellan hillary och trump är det är nästan man hoppas på Trump så han kan köra landet i botten bara för att Warren ska få bättre utgångsläge 2020 hehe. Varken demokraterna eller republikanarna verkar gilla Trump dock så tvivlar på att han skulle få igenom så mycket, vilket känns som en liten säkerhet iaf. Men det är lite så att om det inte blir Sanders denna gången fördröjer det bara det oundvikliga, verkar som vindarna vänder i USA och bli det 4 år till med samma eller värre än tidigare (för majoriteten av röstarna) har jag mkt svårt att se någon liknande vinna nästa val. Clintons eventuella vinst över Sanders bevisar egentligen bara att Sanders har rätt i mycket av det han säger.

Följer inte § 5
Visa signatur

“Every atom in your body came from a star that exploded. And, the atoms in your left hand probably came from a different star than your right hand. It really is the most poetic thing I know about physics: You are all stardust. ... The stars died so that you could be here today.” - Lawrence M. Krauss

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Hurtigbullen:

Den som tiger samtycker heter det ju. En politiker bör ge klara svar i vilka värderingar dom står för.

Tycker väl att just detta är väl vad politiker i USA är experter på att åka slalom runt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hurtigbullen:

Den som tiger samtycker heter det ju. En politiker bör ge klara svar i vilka värderingar dom står för. Detta var bara ytterligare ett tillfälle där Trump tydligt undviker att visa vad han står för och mest vänder kappan efter vinden. Vad skulle Trump förresten kunna komma med för förklaring, "jag gillar KKK och samtycker till det dom står för"? Om han verkligen tycker det så bör han vara man nog att stå för det.

Med den retoriken kan du fråga valfritt våldtäktsoffer varför denne inte sa nej eller tog avstånd tillräckligt tydligt...

Både tidigare och under gårdagens presskonferens tog han tydligt avstånd från KKK ett antal gånger och därmed är detta överspelat,vilket förövrigt återspeglades i valresultatet

Visa signatur

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Hurtigbullen:

Du får gärna svara på min fråga om vad du menade med ditt vaccinuttalande.

Ja, all vaccinering medför vissa biverkningar och risker. Vilket vi också såg med narkolepsiskandalen. Det är naivt att tror att all vaccinering är av godo. Dvs man bör inte vaccinera i onödan. Trump anser att det är bevisat att dålig vaccinering kan ge dessa skador som han pratar om. Andra anser det inte. Jag anser att man är naiv om man helt litar på att det ska vara så ofarligt. Då både läkemedelsbolagen, samt faktiskt sjukvården har ett egenintresse av att vaccinera. Ja, det kan gå till överdrift. Och ja, de har en tendens att dölja risker samt felbehandling. Då det får dem att framstå i dålig dager. Vad anser du?
http://www.svt.se/nyheter/inrikes/farre-vaccinerar-sig-efter-...

Det jag har sett personligen bland bekanta är också att dessa sprutor som många tar för att skydda sig mot influensa knappast funkar. Det är snarare tvärtom. De som har tagit har senare blivit sjuka och några tom i influensan. Så jag kommer inte ta dessa sprutor alls. Men nu kommer de kanske att tvinga oss att vaccinera oss. Vilket jag tycker är ett intrång i privatlivet och min rätt till frihet och min egen kropp.

Permalänk
Avstängd

[quote postid="16026661" userid="13983" name="Triffid"]
*** raderat ***

Citat:

On topic: ser tråkigt ut för Sanders tyvärr... och mellan hillary och trump är det är nästan man hoppas på Trump så han kan köra landet i botten bara för att Warren ska få bättre utgångsläge 2020 hehe. Varken demokraterna eller republikanarna verkar gilla Trump dock så tvivlar på att han skulle få igenom så mycket, vilket känns som en liten säkerhet iaf. Men det är lite så att om det inte blir Sanders denna gången fördröjer det bara det oundvikliga, verkar som vindarna vänder i USA och bli det 4 år till med samma eller värre än tidigare (för majoriteten av röstarna) har jag mkt svårt att se någon liknande vinna nästa val. Clintons eventuella vinst över Sanders bevisar egentligen bara att Sanders har rätt i mycket av det han säger.

