Ska köpa ny speldator i slutet av månaden!

Permalänk
Medlem

Ska köpa ny speldator i slutet av månaden!

Tjena! haft samma dator sedan 2012 och den börjar gå riktigt slött! Så nu när lönen kommer tänkte jag slå på stort o köpa en riktigt bra spel dator för runt 20k

Jag är inte super insatt eller kan jättemycket, men har frågar lite guild vänner online efter tips. Ja tänkte att ja gör en sista koll här på sweclockers för eventuella ändringar och tips.

http://www.inet.se/kundvagn/visa/9168267/2016-02-08

Och om ni har egna ideér om uppsättningar så länka gärna! Har ett krav och det är att de ska vara nvidia kort och intel processor

Permalänk
Medlem

http://www.inet.se/kundvagn/visa/9170544/2016-02-21 detta, så spar du resten av pengarna

Visa signatur

hellre mer fps på skärmen än pengar på banken

Permalänk
Medlem
Skrivet av ronz:

Ser betydligt vettigare ut än TS lista.
Ska lätt prestera lika med paketet i första posten, kanske bättre.

Visa signatur

ASUS P8Z77-V DELUXE, Core i7 3770K@4.2GHz, Noctua NH-U12P SE2, Corsair 8GB 1600MHz, Gigabyte GTX 650Ti 2GB,
Samsung Pro 840 256GB, 1TB WD Green, be Quiet! E9 680W Modulär, Fractal Define R4

Permalänk
Medlem

Jag kollade igenom och det är ju riktigt bra om det är liknande prestanda för dom pengarna! Tackar så mycket för svaret. En sak ja tänkte på, när ja ändå lägger ut så mycket pengar är de inte lika bra att lägga in 3000mhz ram minnen? samt är inte m2 ssd avsevärt mycket snabbare?

Förresten, kommer jag kunna spela alla nya spel på max med denna dator? samt är den framtidssäker för kommande spel? tanken är att ja ska kunna spela de nyare spelen på maxad grafik.

Permalänk

Windows saknas, tänk på att du måste ha en ny licens på ett nybygge.

Skrivet av candiduz:

Tjena! haft samma dator sedan 2012 och den börjar gå riktigt slött! Så nu när lönen kommer tänkte jag slå på stort o köpa en riktigt bra spel dator för runt 20k

Jag är inte super insatt eller kan jättemycket, men har frågar lite guild vänner online efter tips. Ja tänkte att ja gör en sista koll här på sweclockers för eventuella ändringar och tips.

http://www.inet.se/kundvagn/visa/9168267/2016-02-08

Och om ni har egna ideér om uppsättningar så länka gärna! Har ett krav och det är att de ska vara nvidia kort och intel processor

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Notis bara, nu kommer väl inte pascal inom 3 månader men OM det skulle göra det så är det ju rätt gött å ha köpt ett evga grafikkort så du kan uppgradera till det nya och bara betala mellanskillnaden.

Visa signatur

“Den bästa platsen att gräva en mycket djup grop i vilken man vill fånga en Heffaklump, vore någonstans där en Heffaklump redan befinner sig, bara någon meter längre fram ungefär.”

Permalänk
Skrivet av candiduz:

Jag kollade igenom och det är ju riktigt bra om det är liknande prestanda för dom pengarna! Tackar så mycket för svaret. En sak ja tänkte på, när ja ändå lägger ut så mycket pengar är de inte lika bra att lägga in 3000mhz ram minnen? samt är inte m2 ssd avsevärt mycket snabbare?

Förresten, kommer jag kunna spela alla nya spel på max med denna dator? samt är den framtidssäker för kommande spel? tanken är att ja ska kunna spela de nyare spelen på maxad grafik.

980Ti pallar inte maxad grafik i nyaste/kommande titlar. Köp begagnad dator med identisk prestanda för mindre än halva priset och spara pengarna du får över till ny dator när Pascal grafikkorten kommer istället.

