Premiär! Fyndchans i SweClockers Månadens Drop

Ljud från TV till hemabiosystem?

Permalänk
Medlem

Ljud från TV till hemabiosystem?

Har köpt en nyare TV från Samsung och har ett gammalt hemabiosystem från Pioneer. Har kopplat ihop dem via HDMI och ljudet från hemabion fungerar, men så fort jag byter kanal till min digitalbox eller kabel TV så kommer ljudet från TVn. Jag hade kunnat koppla ihop dem via den optiska anslutningen men hemabion har inte den. TV har HDMI1 (STB) HDMI2 (ARC) (med nån bild på ett hemabiosystem som jag har förstått det), HDMI3 (MHL/DVI), sen vad det gäller ljudanslutningarna så har den optisk och vanlig hörlursutgång. Hemabion har 3 AV anslutningar, varav en på baksidan som jag kan koppla in en CR Röd/Vit kabel i och 2 st hörlursuttag märkta G-Link och IN Control. Någon här som vet hur jag kan få det att funka så jag inte går ut och köper en massa kablar i onödan

Visa signatur

Moderkort: ASUS Crosshair V Formula-Z
Processor & Kylare: AMD FX-8350 8 Core @4,0 Ghz med Noctua NH-D14
PSU: EVGA Supernova G2 750W modulär
Grafikkort: Sapphire Radeon HD 7970 3GB Vapor-X Ghz edition
RAM: Patriot 2 x 8GB 1600 mhz

Permalänk
Medlem

@Ask0o: Du säger att du kopplat ihop dem via HDMI, men sedan säger du att den har andra anslutningar, inte HDMI? Skriv gärna vilken exakt modell du har, och lägg upp en bild på anslutningarna på hemmabion, så blir det lättare att hjälpa dig.

Visa signatur

Fractal Sesign R5 | i5 2550K @3.5GHz CM Hyper 612 | ASUS H61 M-F | Crucial 8Gb 1333MHz | MSI R9 390 Gaming | Aerocool Integrator 600W | Dell Ultrasharp U2212HM | ASUS MG278Q | Mionix NAOS 8200 | Filco Majestouch 2 Ninja MX Brown | Edifier C2 2.1 | Steelseries 5Hv2

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ask0o:

Har köpt en nyare TV från Samsung och har ett gammalt hemabiosystem från Pioneer. Har kopplat ihop dem via HDMI och ljudet från hemabion fungerar, men så fort jag byter kanal till min digitalbox eller kabel TV så kommer ljudet från TVn. Jag hade kunnat koppla ihop dem via den optiska anslutningen men hemabion har inte den. TV har HDMI1 (STB) HDMI2 (ARC) (med nån bild på ett hemabiosystem som jag har förstått det), HDMI3 (MHL/DVI), sen vad det gäller ljudanslutningarna så har den optisk och vanlig hörlursutgång. Hemabion har 3 AV anslutningar, varav en på baksidan som jag kan koppla in en CR Röd/Vit kabel i och 2 st hörlursuttag märkta G-Link och IN Control. Någon här som vet hur jag kan få det att funka så jag inte går ut och köper en massa kablar i onödan

Det låter som att din reciver saknar stöd för ARC (Audio Return Channel) vilket är funktionen som gör att du kan få tv:ns ljud i förstärkaren.
Både Förstärkaren och TVn måste stödja ARC för att det ska fungera.

Visa signatur

Case: Phanteks Enthoo Luxe PSU: EVGA SuperNova G2 750W MoBo: ASUS X99 Deluxe CPU: Intel Core i7 5820K RAM: Crucial Ballistix Sport 32GB DDR4 2400 Mhz GPU: 2x MSI GTX970 Gaming 4GB Cooling: Noctua NH-D15 SSD: Samsung 950 pro 512GB & Samsung 850 EVO 250GB

Permalänk
Medlem

Koppla in all utrustning i förstärkaren via HDMI? Borde ju vara lättast?