Så du menar att valresultatet skulle avspegla vad som är rätt eller fel? Starkt tveksamt. Men du kanske har rätt. En bottenkänning kommer definitivt komma för USA, utan Trump då dvs. Sossarna bland demokraterna kommer väl låna ännu mera pengar, kan man anta.

Citerat är raderat i originalinlägget
Permalänk
Medlem
Skrivet av flukke:

Med den retoriken kan du fråga valfritt våldtäktsoffer varför denne inte sa nej eller tog avstånd tillräckligt tydligt...

Du ser ingen skillnad på ett våldtäktsoffer och en politiker i en intervju? Ett mycket svagt argument från din sida. Ett våldtäktsoffer som har en kniv mot strupen och blir tillsagd att ligga still och vara tyst eller dö är ju knappast i samma situation som en politiker som får frågan dennes åsikt i en fråga.

Skrivet av flukke:

Både tidigare och under gårdagens presskonferens tog han tydligt avstånd från KKK ett antal gånger och därmed är detta överspelat,vilket förövrigt återspeglades i valresultatet

Det är möjligtvis historia, men knappast överspelat. Trump spelade dum när han fick frågan och spelade ännu mer korkad när han urskuldade sig dagen efter. Mao är det ytterligare en indikation på hur Trump spelar spelet.

Visa signatur

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av lolight:

Ja, all vaccinering medför vissa biverkningar och risker. Vilket vi också såg med narkolepsiskandalen. Det är naivt att tror att all vaccinering är av godo. Dvs man bör inte vaccinera i onödan. Trump anser att det är bevisat att dålig vaccinering kan ge dessa skador som han pratar om. Andra anser det inte. Jag anser att man är naiv om man helt litar på att det ska vara så ofarligt. Då både läkemedelsbolagen, samt faktiskt sjukvården har ett egenintresse av att vaccinera. Ja, det kan gå till överdrift. Och ja, de har en tendens att dölja risker samt felbehandling. Då det får dem att framstå i dålig dager. Vad anser du?
http://www.svt.se/nyheter/inrikes/farre-vaccinerar-sig-efter-...

Det jag har sett personligen bland bekanta är också att dessa sprutor som många tar för att skydda sig mot influensa knappast funkar. Det är snarare tvärtom. De som har tagit har senare blivit sjuka och några tom i influensan. Så jag kommer inte ta dessa sprutor alls. Men nu kommer de kanske att tvinga oss att vaccinera oss. Vilket jag tycker är ett intrång i privatlivet och min rätt till frihet och min egen kropp.

Fast grejen handlar väl om hans uttalanden kring att vaccin har skapat en autism-epidemi och inte hur vida vaccinering medför vissa biverkningar och risker eller inte. Vilket är lite märkligt i och med att han inte har några ordentliga bevis för detta samt att han går emot i princip hela det medicinska samfundet. Finner det alltid märkligt och personligen irriterande varje gång någon politiker står och kläcker ur sig massa skit i ämnen de inte har någon som helst aning om och vägrar ta till sig det som är konsensus inom forskningsvärlden, för att leka läkare är inget politiker ska syssla med utan det ska man överlåta till de som faktiskt är experter på ämnet. Sen är det klart alltid positivt med en viss skepticism, man att hålla på att ställa sig på tvären å vägra ta in information som Trump sysslar mer är bara barnsligt och en extremt dålig egenskap, speciellt för en eventuellt blivande president.

Detta gäller dock inte bara Trump tråkigt nog, finns även gott om svenska politiker som ska hålla på och försvara sitt partis politik och "värderingar" istället för att lyssna på vetenskap och experter inom området. Miljöpartiet är väl ett praktexemplar på detta med tex kärnkraftsfrågan osv.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av anon75480:

Fast grejen handlar väl om hans uttalanden kring att vaccin har skapat en autism-epidemi och inte hur vida vaccinering medför vissa biverkningar och risker eller inte. Vilket är lite märkligt i och med att han inte har några ordentliga bevis för detta samt att han går emot i princip hela det medicinska samfundet. Finner det alltid märkligt och personligen irriterande varje gång någon politiker står och kläcker ur sig massa skit i ämnen de inte har någon som helst aning om och vägrar ta till sig det som är konsensus inom forskningsvärlden, för att leka läkare är inget politiker ska syssla med utan det ska man överlåta till de som faktiskt är experter på ämnet. Sen är det klart alltid positivt med en viss skepticism, man att hålla på att ställa sig på tvären å vägra ta in information som Trump sysslar mer är bara barnsligt och en extremt dålig egenskap, speciellt för en eventuellt blivande president.