Permalänk
Medlem
Skrivet av JsonC:

Notis bara, nu kommer väl inte pascal inom 3 månader men OM det skulle göra det så är det ju rätt gött å ha köpt ett evga grafikkort så du kan uppgradera till det nya och bara betala mellanskillnaden.

Så om ja köper ett EVGA 980ti 6gb så kan ja bara betala mellanskillnaden när nya pascal kommer ut? de låter ju super bra, funkar de så på inet?

Permalänk
Skrivet av candiduz:

Så om ja köper ett EVGA 980ti 6gb så kan ja bara betala mellanskillnaden när nya pascal kommer ut? de låter ju super bra, funkar de så på inet?

de bra pascal korten kommer förmodligen tidigast i mitten på sommaren, tvivlar på att det skulle funka på det viset då.

Permalänk
Medlem

Det heter typ evga trade up (?) Och gäller på alla grafikkort från dom oavsett inköpställe inom 90 dagar. Dvs köper du ett 970 idag å tycker det är för dåligt kan du inom 90 dagar byta det mot ett annat kort från evga

Visa signatur

“Den bästa platsen att gräva en mycket djup grop i vilken man vill fånga en Heffaklump, vore någonstans där en Heffaklump redan befinner sig, bara någon meter längre fram ungefär.”

Permalänk
Skrivet av JsonC:

Det heter typ evga trade up (?) Och gäller på alla grafikkort från dom oavsett inköpställe inom 90 dagar. Dvs köper du ett 970 idag å tycker det är för dåligt kan du inom 90 dagar byta det mot ett annat kort från evga

EVGA Step-Up, men det är förmodligen mer än 90 dagar tills pascal släpps, iaf dom kort man vill ha

Permalänk
Medlem

@gaalen111:

Precis som jag skrev i första inlägget. men är ju rätt dumt å köpa "samma" kort av annan tillverkare om nu helvetet fryser till is eller dom nya korten dimper ner tidigare vilket inte kommer hända men man ska aldrig säga aldrig, sossarna vann ju valet sist.

Visa signatur

“Den bästa platsen att gräva en mycket djup grop i vilken man vill fånga en Heffaklump, vore någonstans där en Heffaklump redan befinner sig, bara någon meter längre fram ungefär.”

Permalänk
Medlem
Skrivet av candiduz:

Jag kollade igenom och det är ju riktigt bra om det är liknande prestanda för dom pengarna! Tackar så mycket för svaret. En sak ja tänkte på, när ja ändå lägger ut så mycket pengar är de inte lika bra att lägga in 3000mhz ram minnen? samt är inte m2 ssd avsevärt mycket snabbare?

Köp 2133MHz minnen.
Det där med frekvensen har väldigt liten betydelse.
Jag ser att de flesta är kloka nog att köpa 2133 eller max 2400 minnen.
Alltså man tjänar endast några få procent i prestanda med 3000 minnen.
Det är också så att 3000 minnen finns inte lika många att välja på och de kan ofta vara dyrare.

Sen har du alldeles rätt - M2 SSD är betydligt snbbare.
Så om plånboken tillåter, så köp M2 SSD som i din första lista.

Visa signatur

ASUS P8Z77-V DELUXE, Core i7 3770K@4.2GHz, Noctua NH-U12P SE2, Corsair 8GB 1600MHz, Gigabyte GTX 650Ti 2GB,
Samsung Pro 840 256GB, 1TB WD Green, be Quiet! E9 680W Modulär, Fractal Define R4

Permalänk
Medlem
Skrivet av candiduz:

Tjena! haft samma dator sedan 2012 och den börjar gå riktigt slött! Så nu när lönen kommer tänkte jag slå på stort o köpa en riktigt bra spel dator för runt 20k

Jag är inte super insatt eller kan jättemycket, men har frågar lite guild vänner online efter tips. Ja tänkte att ja gör en sista koll här på sweclockers för eventuella ändringar och tips.

http://www.inet.se/kundvagn/visa/9168267/2016-02-08

Och om ni har egna ideér om uppsättningar så länka gärna! Har ett krav och det är att de ska vara nvidia kort och intel processor

Vad har du för skärm? För om ett GTX 980 Ti ska vara värt det så skulle man vilja ha en skärm med 120-165Hz och 1440p.