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av Ask0o:

Har köpt en nyare TV från Samsung och har ett gammalt hemabiosystem från Pioneer. Har kopplat ihop dem via HDMI och ljudet från hemabion fungerar, men så fort jag byter kanal till min digitalbox eller kabel TV så kommer ljudet från TVn. Jag hade kunnat koppla ihop dem via den optiska anslutningen men hemabion har inte den. TV har HDMI1 (STB) HDMI2 (ARC) (med nån bild på ett hemabiosystem som jag har förstått det), HDMI3 (MHL/DVI), sen vad det gäller ljudanslutningarna så har den optisk och vanlig hörlursutgång. Hemabion har 3 AV anslutningar, varav en på baksidan som jag kan koppla in en CR Röd/Vit kabel i och 2 st hörlursuttag märkta G-Link och IN Control. Någon här som vet hur jag kan få det att funka så jag inte går ut och köper en massa kablar i onödan

Det låter som ett väldigt gammalt hemmabiosystem. Vad jag förstår är det nog bara Röd/Vit som kommer funka för dig. Som skrivet ovan, så behöver ARC för att få ljud från TVn till hemmabiosystemet, och om inte det finns är optisk att föredra, som den saknar...

Permalänk
Medlem
Skrivet av netbuddy:

@Ask0o: Du säger att du kopplat ihop dem via HDMI, men sedan säger du att den har andra anslutningar, inte HDMI? Skriv gärna vilken exakt modell du har, och lägg upp en bild på anslutningarna på hemmabion, så blir det lättare att hjälpa dig.

Just nu är de kopplade med HDMI, men får inget ljud från TVn till hemmabiosystemet. De anslutningarna jag skrev var de resterande jag kunde välja mellan. TVn är Samsung UE50J6275XXE och hemabion är Pioneer DVR-550H

Skrivet av MrMadMax:

Koppla in all utrustning i förstärkaren via HDMI? Borde ju vara lättast?

Som någon annan skrev så behöver jag ARC i båda enheterna för att få det att fungera på det sättet vilket hemabion inte har.

Skrivet av Blomman90:

Det låter som ett väldigt gammalt hemmabiosystem. Vad jag förstår är det nog bara Röd/Vit som kommer funka för dig. Som skrivet ovan, så behöver ARC för att få ljud från TVn till hemmabiosystemet, och om inte det finns är optisk att föredra, som den saknar...

Visa signatur

Moderkort: ASUS Crosshair V Formula-Z
Processor & Kylare: AMD FX-8350 8 Core @4,0 Ghz med Noctua NH-D14
PSU: EVGA Supernova G2 750W modulär
Grafikkort: Sapphire Radeon HD 7970 3GB Vapor-X Ghz edition
RAM: Patriot 2 x 8GB 1600 mhz

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Ask0o:

Just nu är de kopplade med HDMI, men får inget ljud från TVn till hemmabiosystemet. De anslutningarna jag skrev var de resterande jag kunde välja mellan. TVn är Samsung UE50J6275XXE och hemabion är Pioneer DVR-550H

Som någon annan skrev så behöver jag ARC i båda enheterna för att få det att fungera på det sättet vilket hemabion inte har.

Pioneer DVR-550H är en DVD-spelare med inspelningsfunktion, inte en hemmabio. Exakt vad är det du försöker göra. Jag får bilden av att du vill skicka ljudet från TV'n till ett högtalarsystem, men det gör du inte med en DVR-550H.

Visa signatur

Använd gilla för att markera nyttiga inlägg!

Permalänk
Medlem
Skrivet av giplet:

Pioneer DVR-550H är en DVD-spelare med inspelningsfunktion, inte en hemmabio. Exakt vad är det du försöker göra. Jag får bilden av att du vill skicka ljudet från TV'n till ett högtalarsystem, men det gör du inte med en DVR-550H.