Detta gäller dock inte bara Trump tråkigt nog, finns även gott om svenska politiker som ska hålla på och försvara sitt partis politik och "värderingar" istället för att lyssna på vetenskap och experter inom området. Miljöpartiet är väl ett praktexemplar på detta med tex kärnkraftsfrågan osv.

Jag tolkar ditt svar som att du anser att vaccin inte i något fall kan vara kopplat till autism? Och de biverkningar och risker det pratas om är av mindre karaktär?
Sen undrar jag om det verkligen finns en sådan vetenskaplig stark grund att stå på? Finns det tex statistik som tydligt visar på att inga fall av autism är kopplade till vacciner? Och man ska också tänka på att du får ganska ofta svar som du frågar. Så har det inte gjort några bra studier eller att man inte har kunna veta just varför någon har fått autism, så kan det vara svårt.
Låt mig ge ett exempel. Om alla åt mat med mycket bly, och några dog. Sedan kom någon och sa att det är fel på maten. Men rent statiskt säger då de andra att det är normalt att många dör per år. Finns inget onormalt med det.
Orsaken är det att de inte har någon grupp som inte får mat utan bly. Eller i detta fallet så vaccineras alla och då blir det svårt att se hur det skulle ha varit annars.
Jag ser en fara i att låta forskare styra för mycket. Det blir lite som att låta ekonomen på företaget styra ett företag. Det går alltid åt helvete. För en ekonom ser bara allt som en utgift och de ska minskas.
Nej, man behöver en visionär för att driva ett företag framåt. Forskare är också tyvärr start bundna av kapitalismen, så de blir ganska styrda på det sättet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hurtigbullen:

Du ser ingen skillnad på ett våldtäktsoffer och en politiker i en intervju? Ett mycket svagt argument från din sida. Ett våldtäktsoffer som har en kniv mot strupen och blir tillsagd att ligga still och vara tyst eller dö är ju knappast i samma situation som en politiker som får frågan dennes åsikt i en fråga.

Det är möjligtvis historia, men knappast överspelat. Trump spelade dum när han fick frågan och spelade ännu mer korkad när han urskuldade sig dagen efter. Mao är det ytterligare en indikation på hur Trump spelar spelet.

Klart man blir pressad i en sådan situation som poliktiker oavsett nivå. Han har nu också backat och förtydligat sitt uttalande så det är överspelat.
Det finns knappast någon politiker som inte spelar spelet, det handlar om att vinna flest röster.

Mest intressant just nu är hur GOP kommer att hantera Trump.
Tror att de väntar till efter den 8e med att bestämma hur de ska göra, han är trots allt en ganska kontroversiell kandidat och de vill nog vara mer säkra på utgången.

Visa signatur

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av lolight:

Jag tolkar ditt svar som att du anser att vaccin inte i något fall kan vara kopplat till autism? Och de biverkningar och risker det pratas om är av mindre karaktär?
Sen undrar jag om det verkligen finns en sådan vetenskaplig stark grund att stå på? Finns det tex statistik som tydligt visar på att inga fall av autism är kopplade till vacciner? Och man ska också tänka på att du får ganska ofta svar som du frågar. Så har det inte gjort några bra studier eller att man inte har kunna veta just varför någon har fått autism, så kan det vara svårt.

Nej det sa jag inte, personligen har jag ingen aning men jag ifrågasatte vad han har för bevis för att det finns ett samband när han uttalar sig om något som tydligen går emot konsensus inom forskning på området, bevisbördan är på han i det här fallet. För den delen så finns det faktiskt många studier på detta, tex här har du en samlingsstudie med över en miljon barn som inte visar några som helst statistiska kopplingar mellan vaccin och autism http://www.sciencedirect.com/science/article/pii/S0264410X140...

Permalänk
Medlem
Skrivet av lolight:

Sen undrar jag om det verkligen finns en sådan vetenskaplig stark grund att stå på? Finns det tex statistik som tydligt visar på att inga fall av autism är kopplade till vacciner?