Visa signatur

"Maybe one day you will learn that your way, is not the only way"

Permalänk
Skrivet av halojoy:

Ser betydligt vettigare ut än TS lista.
Ska lätt prestera lika med paketet i första posten, kanske bättre.

Fast det stämmer inte. Hans paket har en 950 PRo M.2 disk vilket det inte finns en chans att en vanlig 850 kommer upp i samma hastighet.

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av Garderoben:

Fast det stämmer inte. Hans paket har en 950 PRo M.2 disk vilket det inte finns en chans att en vanlig 850 kommer upp i samma hastighet.

Men behövs det verkligen? Känns inte värt pengarna.

Visa signatur

hellre mer fps på skärmen än pengar på banken

Permalänk
Medlem

Hade kört på en M.2 SSD.
Snabbare men även mycket snyggare och skönt att slippa ett par sladdar.

Permalänk
Skrivet av ronz:

Men behövs det verkligen? Känns inte värt pengarna.

Det är ju upp till personen i fråga att svara på. Jag själv kör en 950 M.2 och en vanlig 850 Pro.
Enligt mig är det värt som vill ha det "värsta" vill man inte ha det så duger nog en vanlig 850.

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Ramminne fråga!

Tjena ska snart köpa ny dator och har en fråga angående ramminnen,

datorn kommer ha detta moderkort --> http://www.inet.se/produkt/1902866/asus-z170-sabertooth-mark-...

och jag kommer lägga ner såpass mycket pengar så vill ha riktigt snabba ramminnen och funderar på dessa http://www.inet.se/produkt/6110103/corsair-16gb-4x4gb-ddr4-30...

Jag har kollat på moderkortets QVL, (qualified vendor list) alltså minnen som är testade och funkar officiellt. Men jag undrar nu om det är bra med 4st "små" minnen på 4gb styck eller om man ska köpa några andra? vill helst ha runt 3000mhz.

hjälp en noob!

Permalänk
Hedersmedlem

Hej no... eller jag menar @candiduz

Jag tror att du hellre bör satsa på två stickor då detta ger dig mer spelrum för framtida utökning av minnesmängden.

Dessa ska passa vad jag vet: http://www.inet.se/produkt/5310200/corsair-16gb-2x8gb-ddr4-30...

Visa signatur

Stalin var så gammal att de fick Len´in. ;)

Permalänk
Medlem

ha-ha okey tack för svaret! Kör dom du länkade i stället, sparar jag 400kr ungefär också!

Permalänk
Medlem

Förresten, får jag ut 3000mhz automatiskt med dom eller måste man göra något i bios? läste om nåt XMP eller något (somsagt är jag noob)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jalle64:

Hej no... eller jag menar @candiduz

Jag tror att du hellre bör satsa på två stickor då detta ger dig mer spelrum för framtida utökning av minnesmängden.

Dessa ska passa vad jag vet: http://www.inet.se/produkt/5310200/corsair-16gb-2x8gb-ddr4-30...

Hur i hela världen har inet lyckats med den prissättningen?

De minnen som är bättre på alla sätt är 300kr billigare?!

Samma tillverkare, samma XMP..

Visa signatur

9900k | Z390 AORUS MASTER | 32GB RAM | Red Devil AMD Radeon™ RX 7900 XTX | XFX Black 1250W | BeQuiet Pure Base 500 | Fractal Design Celsius S36 | Samsung 970 500GB + Corsair MP510 960GB | Dell U3415W | Windows 11 Professional

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av candiduz:

Förresten, får jag ut 3000mhz automatiskt med dom eller måste man göra något i bios? läste om nåt XMP eller något (somsagt är jag noob)

Jepps du bör använda dig av XMP-profilen i bios/UEFI:n .

