Permalänk

Problem med skärmens ljusstyrka

Hej!

Av någon anledning har min skärm fått lite fnatt. Jag kan bara sänka ljusstyrkan till 62% och går jag under det så släcks belysningen för skärmen helt. Antar att datorn på något sätt har tappat referensen till vad som är 0% för skärmen. Är det någon här som har haft samma problem?

Visa signatur

Nuvarande rigg: CPU: AMD R7 3700X, RAM: G.Skill Flare X, GPU: EVGA 1080Ti FTW3, Moderkort: Gigabyte GA-AX370-Gaming K7 (F51g), HDD: Samsung 840 SSD Pro Basic, WD Black Caviar 1TB SATA II, CPU-kylare: Corsair H115i (Noctua NF-A14), Chassi: Fractal Design R5, PSU: Seasonic Prime GX 1000

Permalänk
Medlem

Hur sänker du ljusstyrkan? Genom fn-knapparna?

Troligtvis är det dina drivrutiner som spökar. Jag antar att du tidigare kunnat ställa om den under 62%?

Testa andra drivrutiner är med andra ord det första. Både till grafiken och vad som brukar benämnas som "utilities".

Sen skulle jag också kolla hur mycket damm du har i fläkten. Verkar som att din CPU går ganska varmt. Är ett smidigt sätt att få den mer tystgående också, antar att den inte direkt smyger fram längre.

Visa signatur

AMD 3500+ Winchester @ 2.7 Ghz || DFI Lanparty SLI-D || 2x512 PC3200 OCZ Rev 2 || POV Geforce 6800 GT @ Ultra+ || VF700CU || 74 GB Raptor SATA || 2x 200 GB Seagate Barracuda SATA || Maxtor OneTouch 250 GB || DangerDen TDX || DDC 12V || Dual Heatercore || Chill 510W || Chieftec DA Bigtower || 2x ADDA 120mm || 3x ADDA 80mm || 2x Revoltec 80mm || NEC 3520 IDE

Permalänk

@RatCat: Ja, jag sänker ljusstyrkan med fn-knapparna. Tidigare gick det ja, men sedan jag uppdaterade GPU-drivrutinerna för några månader sedan har jag inte kunnat sänka ordentligt. Får väl någon dag här gå igenom Radeon-historiken och hitta en drivrutin som fungerar.

Damm var inget problem. Hade datorn öppen vid jul och blåste ur den då. Med tanke på din kommentar så öppnade jag upp datorn igen, gjorde rent och bytte kylpasta på både GPU och CPU. Ingen som helst skillnad. Den kanske blev lite tystare men den ligger runt 55-60 grader.

Jag har kollat på nätet och det verkar som att 740QM-chippet är ett varmt chip. Finns flera trådar om folk som har temperaturproblem med dem. Datorn fungerar än så länge så.

Visa signatur

Nuvarande rigg: CPU: AMD R7 3700X, RAM: G.Skill Flare X, GPU: EVGA 1080Ti FTW3, Moderkort: Gigabyte GA-AX370-Gaming K7 (F51g), HDD: Samsung 840 SSD Pro Basic, WD Black Caviar 1TB SATA II, CPU-kylare: Corsair H115i (Noctua NF-A14), Chassi: Fractal Design R5, PSU: Seasonic Prime GX 1000

Permalänk

Ok, med lite research så fixade det sig! Länkar här till tråden jag hittade på AMD:s forum. Hoppas att detta hjälper andra med samma problem!

Visa signatur

Nuvarande rigg: CPU: AMD R7 3700X, RAM: G.Skill Flare X, GPU: EVGA 1080Ti FTW3, Moderkort: Gigabyte GA-AX370-Gaming K7 (F51g), HDD: Samsung 840 SSD Pro Basic, WD Black Caviar 1TB SATA II, CPU-kylare: Corsair H115i (Noctua NF-A14), Chassi: Fractal Design R5, PSU: Seasonic Prime GX 1000

Permalänk
Medlem

Länk?

Visa signatur

Burk1 4770k+ asus970 Burk2 4770k-asus 780ti

Permalänk

Sorry. Klart den ska vara med!
https://community.amd.com/thread/170792

Ett tillägg: Detta måste göras efter varje gång man installerar nya drivrutiner.

Tillägg
Visa signatur

Nuvarande rigg: CPU: AMD R7 3700X, RAM: G.Skill Flare X, GPU: EVGA 1080Ti FTW3, Moderkort: Gigabyte GA-AX370-Gaming K7 (F51g), HDD: Samsung 840 SSD Pro Basic, WD Black Caviar 1TB SATA II, CPU-kylare: Corsair H115i (Noctua NF-A14), Chassi: Fractal Design R5, PSU: Seasonic Prime GX 1000