Vaccin ger inte autism, det är tämligen väl utrett. Det som "vaccinmotståndarna" påstått är att tiomersal, som är ett konserveringsmedel som används i flerdosförpackningar, skulle ge autism. En stor indikation på att det inte orsakar autism är att det dåligt grundade påståendet i princip fick hela USA att gå över till endosförpackningar utan konserveringsmedel för sisådär 10 år sen. Om tiomersal orsakade autism skulle man vid det här laget ha sett en statistisk säkerställd skillnad i antal fall av autism och det har man inte. Däremot har det blivit dyrare att vaccinera sig (iom att endosförpackningar utan konserveringsmedel är dyrare) , så man kan kanske med ett visst fog påstå att vissa som vill vaccinera sig inte har råd (i USA då).

F.ö. var det också tiomersal som "domedagsprofeter" yrade om inför massvaccineringen mot svininfluensan här i Sverige. Sen visade det sig att ökningen av narkolepsifall som kunde hänföras till vaccineringen inte berodde på tiomersal. Det hindrade dock inte vaccinmotståndarna (som hade fel) att slå sig för bröstet och säga "vad var det vi sa".

Tiomersal är ett kvicksilversalt och givetvis är det "kvicksilver" som fått en del att reagera. Dock så är det så att kombinationer som innehåller farliga ämnen inte nödvändigtvis är farliga när ämnena kombinerats och ibland kan kombinationen tom vara nyttig, t.ex. vanligt bordssalt som är natriumklorid (och mao innehåller både natrium och klor). Som vanligt beror det på dos om det är nyttigt eller farligt. Det gäller f.ö. även vanligt vatten.

Vaccin är tämligen riskfritt, men visst det finns biverkningar, men då i regel milda sådana som definitivt är bättre än sjukdomen. Sen finns det vissa människor som inte kan ta vaccinet av en eller annan anledning och dom ska naturligtvis inte vaccinera sig. Dock kan dom via den s.k. herd-immunity effekten få ett skydd, förutsatt att en tillräckligt stor del av populationen vaccinerar sig.

F.ö. så tycker jag personligen att den stora skandalen i "narkolepsiskandalen" är hur man hanterat de drabbade.

Visa signatur

Permalänk
Avstängd
Skrivet av anon75480:

Nej det sa jag inte, personligen har jag ingen aning men jag ifrågasatte vad han har för bevis för att det finns ett samband när han uttalar sig om något som tydligen går emot konsensus inom forskning på området, bevisbördan är på han i det här fallet. För den delen så finns det faktiskt många studier på detta, tex här har du en samlingsstudie med över en miljon barn som inte visar några som helst statistiska kopplingar mellan vaccin och autism http://www.sciencedirect.com/science/article/pii/S0264410X140...

Skulle man kunna säga att det är svårt att visa vad det beror på, men att det kan vara en kombination av tex vaccin och andra miljöfaktorer? På det viset går det inte att bevisa att vaccin är en bidragande faktor, och att Trump har delvis rätt?
Problemet jag ofta ser är att när inget går att bevisa för stunden, så blir man ändå politiskt tvingad till något tex att ta vaccin. Det är tvärtemot hur det borde vara. Om man älskar frihet, så ska ha rätten att få råda över sin egen kropp. Och tror man att sin egen kropp inte tål vacciner så ska man få slippa dessa.
Jag ska inte behöva bevisa för någon att de är farliga. Andra ska behöva bevisa för mig att de är ofarliga och ändå ska jag har rätten att kunna neka. Så ser jag på saken.
En snabb googling ger att vi har 10 dubblat antalet?

http://invw.org/2010/02/03/autism-explosion-starts-to-look-li...
"There were two pretty big developments on the autism story today. You've no doubt heard that for a while there it looked like a preservative in vaccinations given to children for measles, mumps and rubella was responsible for the increasing incidence of autism in American kids.

Not so much, it seems. Today the Lancet medical journal retracted a pivotal scientific paper in support of this concept. Meanwhile, The Wall Street Journal offered some tantalizing research tidbits that, while not identifying a cause, certainly seem to point toward an environmental factor or factors... or possibly social factors.

The backdrop here is that autism rates are skyrocketing in American children. My InvestigateWest colleague Carol Smith was onto this trend more than a decade ago, when the incidence was running no higher than 1 out of every 500 children. It's now up at something more like 1 in 100 children. That's 1 percent of the population!"