Visa signatur

Stalin var så gammal att de fick Len´in. ;)

Permalänk
Medlem

Sista koll!! gaming dator för 23k

Hejsan (igen)! Gjorde en tråd för ungefär en vecka sen, och har velat ända sen dess.. Här är nu min slutgiltiga lista för komponenter jag ska beställa idag/imorgon.

http://www.inet.se/kundvagn/visa/9243296/2016-03-08

Har lite frågor, moderkort är det z170 som gäller eller ska man slå till på ett x99? är det någon större skillnad? tänker först o främst prestandamässigt och framtidssäkert.

och minnena, vill ha såpass snabba minnen när jag ändå lägger ut så mycket pengar på en dator. Dock va dom jag lagt in i listan inte med på moderkortets QVL (quality vendor list) men samma minnen fast x4 4gb var. så Hoppas de funkar, nån av er kanske vet?

samt den lilla extra 120mm fläkten, behövs den? läste på mitt chassi's specifikationer och såg att de fanns massvis med slots för fläktar och att det bara ingick 2st med chassit.

Somsagt ska spela de flesta spelen på så höga inställningar som möjligt och vill bara få ut så mycket prestanda som möjligt. Så om ni har några synpunkter eller ändringar snälla berätta då!

Permalänk
Medlem

Z170 känns som det bättre valet om du ska tänka på att vara säker för framtiden. Har dock för mig att det inte är någon märkvärd skillnad mellan dem.

När det kommer till extra fläktar så tycker jag att du kan prova hur det är att köra systemet utan att köpa till en extra fläkt. Asus Strix kort använder dessutom inte fläktarna när det är under låg belastning.

Permalänk
Medlem

Visst får du mer framtidssäkerhet med X99. Broadwell-E som kommer ska använda samma plattform och då har du en möjlig uppgradering senare med väldigt många trådar utan att behöva byta ut hela plattformen.

Däremot om du bara spelar så kommer nog Z170 med en i7 ge dig mer prestanda för pengarna då det först är nu som spel börjar kunna utnyttja fler än 4 trådar effektivt och en vanlig i7 ändå kan hantera 8 trådar.

Minnena ska inte vara några bekymmer alls.

Fläkten vet jag inte, jag hade nog köpt ett par 140mm istället för att få lite extra luftflöde in från fronten och kanske ut i toppen eller in i botten

Visa signatur

Ryzen 7600X - Geforce RTX 4080 - Custom Loop - Samsung 34" Ultra Wide
Intel i7 9700K - Radeon VII

Permalänk

@Josaf: 1000W känns lite överdrivet, köp en 140mm fläkt till fronten så blir det bra.

Visa signatur

AMD Ryzen 5 3600 | Sapphire R9 280

Permalänk
Hedersmedlem

@candiduz *Trådar sammanfogade*

Tänk på att vi inte tillåter flera trådar om samma ämne (korspostning). Den här gången har jag sammanfogat trådarna åt dig, men kom i fortsättningen ihåg att regeln finns.

Citat:

§3.3 Det är inte tillåtet att skapa flera trådar om samma ämne (så kallad korspostning). Detta gäller oavsett om trådarna placeras i samma forumdel eller i olika forumdelar. Om en moderator har låst en tråd är det inte tillåtet att skapa en ny tråd om samma ämne. Regeln finns för att alla ska få samma chans att få sina trådar uppmärksammade och för att forumet ska bli så överskådligt som möjligt.

/moderator

Visa signatur

Danskjävel så krattar som en skrivare...

Permalänk
Medlem

@candiduz: Här är ett annat förslag, överklocka processorn upp till kanske 4.4GHz och datorn kommer bli en svettig best!

http://www.inet.se/kundvagn/visa/9243441/2016-03-08

Visa signatur

Intel Core i7-6700K | MSI GEFORCE RTX 2080 VENTUS 8G V2 | ASUS Z170 PRO GAMING | Corsair Vengeance LPX 32GB (4 x 8GB) 2400MHz | Samsung 970 EVO Plus 1TB | Crucial BX100 500GB | EVGA SuperNOVA 850 G3 | Fractal Design Define R5 Titan Window | Noctua NH-D15 | Noctua NF-A14