Som jag har förstått det så är det ett hemabiosystem jag har, en bashögalare och 6 mindre.. Jag har lyckats få ljudet från TVn till högtalarsystemet genom att koppla in en AUX kabel från TVn till DVD spelaren men fick använda mig av en röd/vit konverter där jag kunde koppla in andra änden av AUX kabeln och få ut en röd/vit. Nu fungerar det ungefär som jag har tänkt mig men jag får höja och sänka volymen på både TVn och hemabio systemet. Det behövde jag inte göra på min förra TV/Hemabio men den hemabion var ganska mycket nyare

Visa signatur

Moderkort: ASUS Crosshair V Formula-Z
Processor & Kylare: AMD FX-8350 8 Core @4,0 Ghz med Noctua NH-D14
PSU: EVGA Supernova G2 750W modulär
Grafikkort: Sapphire Radeon HD 7970 3GB Vapor-X Ghz edition
RAM: Patriot 2 x 8GB 1600 mhz

Permalänk
Medlem

@Ask0o: Du får nog leva med den lösningen.

Visa signatur

i5 750 @ 3.9 GHz | NH-D14 | P7P55D |GTX 960 | Vulcan 8GB | Seagate 600 480 GB | Newton 650w | P280 | Dell U2515H

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Ask0o:

Som jag har förstått det så är det ett hemabiosystem jag har, en bashögalare och 6 mindre.. Jag har lyckats få ljudet från TVn till högtalarsystemet genom att koppla in en AUX kabel från TVn till DVD spelaren men fick använda mig av en röd/vit konverter där jag kunde koppla in andra änden av AUX kabeln och få ut en röd/vit. Nu fungerar det ungefär som jag har tänkt mig men jag får höja och sänka volymen på både TVn och hemabio systemet. Det behövde jag inte göra på min förra TV/Hemabio men den hemabion var ganska mycket nyare

Var kopplar du in högtalarna till DVR-550H? Den har ju inga högtalarutgångar.

Du måste ha någon mer enhet inblandad här, alternativt är det inte en DVR-550H som du har.

Visa signatur

Använd gilla för att markera nyttiga inlägg!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ask0o:

Som jag har förstått det så är det ett hemabiosystem jag har, en bashögalare och 6 mindre.. Jag har lyckats få ljudet från TVn till högtalarsystemet genom att koppla in en AUX kabel från TVn till DVD spelaren men fick använda mig av en röd/vit konverter där jag kunde koppla in andra änden av AUX kabeln och få ut en röd/vit. Nu fungerar det ungefär som jag har tänkt mig men jag får höja och sänka volymen på både TVn och hemabio systemet. Det behövde jag inte göra på min förra TV/Hemabio men den hemabion var ganska mycket nyare

Precis.

För att kunna styra volym och liknande på båda enheterna med endast en kontroll kräver HDMI 1.2a eller senare (tror jag). Med tanke på vilka ingångar du har på hemmabiot, eller snarare de du inte har, indikerar att det nog är en äldre HDMI-version. Men jag måste säga att köra hemmabio med AUX känns ju lite som att köra en BMW med gräsklipparmotor.

Permalänk
Medlem
Skrivet av giplet:

Var kopplar du in högtalarna till DVR-550H? Den har ju inga högtalarutgångar.
http://www.pioneer-rus.ru/images/products/dvdrecorder/pioneer/dvr550h_back_large.jpg

Du måste ha någon mer enhet inblandad här, alternativt är det inte en DVR-550H som du har.

Högtalarna kopplar jag in i baslådan och den är kopplad till själva DVD enheten. Det kan vara så att hemmabiopaketet heter något annat men på DVDn står det DVR-550H.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Moderkort: ASUS Crosshair V Formula-Z
Processor & Kylare: AMD FX-8350 8 Core @4,0 Ghz med Noctua NH-D14
PSU: EVGA Supernova G2 750W modulär
Grafikkort: Sapphire Radeon HD 7970 3GB Vapor-X Ghz edition
RAM: Patriot 2 x 8GB 1600 mhz

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Ask0o:

Högtalarna kopplar jag in i baslådan och den är kopplad till själva DVD enheten. Det kan vara så att hemmabiopaketet heter något annat men på DVDn står det DVR-550H.

Skickades från m.sweclockers.com

Det är i så fall baslådan som är huvudenheten i ditt hemmabiosystem. Den är inte en del av DVR-550H. Vad heter baslådan? Det är kanske bättre att koppla från TV'n till baslådan så att du får allt ljud från TV'n genom den.

Visa signatur

Använd gilla för att markera nyttiga inlägg!