Permalänk
Avstängd

@Hurtigbullen:
Säger du att narkolepsifallen inte blev som en effekt av sprutorna människor fick? Det är nyheter för mig. Då jag trodde det var utrett att vi fick ganska mycket nya fall?

Permalänk
Medlem
Skrivet av lolight:

@Hurtigbullen:
Säger du att narkolepsifallen inte blev som en effekt av sprutorna människor fick? Det är nyheter för mig. Då jag trodde det var utrett att vi fick ganska mycket nya fall?

Det sa jag inte. Så vitt jag vet så är det säkerställt att vissa fick narkolepsi av pandermixvaccinet. Beroende på var man läser så varierar siffrorna lite, men nånstans mellan 200 och 400 fall.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Triffid:

Lolight har återvänt till forumet! dags att hämta popcorn med andra ord. Jag lämnar bemötandet till er andra denna gången, lycka till

Nja, Sanders vann ju 4 stater och han har aldrig haft högt stöd bland sydstaterna. Men det lär inte bli lätt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av MrM3:

Alltså detta är helt galet i den amerikanska valrörelsen. Fattar ärligt talat inte hur jänkarna tänker som röstar på Trump. Eller hur republikanerna tänker som satsar på två extrema högerkandidater i Trump/Cruz som slåss om samma väljare. Exakt hur ska man göra i valet i höst sedan mot Clinton när det gäller att locka till sig mer moderata väljare och minirotetsgrupper som Latinos och Afroamerikaner? Trodde inte det kunde bli värre än när republikanerna satsade på McCain/Palin 2008 men jag hade uppenbarligen fel.

Sverigedemokraterna? Det finns spån i alla länder...

När det gäller republikanerna så är det inte så att GOP satsar på dom, vem som helst (med vissa förbehåll) kan ställa upp och GOP skall välja någon ur alla dessa som skulle kunna vinna president valet. Nu är det tyvärr så att alla andra kandidater får för lite republikanska röster för att GOP skulla kunna välja andra kandidater utan att helt förlora ansiktet som parti.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Huzzbutt:

Hrhr sicken liten fuling du drar (Jag gillar den). Att Trump inte tackar för Klanens stöd har inte saken att göra, den gäller nämligen att Trump inte avvisar klanen stöd instinktivt. Tänk om Bandidos uttalat sitt stöd för Annie Lööf då hade det väl självklart varit så att Annie Lööf sagt åt dem att dra åt skogen.

Att kunna tänka på fötterna är ett självklart attribut för en politiker, jag tror att Trump kan det dessutom med tanke på hans debatt framgångar, att hand då inte klarar av att avböja till KKK stöd beror nog snarare på något annat än mediaovana.

Inte riktigt så enkelt tyvärr, USA är trots allt ett personval och varje röst kan vara tippen som får allt att rasa. Dessutom är det inte bara KKK som är problemet, om han t.ex. hade sagt "nej fy faan dra åt ..." då hade inte bara KKK droppat utan alla andra "vita" som kanske skulle reagera negativt på ett för snabbt svar.

Permalänk
Medlem

Skulle inte alls bli förvånad kolla bara på Sverige, vi har en mytoman som Stefan Löfven kan inte ens säga en enda mening ärligt utan ljuga.

De ser ut som världen har fått en trend om tävla om vilket land som kan sätta den sämsta människan på posten som ska styra landet.

De är inte bara Sverige sedan Tage Erlander, Olof Palme etc. där ifrån så har vi böja fått sämre och sämre politiker.

Och allt fler länder verka få allt konstigare politiker för varje val som går, dem är så dåliga att länderna skulle må bättre av att inte ens ha politiker.

Visa signatur

▰ Asus RTX 4080 Super ▰ Intel Core I7 14 700K 3.4Ghz ▰ be quiet! Straight Power 12 Platinum 1500W ▰ MSI Z790 Gaming Plus WiFi ▰ Define R5 ▰ SSD 1: Samsung 980 1TB ▰ SSD 2: Kingston KC3000 4TB ▰ SSD 3: Kingston Fury Renegade 4TB ▰ SSD 4: Kingston Fury Renegade 4TB
▰ Kingston 64GB 2x32GB DDR5 5600MHz ▰ be quiet! BL097 ▰ Alienware AW3225QF